Varekaj schreef:Dachten wij ook, dus eens goed uitgezocht, blijkt nergens te vinden te zijn dat dat echt zo is. Hier in België wordt dat zowat standaard verteld namelijk.
Het is voor jezelf wel gewoon makkelijk als de TMM trailer = max. trekgewicht auto. Scheelt je een hoop rekenwerk en eventueel terugkeuren. En gezeur met ome agent als je er dan net eentje treft die net als jij ervan overtuigd is dat het niet mag. Ga daar maar eens tegenin.
In NL is dat simpel: artikel 15 reglement rijbewijzen.
In België ligt dat anders, de wet zo lastig in elkaar dat je niet simpel naar een artikel kunt verwijzen.
BMHP schreef:naarmate de kogel verder van de achteras is geplaatst heeft de trailer meer invloed op het weggedrag, zowel horizontaal maar vooral verticaal (hobbels) omdat hij de druk op de vooras verminderd. Hoe lichter het trekkende voertuig des te meer voel je de aanhanger. De afstand van de kogel tot de achteras is meestal bij een hatchbacks het kortst. De wielbasis staat in principe los van dit verhaal, maar een langere wielbasis geeft zoals je aangeeft meer koers stabiliteit.
De hoogte van een auto werkt negatief omdat dit zorgt voor een hoger zwaartepunt.
Veel mensen denken dat een hogere auto veiliger is, dit door het prettiger uit-/overzicht op de weg.
Hoger zitten = meer overzicht = veiliger, echter wordt dat effect ruimschoots teniet gedaan door onverantwoorder rijgedrag.
Gewicht van de auto is echt veel belangrijker dan de afstand. Maakt het daarnaast vooral ook nog uit of je zo'n deinende Amerikaan (of Fransman) ervoor zet of een ferm afgeveerd Italiaantje.
En denk je echt dat 2000kg trailer iets in te brengen heeft bij 8000kg vrachtwagen, ondanks dat de trekhaak ruim twee meter van de achteras vandaan zit?