Paard in ruilen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:58

Dus eigenlijk vind je het wel ok dat het paard weggaat, alleen moet TS geld in de plaats krijgen en geen ander paard want dan voelt het niet goed.

Ik ga er daarbij niet zozeer van uit dat de eigenaar van het paard het altijd maar het beste weet. Momenteel heeft TS geen klik met het paard, ze weet dus eigenlijk niet echt wat het paard nodig heeft of kan dat althans niet aan het paard bieden. Waarom zou dat haar dus nu in de positie brengen dat zij het beste weet wie het nieuwe baasje moet worden van dit paard?

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:14

Jennyj01 schreef:
Het paard kopen waar ze het wel mee kan vinden en rustig op zoek gaan naar iemand die het met haar huidige paard goed kan vinden. Ze heeft geen behoefte aan het werken aan haar angst dus dat heeft dan ook weinig zin.


Wie zegt dat ze niet al van alles heeft geprobeerd voor haar angst?

BrankaZ

Berichten: 3869
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:22

Jennyj01 schreef:
Het paard kopen waar ze het wel mee kan vinden en rustig op zoek gaan naar iemand die het met haar huidige paard goed kan vinden. Ze heeft geen behoefte aan het werken aan haar angst dus dat heeft dan ook weinig zin.

Moet je maar net het geld hebben om dubbele stalling te betalen. Ik kan bij niemamd in de portemonnee kijken, maar vermoed dat veel geen 2 paarden kunnen betalen. Anders zouden veel mensen die mogelijk wel hebben.

En wie zegt dat ze geen behoefte heeft om aan haar angst te werken en dat al heeft gedaan?
Ik ben zelf door een ongeluk ook lang angstig geweest. Gelukkig een paard getroffen waarbij stijgeren niet in zijn woordenboek voorkomt en bokken staat ergens achterin. Blij toe want 1 keer een wervel breken vind ik meer dan genoeg en had ik hem niet kunnen vertrouwen dan was hij niet gebleven.
Mijn paard is mijn hobby en heb ik voor mijn plezier. Klinkt vast heel egoïstisch, maar zo is het wel en vast niet bij mij alleen. Gelukkig zijn we een redelijke match en lijkt hij mij ook wel oke te vinden, dus heb ik veel plezier aan mijn hobby. Het geeft ontspanning en dat zou ik niet hebben met een paard waar ik geen klik mee zou hebben en die gevaarlijk is in de omgang met mij. Komt nog bij dat de ts een kindje heeft, dan kan je je nog minder risico permitteren. Je moet er zijn voor die kleine i.p.v. in de kreukels liggen omdatje zo nodig je angst moest overwinnen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:16

Al kon ik twee paarden betalen, ik zou dat niet willen. Ook moeten er dan net 2 boxen vrij zijn op de stal van je keuze.
Mijn keuze zou ook zijn eerst paard verkopen en dan een nieuwe kopen maar als je ergens een paard naar je wensen kan kopen en die willen het oude paard van je overnemen waarom zou je dan zelf gaan lummelen?
TS is bang voor het beest dus lekker voorrijden zal ook wel wat ingewikkeld zijn, een klant zal ook niet altijd op een paard stappen die niet voorgereden kan worden (ik niet iig).

Ook voor mij is een paard een hobby die geld mag kosten maar als ik geen plezier heb aan mijn hobby dan gaat hij toch echt iemand anders een fijne tijd brengen.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:28

Gelukkig ook verstandige mensen in het topic...zoals ts. Heel wijs besluit om dit te doen. Heel veel plezier met je nieuwe paard en hoop dat je weer kunt genieten samen.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:40

Mara2000 schreef:
iirrssjjee schreef:
Besef je wel dat een paard minimaal 500euro kost per maand en dat dat gewoon veel te veel geld is voor iets wat je niet of nauwelijks gebruikt, wat de reden dan ook is?


Vergelijking met partner is een slechte. Ga niet eens de moeite nemen om uit te leggen waarom.

Mijn paard kost me ook 500 euro pm, dat kost een paard nu eenmaal. Maar geeft je dat rechten? Vind jij dat echt??
Het woord 'gebruikt' in jouw antwoord is zo fout. Je gebruikt een auto, je gebruikt je wasmachine, je gebruikt materiële zaken. Kinderen en dieren gebruik je niet.
Maar blijkbaar zit er bij een aantal mensen iets geprogrammeerd in hun dna waardoor ze denken dat alles en iedereen voor hun gebruik is. Iets van 'je leeft maar 1 keer' en 'het is mijn geld'.
En dat is en blijft bah.


Klopt slaat ook nergens op, maar dat geld ook voor jouw redenering. Dat iemand een paard niet weg mag doen omdat er al 6 jaar lang geen klik is en het niet werkt...

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:45

Dees schreef:
Mara2000, ik ben het totaal niet met je eens. Ik vind je erg kortzichtig.

Inderdaad.

Wat heb je aan een paard waar je geen klik mee hebt of niet mee kan rijden. .. het kost geld en dan kan je er twee of meer gaan houden tot je een hebt waar je wel mee kan rijden.. niet iedereen heeft tijd voor meer dan een. En geld voor onderhoud.

Ik snap je deels het is geen auto wat je zo weg doet maar na goed er overbna te denken ja dan wel

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:48

Met de kans dat het paard ergens komt te staan bij iemand die geen angst er voor heeft en het paard het daarom veel fijner gaat krijgen.
Liefde is loslaten en dat geldt hier ook.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:01

bruintje123 schreef:
Met de kans dat het paard ergens komt te staan bij iemand die geen angst er voor heeft en het paard het daarom veel fijner gaat krijgen.
Liefde is loslaten en dat geldt hier ook.

Pecies,helemaal mee eens.Trouwens,als niemand zij paard zou mogen verkopen\inruilen,hoe kom je er dan aan als je er een wilt hebben? tenzij door eigen fok? Ts,veel plezier met je nieuwe paard,heelverstandig die inruil,en geef maar eens een update!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:03

Jennyj01 schreef:
Het paard kopen waar ze het wel mee kan vinden en rustig op zoek gaan naar iemand die het met haar huidige paard goed kan vinden. Ze heeft geen behoefte aan het werken aan haar angst dus dat heeft dan ook weinig zin.


Ik vind het eerlijk gezegd erg naïef om het zo te beredeneren. Het klinkt een stuk vriendelijker misschien in eerste instantie. Maar als je er goed over na gaat denken....Leuk als jezelf de ruimte en geld hebt om het zo aan te pakken, maar kan op hetzelfde uitlopen. Zoals al eerder omschreven geeft particuliere verkoop geen enkele garantie dat je paard goed terecht komt. Verkocht is verkocht en de eigenaar kan dan altijd beslissen om door te verkopen. Aan de term handelaar kleeft helaas een erg negatieve bijklank, maar er zijn genoeg handelaren met verstand van zaken en die ook kritisch zijn waar een paard terecht komt. Het is gewoon ontzettend jammer en zwaar voor TS dat ze deze beslissing heeft moeten maken. Het liefst had zij natuurlijk haar paard gehouden, maar ik snap haar keuze volledig.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:05

Ik vind het trouwens ook nog een mooie kans om een paard waar je geen klik mee hebt en moeilijk is,zomaar te kunnen ruilen voor een die geschikter is. want als je een moeilijk paard gewoon wilt verkopen dan kan het zijn dat je er niet vanaf komt.

Anoniem

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:16

Ik begrijp uit de opmerkingen (en afkeurende geluiden) van Mara en Jenny dat zij dit 'kansarme' paard een thuis gaan geven! Top!

TS, ik begrijp dat je hebt geruild. Ik hoop dat dit paard alles is wat je nodig hebt om weer te kunnen genieten van de HOBBY.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:43

Ook ruilen is een zakelijke transactie. Zet dingen op papier!
Ik weet niet of je er aan hebt gedacht, maar het kan verstandig zijn om het paard vooraf te keuren.
Dit om gedoe achteraf te voorkomen.
Het gezegde "van ruilen komt huilen" bestaat niet voor niets.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:06

Jennyj01 schreef:
Het paard kopen waar ze het wel mee kan vinden en rustig op zoek gaan naar iemand die het met haar huidige paard goed kan vinden. Ze heeft geen behoefte aan het werken aan haar angst dus dat heeft dan ook weinig zin.


Sorry, maar ik heb met mijn vorige pony ook angst opgelopen. En ik heb er meer als een jaar aan gewerkt. Grondwerk en dressuurlessen. Elke optie die ik had om het tot een goed einde te brengen en over mijn angst heen te komen. Maar ik heb haar toch moeten verkopen omdat het gewoon echt niet ging. Mijn angst werd alleen maar groter. Heb minimaal 1 jaar nodig gehad op brave manegepaarden om weer op paarden te durven. En als nog heb ik regelmatig angsten. En ik probeer ze wel degelijk te overwinnen. Maar met dat paard ging het gewoon echt niet meer. Ik ben zelfs bijna verongelukt geweest. Had ik dan moeten zeggen, gewoon doorgaan tot het echt fout gaat en we er beide niet meer zijn?
Nu bij een ander is het weer de brave pony waar ik eerst verliefd op werd. Ben er nog op geweest nadat iemand anders haar een paar weken had gereden. Eerste 10 minuten was verrukkelijk duidelijk voelbaar dat ze door iemand anders gereden was, daarna kwamen de problemen weer opzetten. Het werkte gewoon echt niet meer. En ze was gekocht met de intentie voor een maatje voor het leven. En toen het echt niet meer ging en ik haar te koop moest zetten had ik echt het gevoel dat ik faalde. Maar iedereen die mij had geholpen om het te laten werken zei dat ik niet gefaald had maar dat we gewoon echt niet bij elkaar paste.

sorry maar ik denk dat je niet kunt zeggen dat iemand geen behoefte heeft om te werken aan haar angst vanaf je laptop scherm. Wie weet heeft TS gigantisch haar best gedaan om over haar angst te komen maar lukt het gewoon echt niet meer. veroordeel jij iemand die haar stinkende best heeft gedaan om het te laten werken als iemand die weg loopt voor haar problemen.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:32

Mara2000 schreef:
Mwah met mijn levenservaring zit het op mijn leeftijd wel goed haha.

Een dier kies je voor het leven ja. Samen ga je die reis aan en ga je leren. Over paarden verzorgen EN over wie jij zelf bent. Dat is het mooie van paarden, die prachtige spiegel.
En lukt iets niet, dan ga je dus nadenken. Waarom lukt het niet, wat doe IK fout. En daar ga je mee aan de slag. En daar zoek je hulp bij.

Je paard wegdoen betekent dat je niet wilt leren. Je wilt je diploma zonder studie.
En dat dat kan maakt het nog niet juist en zorgt ervoor dat je met een volgend paard weer dezelfde problemen tegenkomt. Want JIJ hebt tenslotte niets geleerd.

TS heeft een niet vooruit te branden merrie die ze net genoeg krachtvoer geeft om te lopen maar niet meer dan dat want dan wordt ze heet....
Wie is hier nu het probleem?

Is dit genuanceerd genoeg nu voor je?

Het blijft natuurlijk gewoon bah.



Jemig wat overdreven. Ieder paard heeft een eigen karakter, ieder mens heeft een eigen karakter. Als dat niet met elkaar mached, dan kun je beter niet met elkaar samenwerken. Ook al heb je er alles aan geprobeerd. Dan is verkoop gewoon een betere optie.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:07

Een dier kies je voor je leven is ook maar een uitgangspunt... en als dat leven samen dan gewoon geen succes is, mag je dan niet scheiden na zoveel jaar proberen? Lekker dan :7

TS wat fijn dat je een fijn ander paard hebt gevonden en ik hoop dat jouw paard ook een andere fijne plek vindt. Snap heel goed wat je bedoelt en waar je doorheen bent gegaan en wens je het allerbeste!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:30

ZarankaII schreef:
Vandaag ruilen we haar om :). Zal wel even slikken worden want hou ook van mijn merrie maja wat niet gaat, gaat niet. En verlies ze niet helemaal uit t oog dus dat is ook fijn.



Heel veel plezier met je nieuwe paard! En ook veel sterkte want dit is een moeilijke beslissing geweest.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:05

ZarankaII schreef:
Zoals ma flodder zegt: “blijft toch je kind he” haha

Rare uitspraak.Mijn kind zou nooit naar een handelaar gaan.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:51

beatje schreef:
ZarankaII schreef:
Zoals ma flodder zegt: “blijft toch je kind he” haha

Rare uitspraak.Mijn kind zou nooit naar een handelaar gaan.

Maar er worden wel kinderen uit huis geplaatst of ter adoptie afgestaan omdat het thuis echt niet gaat met de opvoeding.Doormodderen is voor beide partijen slecht.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:01

anjali schreef:
Maar er worden wel kinderen uit huis geplaatst of ter adoptie afgestaan omdat het thuis echt niet gaat met de opvoeding.Doormodderen is voor beide partijen slecht.


oeh...glad ijs...
Denk niet dat een klik met paard te vergelijken is met je eigen bloed. Ook niet wat betreft je inzet om het te doen slagen, dat is van een compleet andere orde.
Denk dat we die kant beter niet op kunnen gaan qua discussie. Ik heb paarden en kinderen, ik hou zielsveel van allemaal...maar er zijn tegelijk heel grote verschillen in wat en hoever je zou moeten of kunnen gaan.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:02

Kunnen we ook ophouden met deze discussie?
Ts heeft toch al besloten, en ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gegaan is :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:10

beatje schreef:
ZarankaII schreef:
Zoals ma flodder zegt: “blijft toch je kind he” haha

Rare uitspraak.Mijn kind zou nooit naar een handelaar gaan.


Het is ook geen kind, het is een beest

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:12

MariekeTV schreef:
Kunnen we ook ophouden met deze discussie?
Ts heeft toch al besloten, en ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gegaan is :)


Ik ook!

Hoe gaat het TS? :)

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:28

De informatie van de TS is wat beknopt, maar er word nergens gezegd dat haar merrie naar een handelaar gaat. Ze zegt namelijk ook dat haar merrie in de buurt blijft? Dit is met een handelaar toch meestal niet het geval aangezien die ze weer door verhandeld...

Misschien eerst de reactie van TS afwachten wat betreft het nieuwe huisje van haar merrie./

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard in ruilen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:44

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.