Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexaV
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-06-16

Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 17:08

Beste bokkers,

Graag zou ik jullie mening willen over het full-time leasen/ in bruikleen nemen van een paard.

In mijn zoektocht naar een eigen paard is mij door verschillende partijen gewezen op de mogelijkheid tot het in bruikleen/fulltime leasen van een paard.

Nou vind ik nergens advertenties van mensen die hun paard aanbieden en kan er voor de rest maar weinig info over vinden. Maar, ik kan natuurlijk met mijn neus kijken. :+

Mijn vraag aan jullie; wat zijn jullie ervaringen? Waar vind ik meer info of eventueel eigenaren die hun paard op deze manier aanbieden? Waar moet mijn zoektocht beginnen? Wat kan ik er wel en niet van verwachten? Enz...

Brand maar los!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:40

Inmiddels een eigen paard maar daarvoor een "fulltime" leasepony.

Na onze verhuizing waren we op zoek naar een manege. Vlak bij ons nieuwe huis zagen we regelmatig trailers rijden dus zijn er eens achteraan gegaan haha. We kwamen toen bij een pensionstal uit waar ook pony's werden verleasd.

De basisuitrusting was aanwezig (tuig, regendeken, zweetdeken, halster, dekje).

Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik (althans mijn ouders toentertijd) alle kosten die je hebt bij een eigen paard betaalden. Naarmate de tijd verstreek ook allemaal eigen spullen aangeschaft. Mocht álles met de pony en hij is zes jaar van "mij" geweest. Daarna is hij met pre-pensioen gegaan (op 21-jarige leeftijd).

Hij was eigenlijk een eigen pony zonder aanschafkosten :Y)

Eventuele nadelen zijn het niet eens kunnen worden over e.a. met de eigenaren. Wanneer DA, tandarts, nieuw zadel? Bij ons werd dat getackeld doordat we alles zelf betaalden en er waren specifieke leasepony's. Het was dus niet zo dat een pony gedeeld moest worden met een ander (of met de eigenaresse zelf).

Edit: ik kwam laatst op de nabuurhoeve (donderen) ook iets tegen. Misschien zijn er meer stallen die iets soortgelijks aanbieden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:48

Sommige eigenaren doen dat (particulieren) en sommige stallen (ook maneges) is handige manier om te kijken op een paard hebben echt wat voor je is zonder dat je er 1 hoeft te kopen.

Hoe het werkt verschilt per eigenaar van het paard, sommigen mag je verplaatsen, anderen niet, kosten verschillen etc. etc. is maar net hoe het afgesproken wordt.

Hoe vind je er 1? via via, of op bokt markt bijvoorbeeld en verder op het internet en soms gewoon door bij de plaatselijke grote stal een briefje te zien hangen of op te hangen.

Ken een paar paarden die verleased zijn, meestal omdat de eigenaar nog een paard heft waarmee hij verder wil, maar de oudere niet wil verkopen (en oudere kan ook gewoon een leuk 10 jarig goed geredne paard zijn of een 20 jarige bossloffer of een 5 jarige die nog van alles moet leren)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:04

Ik denk dat dat ook vaak via via gaat. Een vriendinnetje van mij die toevallig bijzonder goed paardreed en veel tijd had mocht ook 1 van mijn pony'tjes leasen. Op de manege zie ik vaak dat mensen bij elkaar leasen. Dus ik weet niet of je contact hebt met mensen op een manege? Zelf een advertentie plaatsen op Bokt en Marktplaats scheelt vaak ook. :j

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:10

Ik en 10 jaar op een manege geleasd. Deze leasde je dan half, kosten a 130/140 euro en dan mocht je iedere dag rijden plus 1 les en verder alles wat je wilde. Je pony/paard liep dan alleen ook in de manegelessen mee. Dat was soms wel vervelend maar was prima te doen. Reed er ook wedstrijden mee, ook niet onverdienstelijk in het Z2 (en id ochtend meehobbelen in de beginnersles, lief paard). De kosten voor entingen, smid, wormkuren waren dan voor beide, je betaalde dan beide de helft. Alleen DA kosten waren voor de manege, die dan soms eerst zelf aankeken met blessure's (stap eerst maar 6 weken, logisch natuurlijk met 70 paarden). Dus soms moest je compromissen sluiten, maar heb er altijd met veel plezier gereden. Op een gegeven moment gaat het niet meer als je echt hogerop wil komen, dan werken die manegelessen in je nadeel maar tm het Z moet echt lukken :j

AlexaV
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 18:53

Bedankt voor jullie reacties!

Wat moet ik verwachten bij een lease paard?
Ik zou dan graag het paard op eigen stalling hebben en het paard dus als van mezelf willen beschouwen...
Ik snap dat er middels een contract afspraken gemaakt moeten worden. Maar wat staat daar over het algemeen in?

Wat mag ik wel, wat niet? Dat ik het paard niet mag doorverkopen of zonder medeweten van eigenaar mag verplaatsen lijkt me duidelijk...

Welke kosten zijn normaal gesproken voor mij? Stalling, voer en eventuele lessen snap ik, maar wanneer zijn de DA kosten bijvoorbeeld voor de eigenaar? Of zijn die altijd voor mij? (Ik zeg maar wat)

Hoe ziet zo'n constructie er uit?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:56

Ik denk dat verplaatsen verschilt, op grote stallen met meerdere leasepaarden dit niet mag. de kleine da kosten voor jou, de grote voor de eigenaar (lijkt mij). Het verschilt per eigenaar, maar alles in goed overleg het is immers niet jou paard.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:58

Wat je allemaal wel en niet mag is echt verschillend per eigenaar. Kosten moet je ook onderling bespreken. Op internet zijn voorbeeld contracten te vinden. :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:56

Het verschilt inderdaad per eigenaar, iedereen heeft zijn eigen afspraken en regels. Ik zou dus eerst advertenties plaatsen en zoeken en dan wanneer je er een of meerdere gevonden hebt kijken wat bij je past :)

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:03

Ik heb mijn paard als zijnde lease aangeschaft. Lease met optie tot overkopen.

Heb in het contract gezet dat ik zal zorgen dat het paard gezond blijft en alles krijgt wat ze nodig heeft
Dat ik voor passend harnachement zal zorgen
Dat ik de da betaal
Dat ik haar 6 maanden lease
Dat de "eigenaar" altijd mag komen kijken

Enz.

Wil hem best naar je doorsturen.

Ik ben op dit paard gestuit toen ik een advertentie op Mp had gezet en de eigenaar had daar op gereageerd.

Stalwenning

Berichten: 72
Geregistreerd: 19-08-11
Woonplaats: Eefde/Zutphen

Re: Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:36

Ik weet nog een heel leuk paard te lease. Ik heb deze zadelmak gemaakt en de eigenaar zoekt nu iemand die haar wil rijden/leasen met evnt. Mogelijkheid tot overkopen. Koop/lease ook mogelijk. Mag ook verplaatst worden. Als je meer info wilt stuur me gerust een berichtje!

AlexaV
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:06

Lootje1991 schreef:
Ik heb mijn paard als zijnde lease aangeschaft. Lease met optie tot overkopen.

Heb in het contract gezet dat ik zal zorgen dat het paard gezond blijft en alles krijgt wat ze nodig heeft
Dat ik voor passend harnachement zal zorgen
Dat ik de da betaal
Dat ik haar 6 maanden lease
Dat de "eigenaar" altijd mag komen kijken

Enz.

Wil hem best naar je doorsturen.

Ik ben op dit paard gestuit toen ik een advertentie op Mp had gezet en de eigenaar had daar op gereageerd.



Zou je die willen doorsturen? Zou top zijn!

AlexaV
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 21:06

Stalwenning schreef:
Ik weet nog een heel leuk paard te lease. Ik heb deze zadelmak gemaakt en de eigenaar zoekt nu iemand die haar wil rijden/leasen met evnt. Mogelijkheid tot overkopen. Koop/lease ook mogelijk. Mag ook verplaatst worden. Als je meer info wilt stuur me gerust een berichtje!


Ik ga je een PB sturen!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:17

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overig.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:21

Waar ik vroeger stond kon je ook paarden leasen. Je betaalde de pensionprijs als leaseprijs. Bekappen, enten en ontwormen zat erbij. Wilde je ijzers moest je die zelf betalen, en dierenarts 50/50.
Paard werd dat niet in de lessen gebruikt, tenzij anders afgesproken

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard fulltime leasen / in bruikleen nemen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:35

Ik heb ruim een jaar een paard in bruikleen gehad. Kwam op mijn pad via de boktmarkt. Afspraken wisselt idd per persoon. Hier was het eigenlijk gewoon mijn eigen paard, met optie tot koop in de toekomst. Verandering van stal ging wel in overleg. Uiteindelijk door veranderde financiele situatie en een fikse dierenarts kostenpost door een wondje die was gaan ontsteken heb ik afscheid van hem moeten nemen. Hij is terug naar de eigenaar gegaan en die hebben toen een blijvend nieuw huisje voor hem gezocht (verkocht alsnog).

Maar heel blij met de kans die ik heb gehad, en hoop in de toekomst weer een sportpaardje te kopen of in bruikleen te kunnen nemen.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:48

AlexaV schreef:
Lootje1991 schreef:
Ik heb mijn paard als zijnde lease aangeschaft. Lease met optie tot overkopen.

Heb in het contract gezet dat ik zal zorgen dat het paard gezond blijft en alles krijgt wat ze nodig heeft
Dat ik voor passend harnachement zal zorgen
Dat ik de da betaal
Dat ik haar 6 maanden lease
Dat de "eigenaar" altijd mag komen kijken

Enz.

Wil hem best naar je doorsturen.

Ik ben op dit paard gestuit toen ik een advertentie op Mp had gezet en de eigenaar had daar op gereageerd.



Zou je die willen doorsturen? Zou top zijn!


Stuur maar pb met je mailadres :)