Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 14:18

Hallo mede bokkers!

Driekwart jaar geleden ging ik op zoek naar mijn droompaard, en na veel paarden geprobeerd te hebben, vond ik een maand geleden had ik hem eindelijk gevonden. Hij was alles wat ik zocht en blijer kon ik niet zijn. Ik was nieuw in de wereld van het kopen van een paard, dus heb er wat hulp bij gehad.
Heb hem gekocht van een handelaar, die mij verzekerde dat hij goed was. Nu is er echter een probleem en ik zit echt met de handen in het haar. Vorige week was mijn lieve paard wat enthousiast in de wei en zag ik dat hij zijn voorijzer eraf had. Uiteraard gelijk de hoefsmid gebeld en die bleek erg slecht nieuws te hebben: Gijs was eerder ernstig hoefbevangen geweest en had een gekantelde hoefwand. Hoefbevangenheid had ik wel van gehoord, het laatste niet. Mijn hoefsmid verzekerde mij echter dat het nogal ernstig was. Er ging vanalles door mijn hoofd en kon het even niet meer overzien. Had net 3 weken geleden een (redelijk duur) paard gekocht en nu bleek hij niet goed te zijn?? Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet...al mijn emoties gaan even door elkaar.

Morgenvroeg heb ik een afspraak met Gijs bij de dierenarts om een foto van zijn hoef te maken. Aan alle kanten krijg ik adviezen wat ik moet doen. Wel of niet de handelaar al inlichten, ik weet het niet meer..

Is er iemand die ervaring heeft met het kopen van een paard, die daarna niet goed blijkt te zijn en dat het valt onder verborgen gebrek?

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:19

Je had hem moeten laten keuren geloof ik, je het als koper ook een onderzoeksplicht. Ik vind het erg onverstandig om een paard ongekeurd te kopen. :o

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:23

Ik denk ook dat als je het paard niet hebt laten keuren (dat neem ik nu even aan) je weinig kans hebt dat de handelaar iets voor je gaat betekenen. Als eigenaar heb je onderzoeksplicht - zoals MarlindeRooz ook al aangaf - en daar heb je niet aan voldaan als je een paard zonder keuring koopt en dan achter een gebrek komt. Het is sowieso niet erg verstandig om een (redelijk) duur paard niet te keuren voor je hem koopt. Uit een keuring was dit wel naar voren gekomen.

Je kunt als je de foto's gemaakt hebt en definitieve uitslag hebt best contact opnemen met de handelaar, maar ik geef het een kleine kans dat deze gaat zeggen "Oh, dat wist ik niet, ik koop hem wel terug voor hetzelfde bedrag."

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:27

Ten eerste: als je expliciet aan een handelaar vraagt of een paard goed is, en hij zegt ja, heb jij aan je onderzoeksplicht gedaan. Er staat nérgens dat je een paard moet laten keuren, inclusief foto's van de voeten of wat dan ook. Dus die onderzoeksplicht is aan voldaan - en zeker als je van een handelaar koopt, want die heeft 'meer verstand van paarden dan een particulier' (volgens de wet).

Ten tweede: een hoefsmid heeft geen rontgenogen en kan dus niet zeggen of een hoefbeen gekanteld is.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 25-09-16 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:27

ik er ervaring mee, heb je een rechtbijstandverzekering? die kan je miscchien nodig hebben. je hebt het paard bij een handelaar gekocht? dan is dat je geluk. dan heb je wettelijk meer recht dan je het paard bij een particulier hebt gekocht. ik zou eerst informeren bij de veearts wat de vooruitzichten zijn. en meteen contact opnemen met de handelaar en zeggen dat het paard niet in orde is. en hem op de hoogte houden van de da bezoek.anders kan hij je later verwijten dat je het niet met de handelaar in overleg hebt gedaan. volgens mij hoeft een gekanteld hoefbeen niet het einde van je paard te zijn. ik weet iet of je het paard voor de sport of voor de recreatie hebt gekocht?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:30

Ten eerste, ontzettend vervelend. Maar qua informatie; heb je het paard (klinisch) laten keuren? Misschien weet de handelaar het zelf ook wel niet, die nemen zo vaak makkelijk paarden aan om door te verkopen, dat die misschien zelf er niet eens van op de hoogte is. Is het paard nu kreupel, of loopt het goed? Succes morgen bij de dierenarts, hopen dat het hoefbeen niet gekanteld is, is namelijk naar mijn idee niet te zeggen door een hoefsmid, mits hij rontgen-ogen heeft.

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:33

Oh jee wat vervelend!
Zou eerst morgen de fotos even afwachten

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:33

Een handelaar is een 'professional', volgens mij is het dus zo dat als jij vraagt of het paard goed is en hij zegt ja dat jij aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Ik zou foto's laten maken en afhankelijk van de uitslag contact opnemen met de handelaar. Als het paard goed loopt is het ook de vraag of je hem wel terug moet willen doen naar de handelaar. En het is ook maar de vraag of de handelaar wel van dit probleem wist.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:38

Hoefsmid kan op het zicht niet zeggen of het hoefbeen gekanteld is dus ik zou nog even afwachten.
Als ik het goed lees dan is het paard nu niet kreupel?
Niet direct het ergste denken en het paard afschrijven.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:39

Heel rot allemaal..

Ik ben bang dat dit wel een lastig iets gaat worden.
Immers... Wie weet is het paard bij jou bevangen geraakt..?

Sterkte en hopelijk valt het mee! Ik zou even afwachten wat de dierenarts zegt

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:39

Wat vervelend voor jou en het paard. Hopelijk valt het mee en komen jullie eruit. Je hebt inderdaad een onderzoeksplicht. Nu is het mosterd na de maaltijd maar dit is (tenzij je het paard al lange tijd kent) één van de redenen waarom ik nooit zou kopen zonder uitgebreide keuring inclusief röntgenfoto's. Beterschap voor je paard!

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:51

Ik weet niet wat een gekantelde hoefwand is en ik weet ook niet of je hoefsmid dat kan beoordelen. Ik morgen eerst je dierenarts eens vragen om je paard te bekijken. Je heb dan meteen een tweede mening of het verhaal van de smid klopt en of het is wat hij zegt. En over de ernst en misschien kan je dierenarts ook zeggen wanneer het ontstaan is. Ik denk niet dat je een hoefsmid qua deskundigheid en oordeel gelijk mag schakelen aan een dierenarts in deze situatie.Met het oordeel van de dierenarts kun je verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:55

Anniekkkk schreef:
Heb hem gekocht van een handelaar, die mij verzekerde dat hij goed was.

Okee en wat had je met hem afgesproken in geval dat niet goed was?
Meeste handelaren willen vaak we paard terug nemen wanneer paard niet goed blijkt te zijn.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:56

Is je paard niet kreupel en goed bruikbaar?Dan zou ik me niet druk maken.Er zijn heel wat paardendie goed door een keuring komen maar toch iets mankeren,of die dan qua karakter afschuwelijk blijken.Een leuk en lief niet-kreupel paard is een lotje uit de loterij,ook al zou er op foto's iets te zien zijn.Of heb je een hoofdprijs betaald?

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:11

Wat heeft de smid precies gezegd want een gekantelde hoefwand bestaat niet....
Wel een gekanteld hoefbeen of een ander probleem met de hoefwand.

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 16:41

Bedankt voor alle reacties! Het paard was klinisch gekeurd en daarbij was het rapport nog geldig. Het is inderdaad goed om morgen even af te wachten, maar wilde toch weten hoe jullie er alvast over dachten.
Het zal ongetwijfeld een gekanteld hoefbeen geweest zijn, mijn fout!

Mijn smid heeft me verzekerd dat dit bij de klinsiche keuring er niet uit was gekomen, hij loopt ook niet kreupel. Je kunt het alleen zien op de plek waar het ijzer zit, het was alleen te zien met een rontgologische keuring.

Morgen weten we gelukkig meer!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:01

Heeft je paard een verbrede witte lijn? Ik denk dat je smid daar dan het gekantelde hoefbeen uit haalt.

Gewoon even afwachten wat de dierenarts zegt nav de foto. Want alleen daarop kan je zien hoe ernstig het is.

Flowerbomb

Berichten: 1430
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:10

Mocht je het paard nog terug willen brengen dan kan dat. Een paard is oneerbiedig gezegd een ding. Je mag omdat het om een handelaar gaat het aangekochte object binnen een bepaalde tijd zonder opgaaf van reden retour doen. Maar of je dat emotioneel aan kan en wil is een tweede ;)

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:17

De handelaar zal waarschijnlijk gaan schermen met het klinisch rapport, dat hij je een goed paard heeft verkocht wat voldoet aan je eisen, want ook op dit ogenblik heeft je paard geen aantoonbare last van de (mogelijke) hoefbevangenheid uit het verleden.

Hopelijk valt de "schade" mee op de foto's.

Meldt zo snel mogelijk na het Da bezoek de bevindingen bij de handelaar.

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:27

Vervelend ts,
Een gekanteld hoefbeen is niet het einde van de wereld. Met goed voerbeleid en goed bekappen komt dat weer goed. Veel dierenartsen en hoefsmeden schrijven deze paarden te gauw af. Ik heb zelf hier een welsh staan die zelfs doorgestoken hoeven had. Is weer helemaal goedgekomen. Pb me maar als je meer wil weten

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:32

Inderdaad de foto's even afwachten. Het kan zijn dat hij bevangen geweest is, maar hij hier geen schade aan heeft overgehouden. Dan moet je wel goed oppassen, dus je voerbeleid moet je dan wel levenslang aanpassen!
Ik had hier een paard die een lipping of hoedenrand had van zijn hoefbeen. Ook bevangen geweest (bij mij) en daar heb ik heel wat problemen mee gehad. Die schade was ook blijvend en zijn hele hoef was binnenin stuk, dus die is naar de eeuwige groene weides gegaan jammer genoeg...
Als de dierenarts zegt dat het ernstig is, breng het paard dan terug mocht dit mogelijk zijn...

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:35

Eens met paleoceen. Goede bekapper erbij. En, vooral zorgen dat hij niet opnieuw bevangen raakt! Overigens is er bij hb bijna altijd schade, die felukkig ook meestal weer kan herstellen

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:37

paleoceen schreef:
Vervelend ts,
Een gekanteld hoefbeen is niet het einde van de wereld. Met goed voerbeleid en goed bekappen komt dat weer goed. Veel dierenartsen en hoefsmeden schrijven deze paarden te gauw af. Ik heb zelf hier een welsh staan die zelfs doorgestoken hoeven had. Is weer helemaal goedgekomen. Pb me maar als je meer wil weten



Het gaat hier om een duur gekocht dier en dan moet je echt niet zoiets willen hebben, veel zorg en kosten eraan ook nog eens en ze heeft m pas een maandje.

Wow, doorgestoken hoeven, bij jouw pony? Had ie niet veel pijn en ongemak geleden?

Ik kan het mij niet voorstellen dat het geen pijn heeft geleden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:39

Hier ook een ex bevangen pony met gekanteld hoefbeen, staat inmiddels weer 24/7 op de wei, moet alleen wel regelmatig bekapt worden

Edit: er staat bij paleoceen toch niet dat ie geen pijn heeft gehad?

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:39

anjali schreef:
Is je paard niet kreupel en goed bruikbaar?Dan zou ik me niet druk maken.Er zijn heel wat paardendie goed door een keuring komen maar toch iets mankeren,of die dan qua karakter afschuwelijk blijken.Een leuk en lief niet-kreupel paard is een lotje uit de loterij,ook al zou er op foto's iets te zien zijn.Of heb je een hoofdprijs betaald?


Met een ex hoefbevangen paard heb je een paardenleven lang zorgen om
gras en voeding. Hb is wel iets serieus, de gemiddelde koper koopt echt geen paard met een hb verleden.

Ben benieuwd wat uit de foto's komen als je die eventueel laat maken.