Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 14:03

Onze pony van 5 jaar oud liep altijd zonder problemen de trailer in.

De laatste tijd gaat het helaas steeds moeilijker.
Het begon met stilstaan op de klep, inmiddels begint hij al te staken voordat hij de klep op moet.

Hij gaat niet graag bij zijn maatje weg.
Als hij op de trailer staat is hij ook erg onrustig, en hinnikt veel naar zijn maatje.

Als we eenmaal onderweg zijn wordt hij rustig. Bij aankomst staat hij ook rustig op de trailer.

Weer terug naar huis is trouwens hetzelfde probleem, ook dan wil hij niet graag de trailer in lopen.

De pony gaat 1x per week mee naar de ponyclub.
Er wordt rustig gereden met hem in de trailer.

Ik zou graag willen dat hij weer makkelijk meeloopt de trailer in.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!


Anouk_HJarig

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:13

Zijn maatje meenemen en hem dus als eerste op de trailer zetten en daarna pas de pony die moeilijk doey

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 14:39

Ik kan zijn maatje helaas niet meenemen, heb mij handen al vol aan 1 pony ;)
En zijn maatje eerst in de trailer zetten en daarna eruit halen lijkt mij geen succes... Dan wordt hij helemaal gek.

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:40

Bovenstaande reactie zou ik niet doen. Dan gaat het alleen maar erger worden wanneer het maatje dan door omstandigheden toch niet meekan. Hij moet het maar gewoon leren! Ik zou zeggen zoveel mogelijk op verplaatsing gaan.

Anouk_HJarig

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:46

Hmm zo had ik er nog niet over nagedacht en lijkt me idd niet de beste oplossing :)
Succes hopelijk vind je iets dat werkt!

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 14:50

Dat vind ik dus ook. Hij moet het maar leren. Maar hoe leer ik hem dat het beste zonder dat het telkens een strijd is.... :)

Er loopt nu 1 persoon met de pony de trailer op, en aan beide kanten van de klep staat iemand met een zweepje. Wanneer hij niet verder wil lopen of links of rechts erlangs wil krijgt hij een tikje.
Maar hij begint steeds verder voor de klep al te staken.

Als hij op de trailer loopt en erin staat krijgt hij een beloning.

Is dit de juiste manier, of zou het beter kunnen?

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:53

Kan je niet tussendoor oefenen met het erop zetten?
Dus trailer op, flink belonen en rust pakken en weer terug naar zijn vriendje?
Hem erop "slaan" lijkt me inderdaad een recept om dadelijk helemaal niet meer naar de trailer te willen.
Vervelend probleem dit.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:53

Ik vind dat goed zo. Misschien is een longeerkoord ook een idee? Dan moet je hem niet per se straffen. Maar wel gewoon consequent zijn en ook veel belonen!

happyfell

Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Coevorden

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:19

Ons paard wat niet graag laad, hebben we nu een halster van Monty Roberts om, loopt nu prima de trailer op, zonder veel problemen. Wel even goed nakijken hoe dit halster werkt.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:24

Hoe gaat dit met een eindje wandelen of als je alleen op buitenrit gaat? Gaat hij dan wel gewoon mee?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 20:35

Als we lopend weg van zijn vriendje gaan dan is hij de eerste 50 meter onrustig en hinnikt wat, maar daarna is het klaar. Terug naar huis loopt hij er ook geen pas sneller om.

Maar mijn idee is hij het ook zo 'vergeten'. Hij vind het alleen niet prettig om bij zijn vriendje weg te moeten. Maar als hij eenmaal weg is is het ook goed.

Met de longerlijn erachter kunnen we ook nog wel eens proberen.
Ik zal me ook eens verdiepen in dat halster.

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:53

Als hij zijn vriendje zo mist bij vertrek, waarom doet hij op locatie dan moeilijk?

Oy with the poodles, already

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:55

Dus als je jouw pony op stal hebt en zijn vriendje buiten het zicht in de paddock oid staat is het geen probleem? Of als ze naast elkaar op stal staan en je haalt de andere pony weg, maakt dat ook niet uit?

Ga eens met hem naar het bos, of naar het strand, naar iets anders dan werken op de ponyclub. :) Als het enkel aan het vriendje zou liggen, zou hij op andere locatie de trailer op springen om terug naar zijn vriendje te gaan in mijn idee :))

Zou verder niet teveel poespas en truucjes gaan bedenken, gezien de pony er altijd zo opgelopen heeft. Hoe meer truucjes en dingetjes je gaat doen, hoe meer het een 'ding' gaat worden.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 21:06

Joscaa schreef:
Ga eens met hem naar het bos, of naar het strand, naar iets anders dan werken op de ponyclub. :) Als het enkel aan het vriendje zou liggen, zou hij op andere locatie de trailer op springen om terug naar zijn vriendje te gaan in mijn idee :))


Daar zit wat in.

Het leek mij het idee dat het komt omdat hij niet bij zijn vriendje weg wil omdat hij zo onrustig wordt als we hem bij zijn vriendje weghalen.

Als we de pony meenemen bij zijn vriendje vandaan dan wordt hij dus snel wel rustig. Vriendje blijft af en toe naar hem hinniken, maar daar reageert hij nu niet meer op (een paar weken geleden begon hij dan erg te dribbelen en terug te hinniken. Dit is nu over).

Zijn vriendje bij hem weghalen kan nog niet. Dit heb ik 1x geprobeerd, en toen is hij over zijn staldeur heen gesprongen. Pony is 1.15, staldeur is 1.20.
Het staat op de planning om te oefenen met zijn vriendje af en toe even uit zich te halen, maar momenteel ontbreekt het nog aan een veilige stal voor de pony en een paar helpende handen.
Dus voorlopig laten we vriendje in de buurt van de pony ;)

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:23

Hilary schreef:
Als hij zijn vriendje zo mist bij vertrek, waarom doet hij op locatie dan moeilijk?

en aan beide kanten van de klep staat iemand met een zweepje. Wanneer hij niet verder wil lopen of links of rechts erlangs wil krijgt hij een tikje.


Er kunnen 2 dingen (misschien wel meer...) spelen; je pony pubert en wil niet van z'n maatje weg. En zijn gevoel van veiligheid is weg(genomen). De trailer is onaangenaam omdat er 2 mensen naast staan te dreigen en te tikken. Dit zal heel anders moeten, want je loopt het risico dat hij zal blokkeren en nog veel moeilijker gaat doen.

Creatief denken; zet de trailer elders, uit het zicht neer en ga daar oefenen met laden. Zodra paarden de trailer zien weten ze bliksemsgoed wat er gaat gebeuren. Dat kan al gelijk een reactie geven tussen hun. Zorg dat de trailer leuk blijft, zet hem er ook tussendoor in en voer hem in de trailer, en er weer uit, naar z'n maatje. In alle rust. De positiviteit moet weer terugkomen; we gaan wat leuks doen.
Lukt het niet; dan hulp erbij zoeken om niet nog meer af te breken.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:27

Kent de pony clicker training? Dan gewoon elk stapje de trailer op belonen met een click+beloning en dit weer afbouwen tot alleen een click + beloning bovenin de trailer.

Alex en Jorie <3

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 21:40

Floortz schreef:
Hilary schreef:
Als hij zijn vriendje zo mist bij vertrek, waarom doet hij op locatie dan moeilijk?

en aan beide kanten van de klep staat iemand met een zweepje. Wanneer hij niet verder wil lopen of links of rechts erlangs wil krijgt hij een tikje.


Er kunnen 2 dingen (misschien wel meer...) spelen; je pony pubert en wil niet van z'n maatje weg. En zijn gevoel van veiligheid is weg(genomen). De trailer is onaangenaam omdat er 2 mensen naast staan te dreigen en te tikken. Dit zal heel anders moeten, want je loopt het risico dat hij zal blokkeren en nog veel moeilijker gaat doen.

Creatief denken; zet de trailer elders, uit het zicht neer en ga daar oefenen met laden. Zodra paarden de trailer zien weten ze bliksemsgoed wat er gaat gebeuren. Dat kan al gelijk een reactie geven tussen hun. Zorg dat de trailer leuk blijft, zet hem er ook tussendoor in en voer hem in de trailer, en er weer uit, naar z'n maatje. In alle rust. De positiviteit moet weer terugkomen; we gaan wat leuks doen.
Lukt het niet; dan hulp erbij zoeken om niet nog meer af te breken.


Hier kan ik me helemaal in vinden.
Het heeft mijn voorkeur ook zeker niet om met een zweepje te moeten dreigen.
Maar ik wil ook niet aan zijn nukken toegeven.
Vandaar ook de vraag naar andere opties.

We gaan oefenen met laden, en proberen de trailer weer leuk te maken.

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:50

Het gekke is dat het geen nukken zijn in die zin dat hij zomaar dwars wil gaan doen. Er is een reden voor, en zodra je daarvoor een goede oplossing hebt gevonden gaat het weer goed.
Clickertraining, wat hierboven al als tip gegeven wordt werkt super. Als je de techniek doorhebt kun je ze alles leren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:00

Dat de pony er zowel heen als terug niet in wil, doet me toch denken aan issues met de rijstijl of issues met de trailer zelf (te breed, te smal, te lang, te kort, te veel wind etc).

Oy with the poodles, already

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:14

Zou dan inderdaad ook daarmee gaan oefenen, dat hij leert dat vriendje na 3 minuten weer terug komt. En daarna na 5 minuten ook.

Maar ik zou ook echt leuke dingen met hem gaan doen en niet enkelband de ponyclub om te werken. Paarden zijn niet gek. :D

Mijn pony loopt altijd uit zichzelf de trailer op. Soms draaft hij er zelfs in, omdat hij het zo leuk vind om weg te gaan. Nu zijn we een paar keer naar de dierenarts geweest voor controles, week daar staan met operaties en dergelijke. Nu gaat hij stil staan op de klep. Hij is een lieve brave pony, dus na een aai over zn kop en een paar lieve woordjes besluit hij toch maar mee te gaan. Maar hij legt nu gewoon de link; trailer > dierenarts.
Terwijl hij altijd mee ginh naar het bos en strand en dergelijke en dan loopt hij er altijd zo op.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:04

Hoe is hij verder in de omgang? Het klinkt mij als een deel leiderschap of toch niet rustig genoeg rijden met de trailer.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 11:03

cissy schreef:
Hoe is hij verder in de omgang? Het klinkt mij als een deel leiderschap of toch niet rustig genoeg rijden met de trailer.


Het is verder een lieve pony. Af en toe eens wat zenuwachtig of onzeker bij nieuwe situaties, maar dat is snel over. Het is natuurlijk ook nog een jonge pony.

Het kan misschien ook wel aan ons liggen, dat wij hem niet genoeg leiding geven.. het is onze eerste eigen pony, dus we hebben nog een hoop te leren.
Mocht het met deze tips niet beter worden dan zal ik er ook zeker hulp bij zoeken.

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:58

Ik heb 1 shet die wat claustrofobisch is. hoewel de andere 2 geen probleem met de trailer hebben vindt hij het toch wel spannend. Deze pony heb ik inderdaad met een soort van clickertraining goed gekregen en hij is nu vlot te laden, ik moet er wel op letten dat hij of los staat of genoeg ruimte heeft met vastzetten.

Onze tinker wilde niet voor snoep de trailer in en met haar heb ik ook wel eens 2 1/2 uur op locatie gestaan dat ze niet wilde laden. Ze ging er wel in maar hield een voet op de klep zodat de trailer niet dicht kon. Met deze merrie heb ik een trailerlaadcursus gedaan bij een leerling van Annemarie van der Toorn. Ze kwam aan huis en in 2 sessies was het probleem verholpen, en belangrijker nog, ik heb geleerd hoe haar te laden, ook als het niet gelijk lukt.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:01

In een radeloze bui bedacht door mij: Zet zn maatje met zn hoofd in het verzorgingsdeurtje. Bij mij werkte het, paar keer zo geladen en inmiddels gaat het prima.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Pony wil niet in trailer, weg van maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:08

Ik zou niet verder gaan met dingen proberen. Dan raken jullie en de pony waarschijnlijk alleen maar gefrustreerd als het niet lukt. Boek een trailerlaad les bij iemand die daar voor opgeleid is.
In 1 les leer je de signalen van je pony kennen en hoe hier mee om te gaan. Als het ware een goede grondwerk les waar trailer laden bij meegenomen wordt.
Geloof me. Dit scheelt een hoop frustraties en leer je gelijk je pony beter kennen.
Ik heb eerst ook veel geprobeerd in mijn eentje. Maar door het inzicht wat ik kreeg door de les, loopt mijn paard er nu zo op zonder dat ik mee hoef te lopen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers