Wel of niet (4 paards trailer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 14:59

Voor het mennen zijn wij aan het kijken naar een optie om 2 pony's op de wagen te kunnen
stallen bij een samengestelde wedstrijd.

Huidige situatie:
2 paards trailer met koetsframe en auto die 2300kg mag trekken
caravan achter onze andere auto.

optie's:

1. Trailer geschikt voor 4 paarden
Leeg gewicht 1450 kg. Betekend dat we nog 850 kg hebben om te laden. 2 ponys = 600 kg koets = 180 kg totaal 780kg. Zou in theorie moeten kunnen aangezien we ook nog wat aanpassingen aan de trailer willen waardoor hij misschien nog 100 kg lichter kan worden (weghalen zadelkamer en minder tussenschotten)

Voordelen:
Makkelijk stallen
kan er zelf mee rijden
geen wegenbelasting en verzekering
weinig onderhoudskosten

Nadelen:
Kan de auto het voldoende trekken met bijv. harde wind
laadgewicht

2. Vrachtwagen op B of C rijbewijs
Ik heb zelf B-E man heeft C-E rijbewijs.

Voordelen:
Geen problemen met laadgewicht
caravan kan er achter

moeilijker te stallen
onderhoudskosten
Alsnog een 2e auto aanschaffen ivm werk
Kosten wegenbelasting en verzekering
zal zelf C rijbewijs moeten halen (kosten)

Ik zou graag jullie ervaringen of mening willen horen. optie 1 heeft wel de voorkeur alleen ga ik nu steeds meer twijfelen. Uiteraard speelt eigen voorkeur ook wel mee de 1 rijd nu eenmaal liever met een vrachtwagen en de ander met een trailer. Eis is wel dat ik er alleen mee op stap moet kunnen ivm les en ploegendienst van man.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:05

Volgens mij mag je boven de 3500kg (Trailer en auto) niet rijden zonder CE rijbewijs. Auto die 2300 mag trekken zal meer wegen dan 1000 kilo.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:12

Als je geld genoeg hebt zou ik absoluut voor een vrachtwagentje gaan al dan niet met trailer/aanhanger.
Maar dit is gewoon prijzig in aanschaf en onderhoud.
Let hier ook op dat je voldoende pk hebt om snelheid te houden.

Tegen het max van je trekvermogen van je auto zitten vind ik niet zo'n probleem qua trekkracht. Wel neem je natuurlijk meer risico bij het moeten opvangen van heftig remmen of uitwijk manouvre.

Hoe de nieuwe regels zijn qua rijbewijs, ik weet het echt niet meer, is zo afhankelijk van wanneer je rijbewijs gehaald hebt en dan nog blijft het een hele puzzel.
Maar uiteraard wel even iets om goed uit te zoeken ivm verzekeringen.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:15

LovingTweety schreef:
Volgens mij mag je boven de 3500kg (Trailer en auto) niet rijden zonder CE rijbewijs. Auto die 2300 mag trekken zal meer wegen dan 1000 kilo.

Het gaat bij 3500kg totaalgewicht (eigen en laadvermogen) om een B-rijbewijs. Boven dit gewicht heb je met een auto genoeg aan een B-E rijbewijs, met een vrachtwagen als trekkend voertuig heb je pas een C nodig (en met kar dan C-E).
Qua rijbewijs zit ts dus goed voor de auto met trailer.

Ik heb nog nooit met een trailer gereden, dus geen idee. Toch zou ik een lichte voorkeur voor trailer hebben ivm stalling en wegenbelasting.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:17

Dat is niet waar LovingTweety. Combigewicht van trailer+auto mag niet boven 3500 uitkomen met alleen B rijbewijs. Bij BE mag de trailer op zichzelf niet meer wegen dan 3500.

Wat is de reden dat je voor de 4-paards trailer zou willen gaan t.o.v. de trailer met koetsframe?
Ons team rijdt met een vrachtwagen met aanhanger. We rijden dan wel vierspan pony. Gaan wekelijks met de combinatie met 5 tot 9 pony's en 3 wagens (2x marathon en 1x sulky) naar de clubles. Wanneer er maar twee of 3 pony's meegaan past de wagen ook prima erbij in de vrachtwagen.

Gaan jullie geregeld op wedstrijd? Anders kunnen jullie een beetje bij anderen kijken hoe zij het spul geregeld hebben. Vragen naar de voors en na's?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:23

LovingTweety schreef:
Volgens mij mag je boven de 3500kg (Trailer en auto) niet rijden zonder CE rijbewijs. Auto die 2300 mag trekken zal meer wegen dan 1000 kilo.


bovenstaande geld alleen voor rijbewijs B (zonder E).

Als je de trailer ontdoet van een van de tussenschotten zal je wat meer spelling hebben en dus meer laadvermogen. ook mag je de kogeldruk bij het laadgewicht van de auto rekenen ipv de trailer. Dus als de trailer inderdaad 1450 kg is lijken de gewichten geen probleem.

Je schrijft dat een auto met caravan rijd en de andere met de paardentrailer. Voor de windbelasting is de caravan slechter dan een langere paardentrailer.

Ook met zijwind zal de caravan meer problemen geven dan de paardentrailer. Een auto met 2300 kg trekvermogen mag op de nederlandse wegen geen problemen geven met trekkracht en harde wind en de genoemde trailer.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:04

Ja, na 4 mensen die het zeggen snap ik het wel hoor, ik kan lezen. Ik ging gewoon twijfelen.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 16:20

Bedankt alvast voor de reactie's!

@cabelona het gaat ons dan om de stalling op de wedstrijd. Ik rijd nu enkelspan en die staat prima op de trailer gestald op wedstrijd. Maar 2 passen er niet in. We hebben nu een trailer in gedachten met voor uitloop zodat we daar de wagen kunnen laden en er achter de pony's. Dan zouden ze ook samen op de trailer kunnen slapen. Trailer is 4.90 bij 2.07.

en idd we gaan al regelmatig op wedstrijd en hebben ook al meerdere creatie's voorbij zien komen. Altijd erg leuk op een rondje te doen en kijken hoe andere het zien.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:41

Cabelona schreef:
Dat is niet waar LovingTweety. Combigewicht van trailer+auto mag niet boven 3500 uitkomen met alleen B rijbewijs. Bij BE mag de trailer op zichzelf niet meer wegen dan 3500.


Dit klopt ook niet helemaal, als je voor 19 januari 2013 het E rijbewijs hebt gehaald geldt dat namelijk niet en maakt het gewicht niet uit (tot aan 17,5 ton totaalgewicht geloof ik).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:50

Welke combinatie mag ik rijden met welk rijbewijs? -> http://be.ter.net

TS: ikke hier op bokt is erg bedreven in goed advies geven van dit soort zaken, pb die anders even (of naar dit topic lokken, natuurlijk)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:14

Hangt ook wel een beetje van de trailer af denk ik. Staan de paarden diagonaal of 2x 2 paarden naast elkaar, of gewoon dwars net als in een vrachtwagen?

Weet dat ze bij onder de kastanje een 4paards trailer hadden met 2x 2 naast/achter elkaar. Hier kon idd gewoon makkelijk een koets en 2 paarden in.
Zou niet durven zeggen of dat net zo makkelijk past in een trailer waar de paarden diagonaal staan ivm de tussenschotten.
Bij dwars is het ook geen probleem. (Wel opletten of de pony's niet aan je koets gaan knagen :+ )

Kwa stalling zou je nog aan een tent kunnen denken die je aan de trailer zet. Dit zul je vast ook weleens gezien hebben op wedstrijd. Nadeel is dan wel weer dat dat weer gewicht met zich mee brengt.

Een vrachtwagen is in vele opzichten makkelijk(er) maar heeft idd ook nadelen buiten de verzekering en belasting om. Denk bijvoorbeeld aan de hoogte en idd het rijbewijs.
Bij een vrachtwagen hoef je minder snel (afhankelijk van model, type en opbouw uiteraard) te zitten rekenen met gewichten of alles er wel in mag om legaal over de weg te mogen.
Houd trouwens ook rekening met zaken als de extra "tol" in Belgiƫ mocht je daar willen starten of doorheen willen rijden op weg naar Frankrijk bijvoorbeeld.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:22

Oja als je voor een vrachtwagen gaat moet je ook rekening houden dat je een logboek bijhoud, zodat je kunt aantonen dat je niet commercieel rijdt. Volgens mij had dat te maken met je belasting tarief. Maar pin me hier niet op vast....

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:25

Wij hebben zelf een Rettemaier trailer, hier passen 4 grote en 5 kleine IJslanders in. Zoiets zou ook moeten kunnen met een koets ! Ik weet zelfs iemand die er 1 met een dissel (zo heet dat toch) heeft om de kar erop te trekken en dan een schot dicht en dan 2 paarden erachter.
Zelf hebben wij er een uitbouwbox bij voor op wedstrijden, een soort stal die je aan de trailer kan bouwen (is niet veel werk).
Over een vrachtwagen kan ik je geen advies geven. Ik weet wel dat je in bepaalde trailers ook een soort caravan gedeelte heb dus dan zou je geen extra caravan mee hoeven nemen...

Afbeelding
Afbeelding

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:51

Maaike, ik laat een aanhangwagen/trailer bouwen bij Marsman in Wijhe. Alleen mijn paarden gaan strakjes aan de wagen, omdat ze wat groter zijn natuurlijk :P Dus als iedereen even wil duimen dat hij echt voor het seizoen klaar is dan graag :D

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 21:33

@ ips ik ga voor je duimen!

Afbeelding

Het zou bij ons gaan om deze. Maar dan zonder zadelkamer. Paarden reizen schuin. Heb berekend dat die van mij bijna overdwars kunnen staan.

Living is niet perse nodig omdat we toch onze caravan hebben.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wel of niet (4 paards trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:59

Ik heb ook naar die Trailers gekeken, maar daaraan kunnen geen paarden aan de wagen slapen. Wij hebben een grote bus gekocht en die wordt camper (gaan we dan delen met mijn ouders).

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:09

Hilary schreef:
Welke combinatie mag ik rijden met welk rijbewijs? -> http://be.ter.net

TS: ikke hier op bokt is erg bedreven in goed advies geven van dit soort zaken, pb die anders even (of naar dit topic lokken, natuurlijk)

Nee, ikke is daar totaal ongeschikt voor. Die vindt trailers voor sukkels als je grote vrachtwagens mag rijden :D :D

En helpen kan ik je ook nauwelijks; ik kijk dan eerst of ik het zelf iets vind voordat ik het doorgeef }> tenzij je fors meer budget er tegenaan wil gooien dan wat ikke te besteden heeft.

Wat een veel groter probleem is, heb ik ontdekt: kloppend laadvermogen!!
Het is toch van de ratten besnuffeld dat je een vrachtwagen aan durft te bieden van 12 ton TMM en die dan bij nader onderzoek (http://www.rdw.nl) wel helemaal wereldschokkend 950kg laadvermogen heeft!!! Maar wel opscheppen dat er 4 paarden op passen!
Ik ging kijken bij een vrachtwagen die op papier 2600kg zou mogen laden, maar die ik liet wegen (achterdocht vanwege wijze van opbouw) en uit kwam op 1850kg!

Verder is er voor alles wat te zeggen, maar evengoed zijn al die argumenten ook onderuit te halen. Er is geen goed of fout, een oplossing is niet beter of slechter dan de andere; het is maar net welke factoren van belang zijn en waar je toevallig tegenaan loopt.

De reden dat wij voor een vrachtwagen gaan is dat een van onze paarden echt van mening is dat ze niet in een trailer past. Zolang het breed staat, geen probleem, maar als je het schot op z'n plek zet, raakt ie in paniek.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:26

Wij hebben 2 jaar geleden dezelfde keuze gemaakt. Bij ons werd het de trailer en nog geen moment spijt van gehad. Het enigste nadeel was dat we nu met 2 auto's op pad moeten ipv 1 vrachtwagentje. Maar we hebben een lieve schoonvader die de caravan naar de wedstrijd brengt. Momenteel hebben we een wedstrijdstop maar vinden wij het nog steeds ideaal om met de trailer naar leuke plekken te rijden om daar te gaan mennen. Trailer ligt heel stabiel achter de auto. Succes met je keuze!


Afbeelding

Afbeelding