1,5 tailer met vooruitloop en licht gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

1,5 tailer met vooruitloop en licht gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 12:59

Hoi allemaal,

ik vroeg mij af of er een 1,5 trailer op de markt is die een vooruitloop heeft en waarbij de MTM niet hoger is dan 1300?

Ben benieuwd!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 1,5 tailer met vooruitloop en licht gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:11

Kun je terug laten keuren, kost weinig en is zo gedaan. Je houdt dan wel genoeg laadvermogen over?

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 18:15

Rex_Rolfo schreef:
Kun je terug laten keuren, kost weinig en is zo gedaan. Je houdt dan wel genoeg laadvermogen over?


Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Ik zoek een trailer die aan deze eisen voldoet, ik heb er nog geen :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:17

_Lina schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Kun je terug laten keuren, kost weinig en is zo gedaan. Je houdt dan wel genoeg laadvermogen over?


Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Ik zoek een trailer die aan deze eisen voldoet, ik heb er nog geen :)


Jij snapt haar niet, ze bedoeld dat je gewoon moet kijken naar het eigen gewicht van de trailer, indien je bij terug keuren nog voldoende laadvermogen over houd kan je die terug laten keuren, allicht heb je dan veel meer keus in trailers dan dat je nu al zegt, mag maximaal 1200 zijn of 1100.

Wat mag je max. trekken? Is wel handig te weten en wat wil je er aan gewicht in stoppen?

Tinker op je foto? Mijn fjordJE van 1.415 m groot weegt al 465 kilo.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:45

Met de Nederlandse regels in gedachten moet ik aannemen dat je een B-rijbewijs hebt en een auto met een MTM van 2200 kg? Anders is er geen reden naar een trailer met een MTM van 1300 kg te zoeken (nog afgezien van dat trailers idd terug te keuren zijn)
Ik weet echter niet hoe het in België zit, maar ik vermoed dat je ook daar aan een max combinatie MTM zit van 3500 kg?

MTM van de trailer is nl alléén voor die max van 3500 kg met B-rijbewijs van belang.

In NL althans hoeft het leeggewicht van je auto allang niet meer hoger te zijn dat de MTM van de trailer dus daar hoef je het niet voor te doen. En het is ook een fabeltje dat de MTM van de trailer niet hoger mag zijn dan wat de auto mag trekken.

Verder kan je ervan uitgaan dat trailers met vooruitloop leeg zwaarder zijn dan trailers zonder vooruitloop, omdat een vooruitloop een zwaardere constructie vereist. Met 1300 kg en vooruitloop hou je dus vermoedelijk minder dan 600 kg laadvermogen over, omdat zo'n trailer al snel een 750 kg leeg zal wegen, en waarschijnlijk meer.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: 1,5 tailer met vooruitloop en licht gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 21:28

Oh oke nu begrijp ik het wat ze bedoelde inderdaad. Ik ben van België en heb het nagevraagd en mijn mijn auto en klein rijbewijs mag ik een trailer trekken van maximun 1300 MTM. :) En ik heb inderdaad 2 Tinkers, maar er moet natuurlijk altijd maar eentje tegelijk in. Denk dat mijn Tinker rond de 500 kilo zitten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:39

Een Belgische Bokker is bezig geweest uit te zoeken of het in België ook is toegestaan om met alleen rijbewijs B een aanhanger te trekken met een TMM hoger dan het maximale trekgewicht van de auto. De Belgische wetgeving zit anders in elkaar dan de Nederlandse, daar is nooit met zekerheid een antwoord op gevonden.

In de situatie dat TS alleen rijbewijs B heeft, een auto met TMM van 2200 kg of lager en maximaal trekgewicht van 1300 kg dan heeft het zin om een trailer te nemen met TMM van 1300 kg.

Ik dacht dat het in B iets omslachtiger was om een trailer terug te keuren, maar het zou toch zonder al teveel problemen mogelijk moeten zijn. Dan kan TS 'gewoon' een trailer met TMM van 1500 of 1600 kg kopen en die laten terugkeuren naar 1300 kg.

MAAR:
Ibbel schreef:
Verder kan je ervan uitgaan dat trailers met vooruitloop leeg zwaarder zijn dan trailers zonder vooruitloop, omdat een vooruitloop een zwaardere constructie vereist. Met 1300 kg en vooruitloop hou je dus vermoedelijk minder dan 600 kg laadvermogen over, omdat zo'n trailer al snel een 750 kg leeg zal wegen, en waarschijnlijk meer.

Met 500 kg aan Tinker zit je dus al heel snel aan die 1300 kg. Met een gewone trailer heb je iets meer reserves omdat die wat lichter van constructie kunnen zijn.

Ander punt van aandacht is de auto zelf: niet elke auto die 1300 kg mag trekken is ook echt een fijne trekauto om 1300 kg aan de haak te hangen. Zeker als we in gedachten houden dat delen van B heel wat minder vlak zijn dan NL.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 1,5 tailer met vooruitloop en licht gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:16

En vergeet de kogeldruk niet van een vooruitloop versus de trekhaak.