Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5698
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 12:58

Goedemiddag,

Na lang twijfelen ga ik hier toch vragen wat ik kan doen om in mijn recht te komen.

Een paar maanden geleden (zo'n 3 maanden) heb ik een haflingerhengst van een melkboerderij gehaald. Het is een mooie hengst die gezond oogt maar met linksvoor een dikke knie. Dit was een pas opgelopen blessure werd mij verteld, maar verder was hij in orde. Ik heb hem meegenomen omdat ik verliefd op hem geworden ben en daarmee dus de proef op de som genomen wat betreft zijn voorbeen. Nu heb ik hem een paar weken terug laten checken door de veearts. Zijn knie bleek oud littekenweefsel te zijn wat hij dus al langere tijd heeft, maar dat was niet het enige probleem. Zijn 2 achterbenen blijken er vreselijk aan toe te zijn. Hij heeft slijtage en alleemaal mankementjes. Over de rest nog maar niet te spreken.

Ik heb direct de verkopers ingelicht omdat dit niet was wat hun zeiden en hun dit waarschijnlijk (Ik ben er zeker van) al die tijd al geweten hebben. Ze reageren niet op mijn mails en als ik daar herhaaldelijk op terugbel wordt er gezegd dat er op het moment niemand is die erover gaat. Hij staat nu op stal en zou eigenlijk geƫuthanaseerd moeten worden, maar dit wil ik niet doen zonder dat ik weet of dat ik nog recht heb op mijn aankoopbedrag. Ik heb ze herhaaldelijk aangegeven dat ze hem terug kunnen nemen of op zijn minst de kosten aan het paard kunnen vergoeden.

Mijn veearts zegt dat hij op dit moment nog niet de pijn heeft dat het ondragelijk is, maar fijn is anders. Ik ga zaterdag nog 1x verhaal halen bij de melkhouderij zelf en zou dus een kleine impressie willen over in welk recht ik sta als koper van dit gezond ogende dier.

Mocht ik hier geen reactie op krijgen laten we hem maandag alsnog gaan, maar zullen wij alles op alles zetten om in ons recht te komen. Hebben er hier mensen ervaring met dit vreselijke verhaal?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:00

Je hebt hem niet laten keuren voor aankoop?

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:00

Helaas als je hem niet hebt laten keuren zijn alle kosten voor jou. Kun je niets meer mee.
Sterkte :(:)

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:02

Tsja, vanwege dit soort praktijken is het dus verstandig om een paard te laten keuren voor aankoop. Helemaal met een dikke knie... :x

Als je expliciet gevraagd hebt of hij gezond is/geen mankementen heeft en ze daarop als antwoord hebben gegeven 'nee' dan hebben ze je dus voorgelogen en zitten hun fout. Echter, probeer dat maar eens aan te tonen...

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:03

Heb je hem bij een particulier gekocht?
Of deed deze melkboerderij echt in paardenhandel?
In dat laatste geval heb je nog wel echt vrij veel kans namelijk.

Niet laten keuren betekent niet meteen dat alle kosten voor jou zijn... Zit iets ingewikkelder in elkaar.


Tip voor TS: schakel een advocaat in, die weet van paarden recht. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

GabberGill

Berichten: 5698
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:03

Voor aankoop niet maar als je ze van een grote stal of handelaar koopt is dit ook niet nodig. Ik heb duidelijk gevraagd of hij wat mankeerde hun hebben daarop geantwoord dat alleen zijn dikke knie een pas opgelopen blessure was. Hij als handelaar mag geen verkeerde informatie geven en op het moment dat ik die vraag heb gesteld heb ik mijn onderzoeksplicht gedaan.

Het is wat anders als ik hem van de buurvrouw had gekocht zeg maar. Deze mensen moeten je juist inlichten.

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:05

Jeetje wat verschrikkelijk! Is dat de melkboererij in Etten leur ?? Ik ben me ook aan t oriƫnteren voor een halflinger namelijk.....dan ga ik daar niet mee in zee. Hopelijk komen ze je hierin iets tegemoet; schandalig om je zo'n paardje te verkopen. Succes

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:07

Helaas, je hebt niet (voldoende) aan je onderzoeksplicht voldaan bij aankoop. Dit moet je overal gewoon doen, geen verschil tussen de buurvrouw of een handelsstal. Nu heb je je rechten verspeeld.

GabberGill

Berichten: 5698
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:09

Ik wil niet te veel vrijgeven over waar en hoe met namen. Het is namelijk zo dat dat mijn rechtszaak die ik toch wil gaan starten kan tegenwerken. Ik heb hem in ieder geval niet bij jouw plekje vandaan :)

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:10

........ waarom nou niet laten keuren :)

Neem aan dat je geen enorm aankoopbedrag hebt betaald
voor het beestje, mijn keuze zou zijn hier verder geen werk van te maken, en hem zo snel mogelijk naar de groene weides te sturen :o :(:)

Sterkte.

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:12

BloemBloem schreef:
........ waarom nou niet laten keuren :)

Neem aan dat je geen enorm aankoopbedrag hebt betaald
voor het beestje, mijn keuze zou zijn hier verder geen werk van te maken, en hem zo snel mogelijk naar de groene weides te sturen :o :(:)

Sterkte.


Ik denk ook dat dit je goedkoopste optie is...

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:12

Dancie schreef:
Voor aankoop niet maar als je ze van een grote stal of handelaar koopt is dit ook niet nodig. Ik heb duidelijk gevraagd of hij wat mankeerde hun hebben daarop geantwoord dat alleen zijn dikke knie een pas opgelopen blessure was. Hij als handelaar mag geen verkeerde informatie geven en op het moment dat ik die vraag heb gesteld heb ik mijn onderzoeksplicht gedaan.

Het is wat anders als ik hem van de buurvrouw had gekocht zeg maar. Deze mensen moeten je juist inlichten.

Tja, ga maar achter in de rij staan. Geen kritiek richting jou want het is al erg genoeg maar dit is de zoveelste keer dat mensen gewoon de verkoper geloven. In jouw geval had hij zelfs een uiterlijke aandoening waardoor je toch gewoon voor de keuring uitzoekt hoe en wat ipv meteen een verkoper te geloven. Leer voor de volgende keer en laat gaan want jij hebt wel vragen gesteld maar hebt niets op papier dus dit win je nooit, verlies slikken en doorgaan.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:15

Yunomi schreef:
Helaas, je hebt niet (voldoende) aan je onderzoeksplicht voldaan bij aankoop. Dit moet je overal gewoon doen, geen verschil tussen de buurvrouw of een handelsstal. Nu heb je je rechten verspeeld.


Niet correct!

Mensen, ga geen dingen roepen die niet waar zijn.

TS, misschien vind je gelijkgestemden hier op Bokt.
Maar mensen met juridisch de juiste kennis zijn verder dun gezaaid, pas op met aannames. Maar te zien aan jouw post ben je daar zelf van op de hoogte.

Hoe je het wend of keert, triest verhaal. Hopelijk halen jullie je gelijk.

GabberGill

Berichten: 5698
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:21

Ik schrijf dit uit naam voor mijn vriendin. Zij heeft zelf niet echt bokt en ik ken het paard zelf ook erg goed. Hij zou voor de handel komen. Leuke hengst, geen papier, daar 15 merrie's gedekt en in een grote koeienstal tegenover deze merrie's gezet. Hij is waarschijnlijk de hele dag als een zenuwepees heen en weer gegaan in deze stal en we wilde zijn knie afwachten want door de keuring zou hij toch niet komen met ie knie. Helaas alles een beetje anders gelopen dan gepland alleen wat ons dus echt frustreert,

Hij kwam voor de handel maar hij mocht door zijn karakter van goud blijven. We hebben hem daardoor de rust gegund om van zijn knie af te komen. Misschien dom, stom of nalatig. Het gaat ons niet eens om het feit dat het geld kost want we hebben alles voor hem over. Het gaat ons er meer om dat hij een paard verkoopt wat allang ingeslapen had moeten worden. Wij keken in zijn paspoort en kwamen erachter dat hij niet naar de slacht mag.

Ik denk zelf dat hij hem onder valse informatie verkocht heeft omdat hij hem zelf niet naar de slacht kon brengen en daardoor veel meer kosten zou krijgen. Er is dus ook alleen maar een bedrag betaald wat redelijk overeenkomt met de slachtprijs. Langzaam aan vallen de puzzelstukjes in elkaar en wordt alles duidelijk. Maandag gaat hij sowieso hemelen en heeft hij rust.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:24

Dancie schreef:
Voor aankoop niet maar als je ze van een grote stal of handelaar koopt is dit ook niet nodig.


Ik vind dit behoorlijk kortzichtig om eerlijk te zijn.

Succes met de situatie, arm dier.

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:24

... en dan heeft hij ook nog 15 merries gedekt, wie weet wat hij doorgeeft :(:)

Triest, triest, triest ... ;(

GabberGill

Berichten: 5698
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:31

Heel kortzichtig is het niet. Dat staat zo in je rechten. Hun hebben als trouwe verkopers meer verstand dan een particuliere verkoper en dat zal in een rechtszaak ook gezegd worden. Dat weet ik ook. Alleen dat is niet waar het me om gaat. Deze man heeft een stal en fokt ieder jaar veulens en verkoopt ieder jaar minimaal 15 veulens om over de rest nog maar te zwijgen. Er wordt gefokt met een hengst die totaal niet goed is en waar we geen verder onderzoek op hebben laten verrichten omdat dat voor ons geen meerwaarde meer heeft. Het is een geweldig paard met een karakter van goud, maar wie weet wat hij nog meer onder de leden heeft. Volgend jaar worden er dus 15 van zijn nakomelingen geboren en deze worden weer vrolijk verkocht. Geen enkele koper weet op dat moment het verhaal achter het veulen.

Dit maakt ons meer dan kwaad.


Ja het is een heel bizar verhaal. We willen eigenlijk gewoon dat die man stopt met deze spelletjes.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:00

Zo te lezen is dit niet simpel professionele verkoper => particulier, maar "Business tot Business"
Je zegt nl zelf hem in eerste instantie voor de handel te hebben gekocht...

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:23

Dancie schreef:
Ik wil niet te veel vrijgeven over waar en hoe met namen. Het is namelijk zo dat dat mijn rechtszaak die ik toch wil gaan starten kan tegenwerken. Ik heb hem in ieder geval niet bij jouw plekje vandaan :)



ik hoop dat je dan een hele goede rechtsbijstand verzekering hebt ??? de kosten om een zaak te beginnen zijn waarschijnlijk zo maar 2 x zo duur als het aankoop bedrag :')

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:56

Dancie schreef:
Heel kortzichtig is het niet. Dat staat zo in je rechten. Hun hebben als trouwe verkopers meer verstand dan een particuliere verkoper en dat zal in een rechtszaak ook gezegd worden.


trouwe verkoper? Kennelijk niet.
Waarom zouden zij meer verstand hebben van het product dan zij verkopen dan dat ik dat zou hebben als simpel particuliertje?
VWB rechtzaak heb ik er geen verstand van, maar ik vind het wel degelijk kortzichtig om hier zomaar vanuit te gaan. Lekker simpel ook; 'hunnie' hebben hier verstand van, dus daar ga ik dan maar vanuit.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:11

Ik hoop niet dat je een rechtzaak begint, die ga je hoe dan ook verliezen!! De kosten die er dan bovenop komen zijn dan ook voor jou.
Neem je verlies en leer ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:13

Yunomi schreef:
Helaas, je hebt niet (voldoende) aan je onderzoeksplicht voldaan bij aankoop. Dit moet je overal gewoon doen, geen verschil tussen de buurvrouw of een handelsstal. Nu heb je je rechten verspeeld.

Zeker wel :) Als je bij aankoop aan de eigenaar hebt gevraagd of het dier naar hun weten iets mankeert en zij geven aan dat dit niet zo is, dan heb je aan je onderzoeksplicht voldaan. Als het een onzichtbaar mankement is vervalt dit, maar in dit geval is het duidelijk iets waar hij al langer mee rondloopt.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:16

Je geeft zelf aan het dier voor rond de slachtprijs te hebben gekocht. Dat is ook wel een beetje af af verkoopt zoals het in de volksmond genoemd wordt.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:38

Ik ben bang dat dit nog lastig gaat worden als je het onder de "onderzoeksplicht" gaat laten vallen.
Hij heeft de dikke knie namelijk wel genoemd en dat hier een blessure aan gekoppeld is. Het paard kan daar "recent" last van hebben gekregen, waar het dan de jaren daar voor goed is gegaan. Daar is niets aan gelogen toch?

Dat de oorzaak van de blessure er al langer zit zegt dus nog niet meteen dat het paard er ook zo lang pijn van heeft.

Er staat niets op papier dus het zal jullie woord tegen het hunne zijn want uiteraard is een mondelinge overeenkomst ook geldig. Maar dan zit je nog met de interpretatie van woorden en zinnen.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:40

Goof schreef:
Dancie schreef:
Heel kortzichtig is het niet. Dat staat zo in je rechten. Hun hebben als trouwe verkopers meer verstand dan een particuliere verkoper en dat zal in een rechtszaak ook gezegd worden.


trouwe verkoper? Kennelijk niet.
Waarom zouden zij meer verstand hebben van het product dan zij verkopen dan dat ik dat zou hebben als simpel particuliertje?
VWB rechtzaak heb ik er geen verstand van, maar ik vind het wel degelijk kortzichtig om hier zomaar vanuit te gaan. Lekker simpel ook; 'hunnie' hebben hier verstand van, dus daar ga ik dan maar vanuit.

Omdat de wet dat zo zegt. Als consument (particuliere koper) geniet je verregaande rechtsbescherming met betrekking tot een professionele verkoper (handelaar/winkel/dealer). Ook al heeft de handelaar de ballen verstand van paarden, als hij professioneel paarden in- en verkoopt gaat de wet er vanuit dat deze meer verstand van paarden heeft dan de particuliere koper.

Dat gezegd hebbende, niet hoeven keuren en ook daadwerkelijk niet gaan keuren, dat zijn 2 verschillende dingen. Net als je gelijk hebben en je gelijk krijgen.

Echter, TS geeft aan dat het paard gekocht werd voor de handel. De vraag is dan of er sprake is van een consumentkoop of handelskoop. Dat is ongetwijfeld interessant voer voor advocaten, maar een paard gekocht voor de slachtprijs is die kosten en moeite niet waard.

Dancie schreef:
we wilde zijn knie afwachten want door de keuring zou hij toch niet komen met ie knie.

Echt, serieus, dit weet je en dan neem je het paard ook nog mee zonder dat er een dierenarts naar die knie heeft gekeken? 8)7 En dan nu ook nog piepen? 8)7
:roll: