Verzorgpaard/Halve stal; jullie mening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Verzorgpaard/Halve stal; jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 15:03

In België, waarschijnlijk ook wel in Nederland, zie je veel mensen die een verzorgpaard of halve stal zoeken
en omgekeerd ook veel mensen die iemand zoeken om hun paard mee te verzorgen en rijden.
Goede zaak, vind ik zo, aangezien je niet altijd genoeg tijd/geld hebt voor een eigen paard en op deze
manier is er voor beide partijen een win-win situatie, de ene kan goedkoper paardrijden, de ander zijn
paard wordt regelmatiger gereden.

Het halve stal principe is vooral dominant als je eens rondkijkt op facebook bijvoorbeeld, op zich volgens
mij ook niets mis mee, als je een goed getraind paard hebt, snap ik dat je niet zomaar gratis mensen
daar mee laat rijden en dat er iets tegenover staat. Meestal is het zowel voor ruiter als paard een goede
zaak. Dat de eigenaars iemand zoeken met al wat ervaring, heb ik ook alle begrip voor, een beginner gaat
je paard waarschijnlijk er niet op vooruit helpen, eerder achteruit, en het nadeel dat dit voor de eigenaar
met zich meebrengt, weegt niet op tegenover de voordelen.

Waar ik nu echter wel moeite mee heb, en wat ik steeds vaker zie, zijn eigenaars met jonge paarden, 3-4-5 jaar, net zadelmak en zelfs nog niet eens zadelmak, die een heel ervaren ruiter zoeken (die daar dus mee om kan, zo'n jonge paarden) om hun paard zadelmak te maken en/of door te rijden en daar dan nog geld voor vragen ook!? Dit lijkt mij echt niet logisch, aangezien je paard nog veel moet leren en je iemand nodig hebt die dat kan, m.a.w. zoek je dus iemand om je paard mee te trainen, daar kan je toch geen geld voor vragen?

Nu, omdat er toch zoveel berichten langskomen van mensen die dit doen, vraag ik me af of ik nu de enige ben met deze mening.. Wat denken jullie hiervan?

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:12

Nee hoor zie het hier ook. De totale omgekeerde wereld, in plaats van te betalen krijg je betaald. En vervolgens de halve stad op je paard gehad hebben omdat ze allemaal toch niet goed genoeg waren.. :=

Ik zelf ga er ook zeker niet op in, ga niet betalen zodat ik een paard mag gaan opvoeden en dingen kan leren voor een ander? Heb overigens nu mijn eigen paard en vind het veel te leuk om een ander het werk te laten doen. Al mag er uiteraard altijd wel iemand komen om te mesten en 50 euro per maand betaald aan mij. :+ Zulke dingen of in die richting zie ik soms ook.. 8)7

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:13

Alicya schreef:
Waar ik nu echter wel moeite mee heb, en wat ik steeds vaker zie, zijn eigenaars met jonge paarden, 3-4-5 jaar, net zadelmak en zelfs nog niet eens zadelmak, die een heel ervaren ruiter zoeken (die daar dus mee om kan, zo'n jonge paarden) om hun paard zadelmak te maken en/of door te rijden en daar dan nog geld voor vragen ook!? Dit lijkt mij echt niet logisch, aangezien je paard nog veel moet leren en je iemand nodig hebt die dat kan, m.a.w. zoek je dus iemand om je paard mee te trainen, daar kan je toch geen geld voor vragen?

Nu, omdat er toch zoveel berichten langskomen van mensen die dit doen, vraag ik me af of ik nu de enige ben met deze mening.. Wat denken jullie hiervan?


De term halve stal ken ik niet, dat zal iets typisch Belgisch zijn denk ik. Het meest logisch vind ik dat als er iemand is die samen met jou je paard gaat delen op recreatief niveau, die persoon meebetaald in de kosten.
Bij iemand met een jong groen paard waar een ruiter bij komt met veel ervaring die het paard op gaat leiden, vind ik het het meest logisch dat deze ruiter daar een vergoeding voor krijgt.

Dat je er van opkijkt oké, maar waarom heb je er moeite mee dat mensen hier juist wel geld voor vragen aan de ervaren ruiter? Nu ben ik geen ervaren ruiter die een jong paard hoog op kan leiden, maar stel dat ik dat wel was dan kies ik er toch zelf voor om dit niet of juist wel te doen.

Als beide het er mee eens zijn is het goed toch? Ik denk dat dat het belangrijkste is. Net zoals goede en duidelijke schriftelijke afspraken maken, ondertekend door beide partijen.
Maar ik kan me verder weinig druk maken over de constructies die mensen soms bedenken, hoe logisch of raar dan ook.

Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 15:33

puppy1128 schreef:
Nee hoor zie het hier ook. De totale omgekeerde wereld, in plaats van te betalen krijg je betaald. En vervolgens de halve stad op je paard gehad hebben omdat ze allemaal toch niet goed genoeg waren.. :=

Ik zelf ga er ook zeker niet op in, ga niet betalen zodat ik een paard mag gaan opvoeden en dingen kan leren voor een ander? Heb overigens nu mijn eigen paard en vind het veel te leuk om een ander het werk te laten doen. Al mag er uiteraard altijd wel iemand komen om te mesten en 50 euro per maand betaald aan mij. :+ Zulke dingen of in die richting zie ik soms ook.. 8)7


Gohja, als iemand zo dom zou zijn om daar inderdaad voor te betalen ... Ik heb al verschillende contacten gehad met mensen met jonge paarden en pas na enkele berichten zeggen ze plots dat ze 100€ of meer per maand ervoor vragen ... Ik bedank dan ook altijd vriendelijk, maar blijf me afvragen waar ze het lef vandaan halen, net nadat ik dan verteld heb dat ik op een fokkerij gewerkt heb en een 12-tal paarden zadelmak gemaakt heb. Vind het altijd zo'n vervelende situatie dan ... Ik heb gelukkig een hele tijd terug via fb iemand gevonden met een 4-jarig paardje dat nog moest doorgereden worden en die er dus geen geld voor vroeg, paardje loopt nu 1,5 jaar later echt fantastisch en ik ga hem waarschijnlijk overkopen.

Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 15:40

Delphi schreef:
De term halve stal ken ik niet, dat zal iets typisch Belgisch zijn denk ik. Het meest logisch vind ik dat als er iemand is die samen met jou je paard gaat delen op recreatief niveau, die persoon meebetaald in de kosten.
Bij iemand met een jong groen paard waar een ruiter bij komt met veel ervaring die het paard op gaat leiden, vind ik het het meest logisch dat deze ruiter daar een vergoeding voor krijgt.

Dat je er van opkijkt oké, maar waarom heb je er moeite mee dat mensen hier juist wel geld voor vragen aan de ervaren ruiter? Nu ben ik geen ervaren ruiter die een jong paard hoog op kan leiden, maar stel dat ik dat wel was dan kies ik er toch zelf voor om dit niet of juist wel te doen.

Als beide het er mee eens zijn is het goed toch? Ik denk dat dat het belangrijkste is. Net zoals goede en duidelijke schriftelijke afspraken maken, ondertekend door beide partijen.
Maar ik kan me verder weinig druk maken over de constructies die mensen soms bedenken, hoe logisch of raar dan ook.


Ik heb er moeite mee is misschien wat sterk verwoord, maar zoals in mijn vorige antwoord, heb ik dus zelf al meerdere keren contact gehad met zo'n eigenaren, en pas bij het afspreken dan laten vallen dat ze nog geld van mij vragen ook ... gewoon heel vervelende situatie dan. Maar ja klopt, als er iemand is die daar voor wil betalen, is dat hun zaak ... maar dat is dan ook net de grap, ken zo veel mensen die dan niemand vinden, omdat geen enkele goede, ervaren ruiter daar voor wil betalen (aangezien die paarden met hopen hebben om te rijden) dan komen er jonge meisjes op, die weliswaar wel wat kunnen rijden, maar verre van goed genoeg om zo'n jong paard goed op te leiden, krijgen ze problemen en paardje wordt verkocht of staat stil en dan is er alsnog een heel goede ruiter nodig om ze terug wat recht te krijgen ...

Waar ik nu rijd, staat er ook zo ééntje op de weide, eerst door iemand goed zadelmak gemaakt en daarna allemaal jonge meisjes mee gereden, paardje niet meer te doen nu, staat stil, want niemand kan er nog iets mee aanvangen ... ik zou er mij mee bezig kunnen houden, heb er al verschillende terug recht gereden, maar ik heb geen tijd om een tweede paardje erbij te nemen en zeker niet om echt intensief mee te werken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:59

Volgend jaar heb ik ook een jonge staan.
Nog nooit heb ik in het verleden geld gevraagd. Toch zit ik er nu wel aan te denken. Misschien dat er dan eens mensen niet im elke scheet af appen omdat het ze dan geld kost.

Ja voor dat paard moet de ruiter meer ervaring hebben dan manege ervaring.
Staat wel tegenover dat het 7 dagen in de week ter beschikking staat.
Goed tuig heeft.
Verlichte 20x60 rijbaan waar alleen met vorst niet in gereden kan worden.
Op termijn wedstrijden gereden kunnen worden. Auto en trailer is aanwezig.

Nee ondanks dat hij jong is ga ik dat niet meer gratis aan bieden.
Ben ik heel tevreden kan ik nog stoppen met een geld bedrag vragen.
Maar nu lijkt bij deze generatie de stok achter de deur nodig.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Verzorgpaard/Halve stal; jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:13

Hahahahaha. Dat denk ik er van. Gelukkig lijkt amper iemand er in te trappen, gezien die advertenties maanden blijven staan. Vaak hebben ze een waslijst aan eisen en vragen ze een bedrag waar je bijna zelf een paard voor kunt houden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:47