Paard kopen in Belgie, wat zijn de do en dont's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Paard kopen in Belgie, wat zijn de do en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:23

Ik ga binnenkort naar Belgie om daar paarden te kijken. Dit is zowel in Wallonie als Vlaanderen.
In Nederland weet ik wel hoe het gaat, maar hoe gaat dit in Belgie?
Bijvoorbeeld een aankoopkeuring, is dit normaal? Vanaf een bepaalde prijs? Alleen klinisch of ook rontgenlogisch?
En de prijs, is de prijs de vraagprijs en is het normaal om daar over te onderhandelen?

Ik hoor het graag.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:31

Ik heb altijd een aankoopkeuring gedaan en mijn paarden zaten niet in een normale prijsklasse. Als jij röntgenologisch wilt dan is dat jouw keuze.
Onderhandelen kan je altijd proberen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-10-16 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: waarschuwingszin eruit gehaald want is niet toegestaan

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:48

Aankoopkeuring of niet, dat bepaalt (en betaalt) de koper. In principe laat de koper dit door zijn eigen veearts doen. Klinisch of RX, dat bepaal je zelf. Beetje onderhandelen over de prijs is altijd te proberen, niemand gaat dat vreemd vinden. Ik heb de indruk dat in het algemeen de prijzen in Belgie iets lager liggen voor dressuurpaarden. Springpaarden weet ik zo niet. Belgie is eerder een spring-land. Verder worden dressuurpaarden (of recreatie/dressuurpaarden) meestal voorgesteld op het niveau dat ze zijn, niet meer of niet minder. In Nederlandse advertenties zie ik vaak dat paarden bij een ervaren ruiter staan om te verkopen die hen dan nog snel wat bijleert. Dat is hier minder gebruikelijk.
Als je van ver moet komen best vragen welke infrastructuur er aanwezig is om het paard te proberen en wie het paard gaat voorrijden.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard kopen in Belgie, wat zijn de do en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:27

Gaat gewoon hetzelfde als in NL

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard kopen in Belgie, wat zijn de do en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:28

Ik ben ook in NL paarden gaan testen (kom uit BE) en verliep helemaal hetzelfde :)

Keuring kan je zelf beslissen, in welke prijscategorie dan ook. Moest je nog vragen hebben kan je me altijd een berichtje sturen!

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:29

Laat zeker een contract opstellen. Ik ben eens een paard gaan kopen met een vriendin in NL, een daar wisten ze ons te vertellen dat je in Nederland meer wettelijke bescherming hebt als in België, dus ik zou zeker een contract laten opstellen!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen in Belgie, wat zijn de do en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:21

Ik ben wel eens een pony gaan bekijken in Belgie.Ik vond het er gemoedelijker aan toe gaan dan in Nederland.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kopen in Belgie, wat zijn de do en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:14

Zou hem zeker een röntgenonderzoek laten doen. Is erg spijtig als je later achter problemen komt die je had kunnen weten

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:48

Voor de rest: NL werkt identiek hetzelfde als BE wat betreft verkoop. Heb zelf al aan zowel Belgen, Fransen als Nederlanders (met financiële omweg via de Cayman Eilanden) verkocht en allemaal op dezelfde wijze gelopen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-10-16 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote weggehaald daar dit een quote is van een verwijderd bericht

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:55

Als het die zijn wat ik denk: die zitten ook in Nederland. Uit kijken moet je overal.
:(:)

Aankoopkeuring is hier in mijn ervaring minder standaard dan in Nederland. Tenzij je de hogere prijsklasse in gaat maar tot 5000 a 8000 euro is dat geen standaard voor zover ik zie in mijn omgeving. Is je goed recht natuurlijk maar de kans dat het kosten koper is, is reeel. Niet perse omdat er iets scheelt maar gewoon omdat het minder standaard is. :) verder gaat het ongeveer gelijk in Nederland gok ik.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-10-16 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote weggehaald daar het originele bericht is weggehaald daar reclame maken op Bokt niet is toegestaan voor eigen website of producten

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard kopen in Belgie, wat zijn de do en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:57

@Ayasha, kosten koper heb ik overal al geweten, zowel in NL als in België, lagere prijsklasse maar ook hogere. :)

Naja, bij ons was het heel vaak als ze afgekeurd werden het kosten (of deel) verkoper was. Goedgekeurd was kosten koper.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:59

Ik volg ook even, maar ben dan met name benieuwd naar als je in Belgie een paard koopt en naar NL haalt (of uit welk ander land dan ook) hoe dat dan zit met invoerrechten en kosten enzo?

Verder rontgen wordt inderdaad vaak bij hogere prijsklasses gedaan, echter er zijn ook heel veel krupelheden die ontstaan door problemen met weke delen, die sluit je daarmee helaas niet uit. Klinisch zou ik sowieso wel laten doen.
En oplichters zijn er inderdaad overal helaas...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:48

Laurievc schreef:
@Ayasha, kosten koper heb ik overal al geweten, zowel in NL als in België, lagere prijsklasse maar ook hogere. :)

Naja, bij ons was het heel vaak als ze afgekeurd werden het kosten (of deel) verkoper was. Goedgekeurd was kosten koper.

Van bokt krijg ik altijd het idé dat het in Nederland veel gangbaarder is (Keuring via RX) dan in België. Hier om me heen zie ik dat nl. helemaal niet zo veel gebeuren, die vraag komt ook niet zo vaak. Klinisch wel maar niet met RX'en. Wel in de hogere prijsklasses maar dan meer in de prijsklasse boven de 10.000 euro zeg maar.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 08:24

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten zijn verwijderd. Daarop volgende berichten waarin deze waarschuwing gequote werd, zijn aangepast door de quote te verwijderen. Waarschuwingsberichten zijn namelijk niet toegestaan op Bokt . Negatieve kritiek geven is wel toegestaan maar moet gefundeerd zijn, met argumenten omschreven en neutraal zijn.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 08:40

Ik zal ook hier even een kort verslag neerzetten.
We zijn maandag en dinsdag bij 3 fokkers/ handelaren van het franches montagnes/freiberger geweest. We werden allerhartelijkst ontvangen. We hebben behoorlijk wat dieren gezien in de wei of op stal en er zijn er 4 getoond die binnen mijn zoekcriteria vielen. 2 vielen op karakter af.
De andere 2, op veschillende adressen hebben we uitgeprobeerd in het werk waar ze voor bedoeld zijn. Recreatief dressuur, aangespannen en buitenrijden.

Ik heb een leuke merrie gevonden en die hebben we gisteren opgehaald. Zonder klinische keuring want daar hechten wij weinig waarde aan.

Edit typo's