[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:49

MaritB schreef:
Dat telt wel mee met B he ;) of legaal mag rijden.. .


Uiteraard moet je auto het ook kunnen trekken...

Knap dat jullie dat kunnen bepalen als er geen enkel maximaal gewicht wordt opgegeven.

@ maria500: ga er maar vanuit dat je er niet mee mag rijden, met als belangrijkste reden dat jouw aangenomen gewichten totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.

Lees de FAQ hier even, daar staat het juiste antwoord.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:51

Hoezo?

Ik leg uit dat je bij beide, op het kentekenbewijs moet kijken neer TMM, en dat bij elkaar moet optellen.
Dus ik zeg niet: Je mag er mee rijden!

Samen moet het onder 3500 blijven. Simpel rekensommetje..

Ik heb het nergens over daadwerkelijke gewichten.. Uiteraard is het belangrijk om ook na te gaan of je auto het wel echt kan trekken en of je trailer en je paard echt wel onder de 1300 blijven.

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:39

eilleen333 schreef:
Ik ga morgen kijken naar de auto. Als ze hem dan nog hebben, want er was veel interesse in (maat goed, dat zeggen ze wel vaker gok ik).
Volgens de rdw verloopt de APK op 20 november. Dus mijn plan is om het ding APK te laten keuren en na te laten lopen. Als goed en de proefrit bevalt, dan neem ik hem evt mee.
Bedrijf vind laten keuren door mijn eigen garage prima.

Dus morgen even bellen of hij er nog is, en dan evt gaan kijken en even rijden :)


Ben je nog geweest..?

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:23

scooby09 schreef:
eilleen333 schreef:
Ik ga morgen kijken naar de auto. Als ze hem dan nog hebben, want er was veel interesse in (maat goed, dat zeggen ze wel vaker gok ik).
Volgens de rdw verloopt de APK op 20 november. Dus mijn plan is om het ding APK te laten keuren en na te laten lopen. Als goed en de proefrit bevalt, dan neem ik hem evt mee.
Bedrijf vind laten keuren door mijn eigen garage prima.

Dus morgen even bellen of hij er nog is, en dan evt gaan kijken en even rijden :)


Ben je nog geweest..?


Ja, leuke auto.
Alleen bij aanvang was het niet mogelijk om de auto een keer mee te nemen naar Zwolle om mijn eigen garage te laten kijken. Toch even proefgereden, en hij reed fijn, klonk goed, schakelde soepel. Even bij de dependance van hetzelfde bedrijf op de brug laten zetten en de onderkant was een schril contrast met de Subaru. Deze was echt mooi strak, schoon en: roestvrij! Alleen enkele punten kon je niet zien ivm kunststof kappen.

Dus proefrit afgemaakt, en de sleutels ingeleverd. Of ik hem mee ging nemen. 2650 meeneemprijs, voor 250 euro zit er APK op. Nou, nee. Zoals ik zei wil ik mijn eigen garage laten kijken. Als we direct zouden rijden kon het wel (maar goed ik had zelf nog een afspraak en mijn garage heeft vast ook wel wat te doen op vrijdagmiddag). Dus ik zou erover nadenken. In de middag zou er nog iemand komen kijken “dus straks is hij misschien wel weg!” Maar er zijn meer auto’s zoals deze.

Het is wel een fijn model, maar ik blijf kalleman zoeken naar een auto dichter bij, zodat ik hem wel makkelijker hier kan laten nakijken. En dan 4500+ euro, want dan kan ik de volgende keer bij ellende wel de rechtsbijstand inschakelen. Zij doen nl alleen auto’s met Bovag garantie en die loopt over het algemeen pas vanaf 4500 euro.
Alleen moet ik dan nog even een paar maanden sparen :(

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:56

MaritB schreef:
Dat telt wel mee met B he ;) of legaal mag rijden.. .


Uiteraard moet je auto het ook kunnen trekken...


hmm, maar mag ik dan nu wel of niet legaal rijden?

Auto weegt 1145
Auto mag trekken 1300
trailer weegt 500
maximale laadvermogen 1000
trailer + max. laadvermogen 1500
trailer + paard 900

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:59

MaritB schreef:
Hoezo?

Ik leg uit dat je bij beide, op het kentekenbewijs moet kijken neer TMM, en dat bij elkaar moet optellen.
Dus ik zeg niet: Je mag er mee rijden!

Samen moet het onder 3500 blijven. Simpel rekensommetje..

Ik heb het nergens over daadwerkelijke gewichten.. Uiteraard is het belangrijk om ook na te gaan of je auto het wel echt kan trekken en of je trailer en je paard echt wel onder de 1300 blijven.



Oh zie nu dit berichtje pas. dankje!

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:59

ikke schreef:
MaritB schreef:
Dat telt wel mee met B he ;) of legaal mag rijden.. .


Uiteraard moet je auto het ook kunnen trekken...

Knap dat jullie dat kunnen bepalen als er geen enkel maximaal gewicht wordt opgegeven.

@ maria500: ga er maar vanuit dat je er niet mee mag rijden, met als belangrijkste reden dat jouw aangenomen gewichten totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.

Lees de FAQ hier even, daar staat het juiste antwoord.


Ik heb gekeken bij een aantal 1paardstrailer en sommigen kwamen rond de 550 kilo, dus dat klopt wel.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:02

ikke schreef:
MaritB schreef:
Dat telt wel mee met B he ;) of legaal mag rijden.. .


Uiteraard moet je auto het ook kunnen trekken...

Knap dat jullie dat kunnen bepalen als er geen enkel maximaal gewicht wordt opgegeven.

@ maria500: ga er maar vanuit dat je er niet mee mag rijden, met als belangrijkste reden dat jouw aangenomen gewichten totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.

Lees de FAQ hier even, daar staat het juiste antwoord.



Ik zie nu idd de FAQ en daar staat helaas idd maximale gewicht :(

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:38

maria500 schreef:
ikke schreef:

@ maria500: ga er maar vanuit dat je er niet mee mag rijden, met als belangrijkste reden dat jouw aangenomen gewichten totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.

Lees de FAQ hier even, daar staat het juiste antwoord.



Ik zie nu idd de FAQ en daar staat helaas idd maximale gewicht :(

Ja, maar wat is dan het laadvermogen van de auto; immers 1145kg auto plus 1600kg trailer laat binnen de grenzen van B-rijbewijs nog 755kg laadvermogen over voor de auto. Dat is best veel...........

Het volgende punt van aandacht is wat je trailer plus paard daadwerkelijk wegen en dat wordt best kritisch en aansluitend moet de daadwerkelijke kogeldruk (statisch) beneden de laagste opgegeven waarde blijven en dat wordt je tweede uitdaging want auto's die nog geen 1200kg wegen hebben zeer zelden toegestane kogeldrukken boven 50kg.


Over die daadwerkelijke kogeldruk gesproken; ik zag gisteren op een caravan wel een heel nuttig neuswieltje: http://www.easonderdelen.nl/aanhangwage ... ielen.html
Daar ga ik dus ook maar eens achteraan......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:16

Ik overweeg om een andere auto te kopen. We hebben recent gezinsuitbreiding gekregen en onze subaru forester is met drie jonge kinderen op de achterbank iets aan de krappe kant.

De trailer heeft een TM van 1500kg en bij voorkeur wil ik een 7 zitter vinden die we ook met alleen B rijbewijs kunnen blijven rijden (aangezien mijn man dan ook op pad kan).

Het hoeft geen beest te zijn, ik rijd met de trailer hooguit af en toe naar de binnenrijbak 3km verderop of naar de fouragehandelaar om de voorraad aan te vullen. Budget is beperkt tot max. 8 - 9000 euro.

Iemand suggesties?

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:26

Pinda_Dipje schreef:
Ik overweeg om een andere auto te kopen. We hebben recent gezinsuitbreiding gekregen en onze subaru forester is met drie jonge kinderen op de achterbank iets aan de krappe kant.

De trailer heeft een TM van 1500kg en bij voorkeur wil ik een 7 zitter vinden die we ook met alleen B rijbewijs kunnen blijven rijden (aangezien mijn man dan ook op pad kan).

Het hoeft geen beest te zijn, ik rijd met de trailer hooguit af en toe naar de binnenrijbak 3km verderop of naar de fouragehandelaar om de voorraad aan te vullen. Budget is beperkt tot max. 8 - 9000 euro.

Iemand suggesties?


Kennis heeft net een Chrysler voyager gekocht. Is een 7 zitter en trok 1800 dacht ik.

Jullie subaru komt dus te koop? }>

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


MaritB

Berichten: 8611
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:36

maria500 schreef:
MaritB schreef:
Dat telt wel mee met B he ;) of legaal mag rijden.. .


Uiteraard moet je auto het ook kunnen trekken...


hmm, maar mag ik dan nu wel of niet legaal rijden?

Auto weegt 1145
Auto mag trekken 1300
trailer weegt 500
maximale laadvermogen 1000
trailer + max. laadvermogen 1500
trailer + paard 900


Je hebt de TMM van de auto ook nodig ;)

Trailers wegen bijna nooit 500 kg.. Ga eerder uit van 600 of meer zelfs, dat moet je wegen.

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:02

MaritB schreef:
maria500 schreef:
hmm, maar mag ik dan nu wel of niet legaal rijden?

Auto weegt 1145
Auto mag trekken 1300
trailer weegt 500
maximale laadvermogen 1000
trailer + max. laadvermogen 1500
trailer + paard 900


Je hebt de TMM van de auto ook nodig ;)

Trailers wegen bijna nooit 500 kg.. Ga eerder uit van 600 of meer zelfs, dat moet je wegen.

Mijn vorige 1,5-prd trailer (houten opbouw, polyester neus) had een ledig gewicht van 650 kg, en mijn huidige (aluminium opbouw, polyester neus) heeft een ledig gewicht van 690 kg. Beide gewichten op het kenteken. Ik zou voor de veiligheid dus eerder met 700 dan met 500 kg rekenen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:25

ikke schreef:
Ja, maar wat is dan het laadvermogen van de auto; immers 1145kg auto plus 1600kg trailer laat binnen de grenzen van B-rijbewijs nog 755kg laadvermogen over voor de auto. Dat is best veel...........

Het volgende punt van aandacht is wat je trailer plus paard daadwerkelijk wegen en dat wordt best kritisch en aansluitend moet de daadwerkelijke kogeldruk (statisch) beneden de laagste opgegeven waarde blijven en dat wordt je tweede uitdaging want auto's die nog geen 1200kg wegen hebben zeer zelden toegestane kogeldrukken boven 50kg.

Mee eensch, kogeldruk is meest kritiek. Qua tmm is het nog altijd een optie om de trailer wat terug te keuren. Of je haalt E, de lessen van een goede instructeur heb je echt wel wat aan.

Maria500 heeft het over een éénpaards trailer, zou zeker ook naar anderhalf paards kijken. Nauwelijks zwaarder maar wel breder en daarom stabieler. En het aanbod is veel groter.

Citaat:
Over die daadwerkelijke kogeldruk gesproken; ik zag gisteren op een caravan wel een heel nuttig neuswieltje: http://www.easonderdelen.nl/aanhangwage ... ielen.html

Handig. Niet alleen om te kijken waar in de caravan die mud aardappelen moet, ook voor de mensen die op zaterdag hun karretje volgooien met allerlei meuk. Met stapeltje stenen of stoeptegels gaat het ook hard met gewicht, moeten dus ook niet allemaal vooraan liggen.


Pinda_Dipje schreef:
De trailer heeft een TM van 1500kg en bij voorkeur wil ik een 7 zitter vinden die we ook met alleen B rijbewijs kunnen blijven rijden (aangezien mijn man dan ook op pad kan).

Dat wordt even goed zoeken. Zevenzitters zijn per definitie wat groter met redelijk laadvermogen. Een Opel Zafira is een relatief lichte 7zitter en gaat over de 2000 kg tmm heen. Wil je 1500 kg kunnen trekken moet je de 2.2 hebben, tmm van 2135 kg. Eerste generatie 2.2 zit op 2020 tmm, even trailer terugkeuren naar 1480 en je bent er. En royaal binnen budget te vinden. Fijne auto's, maar zorg dat je een goede hebt want er zijn soms wat probleempjes en die eerste generatie is inmiddels ook al weer 15+.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:01

eilleen333 schreef:
Kennis heeft net een Chrysler voyager gekocht. Is een 7 zitter en trok 1800 dacht ik.

Jullie subaru komt dus te koop? }>

Oh jee, iemand ruikt een kans }:)

Als achteruit reizen geen punt is, kun je ook kijken voor een V70. Dat achterbankje is als accessoire los te koop. Neem je de juiste versie, dan heb je ook nog ingebouwde zitverhogers in de achterbank :D

Het broertje/neefje/concurrent van de Voyager is de Ford Windstar. Die is duidelijk minder populair in NL, maar de potent gemotoriseerde versie (ik reed ooit een V6 met 200+ pk) is nergens van onder de indruk.
Er zijn is die markt wel meer leuke, bruikbare auto's te koop, al zijn die minder fanatiek afgezet en dus niet op elke straathoek te koop.

Ik schat in dat auto's als de Ford C-max en diens derivaten het niet gaan redden binnen de TMM-grens van 2 ton, maar qua auto zeker te overwegen.
Maar je kunt natuurlijk ook grenzeloos uit de bocht vliegen en een Discovery III op geel kenteken nemen }:) met die heerlijke 4.4 V8 van Jaguar

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:34

Lol, dat zijn in ieder geval al meer suggesties dan dat ik zelf had.

We zijn zo'n enorme fan van de Subaru. Het barrel is bijna 19 jaar oud maar de meest luxe editie die destijds op de markt is gekomen incl. later ingebouwde cruisecontrol nog steeds een hele fijne bak voor veel kilometers. Een week voor de geboorte van ons derde kindje nog voorzien van hagelnieuwe vredestein bandjes en dealeronderhouden... Beetje jammer dat we tijdens mijn zwangerschap niet even hebben uitgeprobeerd of er ook makkelijk 3 kinderzitjes naast elkaar op de achterbank pastte. Het kan wel, maar comfortabel is het niet.
Ik heb zelf wel een voorkeur voor een (again) een volvo XC90, zoals we hier voor ook hadden. Echter komen we dan niet weg met B en ben ik dus altijd de sjaak als we met de trailer op pad moeten.

Ikke: Die V70, weet je toevallig om welk type dat gaat? Ik ken hem alleen als 5 zits (zonder stoelverhogers :P) namelijk

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:58

Pinda_Dipje schreef:
Lol, dat zijn in ieder geval al meer suggesties dan dat ik zelf had.

We zijn zo'n enorme fan van de Subaru. Het barrel is bijna 19 jaar oud maar de meest luxe editie die destijds op de markt is gekomen incl. later ingebouwde cruisecontrol nog steeds een hele fijne bak voor veel kilometers. Een week voor de geboorte van ons derde kindje nog voorzien van hagelnieuwe vredestein bandjes en dealeronderhouden... Beetje jammer dat we tijdens mijn zwangerschap niet even hebben uitgeprobeerd of er ook makkelijk 3 kinderzitjes naast elkaar op de achterbank pastte. Het kan wel, maar comfortabel is het niet.
Ik heb zelf wel een voorkeur voor een (again) een volvo XC90, zoals we hier voor ook hadden. Echter komen we dan niet weg met B en ben ik dus altijd de sjaak als we met de trailer op pad moeten.

Ikke: Die V70, weet je toevallig om welk type dat gaat? Ik ken hem alleen als 5 zits (zonder stoelverhogers :P) namelijk

Elke V70 kan uitgerust worden met dat achterbankje
http://pics.auto-commerce.eu/ac0339/fot ... 369589.JPG
Is gewoon achteraf in te bouwen.

De zitverhoger in de achterbank is in principe ook achteraf in te bouwen, maar dan vervang je dus wel het hele zit-deel van de achterbank.
Wel goed opletten met het gewicht van de auto. De mijne zou niet werken voor je, de 4x4 maakt 'm te zwaar (2200kg TMM).


Maarre, er zijn ook losse bankjes te koop die achterin elke stationwagon passen die voldoende groot is. Ik weet dat mammamier op Bokt dat wilde inbouwen in hun Freebee. Geen idee of ze dat uiteindelijk ook gedaan hebben, maar volgens de opgave zou het moeten passen. Ze vertelde dat je daarvoor een vlakke laadvloer van 70cm nodig had.
Wellicht past dat achterin het Soepbarrel? (sorry Eileen)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:43

Pinda_Dipje schreef:
Lol, dat zijn in ieder geval al meer suggesties dan dat ik zelf had.

We zijn zo'n enorme fan van de Subaru. Het barrel is bijna 19 jaar oud maar de meest luxe editie die destijds op de markt is gekomen incl. [...]

Als je even zoekt op Autoscout op 6-8 zitplaatsen krijg je meer dan 300 auto's. Keuze zat lijkt me. Maar die zijn niet allemaal 2000 kg....

Gebruikte jij de Sub ook niet om de bak wel eens te slepen?? In dat geval zul je toch eigenlijk wel weer naar een 4x4/AWD moeten.
En mooi drukmiddel richting manlief om nou eens eindelijk dat E-rijbewijs te gaan halen O:) .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:44

Als hij ook zijn E haalt kan je misschien wel met caravan op vakantie ofzo :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:03

Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik ben opzoek naar een auto met iets meer praktische laadruimte. Alleen heb ik even geen flauw idee meer wat te zoeken :+

Ik rij momenteel met een ford mondeo uit 2006 2.0 TDI ghia (sedan) en mag 1800 trekken. Super wagen! Alleen kan ik er mijn spullen niet al te handig in kwijt :+

Ben dus op zoek naar iets met wat praktischere laadruimtes. Eventueel een lichte vracht.
(Dit betreft trouwens voor in belgie, “grijs kenteken” geldt daar nog voor particulier)

Kunnen jullie mij misschien wat modelletjes voorleggen die ik over het hoofd gezien heb?

Ik heb zoal gekeken naar een caddy, maar die zijn niet altijd goed genoeg voor de trailer, of buiten budget.

Als ik op pad ga met de trailer (1,5 paards) is dit enkel voor op wedstrijd 1x in de maand. Het hoeft dus geen weet ik het wat voor beest te zijn die voor de trailer staat :+

Het liefste zou ik mijn auto er zo op in willen kunnen ruilen. Ik schat zijn waarde nu op +/- 2500 euro.

Momenteel een diesel, maar een benzine zou aardig schelen in de kosten denk ik, Maar heeft geen voorkeur aangezien ik nu toch al een diesel heb.

Brand maar los! :D

Every accomplishment starts with the decision to try.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:11

Skoda octavia break of de superb. Hele fijne auto's, mogen denk ik wel makkelijk tot 1800 trekken.
Koffers zijn zo ruim, kan je wel een paar lijken in kwijt :+

Lichte vracht: dan kom je vaak bij jeeps/4x4 uit. Betaal je weinig wegenbelasting maar meestal oude(re) bedrijfswagens die aardig gebruikt zijn. Zeker die met trekhaak.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:49

Ik had een Vito, lekker veel ruimte achterin. Je zou dus vor een bestelbus kunnen kijken.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:31

Bestelbussen, zoals idd een caddy.
Het nieuwere model heeft een tweeliter diesel die 2 ton aan de haak mag maar die zal buiten budget zijn.

Hou er rekening mee met je budget, als je dan naar een diesel kijkt dat dit oudere motoren zullen zijn.
Antwerpen en Brussel (vanaf 1/1/18) laten die niet meer toe in het centrum vanwege lage emissiezones.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:43

Melewel94 schreef:
Ik rij momenteel met een ford mondeo uit 2006 2.0 TDI ghia (sedan) en mag 1800 trekken. Super wagen! Alleen kan ik er mijn spullen niet al te handig in kwijt :+

Het liefste zou ik mijn auto er zo op in willen kunnen ruilen. Ik schat zijn waarde nu op +/- 2500 euro.

Afhankelijk van staat en km stand zou die wat meer waard kunnen zijn, maar ik ken de Belgische markt niet zo goed.

Voor meer ruimte kom je dan inderdaad op een grote stationwagen, mpv of bestelbus. Wat betreft gebruiksgemak vond ik de Zafira met z'n opklapbare en verschuifbare achterbank en de twee extra klapstoelen achterin ideaal. Zes kinderen meenemen? Geen probleem. Fiets achterin gooien? Geen probleem.

Enig nadeel is dat de 1.8 maar 1300 kg aan de haak mag (vanaf 2005 zelfs maar 1200 kg), dus moet je al snel naar een 2.2 of een sterkere dieseluitvoering kijken. Ligt er dus aan wat er mee moet. Een wat lichtere trailer met Haflinger oid gaat prima achter de 1.8, een zwaardere trailer met een paard van 1.70 heb je een auto met meer trekgewicht nodig.

Bijvoorbeeld een Volvo V70. Iets minder doos-model dan de oudere Volvo stationwagens, maar veel scheelt het niet. Dus meer ruimte dan de 'lifestyle' stations en met 1800 kg trekgewicht (model 04-08) reserves genoeg.

Je zult gezien budget hoe dan ook bij een auto met de nodige ervaring uitkomen. Nu kun je met goed zoeken en wat geluk wel een auto vinden waar je de komende tijd zonder extra kosten mee kunt rijden, de kans is echter aanwezig dat je nieuwe aanwinst na aankoop al even wat extra onderhoud nodig heeft of dat er in de eerste maanden een ditje of een datje opduikt. Heb je nu eenmaal met oudere auto's, de afschrijving stelt niet veel voor maar de kosten voor onderhoud en reparatie zijn hoger dan bij een hele jonge wagen.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:47

Heb op dit moment de Mercedes X een halve dag op proef.
Zal later verslag uit brengen.
Volgende week dinsdag de Ford Ranger en daarna nog ergens de Volkswagen Amarok...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers