Planning bakgebruik pensionstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 17:58

Hoe wordt er bij jullie op stal de bak ingepland?

Mag je gewoon vrij komen rijden? Altijd? Zijn er dan regels met hoeveel je max in de bak mag bijvoorbeeld?
Hoe plan je lessen in? Moet je dit ergens aangeven? Worden er dan ook andere regels gehanteerd qua max bezetting van de bak?
Geeft dit soms problemen/frustraties op stal?

Bij ons op stal wordt er een groot whiteboard gebruikt waar je per 3 weken op kan schrijven om hoe laat je komt rijden. Er wordt gebruik gemaakt van 3 kleurcodes:
Blauw = vrij rijden, iedereen mag er in theorie bij komen rijden
Groen = les, iedereen mag er in theorie bij komen rijden
Rood = Bak voor 1 persoon, in overleg met staleigenaar, er mag niemand bij

Er is eigenlijk geen max aantal afgesproken al proberen we onderling wel te hanteren van max 5 personen in de bak en tijdens een les max 3 personen in de bak.
Nu heb je altijd van die mensen die zoiets hebben, ik heb lak aan die onderlinge afspraken, op het bord staat dat je er altijd bij mag dus ook al zijn er al 4 mensen aan het rijden, ik ga gewoon de bak bij in.

We hebben helaas maar 1 binnenbak (47 x 22 m) voor 40! paarden, de buitenbak wordt in het winterseizoen omgetoverd tot winterpaddocks zodat de paarden buiten kunnen.

De longeerbak is nog niet helemaal klaar dus voorlopig mag je dus ook nog steeds longeren in de binnebak waardoor de bodem vertrapt wordt, er op dat moment dus eigenlijk niemand kan rijden, nouja, mag wel.. maar ik waag me daar sowieso niet aan.

Je kan je inbeelden dat deze scenario's soms voor behoorlijk wat wrevel zorgen op stal.

Hoe is dit dus geregeld bij jullie op stal?

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:03

Wij zijn maar met zn zessen..Dus zijn bijna nooit tegelijk daar eigenlijk.

Als we les hebben geven we dat wel door zodat de rest er rekening mee kan houden.

Maar er zijn dus nog nooit meer dan 2 mensen tegelijk geweest!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:07

Bij ons moet de les minimaal 3 dagen van te voren doorgegeven worden, dan komt het op het bord te staan zodat iedereen er rekening mee kan houden. Tijdens de les heb je de bak altijd voor je alleen en mag er niemand bij in.
Wij zijn met ongeveer 25 denk ik, en hebben ook maar 1 binnenbak.

Bij het 'gewoon' rijden is de regel van max 4 in de bak. Longeren mag niet in de binnenbak.

xSannee

Berichten: 4345
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:11

Hier zitten we ook richting de 40 paarden maar herken de problemen niet echt. We hebben een whiteboard waarop je aangeeft wanneer je les hebt. Overdag mag dit elke week, na 5 uur mag je dan 1x in de 2 weken. Dit om te voorkomen dat er elk tijdstip iemand in de bak staat les te geven of dat er 2 tegelijk staan :))

Verder is de bak altijd vrij te gebruiken. Ook tijdens lessen. Ook geen max aantal ruiters. Dit gaat ook prima, ik heb nooit het gevoel dat ik niet lekker kan rijden of dat ik het rijden maar oversla omdat het zo druk is. Iedereen komt vrij verdeeld over de dag heen. Het gaat hier om een binnenbak van 20 x 40. Buitenbak is 30 x 60 dus daar is het al helemaal geen probleem.

Wel hebben we een losse longeercirkel en mag longeren dan ook niet in de bak (zowel binnen als buiten niet)

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:13

Jeetje dat is weinig ruimte voor veel paarden!

Bij ons mogen er geloof ik max 2 bij in als er les is maar dat komt niet veel voor. We hebben een stal-Google-agenda waar de lessen en andere noodzakelijke dingen in staan.
Voor de rest is er geen maximum aan het aantal mensen in de bak. Maar het komt zelden voor dat er meer dan 3 a 4 mensen tegelijk aan het rijden zijn.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:27

Ik sta nu in mijn eentje op stal, maar er is wel les. Daar mag ik gewoon bij in rijden. Ik let altijd goed op en zorg dat ik diegene die aan het lessen is, niet in de weg rij :).
Als ik zelf les hebt, rijdt er niemand bij in, omdat ik de enige op stal ben.

Toe we met 3 man op stal stonden, aptte ik diegene die in de avond kwam (1 iemand kwam vaak overdag en 1 iemand vaak in de avond en ik ook in de avond) hoelaat die ging, zodat we niet met 3 man in de bak reden als er les was :).

Verder hebben we een paddock waar we in kunnen longeren. Dat mag niet in de binnen of buitenbak, maar dat gaat prima zo.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:34

Bak is altijd toegankelijk, we hebben iets van 25/30 paarden denk ik? Lessen staan op een whiteboard. Maar bij ons mag er geen les van buitenaf worden gegeven dus dat houdt het wel overzichtelijk dan. :j

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:39

Wij zijn maar met z'n vieren en ik en een stalgenoot gebruiken de bak met enige regelmaat (ik men met mijn shet en rijd het paard van de bovengenoemde stalgenoot) en er is nog iemand die rijd bijna nooit in de bak maar wel afentoe langelijnen met haar paard, verder rijd ze buiten en dan nog iemand die nooit in de bak rijd alleen maar buiten. Dus we zitten elkaar eigenlijk nooit in de weg, de keren dat we met z'n tweeën rijden of mennen en rijden is het afgelopen jaar op twee handen te tellen := vorige stal stonden we met elf paarden en dan kwam het vaker voor dat je met twee of meer in de bak reed maar als iemand les had reed de rest vaak ervoor of erna of gingen we naar de rijvereniging.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:45

Bij ons mag je met max. 4 paarden in de binnenbak (20x40) je kan voor les reserveren bij de staleigenaar en dan is de bak voor jou alleen, dit is tussen bepaalde tijden zodat anderen daarna of daarvoor nog kunnen rijden. Longeren mag alleen in de buitenbak. Ik heb er zelf niet vaak last van omdat ik vaak sochtends rij.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:47

Maar 4 paarden was bij ons vroeger een luxe... In de avonduren reden wij meestal met 6-8 in een piste van 20x40. Niet altijd even aangenaam maar het ging wel.
Als je het rustig wilde, moest je na 21u komen. Dan waren er maar 1-2 paarden in de piste. Of overdag, was er geen kat.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:49

Wij hebben een whiteboard op stal hangen waar lessen opgeschreven worden. Als er last minute een les is, dan wordt er op de stal-app gevraagd of iemand al les heeft. Bij de lessen mag gewoon mee gereden worden, maar 2 lessen tegelijk is een beetje moeilijk. Er is geen maximaal aantal wat in de bak mag, gewoon met elkaar rekening houden. Er staan 40 paarden op stal en hebben een 20*40 binnenbak. de buitenbak is momenteel niet berijdbaar. Ook mag je jongeren in de binnenbak, maar alleen als er niemand rijdt, of in overleg met de ander

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:57

Wij zijn met 60 paarden en een binnenbak. Geen regels wie wanneer wel en niet mag rijden. Alleen is er soms springles een keer in de 2/3week, dan mag de bak een uurtje niet gebruikt worden maar verder mag iedereen rijden wanneer ie wil. Ook geen maximums met hoeveel je in de bak mag en eigenlijk gaat dit best goed, als het heel druk is gaan mensen buiten uitstappen of bijvoorbeeld eerst nog een paard in de paddock of stapmolen zetten voor ze gaan rijden, dan gaan ze rijden als het rustiger is.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:58

Hier is de bak altijd vrij. Tenzij iemand les heeft en ruiter/instructeur liever niemand erbij heeft.
Lessen worden in een agenda in de zadelkamer opgeschreven.
Er is een longeercirkel, in de winter onbruikbaar.
Buitenbak is in de winter ook niet altijd begaanbaar.
Binnenbak is met 3 ruiters propvol.
Toch is er zelden of nooit ergernis rondom bakgebruik. Iedereen komt op verschillende tijdstippen en zelfs als er meerdere mensen tegelijk zijn kan ieder z'n ding doen. Soms wordt er gereden en gegrondwerkt tegelijk, of gelongeerd en gereden, of vrij werken en lange teugelen etc etc. Allemaal goed voor de concentratie. Meeste paarden en ruiters kunnen hier wel door 1 deur.
Als ik liever bak voor mezelf heb, wacht ik tot hij vrij is. Heb ik geen zin om te wachten, doe ik buitenrit.
Enige keer dat ik me wel begon te ergeren was toen een stalgenoot meerdere keren haar paarden in de binnenbak losliet en wat rondjaagde. Net op het moment dat ik er ook was en aanstalten maakte om te rijden ('s avonds laat). Kon ik ofwel in de blub buiten rijden ofwel weer naar huis.
Die beesten stonden 24/7 buiten dus ik vond het behoorlijk asociaal om ze in de binnenbak 's avonds in de winter los te gooien als iemand anders aanstalten maakt om te rijden. Hebben ik en stalbaas toen ook wel een opmerking over gemaakt.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:59

Hier geen afspraken. Je houd rekening met de mensen die les hebben. Ik wil ook geen stal waarbij je aan moet geven wanneer je komt rijden of dat er een max is aan hoeveel mensen er in de bak mogen. Ik wil daar vrijheid in hebben.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:03

Oei wat vervelend zeg, zou het echt niet prettig vinden om continue van te voren te noteren wanneer ik ga rijden of iets, ik bedenk dat ook helemaal niet van te voren, ga alleen rijden als ik er zin in heb en niet omdat het moet. Wij staan met zo'n 30 paarden op een stal, hebben een binnen en buiten bak, maargoed als het regent heeft niemand zin om naar buiten te gaan natuurlijk (we zijn een beetje verwend met binnenbak :D ) Er zijn geen regels wat betreft het aantal dat de bak in mag, gewoon een kwestie van rekening houden met elkaar, al moet ik zeggen dat met 4+ ik het zelf totaal niet prettig meer rijden vind, ben altijd heel geconcentreerd op mijn paard en knal dan met enige regelmaat tegen iemand aan, maar dat ik mijn eigen keus, ik mag er wel bij.
Ik werk fulltime, maar heb inmiddels wel aardig door wat de spitsuren zijn :+ Ik probeer dus of als ik vroeg klaar ben met werk onder etenstijd te gaan +-18:00 uur, gelijk opzadelen en dan als het druk word na afloop lekker tutten en poetsen, of als ik wat later klaar ben na 20:30 dan is de bak meestal net weer aan het leeg stromen en kan ik in die tijd mooi opzadelen.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:09

Wij hebben een binnenbak ( 20x40 ) en buitenbak (20x60) en zijn met z'n 12e. Iedereen heeft recht op 1 uur per week voor zichzelf in de bak, je mag hier dan niet bij. Is erg goed te doen, alleen is het savonds soms wat drukker.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:10

Bij les maximaal 2 ruiters erbij in de 20x40 bak en 3 in de 20x60 bak. 20x40 bak is een binnenbak, vriendelijk verzoek om bij echt slecht weer meer ruiters toe te laten of je les af te zeggen. Ik rij liever niet bij een les, maar dat is nog wel eens lastig. Vooral last minute wijzigingen en vergeten lessen, die wel op het rooster staan, zijn zeer irritant.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:10

Zelfde soort situatie, totaal andere manier van regelen. Wel een bord om te voorkomen dat twee lessen tegelijk gegeven worden (gewoon niet handig met door elkaar pratende instructrices). Maar hier komt iedereen gewoon wanneer hij of zij zin heeft. Puur toeval dat de verdeling over ochtend, middag en avond vaak heel gelijkwaardig uit, gewoon omdat dat zo uitkomt. Tot nu toe maximaal met 3 andere paarden gereden. Maar dat was bij hoge uitzondering. Meestal alleen of met zijn tweeën.
Longeren met ruiters erbij gaat hier overigens prima. Ligt ook aan je wijze van longeren denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:12

25 man, 20 bij 60 buitenbak. Geen regels. Nooit problemen.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:15

Ik ken geen stal die dit soort regels hanteert eigenlijk. Wel de lessen die van tevoren worden opgeschreven, maar niet dat men al hun plekje in de bak van tevoren moet reserveren om zelf te kunnen rijden. Lijkt me vreselijk, wil je lekker naar je paard en gaan rijden, mag je er vervolgens niet in, omdat er al drie mensen rijden. Brrr.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:17

Ik wil ook "altijd"beschikken over een rijbak. Kijk een x een uurtje dat de bak bezet is is niet erg.
Maar als je werkt en je kunt alleen maar avonds dan is het oer vervelend als je niet kunt rijden omdat er al les is/ bak gereserveerd of het max aantal mensen al in de bak zit.

Longeren in de bak zou ik al helemaal niet toestaan (dan kan er sowieso al niemand bij...)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:20

Ik sta op een privé stalling bij mensen aan huis, totaal vier paarden waarvan twee paarden van de staleigenaren. Wij hebben in overleg besloten de woensdag standaard als lesdag te gebruiken voor ons pensiongasten (beide zelfde instructrice), dus wij geven enkel door hoe laat de instructrice komt zodat het hek van het terrein dan vast openstaat voor ons. Verder houden we gewoon netjes rekening met elkaar, staleigenaar ment met haar pony en als zij gaat mennen houden we daarvoor de bak vrij.

In principe is de bak altijd wel vrij en je rijdt hooguit met 1 iemand anders erbij. Het is één keer voor gekomen dat we alle drie op hetzelfde tijdstip gingen rijden en dat was gewoon gezellig en geen probleem :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:25

Hangt er van af met wie je bent. Ik zou rustig met meer dan 5 man rijden maar er zijn mensen nou als we met zijn tweeën waren zou dat nog niet goedkomen. :=

Oja voorrang geven aan iemand die met een oortje lest, dat vind ik wel redelijk irritant.

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:27

Pensionstal

Hengsten gaan vóór andere paarden.
Les gaat vóór geen les (staat op whiteboard), in overleg mag je er bij.
Rijden gaat vóór longeren en losgooien.
Longeren gaat vóór losgooien.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:30

WoW. Zo blij met een bak voor mij alleen :=