Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daisy_lorier
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-10-16

Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 17:40

Hallo,

Ik heb een vraag aan iedereen die hier een ervaring mee heeft. Ik heb een western bijrijdpaardje voor 1x per week. Dit doe ik al een aardig tijdje. Ik rijd al heel mn leven en voor lange tijd eigen westernpaarden gehad dus ervaring genoeg. Gister heb ik mijn bijrijdpaard opgezadeld, de eigenaresse kwam iets later en ging mee op de fiets en we zouden halfverwege wisselen. Lekker onderweg naar strand, op de stalen ros wegens gebrek aan een 2e paard. Nu reden we op een fietspad,en na een klein galopje ging ik terug naar draf, stap en merkte ik dat het zadel wat scheef schoof. Met mijn gewicht schoof ik het weer recht, weer in draf maar al heel snel begon het ECHT te schuiven, helemaal opzij richting de buik. Het ging plotseling heel snel; paardje raakte direct in paniek en begon ervandoor te gaan, ik klapte keihard eraf op het asfalt en het zadel hing onderaan dr buik, ze was echt blind van paniek. Alle kanten op, uiteindelijk is ze ongelooflijk op hol geslagen, en weg was ze. Wij erachteraan, ik zo goed en kwaad als het ging, en pas na een km of 2? Heeft de eigenaresse haar gevonden. Onderweg is het zadel op een ruiterpad eraf gevallen, de singel was door het geren losgegaan (denk ik). Zadel is gekneusd, 1 beugel eraf en ik dacht daar nog wat kapot. Ook droeg ik haar cap, die is dan ook op straat gevallen (gelukkig, anders had het heel anders af kunnen lopen). We hebben het erover gehad, ik heb heb haar opgezadeld en schijnbaar de singel toch niet strak genoeg gedaan -ik rijdt elke week op dat gaatje, de strakste, en heb niks gemerkt, ook niet met opstappen of alle andere keren dat ik haar reed, tot dat moment- is het in theorie mijn fout. Ik denk dat de singel losser is gaan zitten en daardoor is gaan schuiven, toen hij eenmaal op de grond viel was hij ook los zegmaar. Niet kapot. Lastige situatie dus, de eigenaresse denkt dat ik hem niet strak genoeg gedaan heb of niet na heb gecheckt maar beseft ook dat ik dit niet expres gedaan heb. Het wordt dus als we niet oppassen een vingertje-wijs kwestie. Maar iig, dus doen we dit via mijn aansprakelijkheidsverzekering. Zouden ze dit uitkeren als je dit zo hoort? Of hoe moet ik dit aanpakken? Alvast bedankt,

Groetjes Daisy

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:06

In principe keert een verzekering gewoon uit als ze jou aansprakelijk stelt voor schade aan haar zadel.

De schuldkwestie is bedenkelijk. Immers als er geen gaatjes meer waren om de singel strakker te doen, is er sprake van feitelijk een te lange singel en dat is toch echt de verantwoording van de eigenaar....
Aan de andere kant moet je zelf de singel checken na een stukje stappen. Deze verantwoording kun je van een bijrijder die zelfstandig kan zadelen en rijden, verwachten.

Maar voor de verzekering is dat verder niet zo belangrijk als zij gewoon zegt dat de schade aan het zadel door jou veroorzaakt is door een ongeval.



Ik ben blij dat het verder redelijk is afgelopen. Je zult het morgen wel erger voelen nog.

Overigens moet je, heb je nu op een rotte manier geleerd, nooit op een vast gaatje afgaan. Materiaal werkt (rekt, krimpt al naar gelang van materiaal en omstandigheden), gaatjes rekken, een paard kan dunner of dikker worden, dekje eronder kan platter worden, etc.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:00

Ik verplaats dit topic van ED naar [TAO] Transport, afspraken en overige, aangezien het over verzekeringen gaat en dit onder Afspraken valt.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:06

Verzekeringstechnisch kan ik je niet helpen maar hoe gaat het met jou? Je zult wel geschrokken zijn en zo'n val op het asfalt is ook niet aangenaam. Hopelijk valt het een beetje mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:11

Goeie vraag! Ik vroeg mij ook al af hoe het verzekeringtechnisch zou zitten als mijn zadel door mijn nieuwe bijrijdster schade zou krijgen. Als ik het niet vergeet bel ik morgen mijn verzekering om info.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:18

Alles wat jij per ongeluk sloopt wordt vergoed door je WA. Dus dit ook.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:26

Nou. De vraag is in hoeverre de schade ontstaan is door een actie van ts of door een gedraging van het paard.
Ik zou hier geen pasklaar antwoord op kunnen geven. Ben erg benieuwd wat het standpunt van de verzekering is.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:44

Iris82 schreef:
Nou. De vraag is in hoeverre de schade ontstaan is door een actie van ts of door een gedraging van het paard.
Ik zou hier geen pasklaar antwoord op kunnen geven. Ben erg benieuwd wat het standpunt van de verzekering is.


Maar zij heeft de singel dus toch niet strak genoeg aangetrokken of gecontroleerd. Zoals hierboven gezegd wordt, je mag aannemen dat als je zelf kan zadelen je ook controleerd of de singel goed zit.

Dus dan zou je zeggen dat dit te verwachten was en haar schuld zou zijn.

Ik hoop dat je er uit komt met de verzekering.
Was het een erg duur zadel?
Stel ze keren niet uit ga je het dan zelf vergoeden?

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:41

Persoonlijk zou ik tegen eigenaar zeggen dat je een claim indient bij jouw verzekeraar.
Keren ze uit dan krijgt ze de kosten vergoed, keren ze niet uit ben je er ook niet aansprakelijk voor en hoef jij geen schadevergoeding aan haar te geven.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:47

Willemina_L schreef:
Verzekeringstechnisch kan ik je niet helpen maar hoe gaat het met jou? Je zult wel geschrokken zijn en zo'n val op het asfalt is ook niet aangenaam. Hopelijk valt het een beetje mee!



En dat is dan ook meteen het enige dat echt belangrijk is.

Jammer dat het vingertje wijze wordt. Heb jaren verzorgsters/bijrijders gehad en nooit iemand aansprakelijk gesteld voor dingen die kapot gingen. Hoort er nu eenmaal bij.

Betaal jij voor dat bijrijden? Want misschien kunnen de zaken nog wel eens worden omgekeerd..

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:52

Iris82 schreef:
Nou. De vraag is in hoeverre de schade ontstaan is door een actie van ts of door een gedraging van het paard.
Ik zou hier geen pasklaar antwoord op kunnen geven. Ben erg benieuwd wat het standpunt van de verzekering is.


Ja idd ten tijde van de val was het zadel nog intakt. Het is dus niet de TS die het veroorzaakte maar het paard. Hoe er over de indirecte schade wordt gedacht geen idee.

Maar waren er nog gaatjes beschikbaar om verder aan te singelen? Zo niet dan is het ook nog discutabel/ En wat is het niveau van de bijrijder ten opzichte van de eigenaar. Niet eenduidig dus.
Afhankelijk van de relatie tussen eigenaar en bijrijder zou ik wel of geen claim indienen. Een claim indienen is gelijk aan akkoord gaan met het feit dat je schade hebt veroorzaakt. Indien de verzekeraar niet uitkeert zit de verzorgster alsnog met de ellende.

Ik zou de claim betwisten, info verzamelen of het wordt uitgekeerd en dan pas een evt claim accepteren.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:00

De vraag is ook of je die claim wil betwisten.

Als ik eerlijk ben, als een bijrijdster van mij iets kapot maakt, bewust of onbewust, en maakt er een drama van voor iets wat een verzekeringskwestie zou zijn, dan zou de onderlinge verstandhouding niet meer zo fijn zijn.
De verzekering keert een bedrag boven de franchise (meestal is het rond de 250 euro dat je zelf moet betalen, alles erboven is voor de verzekering) uit.
In dit geval zou ik het dus wel op de verzekering van de bijrijder willen verhalen (want je eigen verzekering komt daar niet in tussen), en dan is het enkel het franchisebedrag dat moet betaald worden. Deze kan dan gesplitst worden of onderling afgesproken wie het betaalt.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:02

Als het omgekeerd geweest, zou je dan ook niet willen dat de eigenaar haar verzekering aanspreekt om je te vergoeden.
Als jij bv van haar paard valt, en gewond bent moet zij ook jou schade vergoeden.

Waarom dan omgekeerd niet?

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:04

Dat zeg ik. Wat is de verstandhouding? Wat is redelijk en waar ligt de schuld. Maar klakkeloos verhalen op bijrijdster vind ik ook kort door de bocht. Eerst maar eens om tafel gaan zitten.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:07

Even iets anders. Ik heb geen verstand van westerns zadels. Maar bij Engelse boomzadels is het zo dat als het zadel goed past, je ook zonder singel zou moeten kunnen rijden. Dan zou het net zo netjes moeten blijven liggen als met singel. Dus mijn vraag is nu: past(te) het zadel wel goed?

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:09

Ik denk dat je hier WA voor verzekerd bent.

Maar eerlijk gezegd vraag ik me wel af wat er werkelijk met het zadel aan de hand was.
Een singel gaat niet zomaar ineens een stuk losser zitten en een beugel kun je helemaal niet verliezen van een westernzadel dus hoe zit dat dan?

Hoe is de kwaliteit van dat zadel?

TS heel veel sterkte met je herstel, je hebt een flinke smak gemaakt :(:)
En ook sterkte voor de eigenaar , die zal ook wel enorm geschrokken zijn, het had ook haar kunnen overkomen aangezien ze zelf ook reed op de rit.

Verder hoop ik dat het paard er niks aan overgehouden heeft.

KMF

Berichten: 480
Geregistreerd: 30-09-08

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:20

Een goed passend zadel kan niet zomaar onderaan de buik van een paard komen te hangen. Ook niet als je te weinig gesingeld hebt....
Lijkt mij netjes als je er aan mee betaald maar neem aan dat eigenaresse niet alle schuld bij jou legt!

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:27

Als er iemand op zit die in een beugel gaat steunen zakt een te los zittend westernzadel wel degelijk gewoon opzij en naar onder door het gewicht en de plattere vorm dan een normaal zadel.

De schuldvraag is niet zo belangrijk. Waar het om gaat is om haar verzekering te laten uitkeren is dat ze aansprakelijk wordt gesteld. Dat is een papierkwestie en heeft weinig te maken wat er nou echt allemaal ten grondslag ligt aan het gebeuren.
Er is gewoon schade veroorzaakt en daar ben je voor verzekerd. Als je hond of kat schade toebrengt aan iemands spullen kun je daar ook niet altijd wat aan doen, maar dat wordt ook gewoon uitgekeerd.
Ze gaan echt niet uitvogelen wat er allemaal gebeurd is en wie daar schuld aan heeft.
Als je zegt onopzettelijke schade aan spullen van een ander door ongeval is dat genoeg.

Vraag is wel of de schade de moeite waard is. Hebben we het over honderdjes? Vervanging van zadel?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:33

Over hoeveel geld hebben we het hier eigenlijk? Wat ik er uit begrijp is het zadel beschadigd maar nog wel bruikbaar.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:36

Ik vraag het me af of een AVP zomaar uitkeert. Ik weet namelijk niet zeker of er zomaar te stellen is dat een actie van de TS de schade aan het zadel heeft veroorzaakt. Ik zou, uit persoonlijke interesse, het resultaat wel willen horen.

Daarnaast denk ik dat het ook afhankelijk is van de kosten. Over een klein bedrag doen de meeste verzekeraars niet moeilijk (uitzoeken hoe het precies zit is duurder).

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:45

Lusitana schreef:
Als er iemand op zit die in een beugel gaat steunen zakt een te los zittend westernzadel wel degelijk gewoon opzij en naar onder door het gewicht en de plattere vorm dan een normaal zadel.

De schuldvraag is niet zo belangrijk. Waar het om gaat is om haar verzekering te laten uitkeren is dat ze aansprakelijk wordt gesteld. Dat is een papierkwestie en heeft weinig te maken wat er nou echt allemaal ten grondslag ligt aan het gebeuren.
Er is gewoon schade veroorzaakt en daar ben je voor verzekerd. Als je hond of kat schade toebrengt aan iemands spullen kun je daar ook niet altijd wat aan doen, maar dat wordt ook gewoon uitgekeerd.
Ze gaan echt niet uitvogelen wat er allemaal gebeurd is en wie daar schuld aan heeft.
Als je zegt onopzettelijke schade aan spullen van een ander door ongeval is dat genoeg.

Vraag is wel of de schade de moeite waard is. Hebben we het over honderdjes? Vervanging van zadel?


Natuurlijk is dat wel belangrijk. Schuldaansprakelijkheid is iets heel anders dan risicoaansprakelijkheid.
Ken je feiten voor je dingen stellig roept.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:46

Citaat:
Wanneer de verzekerde niet aansprakelijk is voor de ontstane schade dan zal de verzekering ook geen dekking bieden. De meeste verzekeraars maken tegenwoordig uitzonderingen voor vriendendiensten. Bij een vriendendienst kan aansprakelijkheid ontbreken, de verzekerde kan zich desondanks moreel verplicht voelen de schade te vergoeden. De verzekeraar biedt ook bij het ontbreken van aansprakelijkheid tot een bepaald bedrag (doorgaans circa € 12.500,--) dekking voor de schade.

Het ontbreken van aansprakelijkheid bij een vriendendienst is gelegen in het feit dat bij een vriendendienst sprake is van een "aangepaste zorgvuldigheidsnorm", zoals deze bijvoorbeeld ook geldt bij "sport en spel situaties". In situaties waar iemand belangeloos hulp verleent (zoals bij een vriendendienst het geval is) dan is er in de regel pas sprake van aansprakelijkheid (6:162 BW) als er door de schadeveroorzaker meer risico werd genomen waardoor de schade ontstond, dan wat onder soortgelijke omstandigheden als normaal zou moeten worden beschouwd.


Ik wil hier verder geen conclusies uit trekken, maar zo wordt een en ander omschreven waar een dergelijk geval van op een anders paard rijden en dan schade veroorzaken wel onder zou kunnen vallen.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:54

Ben ik de enige die het wel frappant vind dat de eigenaar naar de bijrijder gaat wijzen? TS is een mens, en fouten kunnen gebeuren. Ik zou zeggen gellukkig mankeren paard en bijrijder niet. En zadel is maar materieel. Zand erover.

Lijkt mij voor de verstandhouding later ook niet prettig.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:00

Ik weet niet wat de verzekering doet, maar ik was erg verbaasd om te lezen dat je merkt dat het zadel scheef gaat tijdens de draf. Dat je dan met je gewicht het zadel weer recht duwt en dan weer verder draaft.

Gaat dan nergens een belletje rinkelen?? :?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:09

Wat ik niet snap is hoe een zadel zo kan schuiven als je gewoon rechtuit draaft. In galop kan ik me er nog iets bij voorstellen, in geval van een plotse beweging van het paard ook zeker, maar tijdens rechtuit draven? Dan moet je zelf toch héél sterk de ene kant op leunen?