[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:13


Besje15

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:39

Rex_Rolfo schreef:
Astu: https://link.marktplaats.nl/m1241691912
Heeft zelfs nog iets trekgewicht over en ruim onder budget. Qua aanschaf dan O:)


Haha ja gave bak! Mag mooi wat trekken maar helaas wat te duur in de maand :D

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:55

Wat is beste keuze ivm bestelwagen om tweepaardstrailer te trekken aub?
Gaat om lange afstanden in soms bergachtig gebied...
Heb max 5000 euro.
Mijn keus viel op Hyundai H1 2,5 cdi, 140 pk. Zag ook nog Iveco Daily 2,8 maar die had dan weer maar 125PK.

[url]://www.2dehands.be/bestelwagens-vrachtwagens/iveco/daily/iveco-daily-50c-2-8d-lichte-392932602.html[/url]

Of is een zwaardere moteur met minder pk's beter dan bvb de moteur van de hyundai, waarin een 2,5 cdi ligt met toch 140 PK.
Grootste deel zijn heel eind autosnelwegen.
Iemand zei me dat Iveco geen sterke moteurs waren, maar dan lees ik weer dat het juist wel sterke moteurs zijn, dus ik weet niet goed wat kiezen...

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:30

Peluchy schreef:
Wat is beste keuze ivm bestelwagen om tweepaardstrailer te trekken aub?
Gaat om lange afstanden in soms bergachtig gebied...
Heb max 5000 euro.
Mijn keus viel op Hyundai H1 2,5 cdi, 140 pk. Zag ook nog Iveco Daily 2,8 maar die had dan weer maar 125PK.
[url]://www.2dehands.be/bestelwagens-vrachtwagens/iveco/daily/iveco-daily-50c-2-8d-lichte-392932602.html[/url]
Of is een zwaardere moteur met minder pk's beter dan bvb de moteur van de hyundai, waarin een 2,5 cdi ligt met toch 140 PK.
Grootste deel zijn heel eind autosnelwegen.

Als heuvelachtig terrein een punt is, is koppel ook een aandachtspunt, al is er een zeker verband tussen koppel en vermogen. Plat door de bocht mag je wel stellen dat een motor met meer vermogen ook meer koppel heeft, maar in dit voorbeeld zou het verschil weleens kleiner kunnen zijn dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

Met vermogen kun je hard rijden (en accelereren) met koppel krijg je gewicht van z'n plek. Je hebt dus vermogen nodig om met het verkeer mee te komen en je hebt koppel nodig om de boel verplaatst te krijgen.

Mijn advies: verder zoeken naar iets dat richting 160 - 180pk gaat, waar je dan ook een koppel van 500 - 800Nm kunt verwachten.

Het gaat er niet zozeer om dat je hard kunt rijden met je trailer maar wel dat je heuvel op snelheid kunt maken om een trage vrachtwagen in te halen.
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat met 4 ton de heuvel onder Luik op moeten erg onprettig is als je maar 80pk aan boord hebt, terug naar twee moet en je soort van verplicht voelt het inhaalverbod te overtreden omdat een nog langzamer rijdende vrachtwagen mij anders weleens in grote problemen had kunnen brengen.

Laat iedereen lekker zaniken over dat het allemaal zo sterk niet hoeft en dat het wel goed komt: het komt NIET goed!! Been there, done that, got no T-shirt. Ik heb met reden een jaar gezocht om een vrachtwagen te vinden die wel voldoende power heeft (220pk en 820Nm bij 12ton TMM) en me dus niet in de hierboven beschreven situatie zal brengen.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:41

ikke schreef:
Peluchy schreef:
Wat is beste keuze ivm bestelwagen om tweepaardstrailer te trekken aub?
Gaat om lange afstanden in soms bergachtig gebied...
Heb max 5000 euro.
Mijn keus viel op Hyundai H1 2,5 cdi, 140 pk. Zag ook nog Iveco Daily 2,8 maar die had dan weer maar 125PK.
[url]://www.2dehands.be/bestelwagens-vrachtwagens/iveco/daily/iveco-daily-50c-2-8d-lichte-392932602.html[/url]
Of is een zwaardere moteur met minder pk's beter dan bvb de moteur van de hyundai, waarin een 2,5 cdi ligt met toch 140 PK.
Grootste deel zijn heel eind autosnelwegen.

Als heuvelachtig terrein een punt is, is koppel ook een aandachtspunt, al is er een zeker verband tussen koppel en vermogen. Plat door de bocht mag je wel stellen dat een motor met meer vermogen ook meer koppel heeft, maar in dit voorbeeld zou het verschil weleens kleiner kunnen zijn dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

Met vermogen kun je hard rijden (en accelereren) met koppel krijg je gewicht van z'n plek. Je hebt dus vermogen nodig om met het verkeer mee te komen en je hebt koppel nodig om de boel verplaatst te krijgen.

Mijn advies: verder zoeken naar iets dat richting 160 - 180pk gaat, waar je dan ook een koppel van 500 - 800Nm kunt verwachten.

Het gaat er niet zozeer om dat je hard kunt rijden met je trailer maar wel dat je heuvel op snelheid kunt maken om een trage vrachtwagen in te halen.
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat met 4 ton de heuvel onder Luik op moeten erg onprettig is als je maar 80pk aan boord hebt, terug naar twee moet en je soort van verplicht voelt het inhaalverbod te overtreden omdat een nog langzamer rijdende vrachtwagen mij anders weleens in grote problemen had kunnen brengen.

Laat iedereen lekker zaniken over dat het allemaal zo sterk niet hoeft en dat het wel goed komt: het komt NIET goed!! Been there, done that, got no T-shirt. Ik heb met reden een jaar gezocht om een vrachtwagen te vinden die wel voldoende power heeft (220pk en 820Nm bij 12ton TMM) en me dus niet in de hierboven beschreven situatie zal brengen.


Haha, binnenpretjes, herkenbaar...met mijn Rocky en tweepaardstrailer achter me in Luik en maar schakelen :+
Daarom dat ik het nu vraag. Is in feite 900 km vlakke autostrade. Dat is voornaamste. Denk dat ik Luik moet passeren, dus ja, daar heb ik koppel nodig.
Ook heel betrouwbaar, al weet je het nooit. Heb vroeger al eens nachtje langs autostrade moeten doorbrengen naast mijn paard in de trailer, dus ja, wil zo veilig mogelijk....
Ikke, welke bestelwagen zou jij aanraden aub?
Max 5000 euro...

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:24

Peluchy schreef:
Haha, binnenpretjes, herkenbaar...met mijn Rocky en tweepaardstrailer achter me in Luik en maar schakelen :+
Daarom dat ik het nu vraag. Is in feite 900 km vlakke autostrade. Dat is voornaamste. Denk dat ik Luik moet passeren, dus ja, daar heb ik koppel nodig.
Ook heel betrouwbaar, al weet je het nooit. Heb vroeger al eens nachtje langs autostrade moeten doorbrengen naast mijn paard in de trailer, dus ja, wil zo veilig mogelijk....
Ikke, welke bestelwagen zou jij aanraden aub?
Max 5000 euro...

Mercedes Sprinter zonder automaat, Volkwagen transporter, ook zonder automaat en beide met een dikke motor in het vooronder. Ford is op zich wel ok, maar mist power en Iveco heeft een beetje last van hetzelfde. Ze hadden wel dikke motoren in het programma, maar die zijn duidelijk minder verkocht en dat is dus goed zoeken naar eentje die het heeft.

Automaten van Mercedes en Volkswagen zijn niet de beste produkten ooit, vandaar dat je ze beter handgeschakeld kunt hebben.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:59

Hallo, ik heb een vraag ivm met trailers en auto's en ik hoop dat ik hier goed zit.

Afgelopen zondag heb ik mijn twee veulens (zijn Welsh A'tjes) vervoerd met mijn auto en een gehuurde trailer. Ik heb zelf alleen een B-rijbewijs dus ik ben mij er van bewust dat ik niet met zo maar alles mag rondrijden.

Mijn vraag is omtrent de verzekering, mijn auto mag 1000 kg (geremd) trekken. De trailer die ik huurde had een MTM van 1200 kg, maar had een leeggewicht van 650 kg.
Dus ik schat dat het gewicht dat mijn auto moest trekken iets van een 800-900 kg was.
Nu vraag ik me af of dit qua verzekering wel in orde zat? Ik denk eerder van niet, maar ik heb het risico toch genomen (ik vond het belangrijker dat ze op een droge weide konden staan en er was geen andere optie).
Ik weet van mezelf ook dat ik heel rustig rijd en zo had ik zelf de controle over hoe er werd gereden. Het is heel goed verlopen, ze stonden rustig en toen ik aankwam waren ze niet bezweet of warm.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:42

a) zolang de TMM van de trekauto niet hoger was dan 3500-1200 = 2300 kg mocht je de combinatie rijden met alleen B.
b) zolang het werkelijke gewicht van trailer + inhoud niet hoger is dan het gewicht dat de auto mag trekken zit je ook daar goed.

Gezien het maximale trekgewicht van 1000 kg vermoed ik dat je een niet al te grote trekauto had (klopt dat?), dan heb je dus gereden met geldig rijbewijs.

De kans is wel aanwezig dat je iets over de 1000 kg bent gegaan, gewicht lege trailer is vaak wat hoger dan het leeggewicht op papier en een bijna jaarling zal toch ook wel iets van 150-200 kg wegen? Zelfs een kleine Welsh? Maar omdat dit een vrij kleine overbelading zou zijn geweest vermoed ik (maar ook niet meer dan dat!!) dat de verzekering bij een ongeval niet onder betaling uit zou komen. Je hebt wel kans dat de verzekering kan proberen er onderuit te komen en/of op een gedeeltelijke vergoeding aan zou sturen.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:06

Rex_Rolfo schreef:
a) zolang de TMM van de trekauto niet hoger was dan 3500-1200 = 2300 kg mocht je de combinatie rijden met alleen B.
b) zolang het werkelijke gewicht van trailer + inhoud niet hoger is dan het gewicht dat de auto mag trekken zit je ook daar goed.

Gezien het maximale trekgewicht van 1000 kg vermoed ik dat je een niet al te grote trekauto had (klopt dat?), dan heb je dus gereden met geldig rijbewijs.

De kans is wel aanwezig dat je iets over de 1000 kg bent gegaan, gewicht lege trailer is vaak wat hoger dan het leeggewicht op papier en een bijna jaarling zal toch ook wel iets van 150-200 kg wegen? Zelfs een kleine Welsh? Maar omdat dit een vrij kleine overbelading zou zijn geweest vermoed ik (maar ook niet meer dan dat!!) dat de verzekering bij een ongeval niet onder betaling uit zou komen. Je hebt wel kans dat de verzekering kan proberen er onderuit te komen en/of op een gedeeltelijke vergoeding aan zou sturen.


Erg bedankt! :D
Het MTM van mijn auto is 2100 kg (was ik er bij vergeten te melden), dus normaal was het wel in orde.
Ik wist gewoon niet zo goed of de verzekering kijkt naar het MTM van de trailer of het daadwerkelijk gewicht van je volledige 'lading'.
Qua gewicht zullen ze zeker niet aan de 150 kg zitten denk ik, ik voelde op zich ook geen problemen tijdens het rijden. Want daar was ik toch wel bang voor, aangezien mijn auto toch al tegen de 15 jaar aantikt :=

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:17

Vanuit hier even een trailer vraagje...

Zijn er 1,5 paarse trailers met een eigen gewicht van +/- 500 kg?

Zo Ja naar welke materialen kan ik het beste kijken hiervoor?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:46

ynskek schreef:
Vanuit hier even een trailer vraagje...

Zijn er 1,5 paarse trailers met een eigen gewicht van +/- 500 kg?

Zo Ja naar welke materialen kan ik het beste kijken hiervoor?

Nee.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:57

Op papier misschien wel. Maar werkelijk gewicht is gok ik altijd hoger

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:04

ynskek schreef:
Vanuit hier even een trailer vraagje...

Zijn er 1,5 paarse trailers met een eigen gewicht van +/- 500 kg?

Zo Ja naar welke materialen kan ik het beste kijken hiervoor?


Wij hebben een heja 5 sterren trailer gehad die was 540 kg. Is officieel een 1.5 paards maar werkelijk iets smaller.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:55

ikke schreef:
ynskek schreef:
Vanuit hier even een trailer vraagje...

Zijn er 1,5 paarse trailers met een eigen gewicht van +/- 500 kg?

Zo Ja naar welke materialen kan ik het beste kijken hiervoor?

Nee.


Toch wel, onze vorige 1,5 paards trailer woog leeg 420 kg, gewogen door de auto controle.
Hij was tot +/- 1,5 m hoog bekleed met betonplex en daarboven met de stof die ze bij vrachtwagens gebruiken.
Verder zat er enkel een borst- en kontbuis in, dus erg rudimentair.
Nu we een Ifor Williams hebben weet ik dat zo een lichte constructie niet ideaal is maar het mag.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:27

Heja maken ze niet meer, toch? De lichtste die ik tegenkwam op mijn zoektocht vorig jaar waren 600-700kg leeg. Waren atec en Weijer, polyester. Ik wou absoluut een alu bodem en heb toen ivm dikke trekauto mijn BE gedaan en een ifor gekocht. Die zijn zwaar maar zooooo blij mee!
Met de rijschool met een lichte trailer gereden. Ik scheet 7 kleuren joh.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:28

Ik denk ook dat ze niet meer gemaakt worden, was een uit de jaren 80 maar misschien vindt je er nog tweede handse.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:46

In Duitsland verkopen ze nog altijd wel trailers met een zeilkapje, zijn daar ook nog wel tweedehands te koop. Of je het moet willen, is natuurlijk een volgende vraag.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:56

Waratje schreef:
In Duitsland verkopen ze nog altijd wel trailers met een zeilkapje, zijn daar ook nog wel tweedehands te koop. Of je het moet willen, is natuurlijk een volgende vraag.


Ik wil geen zeil als kap... maar ik ga verder even neuzen zeg maar

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:05

Ik kom weer even binnen vallen.
Onze Volvo V40 2.0 gaat de deur uit. Ding gaat om de haverklap kapot.
De auto was van mijn vriend, die gaat verder zonder auto :+

Nu is de mijne wel een keer aan vervanging toe (peugeot 106)
Ik wilde altijd een volkswagen UP, leuke autootjes. Houd van kleine goedkope zuinige auto's.

Nu ga ik niet vaak met de trailer weg, maar ik vind het wel praktisch om een auto te hebben waarmee dat wel mogelijk is. Dus toch maar eens kijken naar de mogelijkheden. Ja, dan wordt het up-je hem niet...

Maar... ik zoek dus een leuke auto, die 1500kg mag trekken, niet al te groot is, niet al te zwaar (ivm wegenbelasting... voor de peugeot betaal ik 18 euro per maand... uiteraard wordt dit een stuk hoger, maar wil niet mij blauw betalen), een beetje zuinig rijd. Vanaf 2004, liefst jonger. Budget is €8000,-. Maar liefst goedkoper :D :+ En onderhoudsvriendelijk. Niet om de haverklap stuk, dat hebben we nu al, haha.

Ik heb altijd de RAV4 3 deurs (de 2.0) erg leuk gevonden.
Niet al te groot, mag 1500kg trekken. Maar... die zijn er niet meer?
Iig niet vanaf 2004, alleen ouder. Ik wil echt geen oudere auto.

Het gaat niet om veel gebruik voor de trailer. Paar keer per jaar wellicht.

Dus ik wil eens kijken wat er zoal is.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:18

Nessa schreef:
Ik kom weer even binnen vallen.
Onze Volvo V40 2.0 gaat de deur uit. Ding gaat om de haverklap kapot.
De auto was van mijn vriend, die gaat verder zonder auto :+

Nu is de mijne wel een keer aan vervanging toe (peugeot 106)
Ik wilde altijd een volkswagen UP, leuke autootjes. Houd van kleine goedkope zuinige auto's.

Nu ga ik niet vaak met de trailer weg, maar ik vind het wel praktisch om een auto te hebben waarmee dat wel mogelijk is. Dus toch maar eens kijken naar de mogelijkheden. Ja, dan wordt het up-je hem niet...

Maar... ik zoek dus een leuke auto, die 1500kg mag trekken, niet al te groot is, niet al te zwaar (ivm wegenbelasting... voor de peugeot betaal ik 18 euro per maand... uiteraard wordt dit een stuk hoger, maar wil niet mij blauw betalen), een beetje zuinig rijd. Vanaf 2004, liefst jonger. Budget is €8000,-. Maar liefst goedkoper :D :+ En onderhoudsvriendelijk. Niet om de haverklap stuk, dat hebben we nu al, haha.

Ik heb altijd de RAV4 3 deurs (de 2.0) erg leuk gevonden.
Niet al te groot, mag 1500kg trekken. Maar... die zijn er niet meer?
Iig niet vanaf 2004, alleen ouder. Ik wil echt geen oudere auto.

Het gaat niet om veel gebruik voor de trailer. Paar keer per jaar wellicht.

Dus ik wil eens kijken wat er zoal is.


Kan je niet het Upje kopen en voor de wegenbelasting die je dan bespaard die paar keer per jaar een B-rijbewijs vrachtwagentje huren?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:32

Dat ben ik ook nog aan het overwegen :)

Had niet aan een vrachtwagentje gedacht! Zat te denken auto en trailer huren. Vrachtwagen ook een goed idee!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:38

Aangenomen dat het goed zit met het laadvermogen van dat soort vrachtwagentjes, is de huur flink en daar komt je benzine nog bij én je kilometervergoeding.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:44

Nessa schreef:
Dat ben ik ook nog aan het overwegen :)

Had niet aan een vrachtwagentje gedacht! Zat te denken auto en trailer huren. Vrachtwagen ook een goed idee!

Een vrachtwagen ga jij niet huren (die zijn er simpelweg niet) en die B-rijbewijsgebakljes zijn duurder in de huur dan een dikke bestelbus-met-tweepaards-trailer.
De huur van zo'n set is lager.
De brandstofkosten zijn lager.
Meer vrije km op een gewone bus.
Minder rare randvoorwaarden.

Enige voorwaarde: B-E rijbewijs, anders komt het niet goed.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:49

Dus... beter een auto kopen die trailer kan trekken? :+

Mijn BE haal ik niet.
Ik koppel niet snel genoeg aan. Dan zak je dus... dikke vette onzin, maar goed. Daardoor dus geen papiertje

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:54

Nessa schreef:
Dus... beter een auto kopen die trailer kan trekken? :+

Mijn BE haal ik niet.
Ik koppel niet snel genoeg aan. Dan zak je dus... dikke vette onzin, maar goed. Daardoor dus geen papiertje


Je kan ook een kleinere trekauto huren waar max 1500 achter mag ipv 2000 kg en dan kom je op je B rijbewijs een heel eind