Bedrogen met een aangekocht paard..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:42

( Sorry als het verkeerd staat )

De eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft een paar weken geleden aan PRE Merrie van 11 jaar aangekocht voor de fok. Het is een hele lieve Merrie, en ze blijft als ze drachtig word. De vorige eigenaresse heeft daar een contract voor ondertekend, en neemt haar terug als ze dus niet drachtig word.

Maar..

Nu blijkt het dat ze ineens ontzettend begint te schuren. De dierenarts is er bij geweest en heeft geconstateerd dat ze staart- en maan eczeem heeft en dat het ook al langer zou hebben moeten lopen dan dat ze bij ''ons'' staat. Ze had inderdaad erg vettige en ongelijke manen na aankomst toen ik haar ging poetsen, wat ook wel een lampje bij mij deed laten branden.
Nu wil de vorige eigenaresse de Merrie echter niet terug nemen, terwijl we haar niet willen houden.
Ze is niet eerlijk geweest, en meerderen zeggen dat ze haar eigenlijk terug '-moet-' nemen.
Nu begon ze echter aan de telefoon te dreigen met advocaten.
Dus.. Een hele drama.
Echter is het natuurlijk ook zielig voor de Merrie, want we hebben geen idee wat we nu moeten doen, terwijl een groot deel van de manen en staart gewoon kapot is geschuurd. Wat voor spul helpt? En moeten we nu dingen aankopen terwijl de toekomst nog onzeker is?

Heeft iemand tips? Alle ideeën zijn welkom, en verhalen van mensen die misschien ook soortgelijk iets mee hebben gemaakt ook.

(Ik weet niet of de vorige eigenaresse ook op bokt zit.. Maar mocht dit gelezen worden, stuur me een PM. Doe wat het beste is voor de Merrie!)

Anoniem

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:44

Ik zou beginnen met het aanschaffen van een eczeem deken. Is de merrie gekeurd? Heb je voldaan aan je onderzoeksplicht?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:45

Schuren kan ook ontstaan in een nieuwe omgeving. Hebben jullie het niet gezien toen jullie gingen kijken? Is de merrie gekeurd bij de verkoop?

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:47

Tja, verkocht is verkocht. Hoe cru dat ook is ;-)

Jullie hebben wel een contract opgesteld dat ze haar terugneemt, maar dat is enkel als ze niet drachtig is en niet voor andere redenen? Vraag me ook af in hoeverre dat contract rechtsgeldig is als puntje bij paaltje komt. In veel gevallen is zo'n contract toch maar een papiertje en ben je daar niet persé aan gebonden. Hoe dat juist zit kan iemand met wat meer juridische achtergrond wellicht toelichten.

Middeltjes tegen eczeem kan ik jullie helaas niet bij verderhelpen...

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:48

De vorige eigenaresse had haar klinisch laten keuren, en was daar doorheen gekomen. Echter denken we dat ze de eczeem dus heeft verzwegen en middeltjes heeft gebruikt.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:48

Hoe houd je haar? Op wat voor land staat ze? Mijn ervaring is dat als je ze voor ong 17:30 binnenhaalt en na ong 9:00 weer naar buiten ( geen buitenbox uiteraard) op een zo open mogelijk weiland, het het beste is. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:48

Wat staat er om aankoop contract? Als instaat dat paard geen gebreken heeft en wel blijkt te hebben dan dient ze paard terug te nemen.

Ik kies er voor om altijd in koop contract te laten zetten dat dier geen gebreken heeft en geen zomer eczeem en voor de koop laat ik paard ook klinische door dierenarts keuren. Kost zo 75 euro hier.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:50

Waar komt het paard vandaan? Als ze eerst stond bijvoorbeeld bij zee, en nu veel meer landinwaarts, kan het zijn dat het nu ineens opspeelt en vorige eigenaar idd van niks wist.

maxxlover

Berichten: 154
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:55

Wassen met tea tree shampoo een paar keer per week en daarna een paar spuitjes SW-itch van Cavalor erop en in masseren. Dat helpt echt goed.
Het is ook best moeilijk vast te stellen of ze het al had.
Ik had mijn paard al jaren toen ik vanuit de Randstad naar Brabant ben verhuisd.
In Brabant kreeg mijn pony ineens manen eczeem. Dat heeft hij in al die jaren dat ik hem had, nog nooit eerder gehad.
Dus als ze verhuizen naar een ander deel van het land, is het dus mogelijk dat ze het krijgen.
Maar ik heb eigenlijk super onder controle zonder deken, maar met de shampoo en de Sw-itch

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:55

Dit http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1848/49313 helpt erg goed tegen jeuk en schuren. Het stinkt wel vreselijk! Wat krijgt de merrie te eten? Als ze gevoelig is voor suikers, en dat zijn veel PRE's dan kan het nl. aan het voer liggen! In veel brok en muesli's zit te veel suiker maar ook te rijk gras kan aanleiding zijn tot schuren!
Het zou kunnen dat staart/ manen eczeem een koopvernietigend gebrek is, neem eens contact op met http://www.paardenadvocaat.nl/.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:58

Is de verkoper een bedrijf of een particulier?

De merrie is gekocht met als doel de fok, en dat wist de verkoper ook. Met SME wordt ze minder geschikt voor de fok ivm de erfelijke component, dus met die reden Zou je haar volgens mij terug kunnen doen. Dit is geen goede fokmerrie.

Voor de eczeem: inderdaad een goede deken aan doen, zoals de Rambo sweet itch hoody. Maar ze zal nu dan nog een tijdje doorscheuren, omdat het proces al gestart is. Volgend jaar de deken omdoen vóórdat de mugjes actief worden.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:02

Wat eet/at ze?
Waar stond ze, als in schrale slechte weide waardoor vitamine tekort kan zijn ontstaan?
Heeft ze mijten of luizen (gehad)?
Heeft ze last van stress?
Zijn haar manen erg dik, dik genoeg om te broeien en jeuken door de hitte?

Verschillende redenen die niet meteen eczeem gerelateerd zijn.
Hoop iig dat het een van deze redenen is, want dat zou erg vervelend zijn.
Advocaten kunnen echt weinig doen omdat ZE moeilijk te bewijzen is. Zelfs die testen zijn niet 100% betrouwbaar en dit kan aangevochten worden bij een rechtzaak. Dit heb ik iig gehoord. TS kan nl niet 100% zeker bewijzen dat de verkoper dit niet wist. Verkoper kan ook zeggen dat paard door een ander is lastig gevallen ofzo. Kan een grote leugen zijn maar hoe bewijs je het tegendeel...

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 00:03

Heel erg bedankt voor de tips. Ik zal morgen bellen om te vragen wat er precies in het contract stond en of de eigenaar ook een kopie heeft van de keuring.
Ze stond in Friesland, en nu in Drenthe.
Er zijn alleen buitenboxen, en ze staan dag en nacht in het land. De andere PRE en Friezen hebben echter nergens last van.
De vorige eigenaresse is een particulier met meerdere PRE's. Ook was de omgeving naar mijn idee niet veel anders.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:04

Maar andersom kan de vorige eigenaar ook net zo goed zeggen dat de merrie het echt nog niet had en haar nu dus niet terug wilt nemen omdat ze het nu wel heeft.. Al klinkt het mij ook aannemelijker dat ze het heeft verzwegen, maar denk dat het een moeilijke zaak zou worden.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:05

In Friesland kan natuurlijk redelijk aan de kust liggen,terwijl Drenthe dat totaal niet is. Geeft oude eigenaresse toe dat ze het heeft of weet ze van niks volgens haar? Ik vind het niet heel raar klinken dat het door verandering van omgeving veranderd.
Hoe zag ze eruit bij bezichtiging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:06

Je zou ook kunnen vragen welke middeltjes de vorige eigenaar gebruikte, blijkbaar werkte deze middeltjes wel, want eczeem-tekenen zie je ook in de winter nog aan de manen en staart van een paard ;)

Volgens mij is zomer-eczeem ook erfelijk. Valt dit niet ook onder het contract? Dat de merrie dus geen gezonde nakomelingen op de wereld zal brengen indien ze wel drachtig wordt?

Jeuk kan overigens ook voer-gerelateerd zijn. Ik zou het wel even goed proberen uit te zoeken wat de oorzaak van de jeuk is..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-15 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:07

Is natuurlijk erg moeilijk vast te stellen of ze dit al had. Het kan ook door invloeden van buitenaf komen.
Die van mij schuurde ALTIJD op mijn vorige stal. nu nooit meer. Paard kan zich vervelen en ik denk dat die van mij dat had. Maar ook de omgeving kan anders zijn, voer,grassen, alles kan er mee te maken hebben.

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 00:08

@ chimello: Ze at alleen ruwvoer bij de vorige eigenaresse in het land volgens mij. Ze had een vrij dikke volle staart, maar niet overdreven. De manen zijn sluik.
Ook heeft ze naar mijn idee geen beestjes gehad, en ze is een erg relaxte merrie en voelde zich snel op haar gemak.
Hier krijgt ze ook gewoon gras en wat hooi in de ochtend en avond.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:11

Ze heeft het al gehad bij de vorige eigenaar en jullie hadden dat moeten zien want je gaf zelf al aan dat ze vettige en ongelijke manen had. Daarnaast heeft zij het opzettelijk verzwegen terwijl ze wist dat jullie haar als fokmerrie wilden gebruiken.
Ik zou eens contact opnemen met de partij die de merrie heeft gekeurd en vragen waarom zij het niet in het keuringsrapport hebben gezet.
Daarnaast even bedenken wat je wilt, wil je haar echt niet meer, dan gewoon de koop terugdraaien.
Wat je ook zou kunnen doen is kijken naar wat ze waard zou zijn in de conditie die ze heeft en dan het bedrag wat je teveel hebt betaald terugeisen van de verkoper.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:12

De knutjes waar die jeuk door veroorzaakt wordt kunnen niet tegen wind, daar zijn ze te licht voor. Een verhuizing van randstad naar Brabant of van Friesland naar Drenthe is daarom al oorzaak genoeg voor een paard om er last van te krijgen.

Dit had de vorige eigenaar ook niet kunnen voorzien en vind het ook niet haar probleem. In ieder geval maar beginnen met een eczeem deken, scheelt een hoop!

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 00:15

@ Shanna: De vorige eigenaresse beweert glashard dat ze bij haar nooit heeft geschuurd. Toch zei de dierenarts dat in zo'n korte tijd geen zomer eczeem zou zijn kunnen ontstaan.

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:16

ik had een poeder van de DA, kostte €12 voor een busje, weet even de naam niet meer maar dat poederde ik op de aanzet vd manen en staart.
Verder een exzeem deken opdoen en tussen zonsondergang en zonsopkomst binnen houden op stal

Dat zijn de beste opties die ik heb voor je wat betreft zomer eczeem, mijn (inmiddels verkochte) shetlander heeft het ook maar zo is het erg goed onder controle te houden.

kan ook zijn dat ze door verandering vd omgeving er meer last van krijgt, mijn shet staat nu verder van de kust af en heeft er nu veel minder last van als toen ze bij mij stond

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:16

Aan wat ts omschrijft had het paard er al last van bij de verkoop en haar dierenarts heeft dat ook gezegd.
TS heb je toevallig een foto bij de vorige eigenaar of vlak na de verkoop?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Bedrogen met een aangekocht paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:21

Heeft de vorige eigenaresse haar laten keuren toen zij zelf het paard kocht? Of is het paard gekeurd toen jullie haar kochten?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:23

Ik smeer de eczeem in met calendulan verkoelende emulsie. Dat verkoeld en hersteld de huid en daarna smeer ik er zalf op tegen eczeem van vsm. Die van mij schuurt maar een heel klein stukje van de manen en heeft een hekel aan dekens, dus vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar iets anders. Voorheen smeerde ik alleen de zalf van vsm, maar daar moest ik van tevoren mee beginnen, anders schuurde ze alsnog (wel minder). Nu was ik te laat en omdat de huid geirriteerd was er calendulan emulsie opgedaan, en ze is serieus gestopt met schuren. Khoef de plek niet eens elke dag te behandelen. Daarnaast gebruik ik een goede antivliegenspray en ze staan gewoon 24/7 buiten. Maar als het veel plekken zijn is er geen beginnen aan en kun je misschien beter voor een deken kiezen.

Wel naar dat je achter zoiets na de verkoop moet komen!

Ow ja, mijn paard had er ook nooit last van, tot ze van de ene naar de andere kant van de stad verhuisde...zo'n verschil kan omgeving dus al maken