paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:45

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn paard. Ze is 24 jaar en altijd gewoon op de trailer gegaan. 3 maanden geleden ging er iets mis tijdens het rijden de remmen van de trailer gingen schokken en daardoor schudde de trailer ook. Mijn vermoeden is dat daar de oorzaak ligt van het niet meer willen laden. Ik heb ondertussen van alles geprobeerd om haar op de trailer te krijgen. maar ze loopt de klep op hoofd en hals zijn in de trailer. En vervolgens gaat ze op rust staan en slapen.
Ze is duidelijk niet bang anders val je niet in slaap. Ik werk niet met dwang. Ik ben wel duidelijk. IK blijf rustig.ect ect. Maar ik kom niet verder.
Ze staat aan huis samen met het paard van mijn vriend die 2 zijn dikke mik samen, de 1 gaat niet zonder de ander. Dus dachten wij nou een 2paardstrailer. als de ruin erin staat dan volgt ze hem wel.
Helaas nee dus staat op de klep na 10 min slaapt ze gewoon.
En ja als ze weg doezelt dan hou ik haar wakker loop er weer vanaf met haar en terug erop. dat heb ik ook al gedaan.
Rijstijl van mijn vriend prima water blijft gewoon in de emmer, voor de gene die denken dat het daaraan ligt.
Zijn paard gaat er ook gewoon zonder problemen op.

Misschien nog iemand die dit zelfde probleem herkent? En een oplossing heeft?
We willen toch graag samen blijven rijden :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:47

Sommige paarden gaan als ze bang zijn ook op rust staan, zodat ze snel weg kunnen. Dat lijkt dan op rust, maar de halshouding en gezichtuitdrukkingen zeggen dan iets heel anders. Dat zou ook nog kunnen.

Heb je iets van een filmpje ofzo?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:49

Doe je ook grondwerk met je paard? Als je op youtube zoekt op eddy modde, vind je hele duidelijke instructiefilmpjes van begin tot eind hoe je zonder dwang je paard kan laden.
Denk dat die je al een stuk verder kunnen helpen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:49

Ik heb er totaal geen verstand van maar kan t geen oversprong gedrag zijn?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:53

Verwar je het slapen niet met een 'freeze' reactie van je paard? (je weet wel, fight-flight-freeze-faint)

Mijn jonkie had dat ook, die liep tot op de trailer, en reageerde daarna nergens meer op (ook hoofd laag, enkele keer been op rust, vaak ook niet), maar hij deed dit toch uit angst voor de trailer. Half jaar grondwerk verder loopt hij er wel zo op, al moet ik blijven opletten dat hij niet in de freeze-modus kan schieten.

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:05

Je paard voelt zich comfortabel op de klep en voelt daar geen angst, vandaar dat ze daar wel op rust staat en ontspant. Dit betekent echter niet dat je paard niet bang is in en voor de trailer zelf. Ik raad je aan om professionele hulp te zoeken bij het laden van je paard, zo kun je het effectiefst en veiligst je paard van haar laadprobleem afhelpen. Succes! :)

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:13

Toen ik begon met het verzorgen van mijn paard deed ze dit ook maar dan met zadelen. Was inderdaad ook een freeze reactie waarbij ze zich afsloot en op rust ging, hoofd laag en ogen die soms half dicht vielen. Dit heb er uiteindelijk uit gekregen door haar constant uit de freeze te halen door haar te laten bewegen of wat te laten eten (kauwen zorgt voor ontspanning).

Mijn tip zou zijn om eerst op de grond te zorgen dat jij haar benen beweegt en dit toe te passen op de laadklep. Stapje vooruit, stapje achteruit. 2 vooruit, 1 achteruit en zo verder. Gewoon korte sessies en die steeds uitbreiden.

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:20

Nee het is geen freeze reactie. Grondwerk is prima bij haar. Ik laad nooit met dwang.
en ja ik zou extra hulp kunnen gebruiken. omgeving brabant. Maar ik vind de prijzen hiervoor echt belachelijk hoog gemiddeld 300 a 400 euro. Dat moet ook best wat goedkoper kunnen lijkt mij?
Maar wie weet weet iemand een goede niet zo belachelijk duur?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:39

Als je bekend bent met grondwerk denk ik dat je met de video's van Eddy prima uit kan.
Dat is gratis :)

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:40

Sokje_6 schreef:
Sommige paarden gaan als ze bang zijn ook op rust staan, zodat ze snel weg kunnen. Dat lijkt dan op rust, maar de halshouding en gezichtuitdrukkingen zeggen dan iets heel anders. Dat zou ook nog kunnen.

Heb je iets van een filmpje ofzo?


Nee als ze bang is dan zie je dat altijd heel duidelijk aan haar. En toen ik weer begon met trailer training wou ze ook echt de klep niet meer op gaf duidelijk angst aan. van daaruit ben ik weer gaan trainen. inmiddels is ze weer gewoon rustig en loopt ook gewoon de klep op, en daar blijft ze staan. Kijkt wat om zich heen en gaat dan maar slapen. Ik ben thuis in het trainen van paarden en let heel erg op lichaamstaal omdat deze je het antwoordt geven in de meeste situaties. Hier loop ik nu vast. Ik heb dit nog nooit mee gemaakt bij een paard. Ach eens moet de eerste keer zijn denk ik dan maar.
Maar goed het verschil tussen angst en ontspannen houding die is bij haar echt duidelijk herkenbaar.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:41


xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:44

Mijn paard had dit ook. Die kon je tot een bepaalde afstand naar de trailer brengen en dan stond hij te slapen. Je zette hem 1 stap verder en hij begon te mesten van de stress, werd heel zenuwachtig, je zag zijn ogen veranderen, oren gingen alle richtingen op... Hij vond het tot op een bepaalde afstand comfortabel. Verder was voor hem erg beangstigend. Mij is het nooit gelukt om hem er zonder stress op te zetten.

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:46

Jotoma schreef:
Als je bekend bent met grondwerk denk ik dat je met de video's van Eddy prima uit kan.
Dat is gratis :)


al bekend mee. maar wel bedankt :) :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:48

In het werk hoort je paard altijd 'responsive' te zijn. Dat is ze nu niet, kan allerlei oorzaken hebben.
Zaak is dat je haar weer gaat laten reageren op je hulpen.
Bijna alle NH methodes gebruiken dit. Dus ga aan de slag met de methode die je voorkeur heeft.

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:03

Hi Kelly,

Dat klopt. NH methodes werken normaal ook bij haar. Maar omdat ze na 1 1/2 maanden niet meer reageerde op de methode die ik gebruik ben ik een andere nh methode ( deze was minder responsive gericht) Dit resulteerde in een inslaap gevallen paard. De gedachte achter deze methode was opzich goed, alleen het effect was niet zo goed. Daarna nog verschillende methodes gevolgd, geen effect. Ik pak nu de oude methode weer op blijft het zelfde. Over het algemeen komen de meeste methodes ook met elkaar overeen. Het blijft ook een kwestie van kijken en luisteren van je paard om te vinden wat past. Vandaar dat in deze nu wel hulp gewenst is.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:09

Monique de Hont van natural horsemo
Super betaalbaar en goede resultaten.

Heb er zelf ook ervaring mee met mijn jonge paard leren laden en werkt echt fantastisch! Je krijgt ook goede tips mee zodat je het altijd zelf weer kan oplossen

Anoniem

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:13

Dan is wellicht de pressure-release een fijne methode om mee te werken.
Zodra je paard stil gaat staan, zet je een constante druk op de lijn, deze houd je gewoon vol, net zo lang totdat je paard een stap naar voren zet. Dan ontspan je. Zo leert je paard makkelijk dat voorwaarts goed is. Dit kan in het begin even duren, maar is een rustige maar consequente methode. Dit kun je het beste doen met een touwhalster, zodat de druk iets meer door komt. het gaat niet om pijn, maar om het paard te laten kiezen tussen ongemak en gemak.

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 08:25

[quote="Joolien"]Dan is wellicht de pressure-release een fijne methode om mee te werken.


al geprobeerd 2 uur lang en geen effect.:-(

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 08:29

[quote="JustLizz"]Monique de Hont van natural horsemo
Super betaalbaar en goede resultaten.

ga daar ook naar kijken. haar ken ik niet.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:34

Ik heb John Erb erbij gehad... Super...
Kan mijn paard nu alleen laden. :D (al 2 jaar)

Anyway, die van mij had een flink probleem, maar kwam ook wel tot de klep. Je kon slaan, schoppen, schreeuwen, lief vragen, wortels voeren. Maar 0,0 succes.

Bij John leerden we het paard als het ware in een driehoeksverhouding op de trailer te zetten. Net als met longeren. Je staat met je rug naar de trailer toe op schouderhoogte, vraagt het paard bij het hoofd om voorwaarts te gaan en je gebruikt een zweepje als drijvende kracht. Intussen blijf je natuurlijk NIET trekken aan het hoofd! Zie het als gewoon je paard aan de hand leiden, dan trek je ook niet constant.

Beste is om eerst je paard te leren voorwaarts te gaan op de zweep. Gewoon zachtjes op de kont tikken en zodra hij voorwaarts gaat de zweep laten zakken.

Ik gebruik de zweep al tijden niet meer. Als hij niet voorwaarts wil aan de hand, til ik alleen mijn arm op.

Verder handig om een camera in de trailer te hangen. Die van mij ging na een paar maanden wat tegenstribbelen om op de trailer te gaan. Toen moest ik weer mijn zweepje gebruiken (makkelijkste is trouwens een longeerzweep zonder touwtje). Op de camera zagen we dat hij veel te kort vast stond (standaard ketting), we zijn hem apart vast gaan maken aan zijn eigen touw, veel langer en hij loopt weer als een trein de trailer op.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:45

Afhankelijk van welke regio je zit, bij e-quine van Annemarie van der Toorn zoeken ze met regelmaat paarden voor de opleidingen om mee te trainen!
Je kunt ze ook benaderen voor een student of persoon bij jou in de buurt!

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:51


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:23

manonutjuh schreef:
Afhankelijk van welke regio je zit, bij e-quine van Annemarie van der Toorn zoeken ze met regelmaat paarden voor de opleidingen om mee te trainen!
Je kunt ze ook benaderen voor een student of persoon bij jou in de buurt!

die heb ik al genoemd www.dedistelhoeve.nl

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Re: paard gaat trailer niet op valt in slaap op de klep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 10:48

Hallo,

Door de diverse reacties heb ik inmiddels iemand gevonden die mij gaat helpen bedankt allemaal voor de tips

noekie75

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 17:16

*\o/* update vandaag samen met Hulp paard weer gewoon op de trailer gekregen. En gelukkig ik had het toch bij het juiste eind ze was niet bang voor de trailer. gewoon aanstelleristus en koppigheid.maar ik was wel blij met de hulp. Zo en nou weer gewoon naar het bos onze paarden *\o/*