Welke keuringen bij aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 08:36

Het is zOver, ik ben brnaderd of ik mijn verzorgpony wil overnemen. Ik heb in het verleden een hoop ellende meegemaakt bij aankoop ve paard dus ben erg huiverig. Ik wil het dier dus laten keuren. Hij heef als veulen in het draad gehangen en dit zie je aan het been. Ik wil zeker weten dat dat been goed is. De eigenaar staat alle keuringen toe. Welke keuringen hebben jullie gedaan bij aankoop? Het dier van is 5. Zowieso wil ik klinische keuring en echo/ foto s vh been. Tegelijkrtijd denk ik, voor die 200 euro meer kan ik hem net zo goed helemaal op de foto zetten. Hij is vrij jong ingereden toen hij nog vollop in de groei zat.. en bloed??? Is dat een idee? Het betreft een pony in de normale prijsklasse. Tot hoever ga je.. ben benieuwd welke keuringen jullie hebbrn gedaan en waarom...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


egnie

Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:41

Ik heb vorige week een nieuw paard gekocht, nadat deze klinisch was goed gekeurd heb ik hem meegenomen. Ik heb geen foto's laten maken, daar was de prijs niet na. De dierenarts heeft hem van top tot teen nagekeken en ook bloed afgenomen. Dit blijft een half jaar bewaard.

Ik heb bewust dus alleen klinisch gedaan. Ik heb hem ook gekocht voor de recreatie en dan vond het niet nodig om hem op de foto te zetten.

In jouw geval zou ik het been goed na laten kijken waarmee hij in de draad heeft gezeten. Ik weet niet wat je ermee wilt gaan doen, maar ik zou het dan laten afhangen wat de DA zegt. Echte garanties krijg je niet. Het wil niet zeggen dat als ze een afwijking hebben dat ze daar kast van gaan krijgen.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:42

Ten eerste,
Wat leuk dat je je verzorgpont over mag nemen.

En dan over je vraag,
Wij hebben zelf deze zomer een 7-jarige ruin gekocht en wij hebben een klinische keuring gedaan en een röntgenologische keuring van zijn benen.

Ik zou een paard zeker altijd klinisch laten keuren en verder moet je eigenlijk maar op je gevoel afgaan. Wil jij zekerheid over zijn benen, dan zou ik bijvoorbeeld nog een röntgenologische keuring doen.

Verder moet je ook bedenken of je hem in de verzekering wilt en waarvoor, want hierbij moet je ook bepaalde keuringen doen.

14 augustus 2017: Fandaan (Fumero Finch)!!!! Numero Uno x Negro. <3 *\o/*

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:50

Klinisch keuren en laat ook het gebit even goed bekijken (valt nl niet standaard onder keuren). Been is in zo'n geval inderdaad verstandig om wat kritischer naar te laten kijken, maar ook een keuring vindt niet alles en ook als er wat gevonden wordt hoeft pony er geen last van te krijgen. Weten hoe de pony is opgegroeid kan je wat vertellen en gezondheid ouders/familie eventueel ook.
Bloedafname wordt normaal enkel gedaan om eventuele sedatie aan te tonen bij gevaarlijk gedrag later. Hier niet van toepassing aangezien je de pony al langer kent.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:55

Ik heb enkele jaren geleden ook mijn verzorgpaard overgenomen. Ondanks dat ik die al bijna 5 jaar reed, heb ik toch klinisch laten keuren. Dat was voor mij genoeg, omdat ik het paard natuurlijk al jaren kende en garantie voor de toekomst heb je toch nooit.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:55

Tja, je gaat zo ver als waar je je prettig bij voelt. Dat is voor iedereen anders. Je verzorgt de pony al een tijdje, dus dan weet je eea over hem neem ik aan. Is ie wel vaker kreupel, stijf, hoesterig, koliekerig of wat dan ook. Als ie dat is zou ik hem persoonlijk sowieso al laten staan want een paard van 5 wil je gewoon dat ie gezond is, die moet nog zo lang mee.

Wil je hem verzekeren? Dan stelt de verzekering ook bepaalde eisen aan de keuring. Vrees je voor rug of hals, dan zou je dat op de foto kunnen laten zetten. Maar bij alles moet je je afvragen, lig je er wakker van als je dat niet gekeurd hebt.

Bloed, tja dat wordt ook vaak getrokken om bij een totale gedragsverandering te kunnen zien of het dier gedrogeerd is geweest, maar neem aan dat jij het gedrag inmiddels goed kent. Verder is bloed ook gewoon een moment opname, dus als het dier nu gewoon gezond en fit is, zou ik in jouw geval geen bloed trekken.

Maar goed, ga bij jezelf goed na waar je over gerustgesteld wil worden door een keuring (dat been van het draad zou ik idd goed laten nakijken of daar geen blijvende schade/zwakheid van is) maar laat je ook niet gek maken door alle hypes, want je kunt je geld beter uitgeven aan goede training, goede huisvesting en goed harnachement voor je paard

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:06

Ik vind eerlijk gezegd dat je al vrij veel wilt laten keuren voor een pony in de normale prijsklasse waar je zelf ook al een behoorlijke tijd mee hebt mogen werken en waarmee je vaak omgaat.

Bloedtrekken lijkt me totaal onzinnig in deze situatie, tenzij je vermoedt dat die pony iedere dag dat jij hem zag al gedrogeerd is geweest.
X-ray hangt van de prijs af. Peesscans kun je doen, maar ik zou het niet doen. Je weet immers al of het dier wel of niet goed is op de pezen omdat je het zelf hebt gereden.
Even laten luisteren naar het hart en de longen is altijd verstandig maar al die andere keuringen zou ik verder achterwege laten.

Je koopt een pony die je kent, van mensen die je waarschijnlijk ook wel kent en het gaat om normaal pony-geld. De kans dat je hierbij een miskoop doet, lijkt mij vrij gering.
Gaat het om de verzekering zal een klinische keuring wel volstaan, gezien de aankoopprijs "normaal ponygeld".

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:14

Als je die pony al een tijdje kent, en nooit rare dingen verder met hem hebt gehad.. waarom zou je hem dan laten keuren?
Dat zou ik niet doen. Zonde van je geld. Als het dier echt niet in orde was, had je dat echt wel al gemerkt. :)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:26

Als ik in jouw schoenen had gestaan had ik hem niet laten keuren. Of alleen klinisch. Je kent hem en zijn gezondheid.

Ik ga er nu even vanuit dat je al een tijdje meeloopt in het paardenwereldje en je de verzorgpony langer kent. Als je nog niet veel verstand heb van paarden en de pony net verzorgd is laten keuren wel verstandig.

Zelf heb ik nooit mijn paarden laten keuren, maar de aankoop bedragen waren altijd ook laag (rond de 1000€) en van bekende. Heb rond de 6/7 paarden gehad. 1 van die paarden klopte achteraf gezien de leeftijd niet (ongeveer 7 jaar ouder), misschien dat dat met een keuring naar boven was gekomen. Ik was toen zelf heel jong en had nog weinig verstand van paarden aankopen.

When was the last time you did something for the first time?

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:27

Nou als je wilt verzekeren dien je toch vanaf 4500 klinisch en Xray te keuren. Weet niet wat voor jullie criteria zijn, maar 4500 valt bij mij toch zeker in normale prijsklasse.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:48

Bloedtrekken zou ik enkel doen als je denkt dat de eigenaar er een pijnstiller in zou stoppen de dag van keuring. Of je wilt gewoon een algemeen bloedonderzoek doen om te zien of hij ergens te korten in heeft, maar dit is niet gebruikelijk voor een aankoopkeuring.

Ik zou klinisch keuren + het been op de foto/echo. Indien de da bij de klinische keuring ergens twijfel over heeft kan je ook dat op de foto zetten.

[o]

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:19

Dees schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat je al vrij veel wilt laten keuren voor een pony in de normale prijsklasse waar je zelf ook al een behoorlijke tijd mee hebt mogen werken en waarmee je vaak omgaat.

Bloedtrekken lijkt me totaal onzinnig in deze situatie, tenzij je vermoedt dat die pony iedere dag dat jij hem zag al gedrogeerd is geweest.
X-ray hangt van de prijs af. Peesscans kun je doen, maar ik zou het niet doen. Je weet immers al of het dier wel of niet goed is op de pezen omdat je het zelf hebt gereden.
Even laten luisteren naar het hart en de longen is altijd verstandig maar al die andere keuringen zou ik verder achterwege laten.

Je koopt een pony die je kent, van mensen die je waarschijnlijk ook wel kent en het gaat om normaal pony-geld. De kans dat je hierbij een miskoop doet, lijkt mij vrij gering.
Gaat het om de verzekering zal een klinische keuring wel volstaan, gezien de aankoopprijs "normaal ponygeld".

Hier ben ik het mee eens. Je kent hem toch al langer. Twijfel je dan aan zijn gezondheid?Of moet het voor een verzekering?

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:21

tamary schreef:
Klinisch keuren en laat ook het gebit even goed bekijken (valt nl niet standaard onder keuren). Been is in zo'n geval inderdaad verstandig om wat kritischer naar te laten kijken, maar ook een keuring vindt niet alles en ook als er wat gevonden wordt hoeft pony er geen last van te krijgen. Weten hoe de pony is opgegroeid kan je wat vertellen en gezondheid ouders/familie eventueel ook.
Bloedafname wordt normaal enkel gedaan om eventuele sedatie aan te tonen bij gevaarlijk gedrag later. Hier niet van toepassing aangezien je de pony al langer kent.

Wat denk je van sedatie tegen pijn!!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:09

Ik heb mijn pony gekocht nadat ik hem voor de fokker had ingereden. Die kende hem al zijn hele leven, ik heb hem zelf ingereden en niets raars meegemaakt qua gezondheid. Heb hem dus niet laten keuren, omdat ik het dier al kende ;) ik zou deze pony dus hoogstens klinisch laten keuren.

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 20:14

ik ken de eigenaar en de pony nu een half jaar. de pony is in het draad terrecht gekomen als veulen en volgens de eigenaar is dit hersteld. de eigenaar is de 2e eigenaar ik wordt de derde. De geschiedenis is bekend. Het been vertrouw ik niet altijd. Vorig jaar is hij even kreupel geweest maar toen zorgde ik nog niet voor hem maar weet dit van de eigenaar. volgens haar zijn er toen echo s gemaakt maar was er niets te zien dus dachten ze aan een trap iod. een paar weken later was het over maar hield toen wel een piephak eraan over. Deze is inmiddels zo goed als weggetrokken maar ik wil hier gewoon duidelijkheid over. Ik heb zelf tijdens het rijden geen opmerkingen en mijn intstructeur ziet ook niets. Maar goed je wilt toch weten of hier wat zit wat problemen kan gaan geven ( het hoeft natuurlijk niet en de kreupelheid van vorig jaar toeval zijn geweest) Bloed was ik ook in eerste instantie niet van plan. maar ja op een gegeven denk je.. is dat tegenwoordig normaal.. mijn laatste keuring was 4 jaar geleden. Voor de verzekering komt hij onder de 4 k dus ws is een klinische keuring alleen voldoende maar dat moet ik dan even navragen

bedankt voor de informatie zover.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:50

AmyPony schreef:
Als je die pony al een tijdje kent, en nooit rare dingen verder met hem hebt gehad.. waarom zou je hem dan laten keuren?
Dat zou ik niet doen. Zonde van je geld. Als het dier echt niet in orde was, had je dat echt wel al gemerkt. :)


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Bij ons op stal ook iemand die een Fries kocht die ze ook al zeker een jaar kende en waar ze ook al op gereden had. Ze heeft hem nu ruim een jaar en een paar maanden geleden is uitgekomen dat hij een aandoening heeft die vaker bij Friezen voorkomt. Een DA die vaker Friezen keurt voor aankoop had zeker aangeraden hier naar te laten kijken. Niet laten keuren, dus nu zit ze met een nare lastige aandoening die het paard zijn leven lang zal houden en die op termijn gaat verergeren.

Ik zou inderdaad een standaardkeuring doen en dat been extra ( eventueel foto's en echo).

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:32

Jet schreef:
AmyPony schreef:
Als je die pony al een tijdje kent, en nooit rare dingen verder met hem hebt gehad.. waarom zou je hem dan laten keuren?
Dat zou ik niet doen. Zonde van je geld. Als het dier echt niet in orde was, had je dat echt wel al gemerkt. :)


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Bij ons op stal ook iemand die een Fries kocht die ze ook al zeker een jaar kende en waar ze ook al op gereden had. Ze heeft hem nu ruim een jaar en een paar maanden geleden is uitgekomen dat hij een aandoening heeft die vaker bij Friezen voorkomt. Een DA die vaker Friezen keurt voor aankoop had zeker aangeraden hier naar te laten kijken. Niet laten keuren, dus nu zit ze met een nare lastige aandoening die het paard zijn leven lang zal houden en die op termijn gaat verergeren.

Ik zou inderdaad een standaardkeuring doen en dat been extra ( eventueel foto's en echo).


Hier heb je het over een koudbloed. Die zou ik àltijd laten keuren vanwege onderhuidse gebreken die je niet kunt zien, ook niet als je hem al lang kent.
Wat ik uit het verhaal van TS kan maken, gaat het hier niet om een koudbloed.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 12:31

Het is een haflinger.. maar de twijfel slaat enorm toe. gister en eergisteren is mijn dochter er loeihard vanaf gegooid dus duld ws geen kinderen op de rug. Hij is nog jong dus snapt ws der hulpen niet ( en winter dus frisser)en is dat mogelijk vluchtgedrag geweest. Mijn idee was een moeder dochter pony te kopen en ik besef me nu dat dat met deze nu iiig nog niet zal gaan lukken..( mss naïef gedacht) maar dat gaat echt tijd kosten.. misschien is het dan verstandiger op zoek te gaan naar een iets oudere/ervaren leerpony/paardje. de bovenkamer draait overuren.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:54

Sec om op jouw vraag terug te komen, ik zou voor een klinische keuring gaan en het bewuste been op de foto zetten en evt een echo laten maken.

Als je een moeder/dochter pony wil en je dochter heeft moeite met hem zou ik hem laten staan en op zoek gaan naar eentje die wel goed met kinderen kan en waar je je dochter veilig op kan laten rijden, dat is toch het belangrijkste.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:50

De meeste paarden en pony's worden niet geboren als kinderpony's maar zo "gemaakt" door training/omgang. Wanneer de pony nooit geleerd heeft op een goede manier ermee om te gaan, zal die dat mogelijk idd niet zomaar doen.

Hoe lang verzorg je dit dier al?

[o]

Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:21

cobiie schreef:
De meeste paarden en pony's worden niet geboren als kinderpony's maar zo "gemaakt" door training/omgang. Wanneer de pony nooit geleerd heeft op een goede manier ermee om te gaan, zal die dat mogelijk idd niet zomaar doen.

Hoe lang verzorg je dit dier al?


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sommige pony’s hebben van nature al dat ze voorzichtiger zijn met kinderen dan anderen. Mijn pony is nu 5,5, maar die had ik op 3 jarige leeftijd makkelijk een klein kind op zijn rug kunnen laten zetten. Hij is er heel voorzichtig mee. Een pony die een kind eraf bokt zou ik laten staan.

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:22

Na je laatste berichtje, is mijn advies... Doe het niet!! Koop beter een oude leerpony van zo'n 1,50 hoog, daar kunnen jullie beiden van genieten. Een haflinger kan extreem koppig en sterk zijn. Niet de ideale kinderpony dus. (Nu zijn er ook uitzonderingen, zoals bij ieder ras)
Denk aan bijvoorbeeld een new forest of connemara. :)

tine10

Berichten: 5074
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:32

Klinisch keuren zegt helemaal niets. Wij wilden vorig jaar een pony kopen. Klinisch helemaal goed. Was 8 jarige ruin. Maar op de rontgenfoto's op 4 benen afgekeurd!. En ook al kost de pony niet de hoofdprijs, als je later allerlei ellende krijgt, kost het je dan wel heel veel geld, naast veel verdriet. Dus ik zou altijd ook rontgen doen. En niet alleen benen, ook de rug en hals, want daar gaat tegenwoordig ook vaak iets mis.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Welke keuringen bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 20:11

ik zorg er een half jaar voor en hij was al dwarsig dat ik eraan begon maar nooit goed opgevoed zeg maar. In het half jaar is hij al enorm opgeknapt maar ik heb nu ook door dat het geen kinderpony is. Ik heb idd besloten, hoe jammer ik het ook voor mezelf vind, op zoek te gaan naar een iets oudere pony waar de knopjes ed al opzitten. Nu leek me dit ideaal omdat het je het dier en de geschiedenis kende.. dus geen verborgen of gelogen informatie. Echter heeft dit dier nu niet het karakter dat ik mijn dochter op vrij kan laten rijden.. misschien komt dat.. misschien niet.. maar dat is toekomst.. en ik durf die gok niet te nemen. ondanks dat hij jong en nog kneedbaar is.
bedankt voor de reacties

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

tine10

Berichten: 5074
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:16

Kan ook gewoon komen omdat er een slecht passend zadel op ligt. Niet dat ik je keuze onverstandig vindt, maar als paarden zo reageren is de kans heel groot dat zadel niet past.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers