verzekering wie is er verantwoordelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 21:55

Ik huur een weiland en/of, maar nu komt de vraag.

Ik heb hierop 3 paarden staan, ik huur PER STAL. er zijn 6 stallen.
er staat nu nog iemand bij zij huurt op dit moment 1 Stal.
Bij deze stallen zit weiland en een hopeloze bak. Onze paarden staan samen op een Paddock Paradise.
Verder qua onderhoudt in de weide dit doen wij zelf. De stallen gebruiken wij als opslag.

Stel: Mijn paarden breken uit, dat altijd kan gebeuren (wat je niet hoopt) maar het gebeurd.
Ze zijn uitgebroken. Wie er is er dan verantwoordelijk ??

Ben ik dat ? omdat het mijn paarden/weide genoot haar paard
Of is dat de grond eigenaar ?

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:01

Mij is altijd verteld dat de eigenaar van het paard ten alle tijde verantwoordelijk is. Maar verder dan 'verteld' kom ik ook niet :Y)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 22:15

Doubtless schreef:
Mij is altijd verteld dat de eigenaar van het paard ten alle tijde verantwoordelijk is. Maar verder dan 'verteld' kom ik ook niet :Y)


Hihi. Nou dat hebben wij ook. Maar welke verantwoordelijkheid heeft de verhuurder.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:30

De verhuurder geen. De houder van de dieren draagt zorg voor de dagelijkse verzorging, maar ook voor een deugdelijke omheining.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 22:32

NenaC schreef:
De verhuurder geen. De houder van de dieren draagt zorg voor de dagelijkse verzorging, maar ook voor een deugdelijke omheining.

Dat zou betekenen dat je op pension ook naar de omheining moet kijken.
Daar huur je ook een stal + weide (als ze daarop komen)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:53

Omdat hier niet een ervaring of een dienst wordt gevraagd maar het gaat om juridische aansprakelijkheid verplaats ik dit topic naar TAO.
ED --> TAO

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:55

Als het zo is dat je er verantwoording voor draagt is het jou verantwoordelijkheid. Maar je ziet dit vaak ook in de prijs is dan huur je alleen een stukje grond en betaal je zelf voor al de rest dus ook omheining

Sta je op volpension dan draagt de staleigenaar zorg voor de omheining maar daar betaal je dan ook voor.

Zo zou ik het zien

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:11

Als paardeneigenaar ben je altijd aansprakelijk voor schade die door jouw paard veroorzaakt wordt. Het is dan ook aan te raden om bij je aansprakelijkheidsverzekering te checken hoe (uitgebreid) je verzekerd bent.
Als je paard uitbreekt door een ondeugdelijke omheining, dan kun je proberen schade te claimen bij (aansprakelijkheidsverzekering van) de eigenaar van de opstallen. Ik geef je alleen weinig kans, want op het moment dat je hebt kunnen zien dat de omheining niet deugt en je toch je paarden daar laat lopen, neem je weloverwogen zelf het risico van uitbreken.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:20


Brendabeumer

Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:09

In eerste instantie de paardeneigenaar denk ik.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:12

jullie onderhouden de weide e.d.,dus ook de omheining,dus simpel zat,zonder twijfel ben je dan 300% verantwoordelijk.

de eigenaar van de grond doet nl niets in het onderhoud.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:17

Mijn gedachte zou zijn:
--> Paard dat ontsnapt vanwege ondeugdelijke heining: De persoon die verantwoordelijk is voor de omheining.
--> Paard springt bijv. uit de wei: Eigenaar zelf
--> Omheining is niet goed gesloten: Persoon die de omheining niet goed gesloten heeft.

Maar ik vraag me af of het uit maakt wie verantwoordelijk is. De schade die een paard maakt is voor zover ik weet altijd voor de verzekering van de eigenaar.

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:27

Is dit niet geregeld via de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar?

Excuses als ik iets heel raars zeg hoor, maar ik heb onlangs contact gehad met onze verzekeringsmaatschappij, en zij gaven aan dit ik als eigenaar, via hun, verzekerd ben indien mijn paard schade veroorzaakt aan derden, bijvoorbeeld in geval van losbreken en tegen een auto aanlopen.

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:34


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:59


NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:04

Ik heb het gehad schade 600 euro ivm rennen over een bollenveld.
Is gewoon Door mijn wa uitbetaald.
Ik ben eigenaar en dus ook verantwoordelijk.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:15

Ik ben verzekeringsadviseur en de eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk. Schade die je paard/ hond/ kat maakt is volgens de NL wet hetzelfde als wanneer jij de schade zou hebben gemaakt. TENZIJ je kan bewijzen (dus bewijslast ligt bij jou) dat een ander verantwoordelijk is. Bijvoorbeeld je stalgenoot laat je paard expres vrij uit de wei en je hebt hiervan getuigen.

In de praktijk keert jouw eigen aansprakelijkheidsverzekering schade veroorzaakt door je paard aan derden gewoon uit. Tenzij ze in de polisvoorwaarden paarden uitdrukkelijk uitsluiten van dekking. Er zijn n paar verzekeringen die dat doen dus vraag het ff na

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:23

Voor zover ik kan inschatten of ingelicht ben:

De eigenaar van het paard(en) is verantwoordelijk. De eigenaar van het land is alleen verantwoordelijk voor situaties waarin bijvoorbeeld illegale praktijken - al dan niet door derden - worden uitgevoerd. Of als hij giftige stoffen in zijn land verwerkt, waardoor de paarden wat oplopen/doodgaan. Maar hij is nooit aansprakelijk voor wat de paarden van de huurders aanrichten (tenzij hij aantoonbaar iets heeft gedaan waardoor de paarden aan de kletter gaan).

Een verzekeringsadviseur kan je hier het beste over informeren.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:23

Is er niemand die de moeite neemt om de link even te lezen waarin staat hoe het écht zit? :?

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:23

Oh, lees nu boven mijn vorige post iets van gelijke strekking. :D

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: verzekering wie is er verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 10:24

Ik heb hem gelezen.

Toch maakt mijn verzekering toch een iets ander verhaal. Ook de eigenaar van de weide is verantwoordelijk. Maar het is mij Iets helderder.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:22

:') Ben wel benieuwd waarom die verzekeraar dat dan anders ziet.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 18:59

LDRD schreef:
:') Ben wel benieuwd waarom die verzekeraar dat dan anders ziet.


Wij hadden gemaild, met hele uitleg, en hun kijken dus niet alleen naar van wie is het paard.
Maar ook van wie is het weiland, de staat van de weide, en ook wat ging er aan vooraf, zijn ze opgejaagd etc..

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:11

Marjo89 schreef:
NenaC schreef:
De verhuurder geen. De houder van de dieren draagt zorg voor de dagelijkse verzorging, maar ook voor een deugdelijke omheining.

Dat zou betekenen dat je op pension ook naar de omheining moet kijken.
Daar huur je ook een stal + weide (als ze daarop komen)



Nee, want dan huur je een stal en weide van een pensionhouder, het is daarmee een pensionplek
dan is de pensionhouder dus in beginsel verantwoordelijk voor een deugdelijke omheining en de eigenaar van het paard. je bent wel verantwoordelijk om gebreken direct te melden natuurlijk.. zodat je paarden niet kunnen ontsnappen.

huur je een wei met stal, zonder dat er verder sprake is van een pensionhouder en doe je alles dus zelf, dan ben je verantwoordelijk dat de wijze waarop jij de paarden houdt ook een deugdelijke wijze is..

Waar je wel op kunt staan, voor aanvang van het huurcontract, is dat je de grond huurt met deugdelijke omheining, deugdelijk aangelegd electra een deugdelijke water aansluiting etc. als je 'as you see is as you get' een huur aangaat, dan zul je er zelf mee aan de slag moeten.

verder dan dat is de eigenaar van het paard altijd aansprakelijk voor de schade die het paard aanricht.
De aansprakelijkheidsverzekeraar kan het op hun beurt verhalen op de wa verzekering van de grondhouder als ze aan de deugdelijkheid twijfelen. maar in beginsel is de eigenaar van het dier aansprakelijk.


LDRD schreef:
:') Ben wel benieuwd waarom die verzekeraar dat dan anders ziet.


omdat er nogal een grijs gebied zit.. namelijk het houden van dieren (waarvan je dus geen eigenaar hoeft te zijn). En daar boven op. Als de grondeigenaar iets 'doet'. daar valt ook nalaten onder.. onderhoud laten versloffen is ook 'iets doen', waardoor een paard kan uitbreken en schade kan aanrichten.. als je als eigenaar van het dier daarover melding gemaakt het en je paard breekt uit en richt schade aan.. reken dan maar dat je aansprakelijkheidverzekeraar het gaat verhalen bij de WA van degene die het dier hield.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:17

Marjo89 schreef:
LDRD schreef:
:') Ben wel benieuwd waarom die verzekeraar dat dan anders ziet.


Wij hadden gemaild, met hele uitleg, en hun kijken dus niet alleen naar van wie is het paard.
Maar ook van wie is het weiland, de staat van de weide, en ook wat ging er aan vooraf, zijn ze opgejaagd etc..


Tsja, kans van slagen is niet groot :n .

Laat ik het zo zeggen: als degene die schade heeft verstandig is stelt hij jou aansprakelijk, want dat geeft de meeste kans op succes :j , laten we zeggen 99% :D .