Voorbeelden stalregels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 07:57

Ik las dit topic: [TAO] Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

En ik dacht: goh, sommige mensen doen echt dingen waar ik nooit aan gedacht had!

Ik sta op een relatief jonge pensionstal, waar ook iets te laat is gedacht aan sommige regels. Na de zomer gaat de hele stal verhuizen, komen er meer stalgenoten bij, en willen we direct een goeie start maken qua afspraken en regels.

Zijn er mensen met voorbeelden van stalregels? Wat zijn dingen die je makkelijk vergeet maar eigenlijk niet moet vergeten?

Regels hebben natuurlijk altijd een persoonlijk karakter, maar het leek me een goed idee om een beetje te sparren.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:01

- Hoeven uikrabben voor het verlaten van de stal
- Wasplaatsen netjes achterlaten (geen haar/mest)
- Mest in de bak opruimen

Dit zijn bij ons de belangrijkste denk ik. Naja nog wel wat andere maar dat is inderdaad persoonlijker :P

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:15

Hoeven krabben bij uitkomen van de bak!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:28

Ja pensionklanten doen heel rare dingen met elkaar en met staleigenaar en het materiaal. Dingen die ik ook niet voor mogelijk heb gehouden. Ben door verhuizingen op heel veel verschillende stallen geweest en ben zo mogelijk nog meer vreemde dingen tegengekomen. Heb nu geen tijd om een aantal logische regels en valkuilen neer te zetten. Kom er vanmiddag op terug.

Maar een paar voor mij logische die niet zo logisch zijn. Ruim de rommel achter je kont op en laat het terrein achter zoals je het zelf wil aantreffen. Gebruik andermans spullen alleen na toestemming. Voer en borstel andere paarden niet tenzij na toestemming. Niet rennen schreeuwen bij de paarden in de buurt. Doe de wei dicht als je je paard eruit haalt of erin zet. Respecteer elkaar omdat iedereen op zijn eigen manier met paarden omgaat.

Het heel belangrijk bakregels. Wie gebruikt de bak, hoe mag hij gebruikt worden en hoe zit het met lesgeven. Mag er in gelongeerd worden of losgegooid en gelden voor alle pensionklanten dezelfde regels ervoor?

Een van de stallen werd een pensionklant voorgetrokken met als gevolg dat de bak vrij regelmatig bezet was voor lesgeven met materialen (die vaak bleven staan ook) die dressuurrijden lastig maakte of bak was groot deel van weekend gereserveerd voor deze klant zonder dat we er iets tegen konden doen. En zij mocht meer in de bak dan de anderen. Dat wekte op een gegeven moment echt irritatie op en zelfs ruzie.geen fijne situatie daardoor.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:36

niet roken in de stallen en ruim je sigaret op in daarvoor bestemde bak of iets
respect voor elkaar
ruim je eigen spullen op
voer niet een ander paard, alleen na overleg
als je in de bak springmateriaal hebt neergezet ruim deze op
ruim direct je mest op op pad/bak etc
paard niet loslaten op terrein
als er een kantine/toilet is deze schoonhouden desnoods met schoonmaakrooster
rij stapvoets met auto op het terrein en zet auto op daarvoor bestemde plekken
als je weg gaat graag even de paden aanvegen zodat het netjes is voor de volgende (we dragen dit met zijn allen)
vorken en bezems terug zetten op daarvoor bestemde plaats
licht uit als je weg gaat

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:40

Ik pak even mijn oude stal contract erbij waarop staat:

- overeenkomst kan wederzijds worden opgezegd met een opzegtermijn van 1 maand.

- pensiongeld maandelijks overmaken per bank, vooruit betalen, uiterlijk op 1e dag van de maand.

-de eigenaar is verplicht het paard/pony jaarlijks te enten tegen influenza en regelmatig te ontwormen.

- de pensionhouder heeft het recht bij spoed en (ernstige) ziekte zonder toestemming van eigenaar een veearts op te roepen.

Daarnaast hadden wij nog regels op stal hangen:
- kruiwagens terug zetten op de daarvoor bestemde plek, ook grepen, bezems e.d

- rijden gaat voor longeren en losgooien.

- niet roken in de stallen

- mest in de gangen en op het erf opruimen.

-openingstijden van 9u-23u
In overleg eerder of later, bv ivm wedstrijden, drachtige of zieke paarden.

-blijf van andermans spullen af.

Swinters overlegden we zelf wie de mest uit de paddocks haalde.
Wij hadden een groepsapp voor dit soort zaken.
Ook mochten we niet losgooien en longeren in de binnenbak, bij uitzondering (waaronder heel slecht weer) werd het wel eens gedaan, maar dan moesten we ook zelf de gaten dichtharken.
Ook hadden we een kantine met toilet.
Eigenaar zorgen altijd voor koffie, thee, suiker en melk en toiletpapier.
Er stond ook een koelkast met vriezer waar wij om en om zomers ijsjes in deden of flessen ranja.
We hadden ook altijd wel wat lekkers op tafel staan, koekjes snoep chocola.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:56

Was/poetsplaats netjes achterlaten (haar/mest etc)
Mest uit de bak halen
Spullen achter je kont opruimen
Niet zomaar spullen van andere gebruiken
Kantine/wc netjes en schoonhouden

Mag je roken op stal? Zo ja, waar?
Heb je openingstijden, of mag iedereen altijd komen.

Ik veeg ook altijd de stallen aan, als ik weg ga :)

En inderdaad duidelijk maken wat wel/niet mag.
Mag je longeren/losgooien in de bak? Of alleen longeren als de bak vrij is? Mag je bij de bak in rijden als er les is, of moet je wachten tot na de les?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 12:48

Bedankt voor de tips tot zo ver!!

Ik heb wat stallingsovereenkomsten van andere bedrijven opgezocht, en daar ook al een hoop nuttigs uitgehaald. Het is even de vraag of de plannen van de stalhouder realistisch zijn.

- Zo willen ze bv volpension aanbieden, en vrijwel alle paarden staan in een groep in een paddock paradise. Maar hoe regel je dan dat elk paard toch 1 of 2 keer per dag zijn brokjes krijgt? Daar ben je dan toch eindeloos mee bezig?
- Er komen in totaal een stuk of 15 pensionklanten. Met 1 kleine binnenbak, een normale buitenbak met goede bodem en licht, een roundpenn en fantastische uitrijdmogelijkheden. Maar met regen op zondagmiddag kan je maar met 1-2 mensen in de binnenbak. Hoe zorg je dat niet altijd dezelfde de (binnen)bak bezet houdt?

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:19

eilleen333 schreef:
Bedankt voor de tips tot zo ver!!

Ik heb wat stallingsovereenkomsten van andere bedrijven opgezocht, en daar ook al een hoop nuttigs uitgehaald. Het is even de vraag of de plannen van de stalhouder realistisch zijn.

- Zo willen ze bv volpension aanbieden, en vrijwel alle paarden staan in een groep in een paddock paradise. Maar hoe regel je dan dat elk paard toch 1 of 2 keer per dag zijn brokjes krijgt? Daar ben je dan toch eindeloos mee bezig?
- Er komen in totaal een stuk of 15 pensionklanten. Met 1 kleine binnenbak, een normale buitenbak met goede bodem en licht, een roundpenn en fantastische uitrijdmogelijkheden. Maar met regen op zondagmiddag kan je maar met 1-2 mensen in de binnenbak. Hoe zorg je dat niet altijd dezelfde de (binnen)bak bezet houdt?


Als de paarden 's nachts op stal gaan is t met de brokjes geen probleem. Anders weet ik ook niet hoe t makkelijk is, als ze in de paddock blijven..

En ik denk dat dat 'probleem' met regen bij de klanten zelf ligt. Als ik alleen een buitenbak heb op de stal & t regent, ja jammerdan. Dan maar even bikkelen en in de regen rijden.
Ik denk dat je daar niet zo'n groot probleem van (moet) maken. De klanten kiezen er zelf voor om op die stal te staan, waardoor ze weten dat de binnenbak te klein is voor 5 man, als t regent..

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:25

eilleen333 schreef:
Bedankt voor de tips tot zo ver!!

Ik heb wat stallingsovereenkomsten van andere bedrijven opgezocht, en daar ook al een hoop nuttigs uitgehaald. Het is even de vraag of de plannen van de stalhouder realistisch zijn.

- Zo willen ze bv volpension aanbieden, en vrijwel alle paarden staan in een groep in een paddock paradise. Maar hoe regel je dan dat elk paard toch 1 of 2 keer per dag zijn brokjes krijgt? Daar ben je dan toch eindeloos mee bezig?
- Er komen in totaal een stuk of 15 pensionklanten. Met 1 kleine binnenbak, een normale buitenbak met goede bodem en licht, een roundpenn en fantastische uitrijdmogelijkheden. Maar met regen op zondagmiddag kan je maar met 1-2 mensen in de binnenbak. Hoe zorg je dat niet altijd dezelfde de (binnen)bak bezet houdt?


Hang een lijstje op met en daar mag je je naam opschrijven en ook per uur
Ma
Di
Wo
Do
Vr
Za
Zo

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:30

Wat ik zelf graag als regel zou willen is dat de mest en haren na het poetsen gelijk opgeruimd moeten worden. Nu is het vaak zo dat er pas wordt geveegd als degene helemaal klaar is. Maar onderwijl dat zij dan aan het rijden zijn loop ik telkens door hun troep heen en weer. Dus eerst vegen en dan rijden :)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:37

eilleen333 schreef:
Bedankt voor de tips tot zo ver!!

Ik heb wat stallingsovereenkomsten van andere bedrijven opgezocht, en daar ook al een hoop nuttigs uitgehaald. Het is even de vraag of de plannen van de stalhouder realistisch zijn.

- Zo willen ze bv volpension aanbieden, en vrijwel alle paarden staan in een groep in een paddock paradise. Maar hoe regel je dan dat elk paard toch 1 of 2 keer per dag zijn brokjes krijgt? Daar ben je dan toch eindeloos mee bezig?

Sommige HIT-actief stallen hebben dacht ik een voederautomaat voor paarden. Een transponder aan halster of hasband (dat kan een nadeel zijn), of misschien zelfs inmiddels wel met scanners voor de chip. Scheelt een hoop werk, en je ziet direct wanneer een dier niet zijn dagelijkse portie is komen ophalen.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:57

Hoe klein is een kleine binnenbak? Ik heb weleens met 9 man in een 16x35 bak gereden. Prettig is anders maar hoe vaak regent het nou echt een hele zondag? Dat is hooguit 2x per jaar en dan kan je er altijd voor kiezen om een dagje niet te rijden :) Qua voer zou ik inderdaad voor een voederautomaat of van die voerzakken gaan die je omhangt, dat is eerste is duur in aanschaf en dat tweede een stuk arbeidsintensiever.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:58

Siamsmeesje schreef:
eilleen333 schreef:
Bedankt voor de tips tot zo ver!!

Ik heb wat stallingsovereenkomsten van andere bedrijven opgezocht, en daar ook al een hoop nuttigs uitgehaald. Het is even de vraag of de plannen van de stalhouder realistisch zijn.

- Zo willen ze bv volpension aanbieden, en vrijwel alle paarden staan in een groep in een paddock paradise. Maar hoe regel je dan dat elk paard toch 1 of 2 keer per dag zijn brokjes krijgt? Daar ben je dan toch eindeloos mee bezig?

Sommige HIT-actief stallen hebben dacht ik een voederautomaat voor paarden. Een transponder aan halster of hasband (dat kan een nadeel zijn), of misschien zelfs inmiddels wel met scanners voor de chip. Scheelt een hoop werk, en je ziet direct wanneer een dier niet zijn dagelijkse portie is komen ophalen.


Je kan ook emmers met de brokjes klaarleggen, naam van paard op de emmer en voer er in. Touw om de emmer en dan in de ochtend even snel de emmers om de hoofden hangen, kunnen ze het ook niet afpakken van elkaar. Dit duurt niet zo lang, bij mij gebeurd het zo met zeven paarden.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:00

Leuk om zo de verschillende regels te lezen. Ik sta nu niet meer op een pensionstal, maar hier moet elke verandering aan het land in overleg en moet er zelf gemest en onderhouden worden.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 14:19

Jessica007 schreef:
Wat ik zelf graag als regel zou willen is dat de mest en haren na het poetsen gelijk opgeruimd moeten worden. Nu is het vaak zo dat er pas wordt geveegd als degene helemaal klaar is. Maar onderwijl dat zij dan aan het rijden zijn loop ik telkens door hun troep heen en weer. Dus eerst vegen en dan rijden :)


Dat zou inderdaad de regel worden, maar dan wel dat je de kruiwagen of emmer met zooi even mag laten staan. De mesthoop zit achter de stallen, en ik laat mijn paard niet onbeheerd vast staan. Maar een kruiwagen die dan eind van de dag geleegd wordt kan prima bedenk ik me net.

De binnenbak is 12x20. Met meerdere rijden lukt wel, maar longerend niet meer helaas.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:33

Hang een groot weekplanbord in de gang/kantine of andere goed zichtbare plaats.
Deel hierop de data in horizontaal en de hele en halve uren verticaal.
Werk met gekleurde markeerstiften

Dan kan iedereen op elke dag van de week zijn activiteit invullen:
les : rode stift ( eventueel bi /bui erbij)
longeren in longeercirkel: groene stift.
losgooibak: zwarte stift
Zo kun je de lessen in de binnenbaan of buitenbaan noteren en wanneer iemand in de longeerbak of losgooibak bezig wil op een bepaalde tijd.

Dit werkt bij os op stal erg goed. (60 pensionpaarden)
*Je ziet altijd wanneer er een les is en of je daarbij wilt rijden of niet.
*Er mogen geen 2 lessen tegelijk in 1 rijbaan gegeven worden.
*Je weet exact wanneer de longeercirkel vrij is, en als je ad-hoc wilt longeren schrijf je jezelf op de betreffende tijd op het bord.

De stalhouder zorgt ervoor dat de voorbije dagen uitgeveegd worden en de volgende data opgeschreven worden. Altijd up to date en erg duidelijk.


hetzelfde geldt voor de paddock groepen.
Er zijn 3 groepen en de paddocks staan 3x uitgetekend met de namen van de paarden erin. Zo weet je altijd wanneer je paard in de paddock staat en kun je je lessen etc eromheen plannen.
Voordeel is ook dat er geen vreemde dieren naast elkaar komen zodat je geen ruzie in de paddocks hebt..... slaande merries of zo tegen het hout...

Er is ook een blanco planbord in iedere gang, hierop kun je schrijven wanneer je bv een ander aantal kilo's voer wilt, of je een extra pak vlas mag, dat je paard niet naar de wei of paddock mag ivm smid of iets anders....

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:53

Mijn moeder en ik zijn de enige huurder op stal en de staleigenaar rijdt niet met zijn paarden. We hebben wel af en toe mensen van buitenaf die in onze bak komen rijden of de paarden van de staleigenaar rijden. Echt geschreven regels hebben we niet, maar we passen wel dingen toe die vanzelfsprekend zijn zoals je eigen rommel opruimen, balken wegleggen als je gesprongen hebt etc. Meehelpen met klusjes doen we uit onszelf al omdat de staleigenaar ook altijd voor ons klaarstaat voor eender wat.
Helaas worden de balken door de mensen die van buitenaf komen maar al te vaak niet opgeruimd waardoor mijn moeder en ik, die allebei niet springen, alsnog ermee moeten slepen om ze terug op te ruimen. Maar voor de rest hebben we absoluut niet te klagen.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:22

eilleen333 schreef:
- Zo willen ze bv volpension aanbieden, en vrijwel alle paarden staan in een groep in een paddock paradise. Maar hoe regel je dan dat elk paard toch 1 of 2 keer per dag zijn brokjes krijgt? Daar ben je dan toch eindeloos mee bezig?


Bij ons op stal hebben we heel veel jonge paarden en fokmerries, die hebben een inloopstal. Maar krijgen elke dag voer. In de box hebben we voor elk paard een voerbak met daarbij een korte ketting en paniekhaak. Alles vastbinden en voeren.
Is in een halfuurtje gepiept, en dan voer ik zo'n 40 paarden...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:25

12x20 zou ik niet als binnenbak adverteren.
Ja je kunt er beweging geven als er buiten sneeuw/ ijs ligt, maar daar is ook alles wel mee gezegd.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:28

- mest opruimen
- haren opruimen
- stal aanvegen als er veel troep ligt
- licht uitdoen
- de deur van de zadelkamer dicht doen
- stroom niet vergeten er weer op te zetten
- spoelplaats netjes houden
- spring/speel materiaal opruimen

En wij hebben groepsapp waarin we bespreken of de bak vrij is. Zo komt dan niet iedereen tegelijk en hoeven er ook geen mensen teleurgesteld te worden.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:34

Ik sta ook op een stal met kleine binnenbak. 20x15 niet royaal maar bij slecht weer toch wel erg fijn, met mijn 1.70 hoge paard rijd ik er alle gangen basiswerk, worden ze lenig van.
Wij hebben Google agenda app met blikken van 45 minuten zodat je de bak kan reserveren.
Met heel slecht weer delen we de blokken weleens zodat er 2 gelongeerd kunnen worden.

Meestal is de bezetting niet zo druk omdat we een super grote buitenbak hebben met top bodem, bijna altijd rijdbaar.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:38

Hoefjes krabben IN de stal, dan pas buiten halen.
Overal mest opruimen.
Lessen op het lessenrooster minstens een week op voorhand opschrijven.
Geen vrijheidsdressuur in de grote binnenbak, enkel in de kleine binnenbak of buitenbak.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:49

In de loop der jaren hoop rare regels gezien, maar af en toe ook gebrek aan bepaalde regels.

Not done regel: als er geen eigen instructie mag.

Veel dingen zie ik hier boven al genoemd, maar zou ook echt wat opnemen over los lopende honden en kinderen en dat ook handhavend! Je ziet mensen echt de meest achterlijke dingen doen. Hond in de bak laten graven, hond mee laten draven naast paard in volle bak en dan boos worden als anderen daar wat van zeggen. Kind van 2 los op het erf laten lopen en zelf gaan rijden, kind met emmertje en schepje op de hoefslag laten spelen en zelf om heen rijden. Etc etc.

En regels maken over of je in de bak mag longeren en onder welke voorwaarden. Bv alleen als de bak leeg is of bij maximaal aantal ruiters, want je wil ze de most niet geven die er op een dag met slecht weer gewoon tussen gaan staan longeren terwijl de bak vol is met ruiters.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 09:49

Hebben gister een beetje zitten sparren en wat dingen besproken. Goeie dingen, ook dingen waar ik minder blij mee ben :') omdat ik de redenen wel snap, maar er zelf gewoon anders over denk, haha

Het komt er wel heel erg mooi uit te zien, met track, weilandjes erin, mogelijkheid tot individuele huisvesting. Ik zal zelf een stal met uitloop gaan huren. Kan mijn paard makkelijker op dieet in de nacht en kan ik lekker binnen poetsen en haar wat bijvoeren tijdens het poetsen als ik dat zou willen.

Denk dat het grootste deelnam je regels en sfeer afhangt van het publiek dat je wil trekken.

En met de visie "paddock paradise en natural" trek je natuurlijk ook niet heel veel mensen die een binnenbak fanatiek gebruiken denk ik?