Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Rex_Rolfo schreef:Astu: https://link.marktplaats.nl/m1241691912
Heeft zelfs nog iets trekgewicht over en ruim onder budget. Qua aanschaf dan
Peluchy schreef:Wat is beste keuze ivm bestelwagen om tweepaardstrailer te trekken aub?
Gaat om lange afstanden in soms bergachtig gebied...
Heb max 5000 euro.
Mijn keus viel op Hyundai H1 2,5 cdi, 140 pk. Zag ook nog Iveco Daily 2,8 maar die had dan weer maar 125PK.
[url]://www.2dehands.be/bestelwagens-vrachtwagens/iveco/daily/iveco-daily-50c-2-8d-lichte-392932602.html[/url]
Of is een zwaardere moteur met minder pk's beter dan bvb de moteur van de hyundai, waarin een 2,5 cdi ligt met toch 140 PK.
Grootste deel zijn heel eind autosnelwegen.
ikke schreef:Peluchy schreef:Wat is beste keuze ivm bestelwagen om tweepaardstrailer te trekken aub?
Gaat om lange afstanden in soms bergachtig gebied...
Heb max 5000 euro.
Mijn keus viel op Hyundai H1 2,5 cdi, 140 pk. Zag ook nog Iveco Daily 2,8 maar die had dan weer maar 125PK.
[url]://www.2dehands.be/bestelwagens-vrachtwagens/iveco/daily/iveco-daily-50c-2-8d-lichte-392932602.html[/url]
Of is een zwaardere moteur met minder pk's beter dan bvb de moteur van de hyundai, waarin een 2,5 cdi ligt met toch 140 PK.
Grootste deel zijn heel eind autosnelwegen.
Als heuvelachtig terrein een punt is, is koppel ook een aandachtspunt, al is er een zeker verband tussen koppel en vermogen. Plat door de bocht mag je wel stellen dat een motor met meer vermogen ook meer koppel heeft, maar in dit voorbeeld zou het verschil weleens kleiner kunnen zijn dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Met vermogen kun je hard rijden (en accelereren) met koppel krijg je gewicht van z'n plek. Je hebt dus vermogen nodig om met het verkeer mee te komen en je hebt koppel nodig om de boel verplaatst te krijgen.
Mijn advies: verder zoeken naar iets dat richting 160 - 180pk gaat, waar je dan ook een koppel van 500 - 800Nm kunt verwachten.
Het gaat er niet zozeer om dat je hard kunt rijden met je trailer maar wel dat je heuvel op snelheid kunt maken om een trage vrachtwagen in te halen.
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat met 4 ton de heuvel onder Luik op moeten erg onprettig is als je maar 80pk aan boord hebt, terug naar twee moet en je soort van verplicht voelt het inhaalverbod te overtreden omdat een nog langzamer rijdende vrachtwagen mij anders weleens in grote problemen had kunnen brengen.
Laat iedereen lekker zaniken over dat het allemaal zo sterk niet hoeft en dat het wel goed komt: het komt NIET goed!! Been there, done that, got no T-shirt. Ik heb met reden een jaar gezocht om een vrachtwagen te vinden die wel voldoende power heeft (220pk en 820Nm bij 12ton TMM) en me dus niet in de hierboven beschreven situatie zal brengen.
Peluchy schreef:Haha, binnenpretjes, herkenbaar...met mijn Rocky en tweepaardstrailer achter me in Luik en maar schakelen
Daarom dat ik het nu vraag. Is in feite 900 km vlakke autostrade. Dat is voornaamste. Denk dat ik Luik moet passeren, dus ja, daar heb ik koppel nodig.
Ook heel betrouwbaar, al weet je het nooit. Heb vroeger al eens nachtje langs autostrade moeten doorbrengen naast mijn paard in de trailer, dus ja, wil zo veilig mogelijk....
Ikke, welke bestelwagen zou jij aanraden aub?
Max 5000 euro...
Rex_Rolfo schreef:a) zolang de TMM van de trekauto niet hoger was dan 3500-1200 = 2300 kg mocht je de combinatie rijden met alleen B.
b) zolang het werkelijke gewicht van trailer + inhoud niet hoger is dan het gewicht dat de auto mag trekken zit je ook daar goed.
Gezien het maximale trekgewicht van 1000 kg vermoed ik dat je een niet al te grote trekauto had (klopt dat?), dan heb je dus gereden met geldig rijbewijs.
De kans is wel aanwezig dat je iets over de 1000 kg bent gegaan, gewicht lege trailer is vaak wat hoger dan het leeggewicht op papier en een bijna jaarling zal toch ook wel iets van 150-200 kg wegen? Zelfs een kleine Welsh? Maar omdat dit een vrij kleine overbelading zou zijn geweest vermoed ik (maar ook niet meer dan dat!!) dat de verzekering bij een ongeval niet onder betaling uit zou komen. Je hebt wel kans dat de verzekering kan proberen er onderuit te komen en/of op een gedeeltelijke vergoeding aan zou sturen.
ikke schreef:ynskek schreef:Vanuit hier even een trailer vraagje...
Zijn er 1,5 paarse trailers met een eigen gewicht van +/- 500 kg?
Zo Ja naar welke materialen kan ik het beste kijken hiervoor?
Nee.
Nessa schreef:Ik kom weer even binnen vallen.
Onze Volvo V40 2.0 gaat de deur uit. Ding gaat om de haverklap kapot.
De auto was van mijn vriend, die gaat verder zonder auto
Nu is de mijne wel een keer aan vervanging toe (peugeot 106)
Ik wilde altijd een volkswagen UP, leuke autootjes. Houd van kleine goedkope zuinige auto's.
Nu ga ik niet vaak met de trailer weg, maar ik vind het wel praktisch om een auto te hebben waarmee dat wel mogelijk is. Dus toch maar eens kijken naar de mogelijkheden. Ja, dan wordt het up-je hem niet...
Maar... ik zoek dus een leuke auto, die 1500kg mag trekken, niet al te groot is, niet al te zwaar (ivm wegenbelasting... voor de peugeot betaal ik 18 euro per maand... uiteraard wordt dit een stuk hoger, maar wil niet mij blauw betalen), een beetje zuinig rijd. Vanaf 2004, liefst jonger. Budget is €8000,-. Maar liefst goedkoper En onderhoudsvriendelijk. Niet om de haverklap stuk, dat hebben we nu al, haha.
Ik heb altijd de RAV4 3 deurs (de 2.0) erg leuk gevonden.
Niet al te groot, mag 1500kg trekken. Maar... die zijn er niet meer?
Iig niet vanaf 2004, alleen ouder. Ik wil echt geen oudere auto.
Het gaat niet om veel gebruik voor de trailer. Paar keer per jaar wellicht.
Dus ik wil eens kijken wat er zoal is.
Nessa schreef:Dat ben ik ook nog aan het overwegen
Had niet aan een vrachtwagentje gedacht! Zat te denken auto en trailer huren. Vrachtwagen ook een goed idee!
Nessa schreef:Dus... beter een auto kopen die trailer kan trekken?
Mijn BE haal ik niet.
Ik koppel niet snel genoeg aan. Dan zak je dus... dikke vette onzin, maar goed. Daardoor dus geen papiertje