Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_1
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-04-13

Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 19:32

Hallo iedereen,

van de zomer ga ik waarschijnlijk 2 maanden werken op een Mangalarga Marchador stoeterij in zuid Frankrijk. Helemaal fantastisch natuurlijk, en ik overweeg om mijn eigen gangenpaardje mee te nemen. Ik heb zelf geen ervaring met paardentransport en alles dat er bij komt kijken, dus ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Allereerst, is het voor het paard de moeite wel waard? Ik denk zelf van wel, twee maanden lijkt me lang genoeg vooor haar om te wennen (ze reageerd in nederland ook heel goed op verhuizen enz). Bovendien heb ik dan alle tijd om fanatiek met haar training aan de slag te gaan (ze is tegen die tijd 6 maar moet nog doorgereden worden). En anders staat ze hier al die tijd weer training loos. :P En dat kan ze eigenlijk niet gebruiken.

Vraag twee is de verandering van klimaat, het is daar een stuk warmer dan hier. Gaat ze dat aan kunnen? Ze is gewend om 24/7 buiten te staan (doet ze al haar hele leven) en ze komt daar ook in de kudde terecht.

En dan het transport. Ze loopt makkelijk een trailer op, maar heeft nog nooit langer dan 2 uur in de trailer gestaan, en bovendien heb ik zelf geen rijbewijs BE en trailer. Ik heb tot nu toe veel positieve verhalen gehoord over Potijk en Gelissen, wat vinden jullie daarvan? Of hebben jullie andere / betere ideeën? Qua geld moet het me eigenlijk niet meer dan 1000 euro kosten (retourtje plus papierenhandel). Is er überhaubt een manier om voor dat geld mijn paard heen en weer te vervoeren?
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen gedeeld transport doen, iemand daar ervaring mee?

En dan inderdaad de hele papierhandel. Sommige mensen zeggen dat ze er voor 100,- mee klaar zijn, terwijl ik ook veel verhalen hoor over 250,- (en dat moet voor de terug weg weer opnieuw..) Wie weet wat waar is in dit geval?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:37

Als ze 2 uur op een trailer kan staan, kan dat ook langer. Is echt geen probleem :) Ik heb een veulen gekocht dat maar een uur op de trailer had gestaan voor hij naar mij kwam en die is met de vrachtwagen van Manchester, UK naar België moeten komen :) Met 's nachts rust op stal natuurlijk.

Ik zou, in jouw geval, ook mijn paard meenemen. Ik denk echt wel dat het de moeite is, moet je je eens voorstellen wat een heerlijke ervaring dat is voor jullie beide samen!

edit: Het heeft me toen € 450 gekost incl douanepapieren, dierenartsencontrole en heel het papierwerk dat voor mij gedaan werd. 950 km

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:38

Dit is een lastig beslissing die jij alleen zelf kan nemen!

Maar op de vraag of het voor het paard de moeite waard is denk ik dat mijn antwoord nee zou zijn. 1200 heen en 1200 terug is nogal een eindje en kan een hoop stress opleveren.
Wat zijn de opties voor je paard als hij hier in NL blijft?

Mijn paard is in 2014 naar het WK in Frankrijk geweest en toen ook met trailer heen en weer gegaan. Transport uit handen geven zou ik zelf wel eng vinden.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:38

Spoiler:
Voor prijzen zou ik gewoon even offertes opvragen bij de transportbedrijven, (Derde optie is nog BSS) zij kunnen ook een prijs opgeven inclusief papierwerk.

Grootste punt gaat denk ik toch zijn het klimaat. Zuid-Frankrijk kan echt achterlijk heet zijn. Merk je dat je paardje de afgelopen warme dagen in Nederland moeite had met de temperaturen zou ik het niet doen. Had hij er weinig last van dan is het het overwegen waard. Zul je alleen je trainingstijden wel echt moeten aanpassen dus over het algemeen vroeg in de ochtend. In de avonden is het wel iets koeler maar zeker hoogzomer blijft de temperatuur flink hoog in de avond. Zelfs in de ochtenden is het dan nog best warm.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:40

Kort maar krachtig: voor 2 maanden zou ik het doen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:43

Als het een populaire route is dan zit je waarschijnlijk rond de 600 enkele reis, is de route niet populair dan schiet de prijs omhoog.
Gewoon offerte opvragen.
Ik heb ook topervaringen met potijk naar Frankrijk (inkl veulens).
Als het in de zomer is zou ik het niet doen, dan kom je toch niet tot rijden als je ook je werk al op de "koele" uren moet doen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:44

Ik heb mijn paard mee gehad naar Zuid Frankrijk. Heeft me toen, ong 6 jaar geleden, 750 euro incl papierwerk enkele reis gekost.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:44

Ik zou al die heisa ook niet aanhalen voor 2 maand. Ik vind dat getrek met die paarden niks. Je haalt ze uit hun thuis, zet ze ergens neer waar ze wennen en trekt ze dan weer weg. Misschien wat zeikerig maar goed.
Een paard die je koopt uit een ander land vind ik een ander verhaal. Net als een wedstrijdpaard die in het buitenland loopt. Die zijn niet net doorgereden en zijn ook kleiner begonnen.

Ik heb altijd voor mezelf de keuze gemaakt om niet naar het buitenland te gaan voor mijn paarden. Kost me misschien veel ervaringen, maar ik vind het een top keuze haha.

Zo is deze keuze ook erg persoonlijk. Maar ik zou struikelen over dat gesjouw voor maar 2 maand. Want 2 maand is kort. Zou het pas doen vanaf een half jaar.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:46

Ik zou het voor 2 maanden niet doen. Je bent zelf hard aan het werk. Daarnaast moet je paard dan wennen in een nieuwe kudde, die ze na 2 maanden weer moet verlaten om hier weer te wennen. Het is daar flink warmer dan hier, dus de eerste paar weken zal je weinig met haar kunnen doen omdat ze daar nog aan aan het wennen is. Dat icm transport van minimaal 10 en waarschijnlijk 14 à 16 uur: ik zou het teveel vinden.

Ik heb zelf mijn paard toen ik 7 maanden in Ierland ging wonen lekker in Nederland gelaten. Een vakantie is helemaal niet verkeerd, zelfs niet tijdens het doorrijden.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:53

Het beste kun je jouw paard dan laten vervoeren via georganiseerd groot transport. Zij regelen alles voor je, gezondheidscertificaat, vervoer etc. Dat zal heen en terug ongeveer rond € 1000,-- kosten. Wij hebben onze paarden à € 400,-- per enkele reis voor die afstand naar Zuid Frankrijk kunnen vervoeren.
Als je zelf in Zuid Frankrijk bent kun je het doen zodat je toezicht hebt op je paard en kunt ingrijpen zo nodig. Dan denk ik aan hitte (z.n eventueel overdag in de schaduw op stal zetten), bijvoeren (gras in Z-Fr is veel soberder) etc. Goed naar je paard kijken en gezond verstand gebruiken. Neem vitamine E en seleen mee, want vaak is dat hier allemaal niet zo gemakkelijk aan te komen en als het heel bergachtig is kan je paard spierpijn krijgen. Dus met rijden goed opletten en voorzichtig aan doen, zodat het lijntje niet breekt. Realiseer je dat de verandering van klimaat, omgeving, berg achtig zijn , voedingswaarde gras enorm groot is vergeleken met NL.
Het is machtig om in Zuid Frankrijk te gaan rijden. Waar in Zuid Frankrijk ga je naar toe?

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:59

Ik zou het ook niet doen. Drie jaar geleden hebben we mijn leasepaard naar frankrijk gebracht (900 km) en hoewel hij heel braaf is op de trailer, was het een pittige reis voor hem. We hebben twee uur in de file gestaan, de trailer werd bloedheet en het water van de pompstations lustte hij niet (alleen onze kleine betaalde flesjes, kwamen we in de file achter). Dat was overigens in september.

Hij is daar gebleven. Maar voor twee maanden zou ik het niet nog eens doen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:15

Ach menigeen zet zijn paard in training voor een maand of twee, dat is qua verandering voor het paard niet veel anders. Maar kan je paard goed tegen de warmte? En is het je financieel waard? Overigens zou ik mijn paard voor die korte periode zeker niet in de kudde zetten. Liever een draadje ertussen houden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:20

Wat zijn je verwachte werkuren?
Ik ken in de paarden werken enkel als 12 uur per dag buffelen waarbij je om 5-6 uur smorgens al klaar moet staan. Als je daarna je eigen dier nog moet doen is het nog stikheet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:29

troi schreef:
Ach menigeen zet zijn paard in training voor een maand of twee, dat is qua verandering voor het paard niet veel anders. Maar kan je paard goed tegen de warmte? En is het je financieel waard? Overigens zou ik mijn paard voor die korte periode zeker niet in de kudde zetten. Liever een draadje ertussen houden.


Dit inderdaad, die van mij zou het prima vinden alleen ga ik het risico niet nemen om ze voor zo'n korte tijd in de kudde te gooien.

Laura_1
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:06

Bedankt voor alle reacties! Veel verschillende geluiden, gelukkig heb ik nog een paar maanden om hier goed over na te denken en goede afwegingen te maken. (het gaat dus wel om de zomer).
Ik zou naar een gebied gaan dat Les Landes heet, ongeveer 100 KM onder Bordeaux. Qua werktijden valt het heel erg mee, ik moet in de ochtend en in de avond voeren, beetje mesten maar vooral gewoon de boel in de gaten houden daar. Ik heb dus heel veel tijd vrij om met mijn eigen paardje aan de slag te gaan. Hier in Nederland kan ze prima tegen warme dagen, ook met 30 graden rent ze vrolijk door de wei. Maar daar is het misschien nog wel 10 graden warmer. We zitten wel dicht bij de zee, en volgend de eigenaren heb je daardoor veel wind wat de hitte goed draaglijk maakt.
Lastig allemaal!

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:08

Wat ik me ook afvroeg, dan zou je dus het geld dat je daar verdient direct uitgeven aan transport? :$ :$ :$ En als ik zo brutaal mag zijn, ik neem aan dat je daar ook stalling betaald, en hier waarschijnlijk ook een deel om je stal bezet te houden. KATJINGGG ;)

Laura_1
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-04-13

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:21

haha ik zal denk ik inderdaad geen geld overhouden, maar als het me uiteindelijk ook niet heel veel geld kost, he ik het er wel voor over hoor. Mits het voor mijn paardje te doen is natuurlijk. Daar hoef ik overigens geen stalling te betalen, ze mag gewoon mee de kudde in (of met een draadje ertussen zoals me eerder aangeraden werd).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:22

Als je het er voor over hebt zou ik zeggen: je leeft maar 1 keer ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:30

Maar je stalling hier zul je ook moeten blijven betalen als je je plekje nog terug wilt na 2 mnd. Tenminste dat is wel gebruikelijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:16

Ben je er al eens geweest? Staan de mensen, de manier van paarden houden en de omgang met de dieren je aan?

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:42

Mooi gebied waar je naartoe gaat!
Er is niet zoveel verschil in warmte daar.
Ik heb goede ervaringen met Gelissen en als er meerdere paarden meegaan dan word het goedkoper.
Ben benieuwd wat je tenslotte beslist en als je je paard meeneemt naar je ervaring.
Succes en alvast veel plezier toegewenst met of zonder je eigen paard :D

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:21

Ik zou het zelf teveel gedoe vinden voor 2 maanden, maar voor je paard hoef je het niet te laten denk ik. Hoeveel paarden zijn er vorig jaar niet naar Rio gevlogen voor de olympische spelen. Of internationale wedstrijden. Daar hoor je toch ook niemand over dat het niet kan en dat is soms maar voor een paar dagen of een week. Wat nog wel een overweging is, is de ondergrond daar. Als het erg bergachtig en stenig is, heb je misschien een ijzertje nodig om teveel slijtage tegen te gaan. Ook als de hoeven hier in nederland veel kunnen hebben, zijn de gebieden daar wel heel anders. Maar ik ken het gebied niet verder, dus misschien valt het mee :)

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:32

ik zou het voor 2 maanden ook niet doen.. liever 2 maanden vakantie doet een paard heel goed, en de training kan je later wel weer oppakken dat is hij niet zomaar vergeten en daarbij is hij pas 6 jaar oud dus tijd zat.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard voor 2 maanden mee naar zuid Frankrijk (1200 km) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:48

Ik zou hem meenemen. Paardje heeft jouw, je hebt de tijd en het is daar zo mooi rijden!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:27

Ga je toevallig naar Max?

Wij zijn afgelopen jaar voor een wedstrijd naar Spanje geweest. Vanuit Zuid Nederland een stop gedaan net onder Parijs (nacht op een camping, paard in paddockje) en toen door naar Zuid Frankrijk. Daar ook een nacht gebleven en toen naar Spanje doorgereden. Na een week in Spanje dezelfde weg weer terug.
Voor twee maanden zou ik zeker paard meenemen :j en het is inderdaad mooie omgeving!