[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:51

Ik zou eerder zeggen "dan mag ik 'm vast probleemloos ook nog even op de weegbrug rijden zodat ik het zelf kan zien".

Een weegbon zegt niks. Je kan op vrijdag gaan wegen, in het weekend de rubber matten erin lijmen en tussenschot plaatsen en dan claimen dat ie netjes recent gewogen is. Dat klopt dan wel, maar het ledig gewicht zal dan nooit overeenkomen met de weegbon.


Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:00

Mijn moeder heeft een range rover evoque gekocht. Nu wil ze me helpen met vervoeren.
Kende dit model niet, ben gaan opzoeken en het trekken is beperkt tot 1800 kg.
Dus een Humbaur Rapid trailer plus twee paarden van elk max 550 kg zal wellicht niet toegelaten zijn?

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:22

Mag een Evoque niet meer trekken???

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:39

De twee versies die ik random op autoweek bekeek mochten inderdaad beide 1800 kg geremd trekken. Dat is normaal geproken niet voldoende voor twee paarden van 550 kg want een tweepaards trailer die onder 700 kg werkelijk gewicht blijft is zeldzaam.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:54

Thx ;-), heel jammer, zal me dan toch zelf een jeep moeten zoeken...
Schrik er ook van, zoveel geld uitgeven gewoon voor het uiterlijk, terwijl er niet echt veel soeps onder de kap zit

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:00

Zopas gehoord dat we de zwaarste combi gaan wegen, via weegbrug en via de verzekeringen het maximum laadgewicht laten herinschrijven. Kost 26 euro. Dat maakt niet uit of het een 30/40 kg erboven zit, maar natuurlijk geen 200 kg.
De paardjes wegen wellicht niet meer dan 500 kg, dus dat zou moeten lukken...we gaan dus de raad van de verzekeringen opvolgen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:05

Het hangt ook af van de motorversie, nee? Wij hebben er vorig jaar ook naar gekeken en ik was daar ook zo verbaasd over, dat zulke auto's eigenlijk betrekkelijk weinig aan de haak mogen.

@ Peluchy: dus jullie gaan bewust op pad met een lading die zwaarder zal zijn dan die 1800kg die de auto mag trekken? Via de verzekering?

Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig zeg...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:30

Peluchy schreef:
Mijn moeder heeft een range rover evoque gekocht. Nu wil ze me helpen met vervoeren.
Kende dit model niet, ben gaan opzoeken en het trekken is beperkt tot 1800 kg.
Dus een Humbaur Rapid trailer plus twee paarden van elk max 550 kg zal wellicht niet toegelaten zijn?


alles hangt af van hoe goed je de gewichten hebt ingeschat.
als je paarden bv 500 en 525 kg zijn en je trailer is 850???? zit je op 1875.
Bij een LR zou ik mij daar niet druk om maken.

Ik zou eerst rustig wegen en zorgen dat buiten de paarden alle andere zaken in de auto worden vervoerd.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:16

Overbeladen op pad = onverzekerd op pad dus dan hoop ik voor jou dat er niets gebeurt.
En voor mij ook wel.

Een humbaur rapid plus heeft trouwens een eigen gewicht van 870 kg.
Dat wil zeggen dat je nog 970 kg laadvermogen hebt. Daar zit ik met twee fijngebouwde warmbloeden over.
(Bron: ik heb dezelfde).

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:25

Ik vind 1800 nog meevallen, voor een Evoque. Zoveel auto vind ik dat niet.
(Wel leuk om mee door de modder te baggeren! ~~}> )


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:07

Het gaat ook niet om wat de verzekering zegt en wat de auto kan, het gaat om wat de wet zegt. Die wet zegt dat je nooit meer mag aan je auto hangen van lading dan wat ie officieel mag trekken. Of dat nu 10kg is of 100kg, het mag gewoon niet. Ik betwijfel sterk of een verzekering dat zelfs MAG verzekeren en adviseren.

Stel dat jij met je combinatie een ongeval hebt en je bent overbeladen. Ik denk niet dat de tegenpartij vrolijk gaat worden als die horen dat jij bewust overladen de baan op gaat "want de verzekering heeft gezegd dat het kan". Kan best dat zij alles verzekeren en een oogje dichtknijpen. Wil ik nog wel eens zien of datzelfde oogje ook dicht blijft als zij moeten uitkeren. Zou me niet verbazen dat ze dan komen aandraven "jamaar mevrouw, uw auto mag zoveel niet trekken, u bent overladen". Veel plezier met dan te bewijzen dat zij dit geadviseerd hebben hoor. Gok dat ze eerder hun handen er vanaf gaan trekken en zeggen dat zij alles verzekeren wat de klant wil, maar dat zij enkel uitkeren conform te wetgeving nageleefd is.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:04

sflj schreef:
Ik vind 1800 nog meevallen, voor een Evoque. Zoveel auto vind ik dat niet.
(Wel leuk om mee door de modder te baggeren! ~~}> )


Vind het ook eigenlijk maar een lelijk ding :x

Snap het verhaal met de verzekering ook niet helemaal eigenlijk, wil je dan het gewicht dat de auto mag trekken veranderen? Dat gaat niet lukken via de verzekering.

Wil je dat ze een clausule opnemen dat je bij overladen op eigen risico rijd? Prima maar gevaarlijk want bij een ongeluk blijf je misschien wel de rest van je leven betalen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:12

Ik begrijp het zo dat ze de combinatie auto + trailer moeten gaan laten wegen met de zwaarst mogelijke lading aan de trekhaak, en dat de verzekering de polis dan zodanig gaat aanpassen dat ze tot en met dat gewicht verzekerd zijn, ook al is hetgene wat aan de trekhaak hangt zwaarder dan wat de auto officieel mag trekken.

Wat ik persoonlijk ronduit absurd vind. Je weet wat de grenzen zijn van je combinatie. Dat is te nemen of te laten. Kan je je daar niet bij neerleggen, dan zoek je maar een andere oplossing waarbij je wettelijk wel gewoon in orde bent.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:19

combinatie zal misschien meer aankunnen wat er op papier staat - maar het is een papiertje waar je je aan moet houden.

Het is niet omdat je auto sneller kan dan 120/uur dat meneer de agent het oké zal vinden als je aan 160 voorbij de flitspaal zoeft.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:28

Optiwolk schreef:
combinatie zal misschien meer aankunnen wat er op papier staat - maar het is een papiertje waar je je aan moet houden.

Het is niet omdat je auto sneller kan dan 120/uur dat meneer de agent het oké zal vinden als je aan 160 voorbij de flitspaal zoeft.


ik zie de afneembare trekhaak als grote beperking.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:33

Toch heb je die, afhankelijk van het model uiteraard, ook gewoon in 3,5 tons uitvoering dus dat hoeft helemaal geen beperking te zijn.

En dan nog zou de trekhaak de beperking zijn en niet het maximaal te trekken gewicht van de auto zelf.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:26

Mijn vorige afneembare trekhaak was ook gewoon voor 3500 kg hoor, dat is echt geen beperking.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:53

Welke auto raden jullie aan voor een tweepaards trailer? Komen twee IJslanders in te staan.

Hoor goede verhalen over Toyota RAV4, maar zoek eigenlijk iets zuinigers als dat mogelijk is..

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:04

Een auto met voldoende eigen gewicht, zodat je iets te zeggen hebt over de combi als je IJslanders besluiten een dansje te gaan doen.

Dubbelcheck ook zeker laadvermogen van je trailer. Zat tweepaardstrailers die maar 1000kg laadvermogen hebben.
Laadvermogen= MTM - werkelijke eigen gewicht trailer

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:28

Een groot trekvermogen en zuinig rijden gaat helaas niet zo goed samen ;)
Vaak kunnen ze zonder trailer dan nog wel aardig zuinig zijn maar als er dan wat achter hangt gaat dat ineens hard achteruit. Veel zuiniger als 1:10 zal niet lukken ben ik bang

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:13

palousa_boy schreef:
Een groot trekvermogen en zuinig rijden gaat helaas niet zo goed samen ;)
Vaak kunnen ze zonder trailer dan nog wel aardig zuinig zijn maar als er dan wat achter hangt gaat dat ineens hard achteruit. Veel zuiniger als 1:10 zal niet lukken ben ik bang


Ah ja, ik bedoel inderdaad zuiniger wanneer er geen trailer achter hangt. Zal de trailer niet vaak gaan gebruiken, maar de auto zelf wel vrij veel. Dus vandaar..

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:19

Jennanne schreef:
palousa_boy schreef:
Een groot trekvermogen en zuinig rijden gaat helaas niet zo goed samen ;)
Vaak kunnen ze zonder trailer dan nog wel aardig zuinig zijn maar als er dan wat achter hangt gaat dat ineens hard achteruit. Veel zuiniger als 1:10 zal niet lukken ben ik bang


Ah ja, ik bedoel inderdaad zuiniger wanneer er geen trailer achter hangt. Zal de trailer niet vaak gaan gebruiken, maar de auto zelf wel vrij veel. Dus vandaar..

Mijn V70 doet tegen 1:12 zonder trailer. Mag 1800kg aan de haak hebben en zal daar ook niet veel moeite mee hebben, schat ik.
Met 1600kg ook nog enigszins betaalbaar (benzine) in de wegenbelasting en verzekering.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:25

onze rav4 diesel mag 2 ton trekken en rijd zonder trailer 1;12 met trailer ongeveer 1;8

fijne en sterke auto

als je paarden hebt en een auto met een trailer zal je gewoon geld kwijt zijn.....heel simpel.

Ik snap t vaak ook niet zo goed, honderden euro s uitgeven aan snoepjes, dekjes, wedstrijden,dierenarts,shampoo, hele sjieke brokken dure stalling maar als je je paard meeneemt, wat voor mij een hele grote verantwoording is....mag t niks of zo min mogelijk kosten.

Auto zo zuinig mogelijk, zo min mogelijk wegenbelasting, allemaal net aan of gewoon niet aan de eisen voldoen. Een BE rijbewijs is te duur....

leg je prioriteiten eens naast elkaar en kijk eens wat echt voorrang heeft.


Heel dit topic door wordt er maar gevraagd naar goedkope, zuinige heel sterke autos die veel moeten trekken zonder problemen, nou die bestaan niet. *\o/*

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:53

connie64 schreef:
onze rav4 diesel mag 2 ton trekken en rijd zonder trailer 1;12 met trailer ongeveer 1;8

fijne en sterke auto

als je paarden hebt en een auto met een trailer zal je gewoon geld kwijt zijn.....heel simpel.

Ik snap t vaak ook niet zo goed, honderden euro s uitgeven aan snoepjes, dekjes, wedstrijden,dierenarts,shampoo, hele sjieke brokken dure stalling maar als je je paard meeneemt, wat voor mij een hele grote verantwoording is....mag t niks of zo min mogelijk kosten.

Auto zo zuinig mogelijk, zo min mogelijk wegenbelasting, allemaal net aan of gewoon niet aan de eisen voldoen. Een BE rijbewijs is te duur....

leg je prioriteiten eens naast elkaar en kijk eens wat echt voorrang heeft.


Heel dit topic door wordt er maar gevraagd naar goedkope, zuinige heel sterke autos die veel moeten trekken zonder problemen, nou die bestaan niet. *\o/*


Zo bedoelde ik het niet.

Rij heel veel op en neer naar Wenen en zie mezelf gewoon niet in een RAV4 zo’n lange afstand rijden.


Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:58

Dan een zwaardere middenklasser type Mondeo, Skoda superb, de BMW 3/5, Audi a5?

Maar of die dan het gewicht aanhangwagen + twee ijsjes mag trekken ga je moeten bekijken.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers