oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:59

Ik weet niet of het hier goed staat en of dit mag?

Ik probeer in contact te komen met prive stalletjes in het westland (monster, s gravenzande, poeldijk, honselersdijk etc).

Het is hier in het westland inmiddels bekend dat de gemeente alle prive stalletjes weg wil hebben en dat wij allen maar op de maneges moeten staan (waar paarden in deze regio dus 23u per dag op stal staan :-( ).
Ik heb het hier over kleine stalletjes gehuisvestigd in kassen en schuren in de tuinbouw. Welke er soms al tig jaar zitten.

Zo onze stal ook. Wij hebben twee locaties op de ene staan de stallen (12 stuks) op 8 min lopen ligt onze bak, weides en paddocks ( geen permanente huisvesting op deze plek), en mijn trailer staat hier. Beide locaties zijn van een andere eigenaar en ik ben dus beheerder van de stal.

Paar maanden geleden kregen wij bezoek van de milieu inspectie en gemeente. Die vielen gelijk over de stallen (locatie naast een kas bedrijf op het zelfde terrein). De eigenaar van dit stuk grond heeft er gelijk zijn advocaat op ingeschakeld en is wezen kijken, tevens foto's gemaakt.
Blijkt dat hier in het verleden tijdens inspectie de ambtenaar is gevallen over de toen niet vloeistof dichte vloeren. Deze zijn toen aangepakt en goed gekeurd. Dus wat betreft de paarden stal hoefde wij ons voor nu verder geen zorgen te maken.

Nou krijg ik vandaag telefoon van de eigenaar bij de bak. Ook daar is nu inspectie geweest en is de gemeente moeilijk aan het doen.
Allereerst moet mijn trailer daar weg ( is eigen grond), gemeente geeft aan dat dit aangeeft dat er paarden staan.
De eigenaresse van het stuk grond legt uit dat de paarden elders gehuisvest zijn en hier alleen overdag buiten staan... de gemeente is nu vanalles aan het zoeken om ons weg te krijgen... Om een nog langer verhaal kort te maken zijn de eigenaren van beide locaties in samenspraak met de advocaat.
Haar advies (van de advocaat) naar mij toe is mensen verzamelen die tegen het zelfde probleem aan lopen zodat we groots kunnen optreden tegen de gemeente. Nu ben ik al bezig om in contact te komen met andere stallen die ook tegen dit probleem aanlopen en ik werk al samen met een aantal kleine stallen. Maar bokt is een mooie gelegenheid om via via nog meer stallen te vinden. Ben je eigenaar, beheerder of ken je iemand laat het dan graag weten.

Wij willen onze paarden niet 23u per dag opsluiten in een 3x3 stal... daarnaast gaat dat toch juist tegen de huisvestigingswet van paarden houden in?! En juist de kleine stalletjes bieden de paarden ook in deze regio waar weidegang al schaars is wel die ruimte.

Dit betreft echt vooral voor de stallen die al langer bestaan, ik snap goed dat de gemeente een ho wil zeggen maar ik vind dat dit dan juist voor nieuwe stalletjes zou zijn.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:06

Oh wat naar!!! Hopelijk lukt het jullie om de gemeente tegen te houden!! Hebben jullie geen dienst zoals bij ons (Het Vlaams Paardenloket)? Deze dienst helpt iedereen met paarden om zaken zoals deze tegen te gaan.
Succes!

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Re: oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 16:18

Nee dat hebben we niet geloof ik :-(

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:30

Succes!
Ik weet alleen dat er in de gemeente Leidschendam een paardenbeleid wordt gehandhaaft tegen verrommeling van de omgeving. Voornamelijk in en rondom Stompwijk is hier jaren geleden een soort razzia gehouden omdat er overal pensionstalletjes als paddenstoelen uit de grond schoten. Maar dit is allemaal voor mijn tijd gebeurd, ik weet hier niet alles van. Het is inmiddels zo, wij hebben een melkveebedrijf, dat wij als 2e lijns inkomstenbron pensionstalling mogen bieden voor maximaal 15 paarden. Maar we mogen geen buitenrijbak aanleggen... dat wordt hem dus niet in ons geval. Wil je er nog wat aan kunnen verdienen moet je ook wat te bieden hebben natuurlijk en daarom beginnen we er niet aan, hebben alleen maar onze eigen paarden aan huis. Alles wat nu nog iets met paardenstallen wil buiten het paardenbeleid wordt het erg moeilijk gemaakt.
Maar omdat dit voortkomt uit een soortgelijke situatie heb je er misschien wat aan als je er navraag over doet bij de gemeente/provincie omdat je ook in de buurt zit. Het paardenbeleid is er hier natuurlijk ook niet zonder slag of stoot gekomen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:32

Hoe zit het met de media?
Ga in gesprek met de gemeente en kijk welke ambtenaren er achter zitten. Probeer mensen voor je te winnen in die gemeente.
Kijk als niks werkt desnoods of je via het nieuws de gemeente minder positief in beeld kunt brengen. Degene die er niks mee te maken hebben, willen hun naam niet vuil maken dus krijg je verdeeldheid.
Het verbieden van een trailer op eigen grond is natuurlijk kul en zolang niemand daar duidelijk wat van zegt, gaan ze door met die pesterijen. Dat overgens nu wel geld kost ivm de advokaat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:48

Nou als de gemeentes in de regio westland het doen tegen de verommeling wens ik ze veel succes.

Ik kom daar voor mijn werk sinds kort en wat een chaos van kassen, bedrijventerreintjes en een wildgroei aan woningbouw(hebben ze daar geen welstandcommissie?)

Die paar pensionstalletjes kunnen er ook nog wel bij.

Ik zou eens met een flyer in de buurt poolshoogte nemen. Hoe staan de stalletjes die je tegenkomt er tegenover?

Ik zou het vooral spelen op het feit dat de manege's niet kunnen inspelen op specifieke behoeftes van veel paarden. Zoals voldoende buitenlucht en beweging en dat hippische bedrijvigheid een kans is voor de economie en dan wijs je naar Drenthe waar men duidelijk op de hoogte is van het feit dat de internationale paardenhandel meer geld oplevert dan bloembollen.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:11

Sterkte TS. Vreemd verhaal van de gemeente en kan het niet zo goed volgen.

Nu maar hopen dat de gemeente waar ik woon hier geen bezwaar heeft tegen mijn manier van trailer parkeren (staat voor onze garage op de oprit). Wellicht dat ze daar ook bang zijn dat er dan een paard in mijn achtertuin staat.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:23

Je hebt wel Vereniging Eigen Paard. Of de Sectorraad paarden, maar dat is meer voor het bedrijfsleven.

Ik weet niet hoe de situatie van ts is of hoe haar paard erbij staat, maar als ik zie hoe sommige paarden gehouden worden tussen al die kassen... Op verdorde postzegeltjes grond tussen een sloot en een kas, soms met en soms zonder trampoline. Meestal alleen, af en toe met z'n tweeën maar dan is de grond qua oppervlakte echt weer veel te weinig.. 5 bij 20 meter soms maar en daar staan ze hele dagen.. Het verbaast mij soms dat een db daar nog niet tegen op heeft getreden! Manege verplichting vind ik te ver gaan, maar sommige mensen mogen zich imo achter hun oren krabben of dat dier daar wel gelukkig staat..

Trailers mogen gewoon op je eigen erf staan, hoor. Met of zonder paard.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:18

NM -> TAO

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:37

Dat kan een lange weg gaan worden,als de Gemeente iets wil komt het er meestal wel doorheen.
Een ellende is dat.Ik had hier een weiland waar al ruim 20 jaar een stal op stond.Er was 1 persoon gaan klagen,en de stal moest afgebroken worden v.d. gemeente,die het al die tijd had toegestaan.
Ik wens je heel veel succes!

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:54

Gekke vraag misschien maar wat staat er in het bestemmingsplan over de percelen?
Wij hebben hier in Leidschendam ook problemen gehad met de invoering van het paardenbeleid maar daar waren ook problemen met de bestemming.

123Simone

Berichten: 53
Geregistreerd: 24-01-13

Re: oproep aan alle prive stalletjes in het westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:07

Is het starten van een petitie ertegen geen optie? Aangezien er tig stalletjes zijn die weg moeten?
Wat naar...