Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 22:23

Hallo allemaal,

Spoiler:
Ik denk dat dit de juiste plek is voor dit topic, anders mijn excuses.


Ik heb een vraagje over het feit dat je met een paard/pony een bestuurder ben. Sinds kort ben ik met mijn shet verhuisd naar een grotere stad. Nu vraag ik me toch wel af hoe het regeltechnisch precies zit. Omdat er ook een gedeelte in voor komt wat situatie specifiek is heb ik besloten een nieuw topic te openen.

Ik weet dat je normaal gesproken met een paard/pony een bestuurder bent. Wat ik altijd begrepen en geleerd heb is dat je positie waar je je hoort te bevinden op de weg is (tussen de auto's). Nu ging en ga ik regelmatig fietsen met mijn shet. In het boerengehucht waar ik eerst stond was dit allemaal niet zo een probleem. Maar van de week voor het eerst een drukkere stad in geweest. Veel verkeer en mezelf gewoon tussen het verkeer gepropt. Ging prima qua gedrag en mijn shet was echt super braaf. Niet anders dan ik verwacht had.

Maar op een gegeven moment kwam ik op een punt waar normaal een fietsstrook op de weg liep. Door werkzaamheden langs de weg is de weg versmalt en is het daar nu verboden voor fietsers, er is een korte omleiding over fietspaden, maar ik ben een bestuurder en mag volgensmij officieel niet op een fietspad met mijn shet, klopt dat? (nu moet ik zeggen dat er een veel te steile lange brug zit in het fietspad om daar fietsend met shet vanaf te gaan). Maar officieel gezien ben ik ook bestuurder en zou ik dus daar op de weg moeten zijn met mijn shet, gewoon op de rijbaan. Maar ben ik in dat geval nou een fietser of een bestuurder, wat zit regeltechnisch goed en waar hoor ik in zo een situatie thuis?

Opzich gaat die weg prima op de fiets met de shet, ben van de week gewoon het fietsverbod ingegaan en heb ik de rijbaan gebruikt. Het enige wat ik merk is dat bestuurders geen geduld hebben en me over de doorgetrokke streep voorbij komen. Maar goed, das inprincipe niet mijn probleem natuurlijk....tenzij ik daar op een foute positie ben, dan kan het weer wel mijn probleem worden.

Kortom, ik vond het maar een lastige verwarrende situatie. Is er iemand die weet hoe dit precies zit, hoe denken jullie hier over en wat zouden jullie zelf in deze situatie doen? Ben erg benieuwd!

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:26

ik vraag mij eigenlijk al af of je mag fietsen naast een paard...

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:32

Als geleider van een paard ben je ook bestuurder, je hoeft er dus niet op te zitten. Lijkt me dus dat je een bestuurder bent, ook al zit je op de fiets, zolang je je shet vast hebt

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:33

...de wetgever heeft het er moeilijk mee.

Ooit woonde ik in de Randstad, en als je van stad A naar randgemeente B wilde, was er een provinciale weg waar de koekblikken op 4 wielen 70 mochten plus een mooi breed fietspad.

Als menner of berijder van een grotere bakfiets hoor je naar de letter van de wet op de provinciale weg.
Mooi dat niemand dat doet "en in de praktijk krijg je er geen bekeuring voor".

Accoord: ik heb wel 1x een serie koetsen op die provinciale weg gezien: elke koets met twee of vier Friezen er voor. -
...maar een shet en een fiets: doe maar het fietspad.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-01-18 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:34

Wat Eef_bam zegt, denk ik ook. Als voetganger met een paard aan de hand ben je geen voetganger meer, maar de bestuurder van een rij-, last of trekdier (of een soortgelijke benaming). Het stickertje 'voetganger' komt dan dus te vervangen. Ik dénk dat het met fietsen net zo gaat (maar zeker weten doe ik het niet).

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:43

Je hoort wel op de rijbaan thuis, máár als het gezien de verkeerssituatie veiliger is om het fietspad te nemen dan zou ik dat zeker niet laten.
Wat je beschrijft dat auto’s je inhalen over een doorgetrokken streep en zo een onveilige situatie creëren dan zou ik toch kiezen voor het fietspad op dat stuk.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 22:59

Okee, jullie punten zijn duidelijk. de fiets omleid route vind ik minder veilig met mn shet dan de rijbaan. Maar wat ik me nog afvraag. Op de rijbaan is een verbod voor fietsers (momenteel ivm de werkzaamheden). Dus aan de ene kant ben ik in overtreding maar aan de andere kant niet, want ik zit op de fiets, maar ben een bestuurder.....

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:04

...in de praktijk denkt de wegbeheerder niet altijd aan iedereen. :(

Ideaal is anders - mijn oplossing zou zijn 'gewoon nadenken over wat het veiligste is voor iedereen' - en zou ik een dienstklopper van een agent tegenkomen (...is mij nog nooit gebeurd...) heb ik in ieder geval een verhaal.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:06

Mag je een paard wel leiden wanneer je zelf fietst?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:16

Fietspad met paard wordt vaak ook door de politie gewoon gedoogd, dus als de situatie veiliger is pak dan zeker het fietspad!

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:21

Ik probeer altijd zelf in te schatten wat in de situatie de meest veilige optie is. Ik krijg liever een keer op mijn kop van een agent, of ik betaal liever een keer een boete dan dat ik in het ziekenhuis lig, of nog erger dat ik het niet meer na kan vertellen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 23:30

Jaaa inderdaad. Ongeveer hetzelfde als dat ik nu denk. Voor mij en mijn pony lijkt me momenteel het veiligst om de rijbaan te gebruiken. Denk ik heel raar als ik zo iets heb van als er een ongeluk gebeurd doordat een bestuurder mij inhaalt over een doorgetrokken streep. Dan ben ik inprincipe toch niet fout ook ga ik vanuit? Al is dit qua regelgeving natuurlijk wel een lastige.

En idd Lukasje, dat vroeg ik me stiekem ergens ook wel af. Al zie je het vaak zat gebeuren. Zeker op het platte land. Alleen ik merk wel dat op het platteland waar ik eerst stond iedereen veel geduldiger was met ditsoort dingen. En de automobilisten in de stad altijd maar haast hebben en flink om je heen schieten etc.....

Heb ook al na zitten denken over een hesje en dan achterop iets van RUSTIG INHALEN SVP te zetten ofzo. Maarja ik heb ook weer zo iets van hoeveel gaat de gemiddelde bestuurder zich daarvan aantrekken....ik ben ook wel benieuwd naar wat "oom" agent er van zou vinden als ik daar fiets. Moet wel zeggen ik ben van de week daar op dat korte stukje 2 politie auto's tegen gekomen. De een keek niet op of om, de ander zat met een big smile achterom te kijken naar me (bijrijder). Dus het zal best wel meevallen denk, maar je zal maar net die ene rotte appel treffen.

Voor mijn freelance werk kom ik nog regelmatig in contact met politie. Misschien dat ik het tijdens een goed gesprek eens aanknoop, kijken wat ze vinden en zeggen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:33

Gewoon op het fietspad gaan, je gaat met je shet voor de wagen toch ook niet op een 80-weg buiten de bebouwde kom rijden?
Gewoon gezond verstand gebruiken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:36

Polly schreef:
Gewoon op het fietspad gaan, je gaat met je shet voor de wagen toch ook niet op een 80-weg buiten de bebouwde kom rijden?
Gewoon gezond verstand gebruiken.

Al zou dat officieel wel moeten.

Maar ik zou het ook niet doen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 23:36

Even voor de duidelijkheid, ik heb nergens gezegd dat het om een provincialeweg gaat he? Is gewoon een 50 weg waar het over gaat.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:46

future_vet schreef:
ik vraag mij eigenlijk al af of je mag fietsen naast een paard...


Ik ben nog niet aangehouden door voorbijkomende politie agenten. Dus het zal vast wel mogen of zij weten het zelf ook niet. De meeste kijken wel wat vreemd op overigens, maar zovaak zien ze het denk ik ook niet. :')

Net als dat ik wel eens op de stoep loop met paard en niet op een 70 weg wandel waar je elkaar niet kan en mag inhalen. Beetje flauw en vooral gevaarlijk. :=
Ik zou dus per situatie bekijken wat wel en niet 'kan'. Ik zelf fiets zoveel mogelijk rechts, als er een fietspad aan de zijdes zitten dan fiets ik daar zodat de auto's en eventuele fietsers kunnen passeren.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:23

Waarom fiets je met een pony door de stad?

En als de situatie zoveel onduidelijkheid geeft; kan je dat stuk tijdelijk mijden?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:26

Ricie schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik heb nergens gezegd dat het om een provincialeweg gaat he? Is gewoon een 50 weg waar het over gaat.


Dan nog, als er een fietspad is overweeg je toch niet eens om tussen de auto's te gaan rijden?

En ja dat moet wel maar gezond verstand gebruiken eigenlijk ook.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 00:41

Nou gewoon omdat het kan? Ze is goed verkeersmak en dat wil ik blijven trainen. Het is de bedoeling dat ze voor de wagen gaat lopen en dan wil ik toch ook gewoon de bewoonde wereld in kunnen. Dus vandaar mijn keuze dit af en toe ook mee te pakken. Het stuk mijden is lastig, is gelijk zodra ik de stad in kom vanaf stal. En werkzaamheden duren geloof ik nog een half jaar.

Ik gebruik zeker wel gezond verstand. Zoals ik al eerder zei, er zit in het fietspad een brug die ik niet veilig vind om te nemen op deze manier.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:47

je mag niet met je paard of aanspanning op het fietspad. Dat is de wet dat zijn de regels.
Of jij dat veiliger vindt is niet aan de orde, want jij bent niet de enige die gebruik maakt van het fietspad.

hier heb je een 100 kmh weg, en met een aanspanning wordt er gewoon gereden ook in stap. En het verkeer past zich gewoon aan, haalt in wanneer mogelijk

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:50

Ik zou in dit geval het fietspad pakken. Ik fiets hier een regelmatig met een shet, op het fietspad (naast een weg voor auto’s/bestuurders). Kom ook regelmatig politie tegen (zowel op de fiets als in de auto) en nog geen een keer opmerkingen gehad over op de weg rijden omdat ik bestuurder ben. Met de sulky op hetzelfde fietspad ook niet trouwens.
Vind het ook niet verantwoordelijk om met een sulky en shet van 80 cm op de weg te gaan rijden eerlijk gezegd. Zeker omdat er hier vrij hard gereden wordt op die weg.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:55

Doubtless schreef:
Waarom fiets je met een pony door de stad?

En als de situatie zoveel onduidelijkheid geeft; kan je dat stuk tijdelijk mijden?


Omdat niet elke stad gezegend is met een bos, of je moet eerst over de openbare weg om een bos/ park te bereiken :?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 03:12

Alane schreef:
je mag niet met je paard of aanspanning op het fietspad. Dat is de wet dat zijn de regels.
Of jij dat veiliger vindt is niet aan de orde, want jij bent niet de enige die gebruik maakt van het fietspad.

hier heb je een 100 kmh weg, en met een aanspanning wordt er gewoon gereden ook in stap. En het verkeer past zich gewoon aan, haalt in wanneer mogelijk


Geen enkele weldenkende agent zal je op de bon slingeren als je wel op het fietspad rijdt. Veiligheid is ook een ding he.
Denk dat je op de 100 weg wel een risico loopt op een artikel 5 prent, ongeacht of het de wet is dat je daar moet rijden. Je mag namelijk geen (mogelijk) gevaar of hinder (kunnen) veroorzaken.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 05:18

Polly schreef:
Alane schreef:
je mag niet met je paard of aanspanning op het fietspad. Dat is de wet dat zijn de regels.
Of jij dat veiliger vindt is niet aan de orde, want jij bent niet de enige die gebruik maakt van het fietspad.

hier heb je een 100 kmh weg, en met een aanspanning wordt er gewoon gereden ook in stap. En het verkeer past zich gewoon aan, haalt in wanneer mogelijk


Geen enkele weldenkende agent zal je op de bon slingeren als je wel op het fietspad rijdt. Veiligheid is ook een ding he.
Denk dat je op de 100 weg wel een risico loopt op een artikel 5 prent, ongeacht of het de wet is dat je daar moet rijden. Je mag namelijk geen (mogelijk) gevaar of hinder (kunnen) veroorzaken.



Het snelheidsverschil is gewoon te groot om dit veilig te doen.
Bovendien moet je aan een bepaalde snelheid voldoen om je op 80 kmweg (en hoger) te begeven. Juist vanwege het snelheidsverschil.
Ja trekkers en werkverkeer zijn toegestaan, maar die vallen ook nog eens op kwa massa.


[VVDD] Boete shet niet op de weg

Boete is alsnog kwijtgescholden.

khirshanta schreef:
Eeeeindelijk nieuws!

Boete is kwijtgescholden. Quote:
'In de situatie zoals aangegeven op de plaats en het tijdstip, is gebleken dat Mevr. Curvers de veiligheid van zichzelf, haar paard en de mede weggebruikers in acht heeft genomen.' Weliswaar heb ik daarmee evengoed de regels overtreden, maar het was in die situatie heel duidelijk dat inhalen voor automobilisten niet mogelijk was, en ik dus naar veiligheid van iedereen heb gehandeld. Het zou in feite hetzelfde zijn als wanneer je uit moet wijken om een botsing te voorkomen, en een boete krijgt omdat je met je auto over het trottoir bent gereden. (bij wijze van spreken)

Dusssss: geen boete! Hoera voor het zegevieren van recht en gezond verstand!



Karl66 schreef:
Het wordt hoog tijd dat die wet aangepast gaat worden. Een brommer moet buiten de bebouwde kom op het fietspad omdat het snelheidsverschil met de auto's daar te groot is. Maar een paard op wandelsnelheid moet wel op de weg 8)7


Inmiddels is deze quote 10 jaar oud, maar ben het er nog steeds mee eens.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:36

Polly schreef:
Alane schreef:
je mag niet met je paard of aanspanning op het fietspad. Dat is de wet dat zijn de regels.
Of jij dat veiliger vindt is niet aan de orde, want jij bent niet de enige die gebruik maakt van het fietspad.

hier heb je een 100 kmh weg, en met een aanspanning wordt er gewoon gereden ook in stap. En het verkeer past zich gewoon aan, haalt in wanneer mogelijk


Geen enkele weldenkende agent zal je op de bon slingeren als je wel op het fietspad rijdt. Veiligheid is ook een ding he.
Denk dat je op de 100 weg wel een risico loopt op een artikel 5 prent, ongeacht of het de wet is dat je daar moet rijden. Je mag namelijk geen (mogelijk) gevaar of hinder (kunnen) veroorzaken.


Ik ben het er niet mee eens.... op sommige plekken ook voorstander van paard op fietspad, maar wat voor jou veiliger is kan voor een andere fietspadgebruiker wel een onveilige situatie creëren.

Dat je op een weg max 100 kmh mag rijden wil niet zeggen dat je dat ook moet rijden (ik heb het niet over een autoweg).