Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:50

Beste bokkers, (sorry voor het lange verhaal)

Wij hebben kort geleden onze pony verkocht, ik heb contact gehad met een vrouw. Ik heb haar naam gegoogeld, want je wilt graag dat de pony goed terecht komt... Niks geks over haar gevonden.

Zij zei dat de pony bedoeld was als menpony voor haar en haar zoontje. Dit klonk ons als muziek in de oren, en alles er om heen waar hij terecht zou komen ook. Ik heb specifiek gevraagd of ze zelf veel ervaring met paarden hebben, toen zei ze dat ze nog een betuigde shet en een tinker hadden.

Deze mensen zijn komen kijken bij de pony en ze wilden hem graag hebben.
Dus ze hebben hem gekocht.
Ik was er op dit moment helaas niet bij (mijn moeder wel)en heb de pony dus geen gedag meer kunnen zeggen omdat ze hem gelijk mee hadden genomen. Dus afgesproken dat ik nog een keer bij hem kon komen kijken.
Zo gezegd zo gedaan, vanochtend zijn we naar hem toe gegaan.

Maar nu komt de aap uit de mouw: wij komen daar aan, blijken ze alleen op dit stukje land al een stuk of 15 ponys te hebben staan van hunzelf. En het verhaal werd opeens veranderd. Het werd geen men pony voor hun zoontje, maar hij moest in het 4span komen. Vreemd, verhaal opeens veranderd... Ik dacht ook dat ze alleen een shet en een tinker hadden..

Maar toen werd ons opeens tussen neus en lippen door verteld, ze hadden niet alleen een shet en een tinker en de ponys uit dit weiland, maar ook nog minimaal 60!!! andere paarden. De man van de vrouw waarmee ik contact heb gehad blijkt een rasechte paardenhandelaar te zijn..

Ik ben dus not amused. Hij zei dat hij een handelaar is maar onze pony puur voor de hobby heeft gekocht. Dit vertrouw ik natuurlijk niet aangezien het verhaal in het begin totaal anders was..


Een koper kan de koop wel ontbinden wegens dwaling maar ik weet niet of een verkoper dit ook mag...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-05-17 07:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald



Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 22:58

Ik vraag echt puur of dit vanuit de wet mogelijk is ja of nee.


Edit: Een koper kan de koop wel ontbinden wegens dwaling maar ik weet niet of een verkoper dit ook mag.
Laatst bijgewerkt door Minoes op 14-05-17 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:01

Er is geen contract, er is gewoon een mondelinge overeenkomst gesloten.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:04

beatje schreef:
Heb je als student juridische medewerker geen betrouwbare bronnen bij de hand als een doorsnee bokker?Persoonlijk denk ik dat verkocht verkocht is.Wel sneu voor de pony.


Nee ik kan hier niks over vinden, mijn wettenbundel is niet zo uitgebreid helaas. ;)
En aangezien er meerdere juristen op bokt zitten, is vragen nooit verkeerd.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:07

Celiien schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar waarom ?!
Blijkbaar moesten jullie zsm van de pony af, anders had ik hem toch niet meegegeven gelijk bij de eerste keer kijken, zonder dat ik er zelf bij aanwezig zou zijn. Maar nu het opeens de naam 'handelaar' heeft, is het niet oke en moet hij terug? wellicht dat de pony via daar wel een onwijs leuk huisje treft, of dat hij inderdaad echt bedoeld is voor de mensen zelf..



Juridisch gezien: verkocht =verkocht en je kan er geen aanspraak meer opmaken vanaf jouw kant.


De pony is van mij en mijn moeder. Zij had er een goed gevoel bij. De verkoop had absoluut geen haast maar het klonk als een super huisje voor hem.
Waarom ik de koop wil ontbinden? Omdat ik het voor geen meter vertrouw aangezien ze dingen achter gehouden hebben en het verhaal veranderd hebben wat er met de pony gedaan gaat worden.
Ik wil mijn pony niet verkopen aan oneerlijke mensen.
Daarbij wil ik weten waar hij terecht komt, en die garantie heb ik nu dus niet.



Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:10

ECM schreef:
lees dit eens: http://www.wetrecht.nl/bedrog-wilsgebrek/
Je werd ingelicht met verkeerde informatie en bent daardoor tot verkoop overgegaan.

art. 3:44 BW zo uit mijn hoofd.
En volgens mij heb je bij een civiele koopovereenkomst niet eens per se een contract nodig, maar is een mondelinge overeenkomst al voldoende.

Maar pin me hier niet op vast!


Heel erg bedankt!!!
Ik ga het er morgen ook gelijk met een lerares over hebben. (Voormalig advocate)


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:16

Wat ik uit deze artikelen begrijp is dat zowel koper als verkoper een koop kunnen laten ontbinden. Dit is fijn om te weten. Ik zal er morgen mee verder gaan hoe of wat ik nu kan gaan doen. Denk dat mijn lerares me hiermee wel verder kan helpen.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:25

Joukje_04 schreef:
In beginsel zal dat kunnen, er is echter heel veel jurisprudentie op dat gebied, bepaalde kenmerken moeten tevoren over en weer kenbaar worden gemaakt etc. Ontbinding geschiedt via de rechter, dus jij zult sowieso een advocaat in de arm moeten nemen dan.


Dankjewel voor je info!


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:42

beatje schreef:
En wat ga je dan doen?Nar de verkoper gaan en zeggen ik ontbind de koop hier je geld en de pony mee terug?Als zij dan nee zeggen ,moet je er een zaak van gaan maken waarmee best de kans is dat je die verliest.Je hebt het over mondelinge afspraak,maar je hebt ook geen bewijs dat de pony idd niet voor eigen gebruik is gekocht.Ga je het geld betalen voor een rechtszaak?
En dan niet alleen ,stel je hebt de pony terug,dan weer in de verkoop?Waar komt hij dan terecht?Helaas heb je geen garantie's als je verkoopt,die heb je alleen als je de pony zelf houd.


Er is informatie achter gehouden, daar heb ik wel bewijs van. En het verhaal van het gebruiksdoel van de pony is ook veranderd.
Uiteraard ga ik dit niet zomaar doen, ik wil alleen heel duidelijk weten wat nu mijn rechten zijn.
Ik ga mijn lerares ook om advies vragen wat ik het beste kan doen.
Het allerbelangrijkste is dat hij goed terecht komt, maakt niet uit of dit linksom of rechtsom gebeurt.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:46

maximuss schreef:
Welk bewijs heb je dan?


Ik heb het gesprek opgeslagen waarin ze verteld wat ze met hem gaan doen en of ze nog andere paarden hebben etc. Inmiddels weet ik ook de naam van haar man, en dit is dus een handelaar. (Google)


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 23:53

Maureen95 schreef:
Jeetje wat vervelend zeg! :( Ik hoop voor je dat je hem terug kan kopen en dat hij alsnog een fijn huisje gaat krijgen...


Jaa thanks! Wil jij hem niet? -O-


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 00:49

Het hele eieren eten is dat er gelogen wordt, en als ik ergens een pesthekel aan heb dan is het wel liegen.
Ik zie hem 1000 keer liever bij eerlijke mensen waarvan ik zeker weet dat hij voorlopig niet verkocht wordt en hij het goed krijgt. Die garantie heb ik nu absoluut niet, en die indruk werd eerst wel gewekt.

Mijn moeder baalt er ook behoorlijk van dat het op deze manier moet gaan.

Als ik deze hele situatie kende dan had ik hem niet aan hen verkocht, dus is het dwaling. Dat is het punt.
Daar kunnen jullie van vinden wat jullie willen, maar ook een koper hoort eerlijk te zijn.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 00:58

Goof schreef:
Die garantie heb je anders ook niet. Je loopt bij iedere koper het risico dat hij doorverkocht wordt.
Laat het gaan.


En piepen om niks? Het is wel een dier uit vlees en bloed waar je om geeft. Als ik hem zelf verkoop weet ik tenminste waar hij terecht komt, en anders vinden we hem waarschijnlijk nooit meer terug.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 01:09

Dat kan niemand garanderen. Maar dat neemt niet weg dat een handelaar zijn pony sneller zal verkopen zonder het te laten weten dan een particulier dit zal doen. En daarbij dus het feit dat ze niet eerlijk zijn geweest. Daar zit ik het meeste mee. Ik hecht veel waarde aan rechtvaardigheid. Ik voel me nogal bedonderd. (Paardenwereld... -:(- )
Het belangrijkste is uiteraard dat de pony goed terecht komt.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 01:18

Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat jullie het oke vinden dat mensen liegen.
Het is wel een levend dier waar het om gaat, als ik deze situatie wist had ik hem überhaupt niet aan hen verkocht. Je wilt tenslotte het beste voor je dier.

En aannames, het verhaal werd out of the blue veranderd. Dan gaat er bij iedereen een belletje rinkelen.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 09:29

De pony was nogmaals van ons beiden, dus ik heb het niet zomaar aan een buitenstaander overgelaten. Uiteraard zal mijn moeder de koop dan moeten ontbinden en niet ik. Mijn moeder belde mij op dat moment, ik heb staan huilen door de telefoon. Daarom hebben we toen gelijk afgesproken dat ik nog een keer mocht komen komen. Dit waardeer ik natuurlijk enorm.
Ik had er zelf ook veel liever bij geweest, maar helaas was dit door privé redenen niet mogelijk.

Ik vroeg alleen om juridische antwoorden. Die heb ik nu.
Of we überhaupt stappen gaan ondernemen is nog helemaal niet zeker. Ik ga eerst met mijn docente(ex advocaat) praten.

Ook heb ik al tegen de mensen gezegd dat als ze hem willen verkopen ik het fijn vind om te weten waar hij dan heen mocht. Wij kunnen hem zelf niet geven wat hij verdient, daarom hebben we hem ook niet zelf gehouden.

Het is uiteraard mogelijk dat het wel een pony voor henzelf is, maar door meerdere dingen ben ik bang van niet. Wil hier niet te veel in details op in gaan aangezien ik de mensen niet bekend op internet wil maken.

Wel een hele grote les, blijkbaar is het normaal om te liegen in de paarden (net zoals auto's) wereld.. zowel door kopers als verkopers.


Edit: om even op het 4span in te gaan, ze hebben doen voorkomen of ze alleen nog 2 andere ponys(shet en tinker) hadden. Dan is het best gek als je hoort dat je pony in het 4span komt met 3 van hun andere eigen ponys. Ik zou het overigens fantastisch vinden als dit echt gaat gebeuren want hij vind het geweldig leuk voor de wagen.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 10:04

MariekeS_ schreef:
Minoes schreef:
Wel een hele grote les, blijkbaar is het normaal om te liegen in de paarden (net zoals auto's) wereld.. zowel door kopers als verkopers.


Heel bokt staat er vol mee...dan kan toch niet zo'n grote verrassing zijn? :7


Nee zeker niet, maar dit had ik echt niet verwacht.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 10:09

Omdat ik sterke vermoedens heb dat hij voor de verkoop is. Maar dit zet ik nogmaals niet in het topic.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 10:16

Ik zit op school dus heb geen tijd om overal uitgebreid op te reageren.
Nee als ik er bij was geweest en een goed gevoel erover had gehad was ik inderdaad niet op korte termijn gaan kijken.

De redenen voor de vermoedens dat ze hem verkopen, die zet ik niet in het topic. Ik wil ze eventueel wel in een pb sturen naar mensen die dit graag willen weten..


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 11:24

Ik ga er geen zaak van maken, ik laat het rusten en kan alleen maar hopen dat hij goed terecht komt.
Ik wilde alleen graag weten wat mijn rechten en juridische positie zijn ivm het dwaling verhaal.
De pony terug kopen heeft uiteraard weinig zin, want het is niet fair tegenover hem om hem zelf te houden. (Ik ben lichamelijk niet in staat hem genoeg beweging te geven)

Bedankt voor al jullie reacties.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers