Mag ik hier 'zomaar' paarden houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Mag ik hier 'zomaar' paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 12:55

Stel: Ik heb een object op het oog. Dit object is ruim 7000m2 en heeft momenteel een agrarische bestemming.
Op het object is al bestaande bouw aanwezig, namelijk: woonboerderij met aangebouwde stal, boerderijwinkel met open loods, 2 voormalige veestallen, loods/werktuigberging.

Er worden momenteel geen paarden op gehouden.
Stel ik wil hier recreatief paarden houden, dus dat betekent max 5 (of was het 7?) paarden.

Mag ik dan zomaar, zonder toestemming van de gemeente e.d.:
- Boxen bouwen in de loods?
- Een stuk bestrate grond/gewoon grond omploegen en inzaaien om als weiland te laten dienen?
- een paddock aanleggen? (dat wil zeggen een gedraineerde paddock met vaste omheining).

Wat betreft een bak aanleggen begrijp ik dat ik een vergunning nodig zal hebben. Vaste omheining is geen must, prikpaaltjes met lint is ook prima. Maar ik wil wel drainage en verlichting (geen voetbalvereniging sterkte maar ik wil wel uit de voeten kunnen in de winter).
Stel ik heb dit object op het oog, maar het mogen aanleggen van een bak zal voor mij een beslissende factor zijn om tot aankoop over te gaan.
Kan ik, zonder dat ik dus al eigenaar ben van het object, informeren bij de gemeente of ik hier een vergunning voor zal krijgen? Wat voor tijdsbestek zal hier overheen gaan? De verkopers kunnen tenslotte geen 6maanden op mij wachten :Y)

Zomaar wat vragen, wie heeft er voor mij antwoorden?

Groetjes Karin

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:00

Als de loods er al staat, zullen de stallen intern geen probleem zijn. Per gemeente is het aantal paarden hobbymatig houden verschillend, zal gemiddeld 4 of 5 zijn. Altijd informeren bij de gemeente voor je een object koopt, maar houdt ook rekening met het feit dat het een agrarische bestemming heeft. Als jij je geld 'buitenshuis' verdient mag je er officieel niet wonen. Dus vraag of het omgezet kan worden naar een woonbestemming en hoeveel dat kost. Zeker als het buiten de bebouwde kom is kan dat een probleem zijn.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Mag ik hier 'zomaar' paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:05

Paddock/bak aanleggen mag prima, maar officieel alleen op het bouwblok zelf.
Helemaal met een vaste omheining (wat als bouwwerk wordt gezien).
Dat geldt ook voor verlichting.
Op je eigen bouwblok mag je de boel verlichten (mits het niet op vol vermogen bij de buren naar binnen schijnt), maar verlichting op je wei; dat mag niet.

Dus even kijken hoe groot het bouwblok is en of je daar simpel een paddock/bak aan kan leggen (hier is dan geen vergunning voor nodig).

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Mag ik hier 'zomaar' paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:08

krijg je een hypotheek voor een agrarisch object, dat is vraag 1 vrees ik

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:08

Laat ik even vooraan beginnen, bij een object met agrarische bestemming mag een burger niet zomaar er gaan wonen en paarden houden voor de hobby.
Dit object mag alleen verkocht worden aan iemand met een agrarisch bedrijf of plannen daarvoor.
En de meeste banken zullen de hypotheek aanvraag ook afwijzen bij een agrarisch object. Je mag er simpelweg niet wonen.
Er zijn al meer topics hierover op bokt geloof ik.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:10

Heeft woning een woonbestemming? Of ook agrarische? Daar zou ik eerst maar naar informeren zeker ook mbt hypotheek aanvraag.

Verder zou ik de gemeente bellen mbt loodsen en of schuren bouwen en of afbreken voor je voor "verrassingen " komt te staan.

De gemeente alleen kan je de juiste antwoorden geven en niet bokt. Per gemeente wil nog wel eens verschillen Hoe en wat ze met bepaalde percelen willen.

Succes.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 13:41

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een agrarische bestemming had omdat er een boerderijwinkel aanwezig was.
En omdat er nu al een huis aanwezig is waar gewoond wordt dacht ik dat dit gewoon oke was.
Maar dit is dus te simpel gedacht van mij?

@Brainless, het bouwblok is dus niet automatisch het gehele perceel?

Voor de duidelijkheid: het is niet mijn intentie om dit specifieke object nu meteen te kopen.
Wij willen wel gaan kopen eind dit jaar, en kom wel meer van dit soort objecten tegen dus was benieuwd hoe het precies allemaal zat.

Maar je kan dus op een object met gewoon woonbestemming uiteindelijk ook hobbymatig paarden houden zonder problemen?

Ik zag bijvoorbeeld ook een object: Op het pand rust de bestemming “bedrijf”. Als functieaanduiding is het pand aangeduid als “hoefsmid”.

Ik was nogal verbaasd dat je met de functie aanduiding hoefsmid dus blijkbaar een pensionstal kan opzetten (denk aan veel boxen, buitenbak, paddocks, stapmolen en weiland etc)

Ik had blijkbaar een heel ander beeld bij 'agrarisch' :+
En ik moet dus nog een en ander uitzoeken en in verdiepen voor die tijd.

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Re: Mag ik hier 'zomaar' paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:48

www.ruimtelijkeplannen.nl hierop kun je precies zien wat voor bestemming er op welk gedeelte van het perceel zit.

een bak of paddock mag je hier niet zomaar bouwen ook binnen het bouwblok niet. daar moet evengoed een vergunning voor aangevraagd worden.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:50

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een agrarische bestemming had omdat er een boerderijwinkel aanwezig was.
En omdat er nu al een huis aanwezig is waar gewoond wordt dacht ik dat dit gewoon oke was.
Maar dit is dus te simpel gedacht van mij?


Nee, in veel situaties wordt agrarische bestemming automatisch omgezet naar woonbestemming bij verkoop (is bij ons gebeurd). Is afhankelijk van het bestemmingsplan van de gemeente en dat is makkelijk na te zoeken.
En wat is een paddock? Een stukje afgezet land, meestal geen probleem. Maar soms wel, weer afhankelijk van je gemeente.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Mag ik hier 'zomaar' paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:55

Hier ook omgezet van agrarisch naar woonbestemming, maar niet automatisch, duurt lang en kwam met een fikse rekening. Maar klopt wat josien_m_ zegt, hangt geheel van het bestemmings- en toekomstplan af en na te vragen bij de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:05

josien_m_ schreef:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een agrarische bestemming had omdat er een boerderijwinkel aanwezig was.
En omdat er nu al een huis aanwezig is waar gewoond wordt dacht ik dat dit gewoon oke was.
Maar dit is dus te simpel gedacht van mij?


Nee, in veel situaties wordt agrarische bestemming automatisch omgezet naar woonbestemming bij verkoop (is bij ons gebeurd). Is afhankelijk van het bestemmingsplan van de gemeente en dat is makkelijk na te zoeken.
En wat is een paddock? Een stukje afgezet land, meestal geen probleem. Maar soms wel, weer afhankelijk van je gemeente.


Automatisch? Hier kosten dat 180.000 euro -O-

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:10

Anoniem schreef:
josien_m_ schreef:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een agrarische bestemming had omdat er een boerderijwinkel aanwezig was.
En omdat er nu al een huis aanwezig is waar gewoond wordt dacht ik dat dit gewoon oke was.
Maar dit is dus te simpel gedacht van mij?


Nee, in veel situaties wordt agrarische bestemming automatisch omgezet naar woonbestemming bij verkoop (is bij ons gebeurd). Is afhankelijk van het bestemmingsplan van de gemeente en dat is makkelijk na te zoeken.
En wat is een paddock? Een stukje afgezet land, meestal geen probleem. Maar soms wel, weer afhankelijk van je gemeente.


Automatisch? Hier kosten dat 180.000 euro -O-


180.000 euro! Bijna 2 ton, weet je dat zeker? Daar koop je zowat een tweede huis voor.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 14:10

Wauw dat is een fiks bedrag! Dat telt ook zeker mee dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:12

QuintaenJojo schreef:
Anoniem schreef:

Automatisch? Hier kosten dat 180.000 euro -O-


180.000 euro! Bijna 2 ton, weet je dat zeker? Daar koop je zowat een tweede huis voor.


Jep.. Ging wel over een zeer groot perceel (enkele hectare) en een erg grote boerderij. Was geen object van 300.000 om het zo maar even te zeggen ;)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Mag ik hier 'zomaar' paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:14

Bij ons in de gemeente, ook Brabant is het helemaal niet mogelijk.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:23

Automatisch? Hier kosten dat 180.000 euro -O-
[/quote]

180.000 euro! Bijna 2 ton, weet je dat zeker? Daar koop je zowat een tweede huis voor.[/quote]

Jep.. Ging wel over een zeer groot perceel (enkele hectare) en een erg grote boerderij. Was geen object van 300.000 om het zo maar even te zeggen ;)[/quote]

Vreemd, de grote van een perceel maakt niet uit in de kosten van de omzetting, daar staat gewoon per gemeente een bedrag voor. Of je nu 1 of 10 hectare hebt en de grote van het woonhuis al helemaal niet. Maar misschien bij jullie een afwijkende regeling.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:26

QuintaenJojo schreef:
Automatisch? Hier kosten dat 180.000 euro -O-


180.000 euro! Bijna 2 ton, weet je dat zeker? Daar koop je zowat een tweede huis voor.[/quote]

Jep.. Ging wel over een zeer groot perceel (enkele hectare) en een erg grote boerderij. Was geen object van 300.000 om het zo maar even te zeggen ;)[/quote]

Vreemd, de grote van een perceel maakt niet uit in de kosten van de omzetting, daar staat gewoon per gemeente een bedrag voor. Of je nu 1 of 10 hectare hebt en de grote van het woonhuis al helemaal niet. Maar misschien bij jullie een afwijkende regeling.[/quote]

En wanneer het huis in een LOG (landbouw ontwikkelingsgebied) staat is het vrijwel nooit mogelijk.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:30

En wanneer het huis in een LOG (landbouw ontwikkelingsgebied) staat is het vrijwel nooit mogelijk.[/quote]

Klopt, is hier ook inderdaad.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:31

vso1990 schreef:
http://www.ruimtelijkeplannen.nl hierop kun je precies zien wat voor bestemming er op welk gedeelte van het perceel zit.

Dit is een goeie tip. Hier kan je heel veel informatie vinden, niet alleen welke bestemming er op het perceel zit, maar ook het bouwblok en welke andere waarden het perceel nog meer heeft. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat sommige percelen een 'archeologische waarden'-stempeltje hebben. Dit betekent dat er mogelijk wel eens iets van archeologische waarde in de grond zou kunnen zitten (omdat de Romeinen 2000 jaar geleden dat perceel hebben overgestoken om van A naar B te komen, bijvoorbeeld). Vaak betekent dit dat je in dat perceel maar tot een bepaalde diepte mag graven; voor drainage ben je dan dus aangewezen op afgraven tot de diepte die mag en vervolgens de bak opbouwen. Die komt daardoor iets boven het maaiveld te liggen.

Wat ook per gemeente verschilt is het aanleggen van bakken en paddocks. Een vaste omheining wordt in onze gemeente gezien als 'rijbak' en daar moet je buiten je bouwblok een vergunning voor hebben, want het is een bouwwerk. Haal je echter de planken van de palen af en span je lint, dan heet het ineens een 'paddock' en mag het wel. Een vriendin van mij heeft dus een paddock van 20x40 met een Agterberg-bodem :Y)

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:45

Via de bag-viewer kun je de omschrijving van het gebouw bekijken.(even Googlen)
En via http://www.ruimtelijkeplannen.nl zie je alles over de bestemming en bouwblokken enz.
Beiden gratis

Via http://www.webwinkel.kadaster.nl kun je eigendomsinformatie aanvragen, daar staat ook de omschrijving object op en ook de aankoopprijs van de huidige eigenaren. Daar betaal je wel 2,40 voor.
Laatst bijgewerkt door Ania op 26-01-17 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:46

Anoniem schreef:
josien_m_ schreef:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een agrarische bestemming had omdat er een boerderijwinkel aanwezig was.
En omdat er nu al een huis aanwezig is waar gewoond wordt dacht ik dat dit gewoon oke was.
Maar dit is dus te simpel gedacht van mij?


Nee, in veel situaties wordt agrarische bestemming automatisch omgezet naar woonbestemming bij verkoop (is bij ons gebeurd). Is afhankelijk van het bestemmingsplan van de gemeente en dat is makkelijk na te zoeken.
En wat is een paddock? Een stukje afgezet land, meestal geen probleem. Maar soms wel, weer afhankelijk van je gemeente.


Automatisch? Hier kosten dat 180.000 euro -O-


Als het afwijkt van de omgevingsfactoren of bestemmingsplan kun je altijd een verzoek indienen bij de gemeente om het aan te passen vaak is het dan gratis

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:51

Hou er ook rekening mee dat de bank moeilijk doet over het vertrekken van een consumenten hypotheek op een pand met agrarische bestemming.
Vaak kun je dan een intentie verklaring aanvragen bij de gemeente waardoor de bank dan alsnog zou kunnen meewerken. Intentie verklaring is sneller dan uiteindelijk de definitieve bestemmingwijziging.

Het verschilt een beetje per gemeente of een paddock en/of rijbak gezien wordt als bouwvergunningsplichting. Hier in de gemeente wel.

Verharding valt hier niet onder.

Houden van paarden is bij de meeste vastgesteld op max. 7. Ander wordt het niet meer gezien als hobbymatig houden van ..... en moet je weer extra vergunningen aanvragen.

edit: alleen het fokken van paarden valt onder een agrarische bestemming. Een manege of pensionstal dus niet.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:26

hoogstwaarschijnlijk is de bestemming nu VAB (voorheen agrarische bestemming) want 7000m daar kan geen agrarier van leven.
Daarmee kun je zonder problemen een hypotheek krijgen, enige beperking is dat je dan geen "bouwvergunning" meer kan aanvragen. Ondanks dat ik dit hier aan de hand heb kon ik met de nieuwe omgevingsvergunning wel gewoon een grote badkamer aanbouwen, compleet zonder vergunning. (vroeger moest je voor een dakkapel al een bouwvergunning aanvragen)
Ik had ook de VAB over kunnen zetten naar woonbestemming, dan had ik 10.000euro moeten betalen en 200m2 schuren moeten afbreken (je mag dan max 200m2 schuren hebben) dat was voor mij geen optie, ben blij met mijn ruime stallen en hooiopslag :D

LiesBakker
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:13

Het verschilt erg per gemeente. Ik zou daar eerst je vragen neer leggen. Succes!!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:48

En dan kan het nog zo zijn dat je huis wel een woonbestemming heeft maar dat het perceel agrarisch is (bij een groter perceel) en dat de bank daar dan weer een bult vragen over heeft. Ging bij ons op een totaal van 3000m2.

Of dat je je weiland wat niet 'aansluitend' ligt (aan de overkant van de weg) helemaal niet mee kunt nemen in de hypotheek.

Verder zijn heel veel van de ervaringen die je hier hoort van gemeente tot gemeente compleet verschillend. Navraag doen bij de betreffende gemeente lijkt de enige optie.

En even los van de regels: hoe de buren ergens tegenaan kijken.