[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:39


Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:24

Rex_rolfo, bedankt voor de heldere uitleg!

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:33

scooby09 schreef:
Heel mooi uitgelegd Rex Rolfo....Krijg er zelf ook gelijk beeld bij.

Aangezien ik ook nog zit rond te kijken.
Ben deze tegen het lijf gelopen die doet niet zo moeilijk denk ik.
http://www.autohoeve.nl/Volvo/XC70/2.4- ... 8&so=lijst

Even goed naar kijken. Eerste reactie: tikkie aan de prijs.
Vergis je niet in wat zo'n bak weegt en dus in de wegenbelasting kost.

Wel de laatste echt leuke XC70. Wat hierna komt is niet meer grappig (duurder in de heb dan mijn oude Range Rovers)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:43

ikke schreef:
Eerste reactie: tikkie aan de prijs.

Wat dacht je van 14 ruggen voor een auto van 13 jaar oud? Wel een aantrekkelijke km stand, dat wel: link

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:02

Ik kom ze niet veel goedkoper tegen als ik eerlijk ben.

Maar wat een geld aan wegenbelasting.. :wow:
Nou heb ik nu toch al benzine dus dat is toch al een overgang.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:17

scooby09 schreef:
Ik kom ze niet veel goedkoper tegen als ik eerlijk ben.

Maar wat een geld aan wegenbelasting.. :wow:
Nou heb ik nu toch al benzine dus dat is toch al een overgang.

Als je de wegenbelasting te duur vindt, maak je te weinig km. Daarnaast is de hetze tegen diesels iets om heel kritisch in de gaten te houden.....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:44

Deze week is in Belgenland de dieselprijs aan de pomp opgeschroefd zodat die nu even duur of duurder is dan benzine. Ik betaalde bij de laatste tankbeurt nog 1,24/liter.

Dan de extra belastingen die er zijn/komen voor dieselwagens... ik rij toch zeker 30000-35000/jaar waarvan tussen april en oktober meermaals/week met trailer. Ik ga nu weiland bijhuren waar je met een gewone auto bij nat weer echt niet bijkan. Diesel en flinke motor met 4wd is voor mij echt ideaal, maar dat dat dan allemaal zoveel moet gaan kosten zeg.

Al begrijp ik het wel dat door de prijs zo hoog te leggen er (hopelijk) minder van die zware wagens op de weg komen "omdat het stoer is" terwijl ze amper meer doen dan een rondje om de kerktoren.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:49

In Zwitserland is Diesel duurder dan benzine.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:52

Sizzle schreef:
In Zwitserland is Diesel duurder dan benzine.

In GB ook, maar daar is de wegenbelasting niet aan brandstof gebonden.
En ondanks dat de levensstandaard daar iets hoger ligt dan in NL, is de benzine er iets goedkoper....

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:05

ikke schreef:
scooby09 schreef:
Ik kom ze niet veel goedkoper tegen als ik eerlijk ben.

Maar wat een geld aan wegenbelasting.. :wow:
Nou heb ik nu toch al benzine dus dat is toch al een overgang.

Als je de wegenbelasting te duur vindt, maak je te weinig km. Daarnaast is de hetze tegen diesels iets om heel kritisch in de gaten te houden.....

Volgens mij zei ik niet dat het te duur is....Maar dat het een overgang is als je benzine auto rijd..

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:09

scooby09 schreef:
ikke schreef:

Als je de wegenbelasting te duur vindt, maak je te weinig km. Daarnaast is de hetze tegen diesels iets om heel kritisch in de gaten te houden.....

Volgens mij zei ik niet dat het te duur is....Maar dat het een overgang is als je benzine auto rijd..

Mijn tip: kijk eens serieus naar LPG.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:52

Varekaj schreef:
Deze week is in Belgenland de dieselprijs aan de pomp opgeschroefd zodat die nu even duur of duurder is dan benzine. Ik betaalde bij de laatste tankbeurt nog 1,24/liter.

Dan de extra belastingen die er zijn/komen voor dieselwagens... ik rij toch zeker 30000-35000/jaar waarvan tussen april en oktober meermaals/week met trailer. Ik ga nu weiland bijhuren waar je met een gewone auto bij nat weer echt niet bijkan. Diesel en flinke motor met 4wd is voor mij echt ideaal, maar dat dat dan allemaal zoveel moet gaan kosten zeg.

Al begrijp ik het wel dat door de prijs zo hoog te leggen er (hopelijk) minder van die zware wagens op de weg komen "omdat het stoer is" terwijl ze amper meer doen dan een rondje om de kerktoren.


In België kun je heel gunstig een 4x4 grijs kenteken rijden. Gas erin en het is goedkoop rijden.
Hier een Dodge Ram Hemi en rijdt een heeeel stuk goedkoper dan onze voormalige BMW station.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:25

Ik rij nu ook al grijs kenteken, scheelt een hoop inderdaad. Maar is lpg interessant als je echt vaak met de trailer op pad gaat of niet?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:30

Ik ben er in ieder geval wel goedkoper mee uit. Maar het is ook gewoon mijn 'boodschappenwagentje'.
Hij trekt de trailer met gemak (het is wel een zware motor natuurlijk).
In verhouding met de BMW rijd ik bijna voor niets :)
Maar als je in de stad woont is het geen praktische wagen denk ik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:44

Ik woon midden in een dorp en de auto is redelijk oud. Als ie nog jaartje meegaat ben ik blij. Daar ga ik nu geen lpg meer in laten plaatsen.
Voor de opvolger mss wel goeie tip :)

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:51

Ik zou het altijd bekijken inderdaad. Ik weet niet of iedere auto op gas sterk genoeg zou zijn dus daar kan ik je geen advies in geven.
Mocht je voor een Dodge gaan, die heeft echt geen moeite om op gas een trailer te trekken. Ben er erg tevreden over.
De wegenbelasting is ook maar 149 euro voor een heel jaar. Maar dat zal niet veel verschillen met wat je nu rijdt wellicht.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:16

Een oude mitsubishi, kost me nu 127/jaar.

Edit: ik vind een dodge ram een machtige auto maar die past nooit vanzenleven in onze garage. En evenmin in een standaard parkeervak in het dorp. Zelfs met mijn huidige auto is 90% van de opties wringen. De overige 10% wordt al ingenomen door anderen met een gewone discovery sport, een navara en de schilder met zijn 3 bestelbussen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:50

Wat mij bij gas wel tegen heeft gehouden is dat ik dan elke dag bij de pomp zou staan. Het mag dan wat goedkoper zijn maar het gemak wil ook wat, met diesel kon ik iig 5 dagen vooruit.

Hier is de keus ook makkelijk, zou ik op gas willen rijden dan is de dichtstbijzijnde pomp 40 km rijden. Dat gaan we dus ook niet doen.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:13

Varekaj, het is inderdaad geen handige auto om te parkeren. Vandaar dat ik hem ook zou afraden als je in de stad woont. Hier in ons dorp kan ik fijn parkeren naar als we een weekend weg gaan dan is het altijd puzzelen haha

Pb, er ligt een 200 liter tank in en daar kunnen we ruim van rijden. Langer dan op de benzine.

Het is echt wel een fijne trek auto. Ben er erg tevreden over.
We willen wel een tweede trekauto omdat mijn man vaak in het weekend met de aanhanger op pad moet en ik met de trailer.
We denken aan een Mercedes vito omdat dat als werkbus ook prima zou zijn voor mijn man.
Maar we moeten ons nog verdiepen of dat soort auto wel fijn kan/mag trekken.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:26

Vaak wel hoor.
Even kijken naar de trekgewichten van de motoren.
De transporter van vriendlief doet het met gemak.

Hou er wel rekening mee dat je dan sowieso die E bij die B moet hebben/ halen.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:45

We zijn beide in bezit van E. Maar willen genoeg mogen trekken.
We zullen eens wat uit gaan zoeken.
Een transporteur zou ook een optie kunnen zijn. In ieder geval iets zoals een vito, transporter enz.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:05

Wat er hier ook komt, het moet een lichte vracht zijn of wordt als zodanig omgebouwd. Voor gas zou ik eens moeten bekijken waar ik dat in de buurt kan tanken. Ons dorp ligt vlakbij enkele industriezones en een opritten/afrittencomplex van de autostrade, dus tankstations met hopen. Zal vast wel eentje tussen zitten die ook LPG heeft. En anders weet ik er eentje zitten op pakweg 10-15km, al is dat niet op mijn routes.

De parkeerplekken hier zijn ofwel smal, ofwel kort, ofwel beide. Algemeen genomen is er ook te weinig parkeerplek voor het aantal voertuigen/bewoner én is er een gigantisch probleem doordat een aantal bewoners een parkeerplek op straat opeisen terwijl ze op hun eigen oprit makkelijk 2-3 auto's/gezin kwijt kunnen.
En over mensen die niet kunnen parkeren ga ik maar helemaal zwijgen :)) Dagelijks getuige van een exemplaar of 3 wat schots en scheef over 2 plekken gaat staan.

Een bus is géén optie, tenzij dus omgebouwd. Zit met een type schoonfamilie die zo'n voertuig heel erg handig vinden voor verhuizen en noem maar op. Mijn vorige auto had 7 zitplaatsen. Gevolg: ik mocht steeds chauffeur wezen of mijn auto afstaan om ergens heen te rijden "want daar passen we met 6 in". En schoonpa vertikt het namelijk om brandstof te gaan betalen als ie die van een ander kan opmaken :roll:
Met mijn 4x4 willen ze niet rijden (of durven) en het feit dat het maar een 2-zit is vind ik machtig handig meegenomen O:)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:28

Ik heb natuurlijk wel een grote auto zodat er veel in kan, gooi ik een grote tank achterin dan kan ik wel standaard met aanhanger gaan rijden :+

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:44

Welke auto zouden jullie in de volgende situatie aanraden?

Auto geschikt voor vier lange mensen (>1.80) en twee grote honden. Een achterklep waarvan het raam open kan zodat de honden frisse lucht hebben bij parkeren zou ideaal zijn.
Airbags zijn een must, we vinden een veilige auto belangrijk.

Auto moet ~ 2000 kg kunnen trekken en zal ongeveer 6.000 km per jaar lopen. Vanwege het beperkte aantal km’s en om de maandelijkse lasten beperkt te houden (relatief gezien :+ ) dacht ik zelf aan benzine.

Budget <5.000.

We zijn handig met auto’s dus we kunnen simpel onderhoud zelf doen.
Ik hoef geen klusproject a la (Engels) landrover ombouwen: been there done that :Y)

Zelf ben ik gecharmeerd van de Grand Cherokee en Opel Frontera.

Welke auto’s zouden jullie aanraden?

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:40

L405 Range Rover.