Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 00:13

Hoi lieve bokkers

Sinds kort ben ik terug in de paardenwereld beland en omdat het kriebelt wil ik mijn eigen (therapie)paardje aanschaffen. Ik zit in een depressie en met paarden omgaan helpt mij enorm. Momenteel doe ik zowat alles wat mij gezegd wordt met 4 verschillende paarden van een handelsstal. Het is heel erg fijn om met ze allemaal te werken maar... het zou nog fijner zijn om een eigen paard te hebben zodat ik met dat éne paard een band kan opbouwen. Na enkele weken denken en overleggen met mijn vriend gaat het er nu echt van komen. Binnenkort gaan we er eentje aanschaffen en daar komen de nodige vragen en bedenkingen bij.

Nu heb ik nog nooit echt vervoer meegemaakt van een paard tijdens lange ritten. Het paard dat ik nu op het oog heb om te kopen is ongeveer 2 uur rijden. Mij lijkt het logisch dat ik een dekentje opdoe tegen de tocht en ook transportbeschermers aandoe, maar mijn vriend daarentegen vindt dat ik wat te bezorgd ben. Mijn vriendin die ook in de paardensport zit, doet enkel transportbescherming aan als ze op wedstrijd gaat en voor de rest (training op verplaatsing, verhuis naar andere weide, etc) is het altijd zonder bescherming/deken.
Mijn gevoel zegt dat ik sowieso transportbescherming moet gebruiken. Gewoon omdat voorkomen beter is dan genezen. Dit moet ik dan natuurlijk nog wel aankopen, net zoals een deken.

Graag zou ik daarom om jullie meningen willen vragen. Raden jullie het aan om transportbescherming en/of deken te voorzien voor de lange rit?

Edit: het paard wordt omschreven als trailermak.
Edit2: als jullie een deken aanbevelen, wat voor deken neem ik dan het beste? Staldeken/fleecedeken?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 00:34

Een fleecedeken met vervoer is prima.
Alleen als het nu zomer is, dan hoef je geen (fleece)deken te gebruiken.
Het paard zal kletsnat van het zweet de trailer afkomen.

Transport bescherming voor de benen is persoonlijk.
Ik gebruik altijd alleen gewone peesbeschermers aan de voorbenen, verder niets.
Vroeger gebruikten we helemaal niets.
Maar andere mensen pakken hun paard helemaal in.
Net wat je zelf wilt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-17 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 00:43

Als het warm is, dan doe ik mijn pony geen deken op met vervoeren. Als het fris is haar fleece dekentje.

Beenbescherming doe ik altijd. Ik heb een set lage beschermers en een set hoge. Weekje terug besloten op de terugweg ze af te laten, omdat ze het erg warm had. Maar bij het uitladen glijd ze uit en komt te vallen, ze had daardoor haar voorbeen geschaafd. Dan denk ik, had ik ze nou maar om gedaan.. Mijn trailer heeft gewoon rubber op de klep en latjes en pony loopt heel rustig en recht achteruit, maar toch ging ze onderuit.

Dus 1 keer, nooit weer :Y)


Als ze eenmaal op de trailer staan, dan gebeurd er vaak niet zoveel.. Maar bij het in of uitladen heb ik de benen graag beschermd. En mócht er onderweg iets gebeuren, dan is bescherming ook fijn.

Zo staat ze meestal op de trailer;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 07-08-17 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 00:50

Ik heb mijn paarden nooit iets om de benen. De merrie schopt net zolang tot het af is....

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 00:57

Hangt ook van het paard af wat je gaat kopen. Je kan een deken em transportbescherming op willen doen maar als het paard dat allemaal niet gewend is geeft dat alleen maar meer stress.
Nu in de zomer zou ik geen deken op doen en transportbeschermers is heel persoonlijk. Heb er gehad die geen stap meer zette met die dingen om en voordat ik voor een de juiste maat had was ik 3 paar verder.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 01:37

Ik heb geen transportbeschermers.
Wel doe ik voor springschoenen om, voor peesbeschermers en achter degelijke pijpkousen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 06:07

Ik heb nooit iets om in de trailer. Ja, een halster. :D
Moet je voor de gein eens kijken hoe warm die benen worden onder zo'n transportbeschermer. Als je bang bent dat je paard zich aantikt (of een ander paard) zou je nog rubberen springschoentjes om kunnen doen.

Verder alleen een deken als het buiten heel erg koud is en je paard nog nat van het zweet. De paarden hebben het eerder te warm dan te koud op de trailer.

Sanet

Berichten: 7942
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:03

Mijn paard staat echt te springen met transportbeschermers om. Dus dan maar zonder, dan staat ze braaf stil.
Ik heb haar in de zomer met een dunne vliegendeken op en in de winter met fleece (of zelfs 2 als ze in het zweet is en het vriest).
Je krijgt daar vanzelf gevoel bij, wat wanneer moet qua dekens en wanneer niet. Het zeiltje en je raampjes in de trailer kunnen ook goed helpen met de juiste aanvoer en afvoer van lucht.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:28

Geen bescherming om in de trailer hier.
Met vorige pony gaf dat meer problemen dan zonder, omdat hij door de beschermers juist geïrriteerd ging stampen en dat gaf veel meer onrust en kans op blessures dan gewoon met blote benen.
Met temperaturen zoals ze nu zijn heb je geen fleecedeken nodig tijdens transport. In tegendeel, ze komen er kletsnat bezweet onder vandaan als je dat nu doet.

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:30

Allereerst wat leuk dat je op zoek bent naar je eigen paardje! Maar ik zou het met de oude eigenaar overleggen. Wat is het paard gewend en wat adviseert hij/zij? Die weet tenslotte het beste wat het paard doet op de trailer.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:33

Ik doe het wel om laatste keer had ik ze in de trailer al afgedaan en meneer raakte door iets in paniek en daar door zijn achter benen had opengehaald.
Deken ligt echt aan het weer/tempratuur en anders doe ik de bucas repuctex op.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:33

Hier draagt de merrie alleen springschoenen om de voorbenen en verder niks. Heb ook transportbeschermers maar die zaten toch vaak net niet fijn. Deken gaat alleen op in de winter en dan vaak zelfs nog alleen op de terugweg.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:03

roosje78 schreef:
Allereerst wat leuk dat je op zoek bent naar je eigen paardje! Maar ik zou het met de oude eigenaar overleggen. Wat is het paard gewend en wat adviseert hij/zij? Die weet tenslotte het beste wat het paard doet op de trailer.


Dit lijkt mij het verstandigst.

Anoniem

Re: Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:08

Ik vervoer alleen met bescherming. Naar concours of verder weg altijd Transportbeschermers (hoge). Naar les of strand/bos krijgt hij eskadron allroundpeeskappen om met springschoenen.

In de winter een zweetdeken, bij echte kou een dikke zweetdeken. In de zomer een transportdeken van Rambo, die met badstof of de vliegendeken waarbij de rug gevoerd is.

Het is maar net wat je paard gewend is. Mijne is een keer omgedraaid in de trailer en ik ben blij dat hij toen bescherming om had.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:18

Lange einden over snelweg doe ik altijd bescherming om. Welke dat is maakt niet heel veel uit. Dat de benen even iets warmer worden weegt niet op dat de benen heel blijven als er iets zou gebeuren. Of onderweg of met uitladen. Noem me maar voorzichtig, maar sinds ik een verhaal las dat een paard niets had dankzij transportbescherming doe ik ze dus echt om. (Die mensen kregen door toedoen van een ander een ongeluk op een N of A weg).

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:05

Vragen aan de huidige eigenaar hoe zei hem altijd vervoerden en dat doen.
Als ze hem nooit vervoerden vragen of hij uberhaupt beschermers gewend is.Dan hooguit een peesbeschermer om doen.

Hier staan ze altijd zo veel mogelijk zonder beschermers op de trailer. Alleen bij heel onervaren paarden een strijklapje of peesbeschermertje. Die dikke transportbeschermers vind ik maar ondingen.

FromNorway

Berichten: 746
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Tussen de buren

Re: Transportbescherming en deken, luxe of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:21

Mijn paarden zijn verschrikkelijke prutsers met alles wat om moet. Alles moet af of stuk. Staan totaal niet stil zodra ze iets om hun poten hebben. Ook met eten (hooinet ofzo) letten ze helemaal niet op. Daarom gaat er hier eigenlijk nooit iets om of eten in de trailer. Alleen als we een onervaren paardje alleen meenemen, dan hang ik er hooi in ter afleiding. Ook als het erg fris is in combinatie met een flink bezweet paard doe ik er een fleece dekentje over, maar dit komt zelden voor.