Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:41

gillian schreef:
Wat ontzettend jammer dat deze fotograaf zich niet aan de gemaakte afspraken houdt..
Mocht er geen reactie komen op pb’s, zou ik een reactie op de tijdlijn plaatsen, dat iedereen het kan zien. Jammer als het zo moet gaan maar dan komt er misschien wel een reactie.
Netjes is het niet, je maakt er tenslotte alletwee tijd voor en stopt er energie in, dan mag je verwachten, betaald of niet, dat je gewoon je fotos geleverd krijgt.

Ook jammer dat er meerdere mensen dit probleem hebben na bv fotomeetings.
Het lijkt me dat de organisatie van die fotomeetings weet welke fotografen meedoen.
Mochten er meerdere van dit soort klachten komen, mag ik hopen dat deze “fotografen” op een soort van zwarte lijst komen.
Dan leren ze er iig wat van...


Ik heb hier serieus over nagedacht om dat te doen, maar vond dat toch een tikje te ver gaan oid(ik durfde het iig nog niet aan)

DemiHendriks

Berichten: 573
Geregistreerd: 30-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:44

Wow wat een hoop negativiteit hier

Er zal vast een goede reden zijn dat de foto's later binnen komen. Ik hen 1 keer gehad ik de foto's veel te laat heb verstuurd, maar puur door drukte. En ja als je een veel betalende klanten hebt is het logisch dat die voor gaan. Voor de buitenstaande is dat misschien niet logisch en eerlijk, maar meeste fotograferen kunnen zich er wel bij voor stellen. Aangezien een betalende klant toch meer inspraak heeft op je naamsbekendheid.

Een "zwarte lijst" vind ik al helemaal niet kunnen. Stel die gene wilt zich verbeteren blijft die vooraltijd op de lijst staan en andere mensen die bij hem een shoot willen boeken zien op internet dat die op de zwarte lijst van Bokt staat. Je kan zo'n iemand heel erg onderuit halen en daar levenslang last van houden.

Even terug vallen op de TS, ik vind het ontzettend jammer dat je nog geen foto's hebt gekregen en ik hoop dat je ze nog krijgt. In ieder geval niet hoop verliezen :)

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:48

Even alleen op de paardenfotografie gericht, heb ik in het verleden met de Haflingers veel portfolio shoots gedaan. De foto's kreeg ik meestal binnen 1-4 weken, maar vaak wel al een voorproefje. Nu shoot ik altijd met 1 vaste fotografe, zij levert ze binnen enkele dagen.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:52

DemiHendriks schreef:
Wow wat een hoop negativiteit hier

Er zal vast een goede reden zijn dat de foto's later binnen komen. Ik hen 1 keer gehad ik de foto's veel te laat heb verstuurd, maar puur door drukte. En ja als je een veel betalende klanten hebt is het logisch dat die voor gaan. Voor de buitenstaande is dat misschien niet logisch en eerlijk, maar meeste fotograferen kunnen zich er wel bij voor stellen. Aangezien een betalende klant toch meer inspraak heeft op je naamsbekendheid.

Een "zwarte lijst" vind ik al helemaal niet kunnen. Stel die gene wilt zich verbeteren blijft die vooraltijd op de lijst staan en andere mensen die bij hem een shoot willen boeken zien op internet dat die op de zwarte lijst van Bokt staat. Je kan zo'n iemand heel erg onderuit halen en daar levenslang last van houden.

Even terug vallen op de TS, ik vind het ontzettend jammer dat je nog geen foto's hebt gekregen en ik hoop dat je ze nog krijgt. In ieder geval niet hoop verliezen :)


Een jaar op fotos moeten wachten... dan moet je reden wel steengoed zijn.

Ik heb ooit een naam openbaar gezet van zo'n fotograaf. Was er helemaal klaar mee.
Toen stroomde mijn inbox binnen met meerdere gedupeerden. Daarom is zo'n lijst wel een goed idee. Als er door omstandigheden een keertje iets wat langer duurt dan trekt dat zich wel weer recht door de andere positieve ervaringen. Zo iemand hoort dan zeker niet op zo'n lijst.
Ik ga altijd uit dat betalende klanten voorgaan. Maar indirect maak ik en bijvoorbeeld de visagiste ook kosten.
Zo ben ik eens 400km gaan reizen voor een shoot.. fotos nooit mogen ontvangen en wel kosten en een dag voor opgegeven. Dat is gewoon schandalig.


Overigens op paardenfotografie heb ik een super ervaring met nikki de kerf!
En zo zijn er met een handjevol fotografen ook toppers in de modelfotografie wereld. Echt mensen die professioneel zijn in zowel het maken als het afleveren. En waarmee je gewoon een gezellige dag hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:52

Een goede reden is er niet altijd.
Hier al eens een shoot gehad met veel honden die bij mij thuis kwamen zodat hij op èèn dag veel verschillende honden voor de lens had. Foto's hebben we nooit gekregen, zelfs niet toen ik aangaf dat mijn hond niet lang meer te leven had en de foto's heel graag wilde hebben.
Uiteindelijk kwam ik de foto's op een stocksite tegen en heb ik ze daar vorig jaar kunnen bestellen.
Mijn honden zijn gebruikt voor reclames, 1 voor een fabrikant van hondenspullen en voor wetenschappelijke artikelen en ze staan op verschillende websites. Hij heeft dus wel wat aan de foto's gehad maar heeft nooit de moeite kunnen nemen om zijn afspraken na te komen.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:54

dees_daan schreef:
Een goede reden is er niet altijd.
Hier al eens een shoot gehad met veel honden die bij mij thuis kwamen zodat hij op èèn dag veel verschillende honden voor de lens had. Foto's hebben we nooit gekregen, zelfs niet toen ik aangaf dat mijn hond niet lang meer te leven had en de foto's heel graag wilde hebben.
Uiteindelijk kwam ik de foto's op een stocksite tegen en heb ik ze daar vorig jaar kunnen bestellen.
Mijn honden zijn gebruikt voor reclames, 1 voor een fabrikant van hondenspullen en voor wetenschappelijke artikelen en ze staan op verschillende websites. Hij heeft dus wel wat aan de foto's gehad maar heeft nooit de moeite kunnen nemen om zijn afspraken na te komen.


En daar kun je in principe wel stappen voor ondernemen. Want jij hebt daar geen toestemming voor gegeven en geloof maar dat ze daar aan verdienen!

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:54

DemiHendriks schreef:
Wow wat een hoop negativiteit hier

Er zal vast een goede reden zijn dat de foto's later binnen komen. Ik hen 1 keer gehad ik de foto's veel te laat heb verstuurd, maar puur door drukte. En ja als je een veel betalende klanten hebt is het logisch dat die voor gaan. Voor de buitenstaande is dat misschien niet logisch en eerlijk, maar meeste fotograferen kunnen zich er wel bij voor stellen. Aangezien een betalende klant toch meer inspraak heeft op je naamsbekendheid.

Een "zwarte lijst" vind ik al helemaal niet kunnen. Stel die gene wilt zich verbeteren blijft die vooraltijd op de lijst staan en andere mensen die bij hem een shoot willen boeken zien op internet dat die op de zwarte lijst van Bokt staat. Je kan zo'n iemand heel erg onderuit halen en daar levenslang last van houden.

Even terug vallen op de TS, ik vind het ontzettend jammer dat je nog geen foto's hebt gekregen en ik hoop dat je ze nog krijgt. In ieder geval niet hoop verliezen :)


Wat is voor jou dan een goede reden om een half jaar te wachten op fotos?
En wb de zwarte lijst, dat gebeurt niet zomaar. Maar na een bepaald aantal problemen. Ik zou dat graag willen weten, of ik nou wel of niet betaal voor een shoot.
Het is toch van de gekke dat je zo lang moet wachten of zelfs helemaal niks krijgt?!

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:59

Dit is inderdaad absoluut niet gebruikelijk. Natuurlijk kan er iets ernstigers voorgevallen zijn aan de kant van dr fotograaf, maar dan had zij dat netjes aan moeten geven aan de klant.

Op dit moment komt de fotografe haar afspraken niet na, en als klant sta je nu in een hele lastige positie omdat het een gratis shoot was. Bij een betaalde shoot had ik een vorm van compensatie nu wel op zijn plek gevonden, maar hier wordt dat lastig..

Ik zou goed nadenken over hoe belangrijk je de foto’s vindt. Wil je ze écht graag hebben, dan zou ik de fotograaf een laatste berichtje sturen waarin je beschrijft dat je heel teleurgesteld bent over de gang van zaken en dat je, als je de foto's niet binnen een week ontvangt, iets openbaar online zal plaatsen over deze situatie. Heel vervelend voor de fotograaf, maar als klant sta je wel volledig in je recht om dit te doen. Jammer dat het nodig is, dat wel.

Zwarte lijsten met meetings sta ik wel achter :j Heb genoeg ervaring met meetings en helaas zijn het altijd dezelfde mensen die niet leveren waardoor iedereen negatieve indrukken krijgt van meetings, wat heel zonde is voor de rest die er wel veel moeite in stoppen. Het leveren van foto's is echt zo moeilijk niet, desnoods lever je ze onbewerkt/minimaal bewerkt als het echt niet lukt, dat is echt met een uurtje gepiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:36

Lienek schreef:
dees_daan schreef:
Een goede reden is er niet altijd.
Hier al eens een shoot gehad met veel honden die bij mij thuis kwamen zodat hij op èèn dag veel verschillende honden voor de lens had. Foto's hebben we nooit gekregen, zelfs niet toen ik aangaf dat mijn hond niet lang meer te leven had en de foto's heel graag wilde hebben.
Uiteindelijk kwam ik de foto's op een stocksite tegen en heb ik ze daar vorig jaar kunnen bestellen.
Mijn honden zijn gebruikt voor reclames, 1 voor een fabrikant van hondenspullen en voor wetenschappelijke artikelen en ze staan op verschillende websites. Hij heeft dus wel wat aan de foto's gehad maar heeft nooit de moeite kunnen nemen om zijn afspraken na te komen.


En daar kun je in principe wel stappen voor ondernemen. Want jij hebt daar geen toestemming voor gegeven en geloof maar dat ze daar aan verdienen!


Die toestemming heb ik wel gegeven, hij deed de shoot gratis, wij zouden de foto's bij hem kunnen bestellen en hij mocht ze gebruiken. Dat stukje bij hem kunnen bestellen is hij dus niet nagekomen. Dat hij er mee verdiend heeft is inderdaad wel duidelijk, des te banketstaaf dat hij naar ons toe niets kon regelen.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:53

Lastige en vervelende situatie.. Ik denk dat het vooral heel goed is om voorafgaand aan een gratis of betaalde shoot duidelijk te krijgen hoe lang het ongeveer gaat duren voordat de fotograaf denkt de foto's te kunnen versturen. Daarbij is het ook belangrijk om helder te hebben hoeveel foto's de fotograaf wil versturen en op welk formaat. Bij gratis portfolioshoots zijn dit soms bv maar 3 tot 5 foto's op klein webformaat. Als je als klant verwacht 50 foto's te krijgen, kan dat ook teleurstellend zijn.
Ik hoop dat je gauw wat resultaten te zien krijgt!

Wat betreft de communicatie zou ik dit persoonlijk per mail laten verlopen, zodat je dingen zwart op wit hebt.

Zwarte lijst voor meetings vind ik dubbel. Voor KvK ingeschreven fotografen vind ik het anders dan wanneer jonge meiden een nieuwe camera hebben en daarmee willen oefenen tijdens een meeting..

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:38

BeFunny schreef:
Keell94 schreef:
je hebt er niks voor betaald dus eigenlijk niet zo heel veel rechten dan.

ondanks dat het voor het portfolio is neem ik aan dat je als fotograaf zo snel mogelijk de foto's levert, ziek zijn kan natuurlijk maar 6 weken is wel erg lang.
ikzelf streef altijd uit naar MAXIMAAL 4 weken en dat vind ik al vrij lang, en idd 1 voorproefje binnen 2 dagen.

jammer dat ze niks meer laat horen, zou gewoon beleefd nog een berichtje sturen dat het nu al 6 weken verder is en je graag zou willen weten wanneer ze ze af verwacht.
De nabewerking kost onwijs veel tijd (als je het netjes en goed doet) dus ze binnen een dag af hebben is niet reeel. Hebben jullie niet besproken wat ongeveer haar levertijd is, aantal foto's etc?


Dat is niet helemaal waar.
Vooraf zijn er per Facebook afspraken gemaakt. Fotograaf wilde haar portfolio uitbreiden en ts zou de foto's toegestuurd krijgen. Fotograaf heeft toegezegd één foto dezelfde avond toe te sturen.
Rechten zijn niet verbonden aan geld. Wel aan de afspraken die gemaakt zijn waar de fotograaf zich niet aan houd.


Ik weet natuurlijk niet wat vooraf is afgesproken en of dat zwart op wit staat of mondeling.
Als de afspraken zwart op wit staan hoort de fotograaf zich er ook aan te houden betaald of niet ben ik met je eens.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:44

Marit schreef:
Dit is inderdaad absoluut niet gebruikelijk. Natuurlijk kan er iets ernstigers voorgevallen zijn aan de kant van dr fotograaf, maar dan had zij dat netjes aan moeten geven aan de klant.

Op dit moment komt de fotografe haar afspraken niet na, en als klant sta je nu in een hele lastige positie omdat het een gratis shoot was. Bij een betaalde shoot had ik een vorm van compensatie nu wel op zijn plek gevonden, maar hier wordt dat lastig..

Ik zou goed nadenken over hoe belangrijk je de foto’s vindt. Wil je ze écht graag hebben, dan zou ik de fotograaf een laatste berichtje sturen waarin je beschrijft dat je heel teleurgesteld bent over de gang van zaken en dat je, als je de foto's niet binnen een week ontvangt, iets openbaar online zal plaatsen over deze situatie. Heel vervelend voor de fotograaf, maar als klant sta je wel volledig in je recht om dit te doen. Jammer dat het nodig is, dat wel.

Zwarte lijsten met meetings sta ik wel achter :j Heb genoeg ervaring met meetings en helaas zijn het altijd dezelfde mensen die niet leveren waardoor iedereen negatieve indrukken krijgt van meetings, wat heel zonde is voor de rest die er wel veel moeite in stoppen. Het leveren van foto's is echt zo moeilijk niet, desnoods lever je ze onbewerkt/minimaal bewerkt als het echt niet lukt, dat is echt met een uurtje gepiept.


Wat betreft meetings ben ik daar ook zeker voor. Ook wel eens mensen gehad die niet op kwamen dagen zonder af te melden. Of de dag zelf in ene zeiden oh was het vergeten dus ik kan niet.
Als organisator erg vervelend want het netjes organiseren kost ook veel tijd wat de meeste vergeten.
Heb nu al zo'n 8 meetings georganiseerd en bij elke meeting was wel wat. Fotografen die geen rekening hielden met andere fotografen en of de modellen, fotografen die niet komen zonder afmelding. Fotografen die idd niet leveren of zich niet aan de afspraken hielden.

Dus ik heb voor mezelf al een zwarte lijst als ik een meeting organiseer wie ik wel en niet laat komen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 17:15

Een goede reden dat ze niet levert is prima. Maar een goede reden om wel online te komen maar bewust niet op mijn berichten te reageren is er gewoon niet. Ik ben super vriendelijk gebleven dus er is geen enkele drempel om te zeggen sorry ik heb het erg druk het duurt nog even.

Ik wil haar naam eigenlijk niet online zwart maken, maar idd misschien een waarschuwing sturen en anders toch doen...

Ik snap dat betaalde shoots misschien voor gaan en heb ook echt geen haast. Ik wil wel dat er gewoon communicatie mogelijk is. En het is echt niet zo,n pro dat ze overstroomt van klanten.

BeFunny

Berichten: 10517
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:48

Dat hoeft gewoon ook niet.
Ze heeft jou een foto beloofd dezelfde avond.
Die had ze je onbewerkt kunnen toesturen.
Of iemand pro is of niet dat maakt niks uit.
Je maakt een afspraak met iemand en als je die niet na kunt komen dan laat je dat weten een mailtje of what's appje is zo verstuurd.

Of ze de foto's nou gratis maakt of niet. Dankzij de foto's wordt haar portfolio ruimer dus ze verdiend er wel degelijk aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:05

Ik ben benieuwd of je al iets hebt gehoord? :)

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:20

Bellatrix schreef:
Ik lever altijd zo snel mogelijk. Ik vind het leuk om de foto's te bewerken en het eindresultaat te laten zien. Ik lever altijd binnen een week maar meestal al dezelfde dag. Portfolio of betaald maakt bij mij niet uit.


Hier ook. Ik geef altijd een termijn op van twee weken maar daar zit ik altijd ruim binnen.
En ik wil inderdaad graag het resultaat laten zien.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 20:18

Helaas nog geen foto’s ontvangen. Ik heb een berichtje gestuurd dat ik ze desnoods onbewerkt wil. Dat ze tot komende zondag heeft, dan heb ik twee maanden gewacht. Heb ik ze zondag niet ontvangen zal ik haar naam hier zetten en op Facebook vermelden. Dat behoed anderen voor dezelfde teleurstelling heb ik haar gezegd.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:23

Wat vervelend dat het zo lang duurt. Heb met meetings wel gehad dat je niet van iedereen foto’s kreeg. Maar dit is wel heel zuur na al je moeite.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:05

Wat balen zeg..
Onbewerkt zou ik ze zelf nooit doorsturen, dat doe je gewoon niet als fotograaf.
Heb ook nog steeds onbewerkte foto's maar dat is dan van eventingen etc, 200+ combinaties, ik ben gelukkig niemand iets verschuldigd :+
Zoveel werk is het nu ook niet hoor om enkele foto's te bewerken ;)

BeFunny

Berichten: 10517
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:35

Een goede fotograaf stuurt idd geen onbewerkte foto's. Maar houd zich aan de gemaakte afspraken. En onbewerkte foto's zijn beter dan niets.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:22

Super onprofessioneel inderdaad! En dan zijn er ook nog mensen die het proberen goed te praten, dat vind ik helemaal onbegrijpelijk. Dat jij er veel moeite in steekt en dat het toch je eigen keus is geweest vind ik ook raar... moest eens niet zo zijn geweest dan krijg je ook de wind van voren omdat je paard er niet netjes bij loopt..
Beide partijen doen er moeite voor en dan vind ik het niet meer dan normaal dat er in ieder geval fatsoenlijk gecommuniceerd wordt.

Ik heb ook best veel fotografen over de vloer gehad voor portfolio shoots en voor het overgrote deel super positieve ervaringen!
Heb maar met 1 slechte ervaring en daarvan wacht ik nu 1.5 jaar na de shoot nog altijd op foto's, alhoewel... Ik wacht er niet eens meer op want weet wel dat ik ze toch niet ga krijgen.

Anoniem

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:30

Ik wacht nu ook wat langer op foto's, maar meisje heeft heel netjes een berichtje gestuurd dat school niet zo best ging en ze daar even druk mee is.
Stuur nu gewoon de foto's los, dus elke keer als ze tijd heeft en er eentje af heeft stuurt ze die. Helemaal prima voor mij!
Vooral omdat ze gewoon netjes gecommuniceerd heeft en mij op de hoogte houdt, dan is het echt geen probleem om langer te wachten! :)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:31

Wat vinden jullie dan een normale wachttijd?
In drukke zomerperiodes, en daarnaast fulltime baan?

Anoniem

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:35

Dat is ook afhankelijk van "welk pakket" dus hoeveel foto's :)
Maar normaal vind ik eigenlijk 2 weken, en maximaal 4 weken.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:36

Anoniem schreef:
Dat is ook afhankelijk van "welk pakket" dus hoeveel foto's :)
Maar normaal vind ik eigenlijk 2 weken, en maximaal 4 weken.


uitgaan van 15-20 foto's?