Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:14

Als je het zeker wil weten de NVWA even bellen, die site is niet uit te komen vind ik :o. KNHS weet het misschien ook en dit vond ik via google:
Citaat:
Binnen EEG (met uitzondering van België en Luxemburg): gezondheidscertificaat
http://www.glasdiergeneeskunde.nl/nl/pa ... -uw-paard/

Maar ik vind nu ook dit: http://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Nie ... McKUuQiyUn dan zou er dus sinds juni 2016 wel een certificaat nodig zijn..........

Lastig dus en dus de NVWA bellen of gewoon de gok wagen ;) ..............

Wij gaan wel vaker met de paarden de grens over en zijn nog nooit op papieren voor de paarden gecontroleerd, zelfs niet toen we in 2015 naar Portugal en terug zijn gegaan of in 2012 naar Beieren en weer terug. Auto's, aanhangers en wij moesten soms papieren laten zien, naar iets van de paarden is nog nooit gevraagd.
Maar met een officieel transport ligt het anders en zal er misschien wel eens speciaal op gecontroleerd worden al betwijfel ik dat dat gebeurt bij de Belgisch/ Nederlandse grens........... :+


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:18

Het is inderdaad altijd erg lastig om een rechtstreeks antwoord te krijgen van dergelijke instanties!
Ik heb vrienden die bij de NVWA werken, ik zal eens kijken of die een antwoord kunnen geven.

Maar een certificaat in België is goedkoper dan in Nederland, is waarschijnlijk overal goedkoper dan in Nederland :o , rond de 30,- geloof ik............

Maar als je op de NVWA site hebt gevonden dat je geen certificaat nodig hebt als particulier dan neem ik aan dat dat zo is. Je hebt privé een paard, doet niks bedrijfsmatig in paarden dus ben je particulier.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:24

Antwoord van mijn vriendin bij het NVWA:

Citaat:
Tegenwoordig is het heel simpel met tijdelijke export Belgie: als het niet commercieel is ( sportieve, recreatieve doeleinden, culturele manifestaties , kliniek etc) is geen certificaat meer nodig. Neem aan dat dit niet commercieel is ( paard komt immers terug) dus hoeft ze geen certficaat te regelen.


Dus je hebt geen certificaat nodig.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:15

Volgens de NVWA niet, alleen een paspoort. Zie het antwoord van een medewerker van de NVWA hierboven.
Dan zou je als particulier dus je paard niet door een ander naar België kunnen laten brengen!
Commercieel wordt mee bedoeld dat het dier voor een officiele wedstrijd, fokkerij, verkoop, slacht etc. waar er dus met het dier geld verdient zou kunnen worden, dat heeft niets te maken met het feit dat iemand die het paard vervoert daar geld voor vangt.

Nogmaals
Citaat:
Tegenwoordig is het heel simpel met tijdelijke export Belgie: als het niet commercieel is ( sportieve, recreatieve doeleinden, culturele manifestaties , kliniek etc) is geen certificaat meer nodig. Neem aan dat dit niet commercieel is ( paard komt immers terug) dus hoeft ze geen certficaat te regelen.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:29

Ik heb de vraag nogmaals aan mijn vriendin voorgelegd, nog eens duidelijk dat het dier dus met een transporteur meegaat.......en anders wordt het hoog tijd dat iedereen binnen de NVWA op 1 lijn komt te zitten, als zij voet bij stuk houdt dat er dus niks nodig is. :o

Particulier is, voor zover ik begreep, o.a. dat het dier maar tijdelijk naar België gaat en daar niet voor de verkoop of slacht maar gewoon voor recreatief gebruik.

Als de transporteur erop staat dat er een certificaat bij zit heb je weinig keus.........eens bij andere transportbedrijven informeren?
Heb je geen kennis met een trailer die hem voor je kan brengen, dat scheelt een hoop rompslomp en onduidelijkheid! ;)


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:37

Citaat:
Heb zelfs nog ergens gelezen dat wanneer het geen stamboekpaard is, er ook weer andere regels zijn.. Dan moet er nog een ander papier bij. Weet niet meer waar of wat, want is stamboekpaard dus heb er verder geen aandacht aan besteed.


Ja, dat is ook zo'n leuke. Wij zijn in 2015 naar Portugal met de paarden gegaan, beide paarden laten keuren ( hier dus 200,-, in Portugal 50,- echt schandalig dat verschil!). Beide zijn stamboekpaarden met papieren en paspoorten maar de Lusitano was geen probleem want die was geregistreerd, mijn Paint niet...........!
Paint heeft een KNHS paspoort, Lusitano een Portugees paspoort en beide zijn bij hun eigen stamboek geregistreerd maar dat is dus een heeeeeeeeeeeel andere registratie dan de NVWA bedoelt. :x |o Echt van de gekke ! Overigens zijn we nog nooit gecontroleerd op certificaten, in België, Frankrijk, Spanje en Portugal niet en ook niet op tripjes naar Duitsland.
Centen uit de zak klopperij is het, want er wordt nauwelijks naar het te vervoeren paard gekeken, alleen de papieren moeten kloppen qua entingen.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:17

Ja, ik weet het, politiek en belastingstelsels maken een hoop kapot, lang leve de EU. Maar voorbeeld, de papieren voor onze terugreis (Portugal naar Nederland) werden in een kantoortje geregeld na een handtekening van de plaatselijke dierenarts, kosten 10,- papieren op kantoor 40,-; totaal 50,- voor 2 paarden........het verschil is wel schrikbarend net als België dus ook een fractie van de kosten rekent.

Die hele zgn. registratie werd in Portugal niet naar gekeken of is dat geen Europa :o, alleen de handtekening van de DA was van belang. Ik vraag me dan toch echt af hoe regels zo extreem kunnen verschillen binnen Europa.

Maar influenza enting werd toch echt verplicht gesteld tijdens de reis naar Portugal, op sommige overnachtingsplekken zelfs Rhino, die hebben we dus ook overgeslagen.

Ondanks dat het Europees geregeld zou moeten zijn zijn de eisen per land nogal verschillend. Naar België is, in principe, dus niks nodig, naar Duitsland wel........omdat het een Benelux is en het ander niet. In Portugal is een krabbel van een DA genoeg en maakt wel of niet "geregistreerd" niet uit en in Nederland wordt alles tot op de bodem uitgemeten; het braafste jongetje van de klas?

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Tijdelijke verhuizing paard Nederland - Belgie - Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:38

en als je zelf een vrachtwagentje huurt en zelf rijdt, misschien een optie? Ben je goedkoper uit dan met dit gezeur of een particuliere "taxi"?
Belachelijke regeling allemaal! Ik heb toch nog steeds mijn twijfels over het hele "commerciële" verhaal; op reizen buiten de Benelux inderdaad, maar binnen de Benelux...........??

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:42

Nogmaals antwoord gehad van mijn vrienden bij de NVWA met de expliciete vraag over de transporteur! Omdat het paard terugkomt naar Nederland is het niet commercieel en is er dus geen certificaat nodig. De persoon die me dit heeft laten weten is overigens belast met het verstrekken van certificaten en keuren van dieren dus weet waar hij het over heeft.

Transporteur weet dus ook niet hoe het zit maar dat is begrijpelijk omdat het binnen de NVWA dus ook niet duidelijk is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers