Advies gevraagd, borg terug vorderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:27

Graag advies gevraagd hoe ik het beste geld terug kan vorderen.
Ik heb op een pensionstal gestaan en zij hebben mij een contract laten tekenen waar ik 120 euro borg moest betalen. Ik zou dat terug krijgen wanneer ik weer weg zou gaan. Op het moment dat ik weg wilde gaan heb ik via de app nog de bevestiging gekregen dat ik de borg terug zou krijgen mits ik nog de maand opzeg termijn zou blijven. Dat heb ik netjes gedaan, ook netjes die maand nog betaald. Helaas heb ik tot op heden nu bijna een maand verder niks ontvangen. Zij proberen er met valse beschuldigingen naar mij toe onder uit te komen. Om lang verhaal kort te maken, hoe kan ik dit geld terug vorderen?

Mocht je meer info willen hebben dan stuur mij gerust een pb.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 23-05-18 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:43


Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:47

Als je onder contract een borgstelling getekend hebt en dit bedrag via de bank betaald hebt, aan kunt tonen je aan de regels gehouden te hebben zijn ze verplicht dit terug te betalen.

Je zou met juridisch loket even kunnen bellen. Wat een nare ervaring zeg. Heb je al veel berichten/telefoontjes naar deze mensen gestuurd? Wellicht helpt een klein dreigementje in de vorm van ‘als ik binnen 5 werkdagen niks ontvangen heb zal ik juridische stappen moeten ondernemen.’ Ik neem aan dat je als eigenaar geen juridische zaken tegen je wilt lopen.

Wat betreft andere waarschuwen, daar zou ik nog even mee wachten tot je je geld terug hebt. Als ze ergens berichten van jou terug lezen met slechte recensies etc kan je denk ik naar je geld fluiten.

Succes!!

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:49

Als je googled op 'borg terugvorderen' vind je verschillende voorbeeldbrieven van oa het Juridisch Loket die je kan sturen: https://www.google.nl/search?q=borg+ter ... e&ie=UTF-8

Ik zou deze brief aangetekend versturen dat maakt misschien wat meer indruk :)

Succes verder, ik hoop dat je je borg gewoon terug krijgt!
Laatst bijgewerkt door Kidde op 23-05-18 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:52

Ik zou er gewoon meteen een advocaat opzetten als je daar de mogelijkheid toe hebt. En desnoods eerst een keer laten schrikken met een aangetekend schrijven bijvoorbeeld, zodat ze wel zien dat het serieus is. En als dat niet helpt zou ik echt wel via de advocaat gaan, niet perse klacht indienen etc (dan ben je aan het einde van de rit veel meer kwijt dan die 120 euro die ze jou nog moeten, als het een beetje tegenvalt en zij ook wel bereid zijn om een juridische strijd aan te gaan) maar gewoon het contract laten bekijken.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:57

Maureen_M schreef:
Als je onder contract een borgstelling getekend hebt en dit bedrag via de bank betaald hebt, aan kunt tonen je aan de regels gehouden te hebben zijn ze verplicht dit terug te betalen.

Je zou met juridisch loket even kunnen bellen. Wat een nare ervaring zeg. Heb je al veel berichten/telefoontjes naar deze mensen gestuurd? Wellicht helpt een klein dreigementje in de vorm van ‘als ik binnen 5 werkdagen niks ontvangen heb zal ik juridische stappen moeten ondernemen.’ Ik neem aan dat je als eigenaar geen juridische zaken tegen je wilt lopen.

Wat betreft andere waarschuwen, daar zou ik nog even mee wachten tot je je geld terug hebt. Als ze ergens berichten van jou terug lezen met slechte recensies etc kan je denk ik naar je geld fluiten.

Succes!!


Dank je voor reactie, ik zal hun naam niet openbaar neerzetten, daarom ook 't verzoek via pb te reageren.
Ik heb bewijs via de bank dat ik de borg heb betaald en bewijs dat zij mij 't geld zouden over maken wanneer ik daar nog een maand zou blijven ivm opzeg termijn.

Ik heb veel app contact gehad, persoonlijk telefonisch contact ontwijken ze, confrontatie durfen ze waarschijnlijk niet aan. Omdat de berichten nu vooral beschuldigend zijn reageer ik niet meer, hopende dat ze beseffen waar ze mee bezig zijn en alsnog netjes de borg terug gaan sturen.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:08

Niet meer reageren is precies wat ze willen. Daarmee krijg je je borg zeer waarschijnlijk niet terug. Als je hiervoor in aanmerking komt, dan is het misschien een optie om het Juridisch Loket een brief te laten sturen. Een eventuele rechtsbijstand komt niet in actie omdat het bedrag te laag is en het inhuren van een advocaat heeft om diezelfde reden geen zin. Mocht dat niet lukken dan kun je overwegen persoonlijk even langs te gaan als je de indruk hebt dat persoonlijk contact zou kunnen helpen. Mede omdat je aangeeft dat ze telefonisch contact nu uit de weg gaan. Maar daar moet je wel zin in hebben, natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je daar ook niet op zit te wachten..

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:24

Bij ons wordt je borg met de laatste maand verrekend.
Dus eigenlijk had je de € 120 af kunnen trekken van je laatste betaling.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:25

No cure no pay advocaat erop. Heb je er zelf niets meer mee te maken.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:40

Top bedankt voor jullie reacties hier kan ik wel wat mee, helaas ben ik te goed van vertrouwen geweest de maand opzegtermijn nog te betalen ipv 't te verekenen had ik achteraf idd anders moeten doen. Maar had nog nooit erder borg betaald bij stalling en ging ervanuit na die belofte dat ik 't gewoon zou krijgen.. 6th

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:05

Nabster schreef:
No cure no pay advocaat erop. Heb je er zelf niets meer mee te maken.

No cure no pay mag niet in de advocatuur.
https://laagsteadvocatentarief.nl/uurta ... re-no-pay/
Daarnaast moet je heel veel gaan betalen om 120E terug te krijgen.

Ik zou een aangetekende brief sturen waarin je sommeert de borg voor een X datum betaald moet zijn (14 dagen is redelijk).
En bij niet betalen dat je een incassobureau inschakelt (en de extra kosten voor hun zijn).
Voorbeeld brieven zijn te vinden op het internet.

Je betaald zelf alsnog wel een bedrag aan het bureau, maar deze zijn iig veel goedkoper dan een advocaat.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:14

Oh, ik denk dat ik weet welke stal dit is, en mocht ik de juiste stal voorhebben, ben je niet de enige die dit overkomt.
Mevrouw van de stal komt zelf haar afspraken niet na,niet wat betreft voerbeleid en niet wat betreft geld kwesties. Als het deze stal is, is mevrouw ook niet te beroerd om allerlei beschuldigingen en bedreigingen te uiten.
Als wij het over dezelfde stal hebben zou ik voorzichtigheid adviseren. Niet laten weten waar het huidige adres van je paard is en ook je eigen adres beschermen.

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:34

Fijn dat er zo veel tips zijn wat betreft hoe te handelen! Want helaas vallen er heel wat opties af omdat het bedrag te laag is, maar er zijn nog wat goede over die het proberen waard zijn! Je hebt er gewoon recht op. Helaas niet de eerste gedupeerde van deze stal, ik hoop dat andere hier een les uit kunnen leren en heel erg oppassen waar hun geliefde dier te plaatsen.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:46

In de korte tijd sinds ik hier een reactie plaatste heb ik 3 pb's gehad over welke stal het ging. Twee van deze mensen gaven zelf al de naam van de stal. Nu ben ik geen eerste hand ervarings deskundige, een vriendin van mij stond op deze stal.
Vind het wel bizar dat er dus intussen meerdere mensen zijn die allemaal hetzelfde meemaken bij deze stal, en dat mevrouw van deze stal er telkens maar weer mee weg komt

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:32

git schreef:
In de korte tijd sinds ik hier een reactie plaatste heb ik 3 pb's gehad over welke stal het ging. Twee van deze mensen gaven zelf al de naam van de stal. Nu ben ik geen eerste hand ervarings deskundige, een vriendin van mij stond op deze stal.
Vind het wel bizar dat er dus intussen meerdere mensen zijn die allemaal hetzelfde meemaken bij deze stal, en dat mevrouw van deze stal er telkens maar weer mee weg komt


Misschien gezamenlijk een vordering indienen, samen sta je sterk.

Verder ga ik mee met Brainless. Overigens zijn er wel incassobureaus die no cure no pay werken. www.tkb.nl is daarvan een goed voorbeeld.

Lucilofty
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-05-18

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:37

Als je eventueel rechtsbijstand hebt die er naar laten kijken, anders een no cure no pay optie vinden.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Re: Advies gevraagd, borg terug vorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 22:31

Helaas geen rechts bijstand, inmiddels ben ik ook al "gewaarschuwd" door de persoon in kwestie, dat ik moet oppassen voor hem en zijn familie...beetje sneu dat het zo moet gaan, ergens hoop ik dat ze nog ergens het fatsoen hebben (vooral als pensionhouder zijnde) dat ze netjes mijn borg terug betalen, en bovenstaande niet nodig zal zijn. Ik ga in iedergeval eens kijken wat er nog voor mogelijkheden zijn die al geboden zijn.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:52

missymb schreef:
Helaas geen rechts bijstand, inmiddels ben ik ook al "gewaarschuwd" door de persoon in kwestie, dat ik moet oppassen voor hem en zijn familie...beetje sneu dat het zo moet gaan, ergens hoop ik dat ze nog ergens het fatsoen hebben (vooral als pensionhouder zijnde) dat ze netjes mijn borg terug betalen, en bovenstaande niet nodig zal zijn. Ik ga in iedergeval eens kijken wat er nog voor mogelijkheden zijn die al geboden zijn.



En dit is allemaal via de app gegaan ? Als het echt soort van bedreigingen zijn zou ik langs de politie gaan en aangifte doen. En je ex stalgenoten op de hoogte stellen

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:05

Brainless schreef:
Nabster schreef:
No cure no pay advocaat erop. Heb je er zelf niets meer mee te maken.

No cure no pay mag niet in de advocatuur.
https://laagsteadvocatentarief.nl/uurta ... re-no-pay/
Daarnaast moet je heel veel gaan betalen om 120E terug te krijgen.

Ik zou een aangetekende brief sturen waarin je sommeert de borg voor een X datum betaald moet zijn (14 dagen is redelijk).
En bij niet betalen dat je een incassobureau inschakelt (en de extra kosten voor hun zijn).
Voorbeeld brieven zijn te vinden op het internet.

Je betaald zelf alsnog wel een bedrag aan het bureau, maar deze zijn iig veel goedkoper dan een advocaat.


Sorry, ik bedoelde een incassobureau. Heb ik ooit eens gedaan, ook met borg. Is zelfs voor de rechter komen. Uiteindelijk heeft mijn ex huisbaas alle kosten moeten betalen. Domme kerel.

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:06

Ik zou, naar aanleiding van de bedreiging, naar de politie gaan.