Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:14

Hoi,
Ik heb een auto waarvan de trekhaak een max kogeldruk heeft van 65 Kg , nu heeft de trailer die ik af en toe leen een max kogeldruk van 100Kg.

In hoeverre is dit een probleem ? mijn auto mag het gewicht wel trekken ik mag max 1650 kilo trekken.
Maar zit nu een beetje met die kogeldruk in mn maag .Ik heb een Kwpn merrie van rond de 450 kilo

Heeft iemand wel eens echt de kogeldruk gemeten ? want deze is vaak geen 100 kg hoorde ik ,maarja zeker weten zou eigenlijk wel fijn zijn.


Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:24

Nee het gaat om een anderhalf paards trailer met een eigen gewicht van maar 520 kilo

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:34

Mm ja precies, is volgens mij ook lastig te meten als er een paard in staat, had gehoopt dat iemand dat al gedaan had :)


Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:38

Peugeot 308 en een trailer van 520 kilo weet even niet welk merk het is

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 11:39

Ho ho spatter zo simpel als jij het stelt is het niet
het gaat om wat het de echte kogeldruk is en als die onder de 65 kg blijft mag dat wel

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Max kogeldruk trailer 100 Kg van auto 65 Kg kan dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:19

Nee dat heeft ze niet want dat staat dus niet in de wet , vandaar dat ik er ook naar vraag nu
In de wet staat , dat ze kijken naar wat de daadwerkelijke kogeldruk is

Stroller
Berichten: 135
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:24

Dit vind ik op het internet , op een site van de politie:

Joepie een paardentrailervraag!!!

Daar gaat ie:

Een middenasvoertuig is een 'evenwichtsvoertuig. Koppelingdruk wordt daarin bepaald door de plaatsing van je lading. Plaats je de lading naar voren dan gaat de koppelingdruk omhoog, gaat de lading naar achter, dan gaat de koppelingdruk omlaag. Koppeling druk is dus een variabel gegeven afhankelijk van de lading en de plaatsing van het gewicht van de ladingdelen voor en achter de middenas. Je kunt dus een koppelingsdruk krijgen van 0 kg als je de lading 'slim' over je trailer verdeelt, maar ook een van 75 kg. als je de de lading 'wat meer' naar voren zou zetten.

Wat is nu de praktijk? Je laadt je paard in je trailer en sluit hem op tussen de borst- en bilstang. De fabrikant heeft deze meestal zo geplaatst dat de gewichten voor en achter de as (als denkbeeldig kantelpunt) zo gunstig mogelijk verdeeld zijn en daarmee in elk geval een positieve koppelingsdruk gerealiseerd wordt die conform voorschrift moet voldoen aan deze eis:

Voor middenassige aanhangers met een maximummassa van meer dan 750 kilogram geldt, dat de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger moet zijn, maar deze hoeft niet meer te zijn dan 50 kg.


Voor je trailer met een toegestane totale massa (TTM) van 1350 kg moet de kogeldruk dus minimaal 13,5 kg zijn en mag die niet meer zijn dan de 75 kg die hoort bij de trekhaak van je trekkend voertuig. Dat houdt dus in de praktijk in dat je je paard moet laden in deze trailer en met een kogeldrukweegschaal moet wegen wat de werkelijk kogeldruk is. Je zult zien dat dit bij een anderhalfpaardstrailer iets gaat worden wat schommelt tussen de 40 en 60 kg; een beetje afhankelijk van gewicht van je paard (veelal KWPN van max 700kg). Al je een Belgisch koudbloed gaat vervoeren (gaan vanaf 800 kg tot 1000kg), dan gaat die kogeldruk omhoog evenals de massa van je trailer en haar lading. Oppassen daarbij is dan dat je kogendruk niet hoog wordt, maar ook dat de TTM van trailer niet overschreden wordt.

Voor een tweepaardstrailer met een TTM van 2000 kg is de wettelijke minimale kogeldruk dan 20 kg en mag de maximale kogeldruk gelet op jouw trekkendvoertuig niet meer dan 75 kg zijn. Ook hier alles te meten met een kogeldrukweegschaal en een beladen trailer.

Eigenlijk best simpel niet? :lol:

Een ander praktisch gegeven is dat het kogeldrukgewicht van een trekhaak vaak omhoog gaat naarmate de trekkogel dichter bij de achteras geplaatst kan worden. Bepalend voor het maximale kogeldrukgewicht is dus onder andere de afstand tussen de kogel en de achteras van het trekkend voertuig. Een verschil dat bijvoorbeeld bij terreinwagens met een op de achterdeur gemonteerd reservewiel nog wel eens een rol kan spelen als men een langere trekhaak gemonteerd heeft om om dat reservewiel heen te werken. Lange trekhaak; kogeldruk van soms max 50 kg. Korte trekhaak: max kogeldruk van soms 80 kg. Op het kenteken kan dan 80 kg staan (uitgegaan van korte haak), maar op het trekhaakplaatje 50 kg als een 'langere trekhaak' om praktische reden gemonteerd is.

Eenvoudiger kon deze paardenvriend het niet uitleggen. Hoop dat het niet is gaan duizelen en je paard je rustig in je trailer gaat volgen!

Omwille van veiligheid: gebruik stalen kettingen met panieksluitingen om het hoofd van je paard twijzijdig vast te zetten. Gebruik nooit halstertouwen (elastisch) of trailer elastieken!!! Geeft je paard soms zoveel speling dat ie over de borststang kan klimmen met alle gevolgen van dien (vooral bij anderhalf paardstrailer).

Laatste tip: als je je paard solo laadt op een tweepaardstrailer moet je hem links in de trailer zetten. Gewicht van de trailer zit dan voor het merendeel op het midden van de weg. Mocht je met je trailer onverhoopt in de rechter berm komen, dan kan je dat eenvoudiger herstellen dan wanneer alle massa dichtbij de berm staan (bij paard rechts in de trailer)

Veel rijplezier! Op het paard, maar ook in de auto!
Met vriendelijke groet,

Plus deze tekst:
Keep it simple.

De kogeldruk van de aanhangwagen mag de maximale kogeldruk van het trekkend voertuig niet overschrijden.

Je kunt een aanhangwagen hebben die ruim 150 kg op de koppeling mag hebben volgens type plaatje aanhangwagen (Max vertikale last 150 kg). Dit is in elk geval zo bij mij paardentrailer van het type Henra Contessa vol aluminium die een leeggewicht van 660 kg heeft en een TTM van 2000 kg volgens kenteken. Verder staat op kenteken dat elke dragende as van de tandem goed is voor 1000kg.

De beperking qua kogeldruk vindt bij mij evenals bij TS plaats op het trekkend voertuig. Zo heeft de trekhaakconstructie van mijn Transit volgens het typeplaatje een maximale verticale last van 112 kg. De kogel die daarop vastgebout zit heeft een maximale verticale last van wel 150 kg. Daarmee blijft de maximale verticale last slechts 112 kg zijnde die van het zwakste deel van de trekhaakconstructie.

Ik heb vandaag mijn trailer beladen met een paard van 710 kg en een paard van 530 kg: samen 1240 kg. Op de trailer hangt verder een reservewiel van een 15 kg, waardoor de lading uiteindelijk 1255 kg weegt. Met de lege massa van 660 kg maakt dat een totale massa van 1915 kg, nog ruim onder de 2000 kg TTM.

Verder ging vandaag mee een personenweegschaal en een potkrikje om onder de koppeling te zetten om eens te wegen wat nu de verticale koppelingsdruk van de aanhanger was. Dat viel alleszins erg mee. Die was op de weegschaal afgelezen met de koppeling op kogelhoogte van het trekkend voertuig: 75 kg. Daar moest het gewicht van krikje nog vanaf: 13 kg. Kogeldruk van mijn beladen aanhanger is dus 62 kg.

Met een lege aanhanger (dus zonder paarden) kom ik op met deze rekenwijze op een kogeldruk van 28 kg

Kogeldruk is dus een dynamisch gegeven en deels afhankelijk (van de plaatsing) van het gewicht.
Met vriendelijke groet,


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers