[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:57

Nessa schreef:
Mijn BE haal ik niet.
Ik koppel niet snel genoeg aan. Dan zak je dus...

Het aankoppellen zelf of de auto achteruit voor de aanhanger zetten?
- oefenen, oefenen, oefenen, gewoon op eigen terrein, daar heb je geen les voor nodig
- rijschool zoeken met auto met moderne snufjes. De auto waar mijn zoon in lest heeft niet alleen een achteruit rij camera, die laat zelfs een streepje op het scherm zien waar de trekhaak heen gaat. Super makkelijk {:}

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:57

Nessa schreef:
Dus... beter een auto kopen die trailer kan trekken? :+

Mijn BE haal ik niet.
Ik koppel niet snel genoeg aan. Dan zak je dus... dikke vette onzin, maar goed. Daardoor dus geen papiertje

Nee, beter die trailer hebben staan en daar een passende auto voor zetten.

Enne, als je niet kunt aankoppelen, moet je een andere rijschool nemen. Eentje die na tien manieren van uitleggen er nog twintig uit de hoge hoed tovert.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:02

Auto achteruit zetten.
Moderne snufjes zal wel helpen :+

Aankoppelen kan ik hoor. No problemo. Duurt langer voordat ik de auto juist heb staan. Met iemand ernaast die meekijkt overigens niet.

Eigen trailer ga ik niet doen! Heb ik gehad en betaalde 30 euro stallingskosten!
Pensionhouder had eerder gezegd dat trailer stallen geen probleem was. Toen ik hem kocht toch wel een probleem. Dus stalling gezocht. Ik ga echt niet 1x per maand op pad. En zeker niet 2x. Trailer huur ik voor 25 euro. Ook die met een tmm van 1300 kg

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:05

ikke schreef:
Enne, als je niet kunt aankoppelen, moet je een andere rijschool nemen.

Dat kan echt een verademing zijn. Toen ik vroegûh een keer van rijschool wisselde voor m'n motorrijbewijs gingen ook paar dingetjes waar ik tegenaan zat te hikken ineens een stuk beter. Net even andere manier van uitleggen en hop, daar viel het kwartje :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:36

Heb je niemand met een auto die 1500 kan/mag trekken in je omgeving die je af en toe kan/mag lenen?

Dan zou ik gewoon dat Upje kopen en wanneer nodig die auto lenen en trailer huren. Voor €25 een trailer kunnen huren, dat is echt een schijntje joh. Goedkoper kan je echt niet uit zijn.

Tel een keer hoe vaak per jaar je met paard weg wil. Doe dat dan maal huurtrailer + kosten leenauto (ik gok enkel volgetankt terugbrengen) en dan maal vrachtwagentje. Dan weet je wat het meeste kost.

Maar voor 3x/jaar een trailer rit zou ik echt geen auto gaan nakomen hoor. Genoeg goedkopere opties te vinden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:57

Varekaj schreef:
Dan zou ik gewoon dat Upje kopen en wanneer nodig die auto lenen en trailer huren.

Maar dan wel vooraf goed regelen hoe of wat als die auto níet goed terug komt. Ongeluk zit soms in een klein hoekje, en al is het niet jouw schuld, het levert toch flink ongemak op. Op zijn minst.

Leesvoer: [LZP] auto ongeluk, wie betaald schade?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:33

Auto met trekhaak huren is enorm lastig, is bijna nergens te vinden is mijn ervaring.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:16

Jullie maken het me niet makkelijker :+
En nee, ken niemand die hun auto wil uitlenen. Ja ken wel iemand met bus en trailer. Maar als ik een weekend wegga is dat ook zowat. Want ik mag niet rijden en moet dus gebracht worden :+

Vandaar mijn gedachtengang: lekker makkelijk zelf een autootje. En trailer huren kan ik in de buurt. En is dus echt 25 euro per dag :)

Moet er nog even over nadenken hoor. Maar wel aan het kijken naar potentiële auto's. Dus: nog ideeën? :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:23


Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:23

Nessa schreef:
Dus... beter een auto kopen die trailer kan trekken? :+

Mijn BE haal ik niet.
Ik koppel niet snel genoeg aan. Dan zak je dus... dikke vette onzin, maar goed. Daardoor dus geen papiertje

Meen je dat? Wat voor dikke onzin is dat?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:16

Sizzle schreef:
Auto met trekhaak huren is enorm lastig, is bijna nergens te vinden is mijn ervaring.

Daarom zei ik ook: bestelbus. Die kun je, hier in NL dan toch, op vrijwel elke straathoek huren, inkl trekhaak.
Wel even opletten dat die trekhaak kan hebben wat je eraan wil hangen. Soms kan dat problemen geven, is mijn ervaring.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:40

Aha op die manier.
Moet je wel een enigsinds ervaren anhanger bestuurder zijn die regelmatig auto‘s wisselt.
Als je iedere dag in een Up rijdt en dan 1 of 2x per jaar een bestelbus met trailer is dat wel even flink omschakelen zeg maar :+

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:32

Bestelbus gaat hem niet worden. Te zwaar :)

En ik ben heel makkelijk in andere voertuigen. Heb zelfs met regelmaat een stadsbus gereden :+

Ik ben dus gewend om met een station en trailer te rijden. Voor mijzelf vind ik wat compacter fijner. Maar die Mazda ziet er ook wel heel tof uit!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 08:45

Als je zo weinig weg gaat en alle aangeboden variaties leveren 'ja maar' op, dan kan een paardentaxi ook nog een optie zijn. Dan hoef je niks anders te doen dan op tijd klaar staan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:32

Nessa schreef:
Maar die Mazda ziet er ook wel heel tof uit!

Als je m vijf kg terug keurt kun je zelfs een trailer met tmm 1600kg zonder E

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:19

Kan je niet gaan oefenen met het aankoppelen tot je het blindelings kan? Al bij al is dat niet meer dan achterwaarts paralel inparkeren, alleen moet je hierbij zorgen dat je trekhaak goed onder de trailer komt.
Pak een pakket van 2 of 4u les om enkel daarop te oefenen en ga dan examen doen. Kan alleen maar goed gaan.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:26

Hilli schreef:
Als je zo weinig weg gaat en alle aangeboden variaties leveren 'ja maar' op, dan kan een paardentaxi ook nog een optie zijn. Dan hoef je niks anders te doen dan op tijd klaar staan.



Dit.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:06

Varekaj schreef:
Kan je niet gaan oefenen met het aankoppelen tot je het blindelings kan? Al bij al is dat niet meer dan achterwaarts paralel inparkeren, alleen moet je hierbij zorgen dat je trekhaak goed onder de trailer komt.
Pak een pakket van 2 of 4u les om enkel daarop te oefenen en ga dan examen doen. Kan alleen maar goed gaan.

Bij mij hangt er sticker in het midden op mijn achter ruit. Is automatische schakeling dus de auto loopt 'smooth' achteruit recht onder de trekhaak. Heeft me veel geholpen om mooi in het midden te rijden op de trekhaak...
Ikzelf ga bestelwagen kopen, is nog handig voor dagelijks gebruik ook, als je niet in stad woont. Ga camera installeren om beter zicht te krijgen om trailer aan te pikken.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:18

Toch even twijfel, om 5keren heen-en terug 900 km af te leggen met tweepaardstrailer, is een bestelwagen of jeep dan beste keuze?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:54

Denk een bestelwagen, daar kan je veel meer van je eigen materiaal in kwijt? Zou je die 900km in 1x proberen rijden misschien? In een bestelwagen kan je achterin een matras ploffen en daar slapen, met een jeep moet je toch al overnachting boeken. Ik geloof dat paarden niet langer dan 8u/dag op rijdend transport mogen staan? Iemand die dat weet?

Een jeep zou enkel handig zijn als je ook redelijk ruw terrein over moet waar je bij een bestelwagen problemen zou verwachten. De rest is afhankelijk van de motor van je voertuig en het vermogen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:57

"Jeep" is nogal een ruim begrip. De één bedoelt er specifiek de Willy Jeep mee, de ander alles wat een beetje hoog op de poten staat. Ook bestelbussen zijn er in vele uitvoeringen en met vele motoren. Voor een goed advies tussen twee auto's zul je specifieker moeten zijn.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:26

Persoonlijk vind ik een bestelwagen (een T4 in mijn geval) comfortabeler zitten dan een jeep (een Defender in mijn geval). Ook omdat je in de T4 prima kunt slapen op een matras, terwijl dat in de defender lastiger was.
Maar zoals Rex rolfo al zegt, er zit een wereld van verschil tussen bestelauto's en jeeps. Want de jeep uit 1942 waar ik ook wel eens in mag rijden, daarmee wil je liever niet de snelweg op, of überhaupt meer dan 200 km in een stuk in rijden. Dan zijn je tanden stukgetrild :P Dus... eigenlijk kun je niets met mijn antwoord :+

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:59

Ah ja, sorry, ik heb nu een 'Jeep', ,maar die gaat de deur uit :-).
Ik bedoelde met jeep, gewoon terreinwagen. Wat meest betrouwbaar zou zijn. Bestelwagen of terreinwagen....om autostrade af te leggen.
De uren van transport heb ik geen vraag over. Gewoon wat beste trekt.
Mijn voorkeur gaat ook naar bestelwagen, idd om in te slapen, maar vroeg me af of een terreinwagen beter trekt.
Ondertussen heb ik mijn buik wel vol van terreinwagens, dus ik hoop dat een bestelwagen goede keus is om tweepaardstrailer te trekken!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:35

Een flinke bestelbus met 180 pk is beter dan een Daihatsu Rocky met ca 100 pk.
Een BMW X5 met dik 200 pk is beter dan een Ford Transit met 86 pk.
Voor de brandstofkosten is een diesel beter dan een benzinemotor.

Komen er ook nog twee grote paarden in de trailer?

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:59

Ik heb recent de aanhangwagen getrokken met de vw transporter van de wederhelft. Upgrade van de caddy, naar laadvermogen toch.
Want diezelfde 2.0 diesel ligt daar ook in, reken een zwaardere wagen die minder aerodynamisch is en dan met 1500kg eraan, ik kwam op de autostrade aan 90/u op gemiddeld 14l/100km uit.
Mijn 3.2 is zuiniger aan 12/100km.

(Even doortrekken in een tunnel kwam het verbruik zelfs even op 49.9l/100km. Oeps).

Hoe frequent wil je die 900km doen?
Speelt die overnachting mee?
Berijdbaarheid van de wegen?