Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 12:47

Ik ben me rustig aan het oriënteren op een 1,5-paards trailer maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik naar moet kijken en wat het verschil is tussen alle merken.

Ik wil graag een instapmodel trailer, hout is prima. Zadelkamer is niet nodig. Het is voor een haflinger van 1.48 dus liever geen XXL hoge trailer. (Hoge bomen vangen veel wind.) Paard staat erg rustig en wandelt rustig zelf de trailer op. Trapbescherming en dergelijke is daarom ook niet nodig.

Mijn gevoel neigt naar een wat smallere 1,5-paards, dus de 1.30m binnenruimte en niet de 1.45m binnenruimte. Heb het idee dat paardlief echt 'verzuipt' in zo'n grote anderhalf (heb ik weleens gehuurd en paardlief stond daar heel erg in te wiebelen terwijl hij in een 2-paards met schot (dus smaller) wel gewoon rustig staat).

Budget: +/- 2.500,- voor een tweedehands trailer, niet ouder dan 10 jaar en goed onderhouden of:
+/- 4.000,- voor een nieuwe trailer.

Doel: 1x per week naar het bos op ongeveer 10 minuten rijden. Max. 4x per jaar een ritje over de snelweg naar een wat verder gelegen bos. Ik rijd geen wedstrijden of lessen buiten de deur. Het gaat dus puur om recreatief gebruik voor hele korte stukjes. Ik vind daarom een fantastisch mooie degelijke Ifor Williams ook niet nodig maar ik wil wel veilig mijn paard van a naar b vervoeren.

Trekauto: middenklasse personenauto met max. 1300 geremd trekgewicht. Ik heb zelf E achter B, dus terugkeuren of extra licht is niet nodig.

Wat ik heb gezien:
- Humbaur Single (nieuw voor 4.000,-)
- Hotra Salinero (tweedehands)
- Henra Buffalo (tweedehands)
- Atec Starline (tweedehands)

Wat is het verschil tussen bovenstaande merken? Waar moet ik op letten of is eigenlijk alles wel prima voor zo'n kort stukje en een rustige pony?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:34

Het zal wel als een vooroordeel gezien worden, maar de 2e hands merken die jij noemt, hebben zich, imo iig, nog niet bewezen in degelijkheid/duurzaamheid.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:45

Ik heb een atec Royal class (starline versie maar dan met zadelkamer) en ik ben er inmiddels al 5 jaar zeer tevreden van, degelijke trailer en stevig. Er worden zeer veel kilometer mee gedaan en wordt veel gebruikt maar ziet er als nieuw uit, nergens slijtage te zien.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:50

Maar wat is nou 5 jaar voor een trailer? Mijn Weijer is 18 jaar, zo uit mijn hoofd gezegd.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:01

Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe cheval liberte gekocht. Heel tevreden van. Ik heb er (denk ik, weet het niet meer zeker) een 6800 euro voor betaald. Natuurlijk weet ik niet wat dit op termijn geeft, maar voorlopig doet hij heel goed zijn ding. ik ben er 2 a 3 keer per week mee weg. Ook vaak langere afstanden. Aluminium heeft het voordeel dat de trailer minder weegt (zeker met trekgewicht van 1300 kg op je auto) en dat hij buiten kan blijven staan (hout rot als je je trailer zonder bescherming buiten laat staan). Trailer ligt heel stabiel op de weg.
Laatst bijgewerkt door Hafje81 op 03-07-17 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:03

Ik heb een paar maanden terug een houten Henra gekocht van 15 jaar oud die net was opgeknapt, zat een nieuwe bodem in, nieuwe trapbescherming, rondom nieuw in de kit en remkabel en electriciteitskabels waren ook vervangen en het neuswiel werd nog vervangen toen ik hem kwam ophalen. Was na de restauratie nog niet gebruikt om paarden mee te vervoeren.
Ik vervoer er ook mijn haflinger van 500 kg mee en ben er super blij mee.
Ligt fijn stabiel achter mijn auto, wielbasis is vergelijkbaar als die van m'n auto.
Hier kan ik voorlopig wel even mee vooruit. Ik rijd er zo'n 2X per maand mee, soms vaker, soms minder vaak.

Mijne was nog iets onder jouw budget, ik heb er 1.800,- voor betaald.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 16:07

Tessebes, waar basis je dat precies op? Ik geloof best dat Weijer het goed doet maar ik vind het belachelijk om nog dik 1500/2000 euro te betalen voor een trailer van bijna 20 jaar oud.

Marije_jiplover, onder budget mag natuurlijk altijd ;) Klinkt alsof je een goede koop hebt gedaan.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:15

Wij hebben een Henra Buffalo van 14 jaar oud. We hebben hem in 2009 gekocht. Onze trailer heeft een lage instap, trapbescherming, extra lang en is 1,5 paards. Onze fjord vindt dit fijner dan een tweepaards, hij staat liever wijdbeens. Dat verschilt natuurlijk per paard. Onze trailer is echt prima hoor en we onderhouden hem goed. We hebben twee jaar terug wel de platen laten vervangen, want het is een houten trailer en de platen waren niet heel mooi meer. Daarnaast staat onze trailer altijd in weer en wind, dus op zich niet heel gek dat die platen niet mooi meer waren.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:22

Onze trailer (weliswaar 2paards) is van 1983. Wij hebben jaren laten liggen en puur gefocust op wat voor vloer erin lag. Degene die we nu hebben gekocht is van hardhout met gietvloer erop, net vernieuwd. In ons geval was het interessanter om tweedehands te kopen omdat we niet iedere week weg zouden gaan. Inmiddels hebben we hem alweer een jaartje en hij gaat iedere week en soms vaker dan 1x p.w. mee, dus hadden we eigenlijk alsnog nieuw kunnen kopen :+. Dus ik zal oudere trailer niet direct laten staan. Ik had het voordeel dat mijn vader er veel vanaf weet en echt heel MP heeft afgezocht, maar we zijn met de goede thuis gekomen.

Hij heeft destijds nog specifiek voor merken bij jongere trailers: dat waren bokman en hotra, ik weet alleen niet welke modellen. De nieuwe hotra's die ik ken, vind ik erg degelijke trailers. Degene die wat ouder zijn, zien er niet meer uit en zijn niet zo fijn meer (stang die er niet meer uit wilde...). Hoewel dat natuurlijk altijd aan de eigenaar ligt wat die ermee doet ;). Koop bij voorkeur eentje die binnen heeft gestaan!

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:59

@Tessebes Ik zeg toch nergens dat 5 jaar lang is, maar wat jij zegt over de merken dat die zich nog niet bewezen hebben klopt ook niet volledig, atec bestaat ook tientallen jaren. Wat voor de ene een topmerk is zal dat voor een andere helemaal niet zijn, is overigens niets mis mee :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 08:00

Ik hoef ook geen topmerk trailer waarmee ik m'n paard comfortabel naar Zuid-Frankrijk kan rijden. Het gaat om 10 minuutjes per keer. Dus ik vind het onzin om daarvoor een hele dure trailer aan te schaffen die zich al 'lang en breed' bewezen heeft.

De reden dat ik niet naar oudere 2e hands wil kijken is omdat ik vind dat daar in verhouding nog veel te veel geld voor wordt gevraagd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:04

Je moet het inderdaad zelf weten, persoonlijk geef ik liever hetzelfde geld uit voor een A-merk trailer die goed onderhouden is en wat ouder, dan voor een jongere van een B-merk.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:32

Ik heb een bockmann uno nieuw gekocht 4 jaar geleden.
Erg blij mee.
Hiervoor had ik een atec 2e hands gekocht daar heb ik toendertijd 2000 voor betaald een bij inruil na 7 jaar nog 1750 voor gehad.

ik heb ook een haflinger en hij verzuipt er niet in hoor
Ik vind het een heerlijke trailer.
Hij gaat ook vaak mee op pad. Gemiddeld 2x per maand bos
Veluwe
Clinics

Het maakt toch niet uit hoe lang of hoe ver je ermee rijdt als hij maar veilig is.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:35

Ik heb een jonger B merk gekocht (hotra salinero) en ben erg tevreden... stevigheid, wegligging en staat na 5 jaar. Echter weet ik dus niet hoe die er later bij staat.
Bij ons op stal hebben ze een (dacht ik Weijer?) van bijna 25 jaar oud... en dat ding is echt nog perfect.

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:51

Als je gebruikt zoekt is de leeftijd niet het belangrijkste. Hoe is de trailer onderhouden, wat is de huidige staat, etc. Wij zien soms trailer van >10 jaar oud die er beter bij staan dan eentje van 3-5 jaar. Als je veel onderhoud krijgt is die goedkoop ineens een duurkoop.

Weijer is ook een goede, degelijke trailer. Verkrijgbaar vanaf 4950 incl. BTW

Afbeelding

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:18

Weijers zijn absoluut hun geld waard :j

TS: bij dit gebruik zou ik zelf ook een goede tweedehands aankopen. Koop die bij een dealer en beding garantie, dan heb je meer zekerheid over de kwaliteit ervan. Let niet alleen op alle houden onderdelen, let ook even op bijv. de remschoenen, die vervangen is erg duur.

Van je rijtje merken, vind ik Atec het meest betrouwbare.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 08:18

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een beetje rondgekeken naar Weijer en ik heb deze ook nieuw gevonden voor 4.000,-

Tweedehands vind je alleen de hele oudjes? (Men zal wel tevreden zijn met hun trailer.)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:04

Nee, dat zit anders. Op trailers schrijf je heel weinig af. Dat wil zeggen dat een 2 jaar oude trailer nagenoeg hetzelfde kost als een nieuwe, scheelt maar 10%. Dan kopen de meeste mensen liever nieuw. Bovendien, waarom zou je je 2 jaar oude trailer inruilen?
Trailers die 10 jaar oud zijn, hebben nog steeds een hoge restwaarde. De meeste trailers worden heel niet zo intensief gebruikt en waarom zou je een goede trailer inruilen als die nog prima voldoet aan je eigen gebruikt? Zo hip en vernieuwd is de trailermarkt niet - dat wat je terugkoopt, is hoogstwaarschijnlijk van eenzelfde gebruik en van eenzelfde comfort. Ander kleurtje wellicht. Misschien een onbenullige accesoire, maar om daar nou een paar duizend euro voor te gaan neertellen. En in praktijk... zo heel handig is die plastic "zadelkamer" voorin je trailer helemaal niet.

Mensen gaan hun trailer pas inruilen als er wat aan mankeert. Als de vloer begint te rotten, of de zijwanden... of de oplooprem wil niet meer zo makkelijk bediend worden. Wanneer er onderhoud aan komt, dan gaan mensen overwegen of die oude trailer de investering nog wel waard is. En dan biedt een handelaar een lekkere inruilprijs... Zo ben ik ook aan nieuwe gekomen, toen mijn 14 jaar oude Weijer begon te kwakkelen (altijd buiten gestaan). Ik was aangenaam verrast over de inruilwaarde en een nieuwe (Böckman) was goed te betalen.

En die hele oude krengen, met zo'n rond raampje, klapperzeiltje en geverfd groen hout... die wil toch niemand meer?
Ga maar lekker voor die nieuwe Weijer - heb je zeker 10 jaar geen omkijken naar.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:26

klopt... voor mij was het toen nog hard zoeken naar een betrouwbare trailer met goede bodem zònder zadelkamer. Aangezien mijn vandalist daar snel korte metten mee zou maken :')

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 13:37

Daar neig ik ook naar Dees, een nieuwe Weijer. Ben bang dat ik met een tweedehands net andermans ellende koop, want inderdaad, waarom zou je je goed werkende, fijne trailer verkopen?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:49

aankoop veewagentje, overstap naar 2 paards of juist naar 1,5, of stoppen met hobby/overlijden paard?
Ik twijfel ook nog over de mijne aangezien ik niet weet of ik nu nog een paard ga kopen nadat de mijne overleden is een aantal weken terug :)
Dus het kan best dat er goede te koop staan. De mijne is bijvoorbeeld ook echt goed en rijdt heel fijn... maar als ik geen paard meer neem zou ik hem ook verkopen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:52

Calsemgeest... vervelende situatie voor jou. Op zo'n manier komt er inderdaad wel af en toe een goede trailer op de markt. Maar die zijn vaak heel snel verkocht, meestal al via het eigen netwerk.
Wat bij de handelsboeren staat is toch meestal gerepareerde inruil.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:54

oh ja dat zeker, heb deze toen ook gekocht in een zelfde situatie, vrouwtje die stopte met rijden door lichamelijke problemen.
Inruil trailers bij handelaren zou ik zelf ook niet snel aan beginnen, heb je zeker gelijk in.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:08

_Nelleke_ schreef:
Daar neig ik ook naar Dees, een nieuwe Weijer. Ben bang dat ik met een tweedehands net andermans ellende koop, want inderdaad, waarom zou je je goed werkende, fijne trailer verkopen?


3,5 jaar geleden ook een Weijer Traveller gekocht van toen 5 jaar oud, erg fijne trailer met een lage instap en ligt goed op de weg.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Welke (1,5-paards) trailer moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:46

Misschien als je veel paardenvriendjes op FB heb kun je eens een oproepje doen dat je rustig op zoek bent. Zo zijn wij in ieder geval genoeg tegengekomen. Weliswaar zochten wij een bepaald gewicht, maar wel mensen in 'eigen' kring (in hoeverre FB dat is)