Paard laat zich vallen op trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Paard laat zich vallen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 21:13

Hoi Bokkers,

Ik heb sinds februari mijn eerste eigen paard. Maar er zijn wat problemen opgedoken bij het rijden met de trailer. De eerste keer dat we het voorhadden was toen we een nieuw zadel gingen passen/kopen. De rit van 30 min heen was geen probleem. Niets aan te merken, slechts een heel klein beetje bezweet. Maar tijdens de terugrit, ongeveer in de helft begon de auto opeens heel hard te schommelen. Ze was gevallen (had zich laten vallen?) op de trailer. Godzijdank had ik mijn lesgeefster bij want ik was compleet in paniek en kon niet meer logisch nadenken. Ze hing nog vast aan het touwhalster, dus ze lag op de grond maar haar hoofd zat vast boven de balk aan de borst. Daarna heel voorzichtig verder gereden, maar na 5 min was het weer. (Beide keren op een recht stuk baan!) Deze keer zat ze met haar heup achter de paal van het middenstuk vast. Ze had ook twee serieuze snijwonden (die zijn gelukkig goed genezen). Met een heel klein hartje en heel traag verder naar huis gereden, waar we ze schuimend van het zweet van de trailer haalden.

We konden er geen logica in vinden: op een recht stuk, heel voorzichtig gereden, ze stond er alleen in, ... We veronderstelden maar dat de eerste keer was verschoten van een voorbijganger.

De keer erna hadden we zo'n grotere van, waar je drie paarden schuin op kan zetten. Ze gingen er met twee op, maar we gaven haar veruit het meeste plaats. Daar is er eigenlijk niets misgegaan (al was het een korte rit en was ze wel wat bezweet).

Nu probeerden we het gisteren nog eens, alleen op de trailer. De eerste minuten gingen prima (bochten genomen, hobbelige weg) maar ineens weer op een recht stuk begon de auto heel hard te bewegen. En het was weer van dat. Nu was ze niet gevallen maar ze liet zich wel steeds onderuit schuiven en terug recht springen. Je kon gewoon niet meer voortrijden met haar, want als ze nog maar beweging voelde deed ze het terug.

Ergens is er dus iets grondig mis, maar ik weet niet hoe dit op te lossen. Een 3-paardstrailer kopen is voor mij geen optie wegens financiƫn en geen juiste auto. Waarom lukt het de ene moment wel perfect en de andere moment niet? En waarom dan net op rechte stukken?

Ik zou eind juli met haar op kamp gaan (2 uur rijden), maar het ziet ernaar uit dat ik haar niet tot daar ga krijgen. Ze zou sowieso met een ander paard samen op de van moeten, en dat durf ik zelfs niet meer te proberen.

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt? Iemand die weet hoe we kunnen ontdekken waar nu echt de oorzaak ligt?


CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 21:29

Homiafortuna, de vorige eigenaresse had wel gezegd dat ze bang is om door smalle doorgangen te gaan en dat ze ruim moest staan op de trailer. Dus claustrofobie zal er wel mee te maken hebben. Wij hadden de achterste helft van het tussenschot eruit gehaald, maar dat was dus niet voldoende. Jammer genoeg kan ik zelf nog niet met de trailer rijden, dus telkens we weg gaan zijn we steeds met twee paarden...

Speurneus, nee ze stond telkens aan een verschillende kant...


CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Paard laat zich vallen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 21:37

Mja, ik vreesde er al een beetje voor ...

Ik zei touwhalster, maar het is een gewoon halster, met een touw dat in de trailer hangt dat je dan vastklikt, uiteraard met heel wat speelruimte om hoofd en hals te bewegen. Is het beter om haar gewoon los te laten en niet vast te klikken dan? (sorry, ik ben echt nieuw, nog maar een paar maanden mijn eigen paard)

CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Paard laat zich vallen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 21:53

Ik heb zelf nog geen eigen trailer, de eigenaresse van de stalling zorgt steeds voor vervoer. Ze heeft een kleine tweepaards en tot enkele maanden een grote 3 paards. Die laatste is jammer genoeg afgekeurd. Ze heeft nu een grote tweepaards bijgekocht. (Of is het nou een 1,5 en 2 paards dat ze heeft? Ik ken de afmetingen niet, in elk geval kunnen in beide trailers 2 paarden, maar op de nieuwe is er wel meer ruimte en kunnen ze vooruit kijken door een raam ipv opzij). Ik was aan het kijken voor een eigen trailer, financieel gezien dan een 1,5 paards tweedehands, maar daar gaat ze nog problemen op hebben. Iets groter kan de auto niet trekken. En momenteel kan ik die dubbele investering echt niet aan.

Het tussenschot is vanonder open, dus ze heeft het zoals bij de merrie van Homiafortuna bij beide. Wij hebben al de helft van het schot eruit gehaald, maar dat hielp dus niet. Nuja, in het begin wel, maar halverwege deed ze het terug.

CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Paard laat zich vallen op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 19:06

Op druk achter de oren reageert ze niet echt. Verder hebben we ook al even bij in de van gaan staan om te kijken wat ze doet (welgeteld 1 meter gereden want het was al direct van dat) en ze begint eigenlijk wat door haar achterbenen te zakken en dan telkens op en neer te springen. Vanaf dat ze vanachter de zijkant voelt.

Ik denk eigenlijk dat ze echt wel claustrofobie heeft, aangezien de vorige eigenaresse waarschuwde dat ze op wandel niet door smalle doorgangen durft.

Op de trailer staan is dan weer absoluut geen probleem, het is enkel bij het rijden (en dan dus ook niet altijd).

Nu, vrijdag gaan we met twee op wandel en daarvoor gaan we een 3-paards van lenen. Dit is de vorige keer ook gelukt, dus hopelijk lukt het nu ook.

Daarna zullen we inderdaad eens vanalle zaken moeten testen :).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers