Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:12

Even raad gevraagd want ik geraak er zelf niet meer aan uit als verkoper..
is wel een lang verhaal, maar zal ze zo kort en duidelijk mogelijk proberen te maken.

Situatie is zo: sinds eind oktober is de pony verkocht aan alleenstaande mama met klein kind. Ondanks ik hier altijd tegen was, heb ik ingestemd met verkoop op afbetaling..waarom? goed hart tonen en merrie moest hier zowieso nog verblijven ivm veulen aan de voet. De koper is akkoord gegaan met mijn opgemaakte afbetalingsplan, waarop stond wanneer en hoeveel betaald moest worden. Maar de betalingen bleven maar uit, ze kwamen wel..maar veel te laat, niet de afgesproken bedragen en ik moest er steeds achter 'zitten'. Ik werd het beu en heb dan gezegd dan gezegd dat ik het tot nu toe betaalde bedrag terug ging storten (ook gedaan) en de koop hiermee dus ongedaan gemaakt is. Ze ging hier niet mee akkoord en ging mij bedreigen, zo hard dat ik zelfs de stallen op slot heb gedaan met een hangslot..

Gelijk gebeld naar de advocaat en helaas mag ik als verkoper de koop niet ontbinden, omdat ze haar plichten nakomt, al dan niet veel te laat..

Nu is het zo dat er afgesproken was dat ze gisteren moest opgehaald worden om 9u, hierbij ging ze het volledige bedrag cash meenemen, maar niemand gezien..meerdere keren gebeld en gestuurd, zonder gehoor. In de namiddag kreeg ik een smsje dat een familielid overleden was en ze haar gsm vergeten was..kan gebeuren en heb maar innige deelneming gewenst. In de late avond gestuurd om te vragen of het haar vandaag zou lukken om haar te halen, uiteraard geen gehoor. Vandaag nogmaals gestuurd en zelf aangeboden om de pony te komen brengen, maar niets van gehoor.. ik weet dus niet hoe of wat. Ik heb dan ook vandaag gestuurd dat ze vandaag weg moet, gezien morgen mijn examens beginnen tot einde van de maand en ik hierbij ongestoord zou willen leren.

Ik weet niet of het overlijden echt is, maar ik moet het wel als waar aannemen, gezien je dit nooit in twijfel mag nemen..ongeacht voorafgaande situatie(s). Maar nu is het wel zo dat ik geen enkele cent heb, niet weet of ze mij nu laat 'zitten' en ik sinds oktober voor een pony betaal die eigenlijk niet meer van mij zou zijn/is. In ieder geval zal ik morgen mijn advocaat opnieuw bellen, gezien zij nu wel degelijk contractbreuk pleegt..

Hoe denken jullie tegenover deze situatie?


Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:16

eilleen333 schreef:
Ik zou mijn paard niet eens meer aan zulke mensen willen verkopen. Ze is nu toch haar plicht niet nagekomen? (heeft paard niet opgehaald). Dus ik zou zeggen, verkopen aan iemand anders.



Ik wil het ook niet, daarom dat ik in eerste instantie het al reeds betaalde bedrag van voorheen teruggestort had. Maar ik van mijn advocaat geen contractbreuk doen, gezien ik anders in grote problemen kan komen. Ze heeft haar plicht niet nagekomen, maar er is wel een overlijden geweest..of het nu echt is of niet, ik mag dit niet in twijfel nemen. ik dacht ook dat de verkoper altijd de verkoop mocht ontbinden, maar helaas is dit niet zo.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:28

Ik heb haar niet meer als vriend op facebook, maar vriendin van mij wel en daarop staat dat ze 17 uur geleden nog online is geweest. Ik weet niet in hoeverre je het nabije familie mag noemen, gezien het het één van haar grootouders is. Ik durf ook niemand van haar vrienden/familie inschakelen, gezien de bedreigingen en ik weet dat ze hiertoe in staat is..de koper is namelijk niet onbekend voor het gerecht en ik gisteren via via te weten ben gekomen dat ze eens een pensioneigenaar heeft aangevallen..weet niet wat er vooraf is gegaan, maar ze stond blijkbaar bekend als laattijdige betaler. Helaas wist ik dit allemaal niet, tot sinds kort.

Wil haar in ieder geval de kans geven tot einde van de week, maar meer ook niet.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:30

Nee wil ik zeker niet, maar moet wel van de advocaat omwille het contract. En deels door bovenstaand puntje..angst dus. Koper woont zo'n 5km van mij, dus niet zo ver. Volgens zeggen kijkt haar zoontje er al heel de tijd naar uit, lijkt mij dan juist goed om in deze omstandigheden de pony te komen ophalen/laten brengen, zodat ze enigszins wat afleiding hebben.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:33

mijn advocaat is een kleinschalig kantoor met 3 man, alle 3 zeggen ze hetzelfde.
Morgen bel ik na mijn examen, om te vragen of ik het nu wel mag ontbinden, gezien ze niet opgehaald is en ik niets van betaling heb gehad.
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 07-01-18 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt


Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:37

Ze heeft in oktober en december betaald, ipv oktober, november en december. Alles is sinds de eerste aanspreking tot nu bijgehouden, zowel via facebook als sms..net zoals alle bedreigingen die geuit zijn.Ik zal contact opnemen met bokker FloortjeM

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:41

Nico_lette schreef:
Mag ik vragen waarmee ze je heeft bedreigd? Want er zijn dreigingen waarmee je naar de politie kunt stappen. Ik weet natuurlijk niet zo of dit in deze categorie valt maar het kan misschien wel.


Dat ze ging komen, dat ik het mij zou beklagen, dat ik veel zou verliezen, niets meer zal overhouden etc. Maar koper is geen bekende voor het gerecht, dat weet ik sinds kort, zie enkele posts hierboven. Advocaat weet hiervan ook af en zei dat ik hiervoor klacht kon indien, maar de koop ontbinden niet..wat het ook niet makkelijker maakt is dat haar vriend zelf agent is.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:47

Paard zou aan huis komen te staan. Heb bokker FloortjeM een pb gestuurd, voor eens te zien hoe zij hier tegenaan kijkt..zeker omdat mijn advocaat (+ 2 anderen) zeggen dat ze haar plichten nagekomen is, al dan niet met veel te late betalingen.

Alarm: zie enkele posts hierboven.

Ik zal jullie dus later op de hoogte brengen. :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 17:41

Ik ben zo dom geweest om niets over een ontbinding in het contract te zetten.. 8)7

Wel staat er alles over de pony in het contract, net zoals ze ook niet gekeurd word, ze indien verlies van veulen terug mag komen mits stallingsgeld, wanneer ontwormt en met wat, wanneer gevaccineerd etc. Ook de betalingsregeling waarop staat wanneer er hoeveel gestort moet worden (bv. 1/12 €300, €1/01: €350 etc). In contract staat ook pas dat de pony eigendom wordt van koper, bij de complete betaling van de aankoopprijs, dus niet voordien en dat pony pas het erf mag verlaten bij complete betaling. Nu ik alles teruggestort heb niets meer, gezien ze het allemaal cash ging meenemen gisteren. Heb haar een sms gestuurd met een uiterlijke datum en bel morgen mijn advocaat voor info in te winnen. In ieder geval weet ik 1 ding: Indien ik later ooit weer eentje verkoop, dan zet ik mijn eigen regels (afbetaling in termijn) niet meer aan de kant, enkel en alleen omdat er een kind een grote rol speelt. Dan is het gelijk een dag afspreken voor ophalen..zonder dat de pony ook nog maanden hier moet staan. Het liefst van al ontbind ik de (ver)koop, gezien ik hier geen goed gevoel meer aan overhoud.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 19:21

In mijn ogen is de koper dan inderdaad (nog) niet de eigenaar, gezien het volledige bedrag nog niet betaald is. Maar ik wacht een antwoord af van de koper en bel morgen mijn advocaat voor info in te winnen. Er is een overlijden geweest, dus weet niet of dat als contractbreuk gezien word..maar als het niet zo is, dan vind ik het enorm jammer dat koper mij helemaal niet op de hoogte houd. Ze stuurde dus gisten dat er een familielid overleden was en ze haar gsm dus thuis vergeten was, ze ging naar de bank en nadien ging ze mij bellen..maar niets meer teruggehoord. Ik vind dat ik dan als verkoper wel moet weten hoe het er voor staat en niet zo'n slechte communicatie..want ik moet het als het ware eruit krijgen, want zelf zegt ze niets..waardoor ze dan boos word/werd, omdat ik steeds hoe (of wat) vroeg.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 20:27

Ik ga het paard ook nog niet verkopen aan een ander hoor, zo ben ik gewoonweg niet. Ik heb de koper een termijn gegeven en doe morgen navraag bij mijn advocatenkantoor, gezien nu de situatie anders is dan 3 dagen geleden. Want voor hetzelfde geld komt ze bij wijze van spreken pas over 2 maand, sorry maar dat moet echt niet voor mij. Ik ben echt niet van de slechtste en en over alles kunnen we wel onderling uitkomen, tenminste als ik op de hoogte gehouden word van hoe of wat en niet er zelf achter moet zitten..want dat is dan geen respect tegenover mij, vind ik dan toch.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 11:39

Pony heeft al eens kolieken gehad, waarbij de koper ook de factuur betaald heeft. Maar de maand nadien dan minder als afgesproken betaalde, omdat de dierenartsfactuur onverwachts was en pech had met de auto, waardoor deze kosten er ook bij kwamen..heb dan ook gezegd dat dit niet mijn probleem was, maar dat ze dan gewoon iets moest laten weten..want het was immers al 1,5 week verder dan de afgesproken 'betaaldatum'. Ze heeft mij gisteren gebeld, enkel was ik te laat met opnemen. Even later teruggebeld, maar niemand nam op.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 21:00

Mijn examen ging relatief goed, had enorm veel stress.

Maar goed ik heb antwoord gekregen! :+ Gisterenavond had ze mij gebeld, maar had niets gehoord gezien geluid af stond. Half uurtje later haar teruggebeld en niemand nam op, heb het dus zo gelaten. Enkele uurtjes geleden een smsje gehad dat ze haar gsm verloren was en ze die is komen ophalen is op het politiebureau en dat het teruggestorte geld (door mij) niet op haar rekening stond. Heb haar dan gevraagd of ze het geld wel effectief heeft, dat we even verder zijn en ik niets van geld heb, maar ook geen zekerheid heb wanneer de pony weggaat. Hierop antwoordde ze dat ze het geld had, maar dat ze het (door mij) gestorte geld terug wou hebben. (vind ik heel raar gezien ik vrijdag teruggestort heb en de afspraak voor ophalen zaterdag was en ze toen bij de bang zou gaan, stuurde ze via sms..) Heb gezegd dat ik haar toen gelijk een bewijsje had gestuurd..en dat ik graag een datum wou hebben dat ze de pony komt ophalen en wel deze week nog. Ze zei dat het zeker deze week ging zijn en ze morgen met mij wou praten, al kwam dit over op een negatieve toon gezien ze een uitroepteken gebruikte ipv een punt. Heb dan aangegeven dat als ze morgen wilt komen, dat ik graag had dat ze dan gelijk de pony betaalde en ophaalde, zodat zodat dit afgesloten kan worden..al dan niet met een enorme nasmaak. Maar heb ook gezegd dat ze zelf met een dag kon komen, zolang het deze week is en dat dit dan ook de laatste afspraak is die wordt gemaakt om de (ver)koop te laten doorgaan. Heb geen antwoord meer gekregen, tegenover ik bij voorafgaande berichten gelijk antwoord kreeg.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 16:04

Uiteraard heb ik vandaag contact opgenomen met mijn advocaat, gezien ik nu een dag thuis ben. De (nieuwe) situatie uitgelegd en advocaat zei dat ik de week moet afwachten, gezien ik de koper gezegd heb dat de pony tegen zondag moet opgehaald (en betaald) worden en dat dit de laatst gemaakte afspraak word, dat de (ver)koop anders ontbonden word. Het is dus nu enkel maar afwachten. De stal met uitloop is nog altijd vast met een slot, voor alle zekerheid.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 16:15

Raar genoeg niet, enkel een hele nare bijsmaak aan deze verkoop dat ik zou overhouden. koper heeft flink geïnvesteerd voor te zorgen dat de pony perfect zou komen te staan, denk hieraan aan nieuwe stal bijgebouwd, heromheind etc. Wanneer de pony kolieken had en ze niet opnam, heb ik gelijk de dierenarts gebeld, omdat ik zag dat het relatief dringend was. Hierbij was de factuur ook gelijk betaald, al dan niet de problemen (afgesproken bedrag van maand nadien) achteraf. Het enige wat hier mis is is de communicatie vanuit de koper, net zoals tijdig (af)betalen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 16:48

Nee dat absoluut niet, gezien de laattijdige betaling ook voor de kolieken waren.
Ze dreigde dan ook omdat ik de verkoop ongedaan wou maken, omdat ik haar kind dan zijn pony zou 'afpakken'.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 17:25

Ik laat het even voor wat het is en wacht maar geduldig af. :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 23:30

Na geen enkele gehoor maar even een 'herinnering' gestuurd en hierbij kreeg ik gelijk antwoord, dat ze ook begint te twijfelen. Ik heb aangegeven dat het voor ons beiden het beste is om de (ver)koop te ontbinden. Maar dat ik haar wel wil bijstaan in de zoektocht naar een nieuwe pony. :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 00:34

Pony blijft gewoon..misschien was dit wel een teken. :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 01:36

'Koper' heeft hiermee ingestemd, dus we zijn wel tot een akkoord gekomen. Anders zou ik deze update ook niet geplaatst hebben. Ik heb het zo netjes mogelijk proberen af te sluiten en wil haar nog altijd bijstaan bij haar nieuwe zoektocht. Nu het allemaal agerond is, vond ik het wel zo netjes om dit hier te laten weten als laatste bericht. :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 10:39

We zijn overeen gekomen dat de gemaakte dierenartskosten niet terugbetaald word, gezien ik al die tijd in de veronderstelling was dat de pony effectief verkocht ging worden aan haar en hiervoor ook de nodige stallingskosten heb betaald, net zoals hoefsmidkosten en ontwormingen. We hadden afgesproken dat er voor oktober t.e.m. februari maar €200 stallingskosten betaald gingen worden, daarom mag ik het bedrag van de dierenarts (tussen 75 en 100) mag "houden".


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Koekie73 en 52 bezoekers