Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:04

Ik ben aan het uitkijken om binnenkort eventueel een 1,5paards trailer aan te schaffen. Mijn auto mag 1600kg trekken, maar ik zou de trailer naar 1500kg willen laten keuren zodat ik met het totaalgewicht onder de 3,5 ton blijf. Normaal hou ik bij beide dan nog voldoende laadvermogen over om mijn paard te kunnen vervoeren.

Welke ervaringen hebben jullie met deze trailers wat betreft comfort voor het paard alsook wegligging op de baan? De Cheval Liberté zou door de pullman vering erg comfortabel zijn voor het paard, maar ik hoor ook van Ifor Williams vaak heel erg goede dingen. Ook andere voor- en nadelen mogen zeker genoemd worden!

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:06

Ik heb zelf de Ifor Williams, beetje zoekwerk en je komt er al gauw op uit hoe fijn, comfortabel, stevig deze trailer achter je wagen ligt.

Is zelfs een topic over de trialers iets meer zoekwerk dan vind je alles

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:22

Ifor zijn super degelijke goede trailers. Cheval liberte is een soort budgetversie, duidelijk te merken ook aan het prijsverschil tussen beide. De cheval trailers zijn van mindere kwaliteit, wat minder stevig e.d.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:28

Er is een tijdelijke actie op de Ifor Williams trailers waardoor de prijs ongeveer gelijk ligt aan die van de Cheval Liberté, vandaar hier ook mijn vraag. Ik heb het idee dat Ifor Williams echt een oerdegelijk merk is. Ik vraag mij alleen af of die pullman vering van Cheval Liberté zo'n groot verschil maakt of eigenlijk niet. Mijn merrie is heel gemakkelijk op transport maar ik wil dus wel dat ze zo comfortabel mogelijk staat.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:28

Izzy, waarom zo iets doen..terugkeuren?
ga naar de winkel, neem een ifor mee met je paard en ga eens op een weegbrug staan.

Je zal echt schrikken!
Ifor trailer zijn hele goede degelijke trailers dus laat hem gewoon zijn gewicht behouden en ga je E rijbewijs halen.

Hoef je je nergens druk om te maken en rijd je veilig en vooral verzekerd op de weg.
Je bent NIET verzekerd als je getallen niet kloppen houd daar rekening mee.

Ook niet voor kleine stukjes zoals iedereen altijd zegt te rijden ;)

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:30

ik zal dan zeker voor de ifor gaan, super trailer erg stabiel op de weg en zitten ook veren onder:)

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:31

Ik heb vorig jaar de Cheval Liberté gekocht. Doorslaggevend was idd de onafhankelijk geveerde assen. Ik merkte direct het verschil achter de auto t.o.v. mijn oude trailer. Het voordeel van deze vering merk je vooral op hobbelige wegen of over drempels. De trailers stoot en stuitert niet meer. Erg fijn voor het paard.
Langste rit die er tot nu mee gemaakt hebt was met paard naar kliniek in Utrecht heen en weer. Dat is een rit van 2x 200 km. Prima wegligging op de snelweg.
Verder is de verhouding prijs/luxe bij de CL erg aantrekkelijk.

Ifor heb ik vorig jaar bij mijn zoektocht niet naar gekeken. Ik ben helemaal klaar met die rottende houten trailers en wilde enkel een hout-vrije trailer en Ifor voldoet niet aan die eis.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:35

Uiteraard wil ik wel correct verzekerd rond rijden, dat is anders een absolute no go voor mij. Ik rij het hele land door dus blijft ook niet bij een rondje rond de kerktoren bij wijze van spreken. Zal bekijken of ik inderdaad eens naar een weegbrug kan rijden om na te gaan hoe of wat. Van de info die ik kan vinden zou het geen probleem mogen zijn om onder de 1500kg te blijven maar, je hebt gelijk dat het beter is om zeker te zijn.

@Roodvos, ivm houten trailers, je bedoelt dan nog de wanden bij Ifor? Want bodem is ook reeds aluminium.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:41

Ik heb een Cheval liberte mentrailer (aluminium) in de bestelling. Doorslaggevend was de prijs. Het verschil was bijna 4000,- euro met een bockmann. Maar ook vergeleken met de Bockmann de vele extra's.
Ook in het buitenland is de Cheval meedere keren getest. En hij kwam zelfs boven de Ifor Wiliams. Nog een paar weken en mag ik het evaren. Maar het zal altijd beter zijn dan de Atec mentrailer die ik nu heb.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:44

Om bovengenoemde redenen heb ik 2 weken geleden op zo'n 1 dags cursus mijn E rijbewijs gehaald *\o/*
En ik ben er erg blij mee. Geen gezever meer met de gewichten van aanhanger en auto!
Kosten 245 euro. En het examen viel ook reuze mee.

Dus ts, misschien niet terugkeuren maar toch gaan voor je E!

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 15:53

Op 1 dag? Dat is wel mooi ja!

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:56

Ik heb vorig jaar januari een nieuwe HB403 gekocht. Ben er super blij mee.. super degelijke kar!
Ifor William komt trouwens als beste uit de test qua wegligging.

De trailer ligt echt als een huis achter de auto om zo maar te zeggen. Geen gestuiter.. je merkt m amper.
Ik ben er erg blij mee! De ifor heeft ook z'n heerlijk luik wat je kunt openen als de paarden even moeten wachten. Ik merk aan alles dat de mijne dit erg prettig vindt. Deze zit boven de vooruitlader.

Ik heb ook bij Cheval gekeken maar die kwam mij wat goedkoop over... iel hang en sluit werk. Gewoon alles net niet.

Het Duitse paardensportmagazine Cavallo heeft zeven verschillende paardentrailers uitgebreid getest op onder andere geluid, wegligging en remgedrag. De Ifor Williams kwam uit beste uit te test. Hier kunt u de test lezen:https://www.iforwilliamsnederland.nl/mod/Upload02/Files/Ifor%20Williams%20paardentrailer%20carvallo.pdf

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:57

Cheval heeft idd een heel goede vering maar dat is dan voor mij ook het enige positieve eraan. De afwerking laat verder te wensen over. Ga eens in zo eentje staan en spring eens op en neer. Dan schudt de hele trailer. Ik vind ze niet stevig genoeg, zeker niet voor lange ritten.
Ifor is sterk en stabiel en heeft de bladvering. Die schudt niet hoor als erin springt. Het nadeel zijn de kettinkjes die wat rammelen en het grotere gewicht van de trailer. Het is ook fijn dat de stangen hoger/lager en naar voor/naar achter kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:13

Hier ook een zeer tevreden gebruiker van de Ifor. Ik raad 'm dan ook iedereen aan :D
Trailer ligt als een huis achter de auto, ik merk niet eens dat íe erachter hangt. De voorlader vind ik echt ideaal!

De Cheval vond ik persoonlijk helemaal niets. Totaal niet stevig en ik vond de afwerking te wensen overlaten.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:17

Izzy19 schreef:
Uiteraard wil ik wel correct verzekerd rond rijden, dat is anders een absolute no go voor mij. Ik rij het hele land door dus blijft ook niet bij een rondje rond de kerktoren bij wijze van spreken. Zal bekijken of ik inderdaad eens naar een weegbrug kan rijden om na te gaan hoe of wat. Van de info die ik kan vinden zou het geen probleem mogen zijn om onder de 1500kg te blijven maar, je hebt gelijk dat het beter is om zeker te zijn.

@Roodvos, ivm houten trailers, je bedoelt dan nog de wanden bij Ifor? Want bodem is ook reeds aluminium.

Ja. Van mijn vorige trailer was na 10 jaar de originele houten vloer nog prima, maar de wanden waren volledig rot.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:20

Ik heb juist voor de Cheval gekozen in plaats van de Ifor. Cheval is namelijk volledig aluminium en dat is de Ifor niet. Daarnaast betaal je voor de Ifor basis hetzelfde als de Cheval, maar Cheval levert een complete trailer en bij de Ifor zijn dat allemaal opties die er nog eens bijkomen. En ik wilde perse een deur/klep combinatie en bij Ifor betaal je daar weer voor.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:22

Izzy19 schreef:
Op 1 dag? Dat is wel mooi ja!


Ja ik moest er wel voor naar Almelo vanuit Haarlem, maar goed was maar 1x. Je rijdt met een andere klant (in dit geval mijn man die ook geslaagd is) om en om, en dan aan het eind examen doen.
Je kan online inschrijven, ging allemaal prima!

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:49

Volledig aluminium is ook geen garantie. Wij hebben onze Humbaur xanthos van 4 jaar vorig jaar verkocht omdat er gaatjes kwamen in het aluminium aan de buitenkant. Eentje was al zo groot als een duimnagel...

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaring Ifor Williams HB403 vs Cheval Liberté Gold one Alu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:57

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar hier enkele keren een IFor als huurtrailer gebruikt en je merkt echt verschil met andere trailers.
Zag en super uit, paard stond er comfortabel in en lag super op de weg.

Lottegold

Berichten: 1358
Geregistreerd: 11-10-10
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 00:14