Bodem buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 21:01

Hallo!

Allereerst; Ja, ik heb de zoekfunctie meerdere malen gebruikt en kon genoeg topics vinden over dit onderwerp, maar niet echt een recent topic met oplossing in mijn geval zegmaar.

Ik wil graag een (buiten)bak aanleggen, maar we zijn nog niet uit over de bodem. We willen het zo goedkoop mogelijk houden.

Ik rijd nu in de wei, opzich gaat dit prima want het weiland is altijd droog, ook na een dikke regenbui (in het ergste geval moet ik een dag wachten maar dit komt heel weinig voor) dit komt omdat het land op een stuk "heuvel" ligt. Toch is het wel vervelend dat de bodem snel kapotgereden wordt. Vandaar dat ik toch een bak wil aanleggen. We zitten op zandgrond.

Ik dacht zelf aan gewoon simpel wit zand, of omploegen en glad maken (?) ik weet hier echt niets van, dus vandaar dit topic.

Brand maar los *\o/* Het liefst met prijsindicatie (voor een 20x40 bak)

Groetjes :)

:-)


pinto_1

Berichten: 2538
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:04

Hier ook zandgrond. Heb een deel van de wei laten omploegen, frezen en egaliseren voor een rijbak. Ik rij recreatief, maar heb 3 tot 4 keer per week les in deze bak, en dat gaat prima. Geen drainage, maar omdat het zandgrond is is dat ook niet nodig.
Laat wel de paarden overdag in de bak lopen, anders is de rijbak binnen een week weer begroeid. ;)

strooigoed


suffie
Berichten: 5704
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:42

Ga eerst voordat je in de bodem gaat graven of spitten, navraag doen bij de gemeente of je überhaupt een paardenbak mag aanleggen. Bij het woord heuvel gaan bij de mij de alarmbellen rinkelen. Wij hebben een half jaar getouwtrek achter de rug, omdat onze bak was aangelegd op een heuvel mét vergunning. Helaas bleek deze heuvel een Es te zijn en is het een economisch delict als je hierin gaat graven of spitten.
Ook kan het nodig zijn om vooraf een archeologisch bodemonderzoek te doen, kosten hiervan zijn zo'n €2000. Dus als je het goedkoop wilt houden is het verstandig om eerst vooronderzoek te doen.

Bij ons had de bak onder normale omstandigheden zo'n €4000 incl. gekost. De bodem bestaat uit 40 cm Stremmerzand op een onderlaag van zand. De zwarte grond is afgegraven.

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 09:37

suffie schreef:
Ga eerst voordat je in de bodem gaat graven of spitten, navraag doen bij de gemeente of je überhaupt een paardenbak mag aanleggen. Bij het woord heuvel gaan bij de mij de alarmbellen rinkelen. Wij hebben een half jaar getouwtrek achter de rug, omdat onze bak was aangelegd op een heuvel mét vergunning. Helaas bleek deze heuvel een Es te zijn en is het een economisch delict als je hierin gaat graven of spitten.
Ook kan het nodig zijn om vooraf een archeologisch bodemonderzoek te doen, kosten hiervan zijn zo'n €2000. Dus als je het goedkoop wilt houden is het verstandig om eerst vooronderzoek te doen.

Bij ons had de bak onder normale omstandigheden zo'n €4000 incl. gekost. De bodem bestaat uit 40 cm Stremmerzand op een onderlaag van zand. De zwarte grond is afgegraven.


Dankjewel voor de tip ik ga er achteraan!

:-)

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-18 09:38

pinto_1 schreef:
Hier ook zandgrond. Heb een deel van de wei laten omploegen, frezen en egaliseren voor een rijbak. Ik rij recreatief, maar heb 3 tot 4 keer per week les in deze bak, en dat gaat prima. Geen drainage, maar omdat het zandgrond is is dat ook niet nodig.
Laat wel de paarden overdag in de bak lopen, anders is de rijbak binnen een week weer begroeid. ;)


Ah oke, dat klinkt goed! Dankje

:-)

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:40

Als je op zandgrond zit, en je wei is inderdaad weer droog na een droge dag, dan zit je heel gunstig.
Kun je zand omhoog halen en even slepen en klaar. Een loonbedrijf kan dat voor je doen, ben je binnen 500 euro vast wel klaar.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 19:04

Dees schreef:
Als je op zandgrond zit, en je wei is inderdaad weer droog na een droge dag, dan zit je heel gunstig.
Kun je zand omhoog halen en even slepen en klaar. Een loonbedrijf kan dat voor je doen, ben je binnen 500 euro vast wel klaar.


Aah, dat klinkt top! Dankjewel!

:-)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70394
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:08

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, Charat, Lynn_Nikita, MerelV, Pova, Solleke_Noah, xHaithi en 23 bezoekers