Wie verantwoordelijk? Stade weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 22:10

Graag jullie mening.


Sinds 1 maand nieuwe paarden op de weide. Eigenares heeft gewaarschuwd dat haar paard zeer gericht is op eten.

De zadelkamer met voerzak staan in de weide. Ik was mijn paard aan het afzadelen en het materiaal aan het opruimen. Ik heb de deur van de zadelkamer open gelaten terwijl ik 30m verder mijn zadel ging halen om in de zadelkamer op te ruimen. Terwijl ik mijn zadel net vast had, is het gulzige paard in de zadelkamer gekropen. Daar is hij door de vloer gezakt en vlug naar buiten gevlucht. Gelukkig heeft het paard niets voor. Het alles heeft heel kort geduurd maar er zijn toch +- 250€ kosten.

Wie is verantwoordelijk voor de kosten?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:12

Jij liet de deur open,lijkt me duidelijk dus?

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:14

Ik zou die vraag niet eens op bokt stellen, maar me rot schamen en gelijk aanbieden de kosten te vergoeden..

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:17

Kan je dat niet terugverhalen op de verzekering van je paard?

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:21

Ben je met de staleigenaar in gesprek?
De deur open laten is natuurlijk wel je schuld, maar misschien is er in goed overleg over te praten.
Ik vind het wel bijzonder dat een paard zomaar door zo'n vloer kan zakken..
En waar was dat paard? Dat hij zomaar de zadelkamer in kon gaan al je even niet oplet?
Kortom, overleggen...
Succes.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:21

Dusja1 schreef:
Ik zou die vraag niet eens op bokt stellen, maar me rot schamen en gelijk aanbieden de kosten te vergoeden..


Het is volgens mij haar weide. :+

Wat ik me afvraag, hoe kan het paard in deze kamer komen? Is er helemaal geen afzetting?

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:22

Je vraagt om meningen, dan krijg je zometeen waarschijnlijk van alles te horen. Als je wilt weten hoe het verzekeringstechnisch zit, dan bel je je WA-verzekeraar op (= Wettelijke Aansprakelijkheid). Dit soort situaties kunnen soms anders in elkaar steken dan wij leken denken, ontdekte ik bij andere situaties. Bijv. van wie is de stal? Hoe verwijtbaar is jouw gedrag? Etc.

Alhoewel, ik zie dat je uit België komt, ik weet niet of jullie dit soort verzekeringen hebben?

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:24

Jij liet de deur los..
Je kan overleggen. Met wat de eigenaar wil en kan kwa verzekering.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 22:26

Ik vraag om een mening. Me rot schamen? Sorry hoor maar ik had niet verwacht dat een paard een trede opgaat en een kleine ruimte in gaat. Daarnaast is mijn paard helemaal niet voer gericht dus ben ik dit geobsedeerd voergedrag niet gewoon. Nee daar schaam ik mij niet voor. Ik zeg toch nergens dat ik niet wil betalen. Ik vraag een mening en advies.


Nee de zadelkamer is een verlengstuk van de schuilstal dus enkel 1 trede en een deur.
De weide is niet van mij. Ik ben, zoals het andere paard, een doe het zelf pensionklant.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:26

Je weet dat het paard gefixeerd is op voedsel, gaat alsnog een behoorlijk stuk weg terwijl de deur open is, paard naar binnen vloer kapot. Jij liet de deur open, eigen schuld dikke bult.

Is het trouwens niet handiger even een draadje te spannen om de hele zadelkamer/voeropslag heen? Zo ben je volgende keer van het hele gedoe af en kun je rustig alles terug leggen.

Edit: lees net dat de weide niet van jou is, misschien in gesprek gaan met de weide eigenaar, eigenaar paard en jou? Kosten splitsen ofzo?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:30

Aangezien de eigenaresse heeft gewaarschuwd hiervoor, had je kunnen weten dat het paard naar binnen zou lopen. Het lijkt me schappelijk om voor te stellen dit door de verzekering (gedeeltelijk) te laten uitbetalen, en natuurlijk excuses aan te bieden.

Daarnaast is een gesprek over hoe het kan dat het paard door de vloer is gezakt. Zeker in een zadelkamer + voeropslag kan het gewicht aardig groot worden- misschien dat dit sowieso al geen veilige situatie was?

Heel onfortuinlijk, maar het lijkt me wel het meest fatsoenlijke.

In het vervolg is het handig om te weten wellicht dat een paard een treetje en een kleine ruimte niet altijd eng hoeft te vinden. Mijn paard duwt met gemak door een 'kan net' om in een kleine, donkere ruimte te komen. Een voergericht paard laat zich door een treetje niet tegen houden ;)

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:34

Maar als eigenaar ben je toch altijd aansprakelijk voor de schade die jouw paard aan derden toebrengt? Dus dan zou de eigenaar van het paard dat door de vloer is gezakt eigenlijk aansprakelijk zijn en kan het op haar wa verhaald worden?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:49

Hoe het wettelijk gezien ook geregeld is, ik vind eigenlijk toch dat je je wel mag schamen. Je WIST dat dit paard voerfixatie heeft en dan is dit een logisch bijgevolg. Ik zou WEL even informeren hoe het verzekeringstechnisch zit want zomaar betalen zou ik dan ook weer niet doen. Alleen als dat qua verzekering zo moet en anders de stappen ondernemen die wel horen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:55

Jennyxx schreef:
Maar als eigenaar ben je toch altijd aansprakelijk voor de schade die jouw paard aan derden toebrengt? Dus dan zou de eigenaar van het paard dat door de vloer is gezakt eigenlijk aansprakelijk zijn en kan het op haar wa verhaald worden?


Ja en nee, ik denk niet dat de eigenaar van het paard dit schuld is omdat zij de situatie niet veroorzaakt heeft, dat was TS haar schuld.

Wel vind ik het nog steeds vreemd dat er geen veiligere constructie is richting de opslag/ zadelkamer. Een soort sluisje of iets dergelijks.

Nu was dit paard geobsedeerd door eten waardoor hij daar is beland. Maar ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die uit pure nieuwsgierigheid gaan kijken en ook door de vloer zakken.

Gelukkig is er niks mis met het paard!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:02

Ik denk dat er een verschil is tussen wiens schuld het is (die van TS) en wie aansprakelijk is (de eigenaar van het paard). Volgens mij is het ook zo dat als een bijrijder met jouw paard gaat rijden en een auto beschadigd, dat jij dan als eigenaar van het paard aansprakelijk bent. Toch? Maar ik vraag mij ook af of de eigenaar van de wei niet aansprakelijk is, aangezien hij/zij de zadelkamer zo gemaakt heeft en je van hem/haar huurt? Als er iets in mijn huurhuis stuk gaat door mijn toedoen, dan maakt toch de woningbouwvereniging het op hun kosten. Oke ik maak het misschien iets te ingewikkeld :D

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 23:06

Dat is helaas kenmerkend aan ongelukken. Deze gebeuren door onoplettendheid of foutieve inschattingen.

Ik bel morgen verzekeraar op om dit uit te pluizen.

En inderdaad ook eens kijken naar een veiligere manier voor de toekomst. Bedankt voor de tips.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:23

maar als iemand bv jouw weide(per ongeluk of met opzet,dat maak eigenlijk niets uit),openlaat en je paard gaat de baan op en richt schade aan,dan wordt de persoon die de weide openzette,hier verantwoordelijk voor geacht,want als die de weide dicht gedaan had,was er ook geen schade gebeurd.

dus lijkt me behoorlijk duidelijk.
doordat TS de deur openliet,is het paard daar binnen geraakt en heeft het schade aangericht.
als die deur niet openstond,was er ook geen schade.

TS,hoor eens bij je familiale verzekering.
daar zijn zo'n verzekeringen voor,dus komen daarin tussen,al zit er vaak wel een franchise op.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Re: Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:38

Sjonge wat een belerende vingertjes weer. Niemand die ooit eens onoplettend is of een foutje maakt? En dan roepen 'je moet je schamen'. Kom op zeg.
TS je doet er het beste aan om je verzekering op te bellen of je rechtsbijstand. Advies vragen is gratis en wie weet is de uitkomst wel heel anders dan wat iedereen hier roept.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:43

FF de verzekering inlichten en klaar. Ongelukjes gebeuren, en je betaalt uiteraard voor iets een verzekering (wel ff checken wat je vrijstelling is, want mss ligt die hoger dan die 250EUR)

Laat het een les zijn, maar hey er zijn geen gewonden, dus dit komt wel goed.
Ik heb al ergere dingen op mijn kerfstok :')

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wie verantwoordelijk? Stade weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:17

Ja als een paard door mijn onoplettendheid iets sloopt dan schaam ik mij. Betekent niet dat ik me schuldig (moet) voelen maar uit natuurlijke reactie schaam ik mij omdat als ik beter had opgelet dit niet was gebeurt. En zou ik automatisch mijn verantwoordelijkheid nemen mits dit wettelijk zo geregeld is.