Paard kopen zonder te kijken?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:41

Ik heb 2 van onze 3 paarden gekocht zonder te kijken.. :D

Onze tinker en onze welsh.. Onze welsh hebben we met 2.5 gekocht.. Ze is nu 6 en loopt prima voor de kar en onze tinker hebben we als veulen gekocht en die is nu 5 en loopt recreatief onder het zadel..

Allebei van mp gekocht.. Onze welsh bij een particulier en onze tinker bij een fokker..

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:43

@nine,maar dat zijn dan groene paarden.
een totaal ander verhaal dan een rijpaard waarvan te lezen staat dat hij braaf te rijden is.

hier kopen wij ook paarden in het buitenland,zonder ze te zien,komen gewoon toe op een grote camion.
maar zijn wel allemaal groen en meestal jong(max 3-4 jaar).

ik veronderstel als je op zoek bent naar dat ene rijpaard,je graag een klik wil met het paard,het echt 'braaf' moet zijn zoals jij 'braaf' in gedachten hebt en niet bv braaf a la 'hij bokt,maar is goed uit te zitten en niet gemeen bedoelt',want ook dat kan voor sommige mensen onder 'braaf' vallen....

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:44

Je moeder koopt toch ook geen hond zonder te gaan kijken of er wel een klik is?
Dit bedoel ik totaal niet aanvallend maar misschien dat je dat tegen je moeder kunt zeggen. Een paard kopen bij een handelaar zonder dat je hem gezien hebt zal waarschijnlijk problemen op kunnen gaan leveren.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:21

Gewoon niet doen. Een paard is sowieso duur, dus dan wil je geen miskoop hebben...

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:23

afhankelijk wie de verkoper is en wat je zoekt zou dit mogelijk moeten zijn. Maar bij levende haven vind ik een klik reuze belangrijk. In het verleden heb ik dit gedaan (bij een heel duur paard) en het paard voldeed volledig aan wat ik zocht. Moet ik wel aangeven dat de verkoper mij al jaren kent (ook mijn andere paarden) en weet wat ik wil en zocht.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:29

Echt niet doen. Ik ben 9 maanden lang stad en land afgereden. Heb zoveel paarden bekeken die echt niet aan de omschrijving in de advertentie voldeden. Soms 5 jaar oude foto's erbij. Zulke geweldige verhalen gehoord. Elke keer weer teleurstelling. Ik zou zeker gaan kijken en uiteraard als het lijkt, keuren!!!

kayleeflosje
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-02-18
Woonplaats: :P

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:46

Gewoon gaan kijken! Dan zie je ook zeker als hij/zij voldoet aan je eisen! :P

BenK
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:53

Gewoon gaan kijken en laten controleren door dierenarts. Ik heb een maand geleden mijn voskleurige tinker met gebreken verkocht als weidemaatje en de nieuwe eigenaar verkoopt hem nu als zijnde goed en 100% ok.

RomyS_

Berichten: 111
Geregistreerd: 26-06-12
Woonplaats: Roosteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:54

Oliiviia schreef:
Ik heb ook al enkele pony's zonder te bekijken gekocht, gewoon van op foto.
Maar dit ging dan wel over dieren die ik als gezelschap kocht en niet perse om te rijden.

Als je met het dier wil rijden etc en het moet aan bepaalde eisen voldoen, zou ik sowieso langs gaan om te kijken dat geeft meestal een veel beter beeld.


Idem! Ik heb ooit een pony via 'internet' gekocht. Telefonisch contact gehad met de verkoper en de verkoper zou de pony bij mij leveren. Het ging ook in mijn geval om een gezelschapsdier.

Mijn advies, koopt nooit een dier via internet. Naast het feit dat er van alles aan de hand kan zijn zoals verborgen gebreken, is het ook belangrijk dat het klikt met een dier.

Inmiddels heb ik zelf geen paarden meer, maar na jarenlang ervaring kan ik zeggen dat niet elk bezoek voor een mij match opleverde. Voor mij is de klik tussen paard en potentiële koper erg belangrijk. Bij de verkoop van mijn eigen pony's keek ik ook steeds of de koper wel een geschikte kandidaat was.

Heel veel succes met de zoektocht!

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:06

Buiten dat het niet verstandig is vind ik het ook beetje vreemd.
Als moeder ( ben zelf moeder met dochter die pony heeft) wil je op zijn minst zelf zien dat de pony “ veilig” is.
In je profiel zie ik ook dat het met je vorige pony jammer genoeg niet zo goed ging, wat begrijpelijk is met zo’n jong dier.

Veiligheid en zekerheid voor alles, pas een pony kopen als jij er er goed en vertrouwd op voelt.
Dat kun je niet zien of inschatten aan de hand van foto of verhaal.

Succes !

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:16

Ik heb 2x een pony verkocht aan mensen die niet zijn komen kijken. Over de eerste heeeeeel veel en uitgebreid mail contact gehad, alles besproken, ze heeft de vorige eigenares ook gesproken. Maar deze pony kende ik ook al wel n hele tijd (vorige eigenares was n vriendin van me) dus wist al zn grollen en grillen. Bij een handelaar staat een dier er vaak (soms zelfs minder) dan een maand dus kunnen ze ook weinig zeggen over het karakter en verleden.

Het voelde voor beide partijen ook erg vertrouwd en dus zijn we hem gaan brengen, naar België.

Daarna regelmatig contact gehouden zeker de afgelopen jaren via Facebook. En toen ik met pijn in mijn hart had besloten toch rond te kijken voor een ander huisje voor mijn shet kwam ik erachter dat zij ook toch weer rond aan t kijken waren voor n shetje erbij. Heeft zo moeten zijn :D ze hadden natuurlijk al heel veel gezien op Facebook, alles verteld, foto's en filmpjes gestuurd. En n paar weken later ook haar weer gebracht :D

Maar in dit geval kende de verkoper (ik dus) de paarden door en door. En bij de verkoop van de shet kwam natuurlijk ook vertrouwen kijken wat we in elkaar hebben opgebouwd de afgelopen jaren sinds de eerste verkoop. Ze hadden beiden geen beter huisje kunnen hebben :)

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:24

Behalve wanneer je mama nog in sinterklaas gelooft moet je dit echt niet doen!
Paardenhandel is sowieso onbetrouwbaar. Zelfs wanneer je gaat kijken en proberen, èn laat keuren vind ik het nòg een risico. Bovendien geloof ik dan weer in een klik met het paard, iets erg persoonlijk, dat kan je vanop afstand niet ervaren.
En euh, een handelaar die een ganse dag (3.5h heen en 3.5h terug) wil besteden om een paard te brengen, dat vind ik ook al raar. Fokker en particulier is een ander verhaal, wij hebben ons paard ook naar Normandië gebracht omdat we zijn nieuwe stal en omgeving met eigen ogen wilden zien, maar een handelaar??
Dus TS, ik vind jou logisch redeneren, je mama begrijp ik in deze absoluut niet.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:26

Ik ben eens gaan kijken bij 2 pony's die volgens de eigenaresse 1.45 en 1.49 hoog zouden zijn.
Het was voor mij 2,5 uur rijden.

Daar aangekomen waren ze beiden nog nieteens 1.35

Er kan over de simpelste dingen gelogen worden
Gewoon gaan kijken dus, en anders niet kopen

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:27

Als je een rijpaard in eigen land koopt zeker gaan kijken.

Wij hebben naar het buitenland verkocht (Europa, Amerika, etc) zonder dat iemand kwam kijken. Vrij normaal in onze fok-wereld. Wij hebben ook al vanuit heel Europa Tinkers geimporteerd zonder bezichtiging. Dus ik vind het niet vreemd. Maar zodra je ook maar twijfelt, laten gaan of zelf gaan kijken!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:48

Ik vind 3,5 uur ook een heel eind rijden om naar een paard te gaan kijken en ik snap best dat je moeder daar geen zin in heeft om eerlijk te zijn.
Ga gewoon eens kijken wat het aanbod is in je eigen omgeving. Er staat zo vreselijk veel te koop.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:56

Ik vertrouw een héél select groepje mensen toe dat zij voor mij een geschikt paard kunnen vinden zonder dat ik het gezien heb. Maar uiteraard ben ik veel te nieuwsgierig en bemoeizuchtig om dat uit handen te geven :D

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:21

Als je al veel paarden hebt gehad en gereden, kun je misschien een gokje wagen en het zonder te gaan kijken kopen. Tenslotte worden er wereldwijd heel veel paarden via internet verhandeld. Maar dan zou ik wel filmpjes van het bewegen willen zien zowel zonder als onder de man en natuurlijk uitgebreide keuringsrapporten.

Echter ik krijg niet de indruk dat je al veel paarden hebt gehad, dus dan zou dit je eerste paardje zijn. Dan kan ik alleen maar aanraden, ga kijken, ga rijden. Niet meteen kopen. Alles laten bezinken. Ga nog een keer kijken met een kenner erbij en beslis dan wat je gaat doen. Een paard wordt tegenwoordig met gemak 25, dus het is wel een dier dat je nog heel lang gaat hebben. Je wilt toch weten of je een klik hebt.

En als je moeder het te ver vindt om te gaan kijken, moet je misschien alleen naar advertenties kijken die dichterbij zijn.

Succes!

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:44

Op het profiel van TS staat dat ze gisteren haar paard heeft gekocht. Is dit het paard waar je het over had? Is het goed gegaan?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 15:21

Nee, we hadden die afspraak inderdaad afgezegt. :P

Mam is het nu wel met me eens :')

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:24

Anastasia24 schreef:
Nee, we hadden die afspraak inderdaad afgezegt. :P

Mam is het nu wel met me eens :')

Het staat anders nog steeds in je profiel. ;)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 15:27

Dit is een ander paardje, inderdaad gisteren gekocht. :o <3

Bij deze 2x komen kijken O:)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:33

Anastasia24 schreef:
Dit is een ander paardje, inderdaad gisteren gekocht. :o <3

Bij deze 2x komen kijken O:)


Foto??

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard kopen zonder te kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:34

Gefeliciteerd dat heb je nog snel gedaan.
Wat heb je gekocht? Ben wel nieuwsgierig. Leuk zeg :j

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:49

Ik zal zelf altijd gaan kijken maar het gebeurt heel veel dat paarden bij handelaren ongezien gekocht worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:52

wilmatj schreef:
Ik zal zelf altijd gaan kijken maar het gebeurt heel veel dat paarden bij handelaren ongezien gekocht worden.

Bij het hoge segment wel ja. Waar een ruiter er wel mee uit de voeten kan.
Maar voor de gewone ruiter bij gewone paarden (heb ik het niet over veulens) is het toch weinig voorkomend.