Pony gekocht in Belgie en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jaylessJarig
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-12-16

Pony gekocht in Belgie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 10:59

Hallo,

Eind van de maand komt de pony voor mijn dochter uit belgie.

Keuring e.d. al gedaan alles is goed.

Alleen hoe krijg ik de pony in Nederland geregistreerd zodat ze er knhs dressuur mee kan gaan rijden?
(nu vind ik de pony nog niet terug als ik paarden ga zoeken bij de knhs logischerwijs)

Nu las ik al iets over een gezondheidsverklaring van de nvwa e.d. mocht ik de pony bij de nrps willen registreren dan staat dit op het aanvraagformulier dat deze erbij moet zitten.......

Hoe hebben jullie dit gedaan ? en moet ik bij de nrps registreren of kan het ook bij de knhs zelf??

mvg

Jay


EllyC

Berichten: 8117
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Pony gekocht in Belgie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:12

Zit er een belgisch paspoort bij? Deze is dan gewoon geldig voor knhs en kun je bij een startkaart aanvragen gewoon de gegevens van je pony opgeven. Soms zetten ze vader er dan iet bij als die ook niet in de database zit maar daar kun je dan voor bellen.

Vroeger moest je voor vervoer binnen Benelux een gezondheidversklaring hebben. Of dat nog zo is weet ik niet.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Pony gekocht in Belgie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:14

Hoe het bij knhs werkt kan ik je niet vertellen, maar een paard dat verkocht is naar Nederland en dus de intentie heeft om daar te blijven, moet bij het oversteken van de grens een gezondheidsverklaring bij zich hebben, dat moet vanuit België geregeld worden.
Dit geldt niet bij tijdelijke verplaatsingen in de benelux, bv voor wedstrijden of training(90 dagen) waarbij het paard terug gaat naar het lang van oorsprong en niet van eigenaar wisselt. Maar bij een verkoop dus wel, als je het correct wilt doen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:18

Wat Kwanyin hierboven stelt klopt.
Bij verkoop van België naar Nederland moet er een gezondheidscertificaat afgegeven door de FAVV bij het transport mee en met die verklaring en het paspoort kun je de pony vervolgens aanmelden bij bijvoorbeeld het NRPS om hem in de Nederlandse database op te laten nemen.

Dan is die correct geregistreerd in Nederland.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Pony gekocht in Belgie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:20

Voor de KNHS is het heel simpel. Je vraagt een startpas aan dat is het...

Mijn paard komt uit duitsland, kon ook zo een startpas aanvragen

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:31

Marije_jiplover schreef:
Wat Kwanyin hierboven stelt klopt.
Bij verkoop van België naar Nederland moet er een gezondheidscertificaat afgegeven door de FAVV bij het transport mee en met die verklaring en het paspoort kun je de pony vervolgens aanmelden bij bijvoorbeeld het NRPS om hem in de Nederlandse database op te laten nemen.

Dan is die correct geregistreerd in Nederland.

Pony heeft een equipas paspoort dan hoef je toch geen kosten te maken bij bijvoorbeeld het NRPS?

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:37

Sinds 2016 is de wetgeving zo, dat een paard geregistreerd moet zijn in de nationale database van het land waar het dier woont.

Er komt dus geen nieuw paspoort bij, er komt alleen in de Nederlandse database te staan dat dit van oorsprong Belgische dier nu in Nederland woont.

Die registratie kan bij elke paspoortuitgevende instanties in Nederland. Omdat TS zelf over het NRPS begon heb ik die als voorbeeld genoemd.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:41

Marije_jiplover schreef:
Sinds 2016 is de wetgeving zo, dat een paard geregistreerd moet zijn in de nationale database van het land waar het dier woont.

Er komt dus geen nieuw paspoort bij, er komt alleen in de Nederlandse database te staan dat dit van oorsprong Belgische dier nu in Nederland woont.

Die registratie kan bij elke paspoortuitgevende instanties in Nederland. Omdat TS zelf over het NRPS begon heb ik die als voorbeeld genoemd.
Oke weer wat geleerd!

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Pony gekocht in Belgie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:15

Ik heb ook een Belg.
Gewoon nog in het Belgische stamboek op mijn naam laten zetten
Hier startkaart aangevraagd.
Mocht het een merrie zijn en je wilt ermee fokken dan hier in het stamboek laten inschrijven.
Heb ik niet gedaan want ik had een ruin

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:26

Die gezondheidsverklarig heb je nog steeds nodig, echter ken ik weinig mensen die dat nog serieus nemen. Kost je een smak geld (want is maar beperkte tijd geldig) en het risico op controle is minimaal.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:43

Even los van de topic-vraag:

Geen bangmakerij, maar haal je de pony zelf op of laat je het brengen? Een oud-stalgenootje is namelijk opgelicht door iemand uit (in dit geval) Duitsland. Zij is daar naar een paard wezen kijken, de klik was er gelijk, heeft het daar laten keuren op haar kosten, al zelfs een aanbetaling gedaan, het paard zou aan het eind van de maand gebracht worden, maar dat is nooit gebeurd. Ze heeft de hele dag voor jan doedel op stal gewacht, vele pogingen tot bellen gedaan en heeft weken daarna ook geen contact meer met de verkoper gekregen, wat ze ook probeerde. Ze heeft haar geld nooit meer teruggezien en heeft geen poot om op te staan, mocht ze de verkoper al kunnen benaderen.

Hopelijk heb je een betrouwbare verkoper gevonden, maar laat bovenstaande dan een waarschuwing voor andere Bokkers zijn.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: Pony gekocht in Belgie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:00

Vorig jaar paardje uit Nederland gekocht en regelgeving opgezocht: gezondheidsverklaring moet aangevraagd worden door de huidige eigenaar in België (minimum 1 week vooraf aanvragen, kost ongeveer 75 euro)... Bizar is wel dat ditzelfde in Nederland ongeveer 250 euro kost en in Ierland 15 euro,...
Gezondheidsverklaring heb je nodig tijdens transport (zelden controles bij privétransport) én voor het inschrijven van het paard in het land waar het heen gaat.

jaylessJarig
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 23:34

Maera schreef:
Vorig jaar paardje uit Nederland gekocht en regelgeving opgezocht: gezondheidsverklaring moet aangevraagd worden door de huidige eigenaar in België (minimum 1 week vooraf aanvragen, kost ongeveer 75 euro)... Bizar is wel dat ditzelfde in Nederland ongeveer 250 euro kost en in Ierland 15 euro,....


Wij in Nederland lopen graag voorop met ons eigen volk op te lichten met bizar hoge bedragen te vragen voor feitelijk niks, zo bizar hier...

Maar goed dat ik weet nu wat wel en niet te doen.

(we gaan de pony zelf ophalen bij eerlijke mensen dus dat scheelt tov dat Duitsland verhaal)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Anomien, Kmbrly en 60 bezoekers