Beenbescherming tijdens lang transport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:50

Een paard dat de trailer op gaat, doe ik eigenlijk altijd beenbescherming om. Soms transportbeschermers, maar meestal springschoenen met bandages met grote onderlappen (die dus tot de springschoen komt en over de voor knie). Achter hetzelfde.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie doen op lange transporten, dus van zo'n 6/8 uur. Meestal doe ik ze dan niets om, soms alleen springschoenen als ze ijzers hebben. Een jong paard die geen bescherming gewend is doe ik ook niets om.

Echter, voel ik me daar meestal toch niet helemaal fijn bij... ben alleen bang dat de bescherming na tijdje gaat irriteren, te warm wordt of verschuift/verdraaid/afzakt. Op een vrachtwagen voor internationaal mogen ze ook niets om...
Paard wat in paniek raakt door de bescherming moet je onderweg natuurlijk ook niet hebben.

Wat is jullie idee en mening en (voor wie ervaring heeft) wat doe jij?

En doe je een paard tijdens transport een deken op? Zweet/fleecedeken of?

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:52

Ik doe voor korte (<1u30) niks aan, vanaf ze boven 1u30 gaan doe ik ze toch transportbeschermers om. Dit met dikke lappen en bandages erover. Vanaf de mijne zich beginnen vervelen gaan ze overal slaan met hun benen en dan geeft me dat toch wat extra veiligheid tegen blessures.

In de winter vervoer ik ze met zweetdeken of zelfs winterdeken, naar gelang hoe koud het is.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:57

Mijn paarden dragen zoiezo nooit transportbeschermers o.i.d. Dingen doen mijn inziens meer kwaad dan goed.

Naar gelang de temperatuur doe ik een dikke of dunne zweetdeken op, evt. met hals.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:10

Liefst bloot (die enkele keer in tig jaar dat ze trailer op gaan), risico is eerder in en uit stappen dan de reis zelf.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:53

Hier ook bloot, zeker voor de langere trips. Ervaring is dat ze rustiger zonder beenbescherming zijn dan met beenbescherming.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:53

Bloot.
Al heb ik er nu eentje met heel veel wit op de benen. Dus die zal ik achter toch wat om moeten doen als we naar wedstrijd zouden gaan, anders is er niet veel wit meer over.
Voor de rest naar lessen en trainingen gaat die ook bloot.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:55

Mijne heeft twee keer lange reis gehad. Beide rond de zes a zeven uur. En beide keren bloot, geen bescherming, geen deken.
Had niet echt het idee dat hij er problemen mee had. Hij had hooi en stond een beetje te eten en niksen volgens mijn haha

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:57

Ze gaan hier bloot. In de winter met zweetdeken als het erg koud is.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:02

Hier gaan ze sowieso altijd zonder beschermers de trailer in.
Ook op de lange ritten van 8-10 uur.

Qua dekens in de zomer niks en als het nog fris is dan gewoon hun deken op die ze dan op hebben en desnoods nek gedeelte naar achter geslagen. Of een dunnere deken om als huidige deken zwaar is.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:18

Ik zou ook niets om doen.
Voor korte ritjes doe ik wel eens ventilerende peesbeschermers om.
De meest kritieke momenten zijn toch het inladen en uitladen, onderweg gebeurt er minder snel wat en als dat dan toch zou gebeuren is het maar zeer de vraag of reguliere transportbeschermers dan voldoende bescherming bieden. Het wordt in ieder geval wel warm onder die dingen, dus laat ik ze liever achterwege.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:56

ik doe ze eigenlijk nooit wat om, mijn ervaring is dat ze rustiger zijn zonder.
In de winter krijgen de paarden een fleecedeken om (ipv hun winterdeken), in de trailer wordt het toch sneller warm. Paarden die geen deken ophebben in de winter, krijgen ook geen deken op in de trailer

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:30

Ik doe ook nooit iets aan, enerzijds omdat ik trekpaarden heb en niets past, maar mijn tweejarige pre gaat er ook gewoon bloot op.
In de winter zou ik de oude merrie een zweetdeken opdoen na het rijden, in het heengaan niks of het deken dat ze op heeft (afhankelijk hoe warm het is, een zonnig winterdagje doe ik de regendeken af, als het miezerig en winderig is laat ik die op.)
Indien geschoren blijft ze voor korter transport onder het deken dat ze op heeft (waterdicht). Langer dan een halfuur vervang ik die voor een staldeken of een wollen deken.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:26

Niks om de benen. Een lapje stof houdt niks tegen, en alles waar een lapje stof wel tegen kan kan hun vel ook tegen. Die van mij dragen sowieso nooit wat om hun benen, is alleen maar extra gedoe en onwennigheid voor ze als ze het op de trailer wel moeten. Dekens doe ik ook niet speciaal om. Als ze op reis gaan en ik ze met een vliegendeken of regendeken van de wei haal laat ik die lekker om, maar dat is meer uit luiheid.

Mijn ruin heeft voor op de trailer wel een leren halster, als er wat gebeurt wil ik dat het scheurt.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 16:42

Bedankt voor alle reacties!

Een pony of paard die niets gewend is, krijgt sowieso niets om. Mijn twee jarige neem ik komende maand mee naar Zweden, maar zij kent wast dat betreft niets. Geen dekens en geen bescherming om de benen, dat krijgt ze dus ook sowieso niet om.

De vraag is dus vooral voor de dieren die het wel gewend zijn en vooral ook ijzers hebben. Heb toch wel af en toe mee gemaakt dat ze tijdens een lange rit wat moe worden de kans groter is dat ze keer op de kroonrand stappen. Springschoenen beschermen dan net de kroonrand daar tegen.

Voor wedstrijden heb ik sowieso altijd bescherming om, al is het alleen maar om het wit ook echt wit te houden. :+
Maar dat is voor deze reizen niet van belang, dan was ik de benen en staart wel als ze op plaats van bestemming zijn.

Op en af de trailer is inderdaad wel meest risicovol, dus beste is ze op een lange rit niets om te doen. En wat betreft springschoenen? Twijfel namelijk of ik die wel om doe als ze ijzers hebben? Mijn gevoel zegt van wel...
Vooral ook, omdat daar niet veel "mis" mee kan gaan onderweg (qua afzakken, warm worden, enz).

Dekens vind ik nog wel lastig. Mijn ervaring is dat een winterdeken te warm wordt op een trailer. Pony/paard wat sowieso geen deken op heeft moet de rit zonder deken wel goed kunnen. Denk dat pony/paard die wel een deken op heeft misschien een zweet/fleece/wollen deken of een dunnere staldeken beste is?

Voor mijn twee jarige wordt t dus heel makkelijk, geen deken en geen beenbescherming. Ze heeft ook geen ijzers of iets natuurlijk.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:47

Niets.
Helemaal als ze niets gewend zijn.

Als de mijne in de winter mee gaat en hij heeft zijn deken op hou ik die ook op.
Maar nooit iets om de benen

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:44

IJzers d'r af en in Zweden nieuwe d'r onder een optie?

Reizen je paarden in een trailer of veewagen? En heb je de raampjes en evt zeil boven of dicht?

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:58

Ik heb die van mij wel bijna altijd met bescherming op de trailer. Hij kan onrustig zijn en dan heb ik liever bescherming. Ik heb gezien wat er zonder en met goedkope bescherming kan gebeuren, dus dan maar een keertje warme benen. Ik gebruik peesbeschermers met springschoenen voor en drie-in-een beschermers achter. Spullen die stevig vast zitten. Achter springschoenen heb ik eigenlijk nooit gedaan, maar waarom niet weet ik eigenlijk ook niet. Als ik ergens vandaan kom waardoor zijn benen heel erg zanderig of modderig zijn en ik kan dat niet schoonmaken, dan laat ik ze wel af want denk dat ze dan wel schade kunnen berokkenen.

Dekens...ik sluit mijn achterflap nooit en heb mijn paard ooit tijdens regenval kleddernat gehad. Was wel even slikken....kwam denk ik door bepaalde wind en luchtstroom. Is daarna nooit meer zo gebeurd. Maar in de winter als het nattig dreigt te worden gaat er een dunne regendeken op mijn paard met evt een zweetdeken als het heeeeel koud is. Paarden krijgen het best snel warm op de trailer dus ik ben wel voorzichtig met dekens...en bij mij staan altijd alle ramen open. Vind ik fijner en ik heb veel met renpaarden meegereisd en kwam tot de conclusie dat die altijd met de neuzen frisse lucht op stonden te snuiven...

Op zich gaan er legio paarden op pad en ik ben nog nooit van hier naar Zweden gereden moet ik eerlijk bekennen, dus wat dat aangaat ben ik er niet erg bekend mee. Kan me best voorstellen dat je dan zonder bescherming/deken wil. Stop je onderweg voor de nacht?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:00

Hier altijd iets om de benen. Voor lang transport zeker. Met in- en uitladen wil ik ook dat ze bescherming om de benen hebben. Gewoon investeren in goed passende, luchtige (transport)beschermers.. het is niet de bedoeling dat degelijke en passende beschermers afzakken of draaien. Maar ieder zijn ding.

sammie214

Berichten: 44
Geregistreerd: 28-05-14
Woonplaats: Nijverdal

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:05

Ik doe gewoon de peesbeschermers en strijkklappen op, en in de winter een fleecedeken. Maar als ze bijvoorbeeld naar een tandarts moet (klein stukkie) dan niks.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 19:11

Het investeren is absoluut het probleem niet, het moet gewoon goed zijn en geen (grote) risico's meebrengen. Ik heb al lange ritten erop zitten (sporadisch eens), maar er gaan er nog veel meer komen en ook veel vaker. Dus ook echt wel bereid hier goed in te investeren.

Met welke bescherming hebben jullie goede ervaring? En raden jullie dan aan?

Afbeelding
Deze dingen vind ik echt een verschrikking voor langere reizen, ze draaien en zakken heel makkelijk af.

Kwam net deze tegen:
Afbeelding

Heb geen ervaring met deze, iemand wel?
Dan wel met een springschoen eronder, maar zien er best oké uit. Ben ze ook tegen gekomen met een harde binnen en achter kant en met langere onderlappen (die verder uit steken, vooral over de knie).

Inderdaad stoppen we onderweg halverwege om te overnachten. En onderweg stoppen we natuurlijk ook regelmatig, zorgen dat ze continue hooi hebben, water aanbieden, etc.

We hebben een grote trailer (Humbaur Maximus) met speciale vering die het voor het paard comfortabel moet maken, vooral voor langere ritten. De raampjes gaan gewoon open (kan het ook niet in regenen). We hebben geen zeil achter, maar een klep en deze heeft gaten in de klep waardoor er een goede ventilatie in de trailer is. Er zit ook een camera systeem in om de paarden onderweg in de gaten te houden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:29

Wat goed werkt hangt nogal eens af van hoe de pasvorm en die maat op jouw paard past. Om doen en 5-10 min longeren, paar balkjes om overheen te draven er bij. Dan kan je vrij goed inschatten hoe ze zich zullen houden met wat gestommel in een trailer.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:33

Ik gebruik Dalmar Eventers als transportbeschermers, deze houden tenminste nog wat tegen mocht het mis gaan onderweg. Ik wil er ook nog een paar goede springschoenen bij, zodat de kroonrand straks ook goed beschermd is, maar daar moet ik nog even uitgebreid naar op zoek.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:37

Quir schreef:
Het investeren is absoluut het probleem niet, het moet gewoon goed zijn en geen (grote) risico's meebrengen. Ik heb al lange ritten erop zitten (sporadisch eens), maar er gaan er nog veel meer komen en ook veel vaker. Dus ook echt wel bereid hier goed in te investeren.

Met welke bescherming hebben jullie goede ervaring? En raden jullie dan aan?

[ [url=m/5LE0hj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze dingen vind ik echt een verschrikking voor langere reizen, ze draaien en zakken heel makkelijk af.

Kwam net deze tegen:
[ [url=m/tsYcO9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb geen ervaring met deze, iemand wel?
Dan wel met een springschoen eronder, maar zien er best oké uit. Ben ze ook tegen gekomen met een harde binnen en achter kant en met langere onderlappen (die verder uit steken, vooral over de knie).

Inderdaad stoppen we onderweg halverwege om te overnachten. En onderweg stoppen we natuurlijk ook regelmatig, zorgen dat ze continue hooi hebben, water aanbieden, etc.

We hebben een grote trailer (Humbaur Maximus) met speciale vering die het voor het paard comfortabel moet maken, vooral voor langere ritten. De raampjes gaan gewoon open (kan het ook niet in regenen). We hebben geen zeil achter, maar een klep en deze heeft gaten in de klep waardoor er een goede ventilatie in de trailer is. Er zit ook een camera systeem in om de paarden onderweg in de gaten te houden.


Die onderste heb ik van epplejeck. Fijne dingen in verhouding met die daarboven, maar mijn paard heeft ze weinig om. Wij hebben voor korte ritjes gewoon springschoenen met peesbeschermers etc. Maar dat is misschien ook meer omdat op ander terrein het paard niet zo makkelijk is met beschermers om doen en hij ze dus al om jerft. Nu is mijn paard nog jong dus is vooral nog niet veel gewent.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:42

Ik heb altijd transportbeschemers met springschoenen om bij mijn paard. Hele lange ritten heb ik niet gemaakt met hem, maar toch een aantal keer ritten van een uur of 3, heen en dan weer terug op dezelfde dag.
Afgelopen mei 1x oo de terugweg van ong. een uurtje alleen zijn springschoenen omgedaan omdat hij net in een hele warme hal best had moeten presteren en nog behoorlijk warm was van zichzelf. Toen hij uit de trailer kwam had hij toch mooi een flinke wond op zijn achterbeen zitten. Met dank aan een minder leuke weggebruiker die met file nog even dacht voor mij langs te kunnen en toen voor mij vol op de rem schoot. Ik reed denk ik nog geen 20km/pu maar dan moet je toch flink remmen.

Verder kwa dekens ligt eraan wat er op stal opligt. Met een zomerdeken op stal gaat hij nog bloot de trailer op en vanaf zijn regendeken tot zijn tussendeken een dunne fleece. Dan een wat dikkere en met zijn warmste deken ligt er een fleece met hals en een wollen deken op. Ik kan behoorlijk wat variëren en kijk dus welke deken ik bij welke dag vind passen. Ik heb wel sowieso altijd mijn zeiltje open, puur voor de ventilatie. Liever wat dikkere deken dan een dicht zeiltje.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:50

Bij ons gaan ze met de bescherming waarmee we ook rijden de trailer op, soms met niks als het warm is. Voor onrustige paarden (vooral als ze alleen op transport moeten, iets met 2 heeeel hechte merries haha) gebruik ik de beschermers van foto 2, al is de bovenvlap wat langer bij mij (kan ik met klittenband erin zetten en dus zelf de hoogte bepale ). Bevallen mij zeer goed! Blijft mooi zitten.
Qua dekens vaak de deken die ze op hebben op dat moment, de flap en de raampjes staan eigenlijk altijd open. Voor langere transporten of als het regent en de flap dicht moet een dunnere deken. In de zomer doe ik geen dek op.