Een eigen pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotje_Limt
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-03-16

Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 22:11

Hallo allemaal,

Ik ben aan het denken om een eigen pony te nemen. Nou weet ik dat hier veel bij komt kijken (geld, tijd).

Ik zou mijn pony als het kan 24/7 op wei doen met een soortgenootje en schuilmogelijkheden. Wat nou als het een keer onweert is het dan wel veilig voor mijn pony? Kan ik iets doen om het veilig te maken?
Ook maak ik mij zorgen dat die gestolen word. Het weiland (wat ik in mijn gedachten heb) ligt wel naast huizen, maar er is natuurlijk niet altijd toezicht op. Hoe kan ik dit veiliger maken?

Wat ik ook heel lastig vind is om de goede verzekering te vinden. Is het wel nodig om een pony te verzekeren? Wat is jullie ervaring? Hoe weet je of het een goede verzekering is?

Wat voor een hoefsmid hebben jullie? Eentje die natuurlijk bekapt of gewoon normaal? Welke raden jullie aan? Wat is jullie ervaring ermee?

Als mijn pony 24/7 op wei komt te staan. Heb ik dan dekens nodig? Zo ja welke?

Ik denk dat dit voor even wek genoeg vragen zijn. :D Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen zodat ik een goede beslissing kan maken.
Sorry nog als het hier verkeerd staat. Ik had echt geen idee waar ik dit moest neerzetten.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:31

Stel je neemt een eigen pony zou ik hem lekker op een pensionstal zetten. Daar zijn allemaal mensen die je kunnen helpen met je vragen en heb je geen andere dingen zoals bepaald onkruid in de wei, hooi, stroo etc.
Onweer kan geen kwaad in de natuur is het niet anders maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Voor het stelen zou je een goed hek kunnen doen en camera's, maar ook in dat geval is een pensionstal het beste. Verzekeren ligt geheel aan jou en de pony, heeft ie snel ergens last van is het wel zo fijn hem te verzekeren maar het blijft iets persoonlijks ook qua geld wat je verdiend. De soort hoefsmid ligt ook weer helemaal aan jou en je pony, kan je pony moeilijk zonder ijzers of heeft ie alleen met gestaan moet je natuurlijk een 'normale' hoefsmid maar misschien kan een natuurlijke bekapper je ook goed helpen! Dekens heb je niet perse nodig behalve als ze exceem hebben of extreem last van vliegen. Of als ze bv amper wintervacht krijgen en daardoor gaan afvallen.

Maar aan je vragen te zien ben je niet ervaren met alles, en ik zeg ook echt niet dat het niet goed zou kunnen komen als je hem op een wei zet. Maar er komt daardoor wel een stuk meer bij kijken dan je waarschijnlijk denkt. Dus misschien is het een goed idee een pensionstal te overwegen :j

Lotje_Limt
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-03-16

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 23:06

ThoranLOVE
Ten eerste heel erg bedankt voor je reactie. Nee ik ben ook nog niet zo heel ervaren. Het liefst zou ik ook mijn pony op een pesionstal willen zetten, maar er zijn hier niet veel in de buurt. En de meeste zijn of veel te duur of te ver. En omdat ik alles met de fiets moet doen wil ik liever geen uur reizen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:57

ik heb het idee dat je weinig ervaring hebt en zou je adviseren voorlopig een pensionstal te zoeken en zo een gedeelte van de zorg en toezicht kan delen.(zo kun je ook zien en ervaren wat noodzakelijk is als zorg). Als je vragen hebt zijn er ook mensen die je kunnen adviseren.

Alleen weidegang zonder stal achter de hand zou ik niet doen, denk aan periodes van bar slecht weer.
Maar ook het bijvoeren wat in de wintermaanden nodig is hoe doe je dat? Toch al snel 5 /6 balen hooi in de week die dan bijgevoerd moeten worden. En vaak ook meerdere keren per dag ernaar toe, voeren en watervoorziening. Denk aan opslag etc, maar vaak is het niet mogelijk deze voorziening te realiseren op een weiland.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:09

Ben het met mijn voorgangers eens. Eerst pensionstal is duurder, maar daar leer je wel van. Daardoor is het veiliger.
Dus je kunt bijv sparen voor een jaar pensionstal en lessen en daarna op de weide met soortgenoot en schuilstal.
Maar bij het laatste is de grondsoort wel erg belangrijk. Dat zou ik enkel doen op zandgrond. Anders staan de pony's steeds in de blubber en kunnen ze al snel van kwaaltjes krijgen zoals mok en rotstraal bijv

Lotje_Limt
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-03-16

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 08:35

Friesiszwart en sneeuwpop
Heel erg bedankt voor het reageren.

Klopt, ik ben nog niet zo ervaren met een eigen pony. Ik had liever eerst een lease pony gewild, maar die zijn hier niet in de buurt en de meeste mogen niet verplaats worden.

Jullie hebben mij aan het denken gezet en ik ga dan toch maar eens kijken naar een pensionstalling in de buurt. Ik heb hier in de buurt een huis met eigen stallen. Kan ik daar ook vragen of ik mijn pony daar zou kunnen stallen of raden jullie dan alsnog een nog pensionstalling aan.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:49

Lotje_Limt schreef:
Friesiszwart en sneeuwpop
Heel erg bedankt voor het reageren.

Klopt, ik ben nog niet zo ervaren met een eigen pony. Ik had liever eerst een lease pony gewild, maar die zijn hier niet in de buurt en de meeste mogen niet verplaats worden.

Jullie hebben mij aan het denken gezet en ik ga dan toch maar eens kijken naar een pensionstalling in de buurt. Ik heb hier in de buurt een huis met eigen stallen. Kan ik daar ook vragen of ik mijn pony daar zou kunnen stallen of raden jullie dan alsnog een nog pensionstalling aan.


Dat lijkt mij ook een goed idee als dat kan! Hun kunnen je ook vanalles uitleggen en met dingen helpen. De vraag is dan natuurlijk wel of ze ook iemand als 'pension' klant willen hebben.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:52

Ik vraag me eigenlijk af of je wel beseft hoeveel geld een pony/paard kost per maand. Je kan wel overal de goedkoopste optie voor nemen maar er kunnen momenten zijn dat je duurder moet, bijv omdat het dier een medisch probleem heeft waarvoor het een tijd op stal moet staan/ nieuw tuig nodig heeft of dure medicijnen nodig heeft. Dan kunnen er zomaar maanden tussen zitten dat je 400/500 euro (en soms wel veel meer zelfs) aftikt. Dat moet je wel kunnen betalen natuurlijk. Het is erg zuur als je dan direct je pony te koop moet zetten omdat je dat niet kunt betalen.

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:24

Allereerst, ik heb altijd het liefst dat de pony buiten staat met onweer, of overkapt maar dat ie wel wegkan. Mocht onweer in de stal slaan vind ik het een eng idee dan mijn maatje in een vuurzee staat en nergens heen kan. 24/7 buiten hangt ook een klein beetje af van wat de pony gewent is en het ras. Een teddybeer heeft bijvoorbeeld geen dekens nodig (Zoals mijn vetzak) maar een echt volbloed arabiertje krijgt niet zo'n teddyvacht.
Hoefsmid is ook afhankelijk van de voetjes van jou pony. Heeft ie harde,zachte,droge,platvoeten staat ie op ijzers wat wil je met m doen etc.
Mocht je een warmbloedpony of paard hebben )KPWN etc. zou ik je aanraden wel een deken op te doen welke deken is afhankelijk van de vacht en weerstand van je paard. Mijn vp heeft enkel bij temperaturen ver onder nul een regendeken over zn bontjas. Handig is als je zorgt dat er mensen zijn die je kunnen helpen of een verzorger. Dit om je te helpen maar ook als jij bijvoorbeeld een keer valt dat je daar niet helemaal alleen bent. :D
Ik hoop dat dit je helpt! Mocht je vragen hebben staat mn pbbox altijd open :D ;)

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:34

Mijn paard staat op een pensionstal waar ze 24/7 naar buiten gaan in de zomer. Als het onweert blijven ze gewoon buiten, sommigen kiezen ervoor om ze dan binnen te zetten maar dat zijn er eigenlijk maar weinig. Mijne blijft ook buiten.

Deken ligt aan het ras van je paard. Ik heb een kwpn'er op leeftijd en die krijgt wel een deken om zodat hij het net wat warmer heeft, hij blijft dan ook beter op gewicht in de winter omdat het hem minder energie kost om zich warm te houden. Ook goed voer helpt hier natuurlijk bij.

Wij hebben een 'gewone' hoefsmid waar ik erg tevreden over ben.

Ik zou lekker naar een pensionstal gaan voor het toezicht en de hulp die je dan kunt krijgen, aangezien je nog niet zo ervaren bent.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:45

Soms is een prive stal nog duurder dan een pensionstal.
Kijk ook naar de regels die er gelden... Wanneer je mag komen en wanneer er welk voer wordt gegeven... Sommige voeren weinig hooi of weinig voerbeurten.

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:00

zeker wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt is het handig om naar en pensionstal te gaan. je kunt veel van anderen leren en hebt hulp wanneer nodig. en als alles goed gaat kun je altijd nog je paardje verhuizen naar die andere plek. succes en komt vast helemaal goed +:)+

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:11

Hi,

Fijn dat je je pony 24/7 buiten, met schuilmogelijkheden en maatjes wilt, lekker natuurlijk :)

Verzekeren is vind ik niet nodig.
Er wordt meestal maar maximaal 2/3 van het aankoopbedrag vergoed, en dan hebben we het nog niet over de voorwaarden, kijk als je nou een duur paard van 50.000 euro hebt is het een ander verhaal :+
Ik heb ee hele goede, eerlijke hoefsmid, met enorm veel ervaring en een hele goede visie. Zal zijn site zo ff in dit topic posten.
Dekens nodig? Ik zeg nee!
Ben persoonlijk van mening dat paarden die vacht niet voor niks hebben gekregen, en zichzelf prima warm kunnen houden. Sterker nog, zonder deken blijven ze vaak warmer, omdat ze zelf hun temeratuur kunnen bepalen, met deken kan dat niet meer.
Als je je pony scheert, wel een deken, en als die 24/7 buiten staat ook ff voor een waterdichte regendeken voor erboven regelen.

Succes !

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:14

Deze smid is zeker een aanrader, sinds ik de hoeven van mijn paarden door hem laat doen, zijn ze heel mooi. Hij neemt ook altijd rustig de tijd en gaat heel rustig en goed om met de paarden.
Dit is de site:

http://hoefsmederijerdbrink.nl/

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:41

FjeLOVER schreef:
Hi,

Fijn dat je je pony 24/7 buiten, met schuilmogelijkheden en maatjes wilt, lekker natuurlijk :)

Verzekeren is vind ik niet nodig.
Er wordt meestal maar maximaal 2/3 van het aankoopbedrag vergoed, en dan hebben we het nog niet over de voorwaarden, kijk als je nou een duur paard van 50.000 euro hebt is het een ander verhaal :+
Ik heb ee hele goede, eerlijke hoefsmid, met enorm veel ervaring en een hele goede visie. Zal zijn site zo ff in dit topic posten.
Dekens nodig? Ik zeg nee!
Ben persoonlijk van mening dat paarden die vacht niet voor niks hebben gekregen, en zichzelf prima warm kunnen houden. Sterker nog, zonder deken blijven ze vaak warmer, omdat ze zelf hun temeratuur kunnen bepalen, met deken kan dat niet meer.
Als je je pony scheert, wel een deken, en als die 24/7 buiten staat ook ff voor een waterdichte regendeken voor erboven regelen.

Succes !


Zoals jij het laat overkomen met die dekens vind ik dat nogal kort en cru. Het is niet altijd een keuze, soms is het nodig.

In veel gevallen heeft een paard geen deken nodig, maar ook bij een paard wat buiten staat kun je soms zien dat een deken beter is. Vaak bij oudere paarden zie je dat ze niet genoeg bij kunnen eten, ondanks voldoende voeding. Dan kan een deken goed helpen om het paard op gewicht te houden.
Als het gaat om bijna dagelijks trainen in een binnenzak, kan een wintervacht al snel te warm zijn - je merkt dat aan de energie en natuurlijk het overmatig zweten.
Of dekens wel of niet handig zijn, hangt dus erg van verschillende dingen af.
Maar IK vind dat als je aan dekens begint, je het wel goed moet doen, met verschillende dekens met verschillende aantal grammen. Je hebt zelf ook niet maar 1 jas, wil na het sporten ook je warmte kwijt, zonder de kou op je spieren etc.
Het is iig een stuk makkelijker wanneer je paard geen dekens nodig heeft. ;-)

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:46

sneeuwpop schreef:
FjeLOVER schreef:
Hi,

Fijn dat je je pony 24/7 buiten, met schuilmogelijkheden en maatjes wilt, lekker natuurlijk :)

Verzekeren is vind ik niet nodig.
Er wordt meestal maar maximaal 2/3 van het aankoopbedrag vergoed, en dan hebben we het nog niet over de voorwaarden, kijk als je nou een duur paard van 50.000 euro hebt is het een ander verhaal :+
Ik heb ee hele goede, eerlijke hoefsmid, met enorm veel ervaring en een hele goede visie. Zal zijn site zo ff in dit topic posten.
Dekens nodig? Ik zeg nee!
Ben persoonlijk van mening dat paarden die vacht niet voor niks hebben gekregen, en zichzelf prima warm kunnen houden. Sterker nog, zonder deken blijven ze vaak warmer, omdat ze zelf hun temeratuur kunnen bepalen, met deken kan dat niet meer.
Als je je pony scheert, wel een deken, en als die 24/7 buiten staat ook ff voor een waterdichte regendeken voor erboven regelen.

Succes !


Zoals jij het laat overkomen met die dekens vind ik dat nogal kort en cru. Het is niet altijd een keuze, soms is het nodig.

In veel gevallen heeft een paard geen deken nodig, maar ook bij een paard wat buiten staat kun je soms zien dat een deken beter is. Vaak bij oudere paarden zie je dat ze niet genoeg bij kunnen eten, ondanks voldoende voeding. Dan kan een deken goed helpen om het paard op gewicht te houden.
Als het gaat om bijna dagelijks trainen in een binnenzak, kan een wintervacht al snel te warm zijn - je merkt dat aan de energie en natuurlijk het overmatig zweten.
Of dekens wel of niet handig zijn, hangt dus erg van verschillende dingen af.
Maar IK vind dat als je aan dekens begint, je het wel goed moet doen, met verschillende dekens met verschillende aantal grammen. Je hebt zelf ook niet maar 1 jas, wil na het sporten ook je warmte kwijt, zonder de kou op je spieren etc.
Het is iig een stuk makkelijker wanneer je paard geen dekens nodig heeft. ;-)


Ja maar heb het over een gezond paard.
Bovendien lijkt het mij niet dat ts een binnenbak heeft, als ik zo de openingspost lees.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:01

Wat goed dat je je dit van te voren afvraagt!

Onweer:
Je zegt dat er schuilmogelijkheden komen, dan kan de pony zelf gaan schuilen. Ik zou me daar dan verder niet te druk over maken!

Diefstal:
Het mooist is natuurlijk een houten omheining rondom, met een poort met een goed slot erop. Daar binnen langs dan een draad met goed stroom erop. Helaas is dat vrij duur en mag je niet overal een omheining plaatsen en zal je vaak met prikpaaltjes aan de slag moeten. Je zou een camera op kunnen hangen en een waarschuwing bord kunnen ophangen. Dat zal al wat afschrikken. Helaas kan je het nooit 100% voorkomen.

Verzekering:
Ik heb ervoor gekozen omdat niet te doen en zelf een potje te maken. Je moet jezelf afvragen wat wil ik precies verzekeren en zou ik die kosten zelf kunnen dragen?

Dekens
Nee een gezond paard / pony heeft in principe geen deken nodig. Als je ze scheert, dan wel.

Dan nog wat advies:
Een eigen weide is veel meer werk dan je denkt.. Je MOET dan iedere dag zelf erheen om de paarden te voeren te verzorgen en te controleren, liefst meerdere keren per dag omdat er verder geen toezicht is. En dan het weide management: Je moet de omheining controleren, de mest weg halen en laten afvoeren, controleren op ongewenste / giftige planten, gras bijzaaien, bemesten van het land, onkruid verwijderen.. Heel veel veel werk dus, weinig toezicht en ja vaak ongezellig in je op aan de slag. Dat moet je wel liggen.

Een stuk verhard heb je nodig. Land wordt snel 's winters snel kapot gelopen en je paard moet natuurlijk niet tot de knieen in de drek staan. Ook een (schuil)stal is echt aan te raden. Als er eentje ziek wordt oid moet je die natuurlijk wel op stal kunnen zetten en met slecht weer is het ook wel zo fijn voor de paarden als je droog en uit de wind kunnen gaan staan.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 26-09-16 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:04

Kijk eens bij het topic: wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:08

Ponys en paarden kunnen tegen onweer ja, wij hebben 1 grote schuilstal waar paard met twee shetlanders in past. Mijn shetlanders andere kudde lopen zonder een schuilstal en gaat prima maar kan altijd wat gebeuren!

Maar zoals andere al zeggen let er op dat je wel zelf moet voeren ik kan het makkelijk met mijn vader regelen hij doet sochtends en ik einde van de middag/avond. Hier komen ook kosten bij want ze eten natuurlijk best wel wat baaltjes hooi.

Ik zou omdat je zelf nog niet zoveel ervaring hebt ook kijken na een pensionstalling. Misschien is er ook wel een boer waar je hem voor klein prijsje mag stallen? Ik zou alles goed op een rijtje zetten, veel succes! +:)+

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:01

DatBenIkNou schreef:
Kijk eens bij het topic: wat kost een paard nu daadwerkelijk?


Dit tezamen met het feit dat TS niet meer kan reageren zet ik hier een slotje.