Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 10:39

Stalgenoot gaat eind van deze maand met haar paard naar Polen. Samen met haar ben ik nu alle benodigde papieren aan het invullen en aan het regelen.
We zijn al heel ver, maar hebben 1 formulier niet en dat is ook nergens te downloaden. 'Journaal Artikel 1'

Een google op het internet levert het volgende op:

horses.nl schreef:
Bij het vervoer van slachtpaarden (hier moet de NVWA-dierenarts bij het laden aanwezig zijn) of commercieel vervoer van fok- en gebruikspaarden waarbij sprake is van een reis die langer dan acht uur duurt, dan dient het NVWA ook afdeling 1 van het journaal (te bestellen bij NVWA-regiokantoor) te ontvangen, inclusief een routenetuitdraai zodat deze te controleren is.


De site van het NVWA brengt ook geen uitsluitsel (daar gaat het momenteel vooral over eieren :') )

Lijkt mij dat ze het beste maandag even kan bellen met het NVWA? Of heeft de DA die de keuring doet meestal zo'n formulier bij zich? (of moet ze in de auto stappen en ter plekke zo'n formulier ophalen bij het regiokantoor?)
Ervaringen?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:00

Volgens mij staat er letterlijk "te bestellen bij het NVWA regiokantoor", dus het lijkt me dat je daar moet zijn. Marije_jiplover op bokt werkt als DA bij de NVWA, zij weet het vast precies.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 11:21

Ik zal haar even een PB'tje sturen.

Ik heb inmiddels ook wat meer informatie gevonden op de site van de NVWA zelf daar over :-)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:59

Pb inmiddels beantwoord met wat tegenvragen.

Waar wat te bestellen is, moet ik even navragen (ik kan zelf van alles intern regelen natuurlijk, maar er moet een officieel kanaal zijn langs welke weg klanten dit soort zaken bij ons kunnen bestellen).

Alleen haal je hier het stuk tekst aan voor Fok-en gebruikspaarden en slachtpaarden die commercieel vervoerd zullen worden (slachtpaarden wordt altijd gezien als commercieel vervoer, zelfs al rijd je de trailer zelf).

Als je een commerciële vervoerder inschakelt voor het transport én het betreft een Fok-of gebruikspaard, dan behoort de vervoerder het journaal te regelen (Fok-of gebruikspaard=niet stamboekpaard met paspoort zonder afstammingsgegevens erin, als het een stamboekpaard betreft met paspoort met alle afstammingsgegevens er wel in dan is het een "geregistreerd" paard).

Als particulier die zelf rijdt geldt de journaalplicht niet, ongeacht of je een geregistreerd paard hebt of een Fok-of gebruikspaard.
Als je een geregistreerd paard hebt geldt voor commercieel transport ook de journaalplicht niet.

Het is zeer lastige wetgeving, omdat er veel doelen zijn om paarden te houden, door de hele EU heen.
Er zijn delen van de EU waar men vooral pony's fokt om op te eten en die dieren hebben een vergelijkbare status als bij ons slachtvarkens of slachtkalveren. De wetgeving is er op gemaakt om die dieren te beschermen.

Maar een particulier die met zijn eigen paard op reis gaat, of de topsporter die de wereld over reist voor concoursen, zal zich wat meer om het welzijn van hun dieren tijdens transport bekommeren, en daarom zijn er voor hen allerlei uitzonderingen op de regelgeving, om het voor hen niet te lastig te maken.
Als jij een tussenstop plant op een lange reis zoek je daar zelf een bij jouw paard passend logeeradres uit en wil je je niet hoeven te beperken tot door de overheid aangewezen "controleposten" bv.

Kortom, de wetgeving rond paardentransport is lastig, omdat er zoveel uitzonderingen zijn, maar we de zwakste categorie dieren ook wel graag willen kunnen beschermen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:06

Simpel gesteld wordt er dus aangenomen dat een paard met stamboom niet voor de frikandellen vervoerd wordt? :))

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 12:20

Een stamboom die in z'n paspoort is opgenomen (heel veel shetfokkers in Nederland hebben volle stamboekshetjes die ze niet goed genoeg vinden en die laten ze niet registreren bij het stamboek maar gaat het allergoedkoopste paspoort bij zonder die stamboom gegevens).
Maar zodra de bestemming een slachthuis is, telt dat niet meer, een paard met als bestemming slachthuis is een 'slachtpaard' en dan gelden alle regels uit de transportverordening onvoorwaardelijk, ongeacht wie het paard vervoert.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:05

't Is best ingewikkeld :+

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 14:55

Ik heb je PB beantwoord :j

In dit geval heeft ze dus wel een professionele vervoerder, maar die zegt dat zij dat papier moet regelen := Nu regelt ze in principe de keuring en overige papieren ook zelf, maar dit laatste formulier werd een probleem :+

Paard heeft wel een volledig stamboekpapier.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:15

Dan kun je toch invullen geregistreerd paardachtige.
Wij laten tracés altijd door de NVWA zelf doen. Kost alleen wat meer.

Wij reizen heel Europa door en weet niet beter dan dat je voor Polen ook alleen maar een keuring hoeft aan te vragen. Geen ingewikkeld gedoe met papieren hoor.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard vervoeren naar buitenland, Journaal artikel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:47

Het paard is inmiddels gisteren gekeurd door een DA van de NVWA, de DA heeft een keurig papier uitgeprint (waarop stond: journaal artikel 1 :') ).

Paard wordt vanmiddag opgehaald door de vervoerder :-)

Dank voor jullie hulp :-)