Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 11:14

Hoi allemaal,

Ik zou graag mijn vrachtwagenrijbewijs halen, en uiteraard liefst zo goedkoop mogelijk..
Nu wou ik dus graag wat ervaringen..
Bovendien twijfel ik ook of ik dus dat van beroepschauffeur of niet zou halen..
Ik ga soms ook paarden van anderen vervoeren, maar normaal zou ik nooit meer dan 12 uur per week in een vrachtwagen rijden.. Maarja, als je het eenmaal hebt dan heb je het natuurlijk voor altijd..

Ik zou graag zo goedkoop mogelijk mijn theorie behalen, dus liefst in zelfstudie, maar ik zoek dus wat ervaringen over hoe ik dit het best kan aanpakken!

Groetjes

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:17

Ik zou op zoek gaan naar kwaliteit ipv zo goedkoop mogelijk. Goedkoop en hoge kwaliteit gaan doorgaans niet samen. Als je een goed rijschool treft en je hebt er een beetje gevoel voor kan het je uren lessen schelen en dat scheelt weer kosten.
Ga dus eerst eens op zoek naar slagingspercentages.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:21

Ik lees even mee. Ik ben namelijk ook geinteresseerd. Niet omdat ik graag chauffeur wil worden, maar omdat ik dan af en toe mijn vriend zijn truck naar een truckshow kan rijden.

Nu nog niet, maar over een dik jaar ofzo.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:25

Ik zou niet naar goedkoop kijken maar naar een rijschool die goed aangeschreven staat. Vrachtwagens zijn groot en zwaar en dat gaat niet met goedkoop samen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:28

Inderdaad, vaak hebben die rijscholen wel aantrekkelijke pakketten, maar goedkoop zal het niet zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:45

Als dochter van voormalig rijschoolhouders en nog steeds rij-instructeurs (ook vrachtwagen) zou ik je vooral willen adviseren om op zoek te gaan naar een GOEDE rijschool. Kijk daarbij eens op de site van het CBR http://www.rijschoolgegevens.nl/ naar de slagingspercentages. Want ja, dat zegt écht wat over prijs/kwaliteit verhoudingen!

Goedkoop is helaas niet alles. Je ziet het zo vaak gebeuren; lekker makkelijk lesgeven tegen goedkope tarieven, maar dan wel veel meer lessen (want kwaliteit is niet goed) en dus minder kans op slagen.
Komen die leerlingen dan bij een écht goede instructeur/goede rijschool, dan zijn ze nog verbaasd ook, want 'ja maar dit deed ik altijd prima volgens mijn vorige instructeur, en nu is ineens niets meer goed wat ik doe?!'.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:52

Ik ben net geslaagd als beroepsgoederenvervoer chauffeur. Je theorie kan je wel gewoon halen bij het CBR net als je auto theorie, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt. Verder is goedkoop duurkoop heb ik gemerkt. Heb een rijschool gehad die ij samenwerking was met school, maar ik vond de rijschool veel te groot, waardoor persoonlijke aandacht miste en daarbij was hij achteraf toch duurder, omdat hij de examens inkocht en je dus examen moest doen ookal was je er nog niet klaar voor. Ik zou dus zeggen dat je flink wat geld achter de hand moet hebben wil je je groot rijbewijs gaan halen. Wat betreft je code 95 dat is 35 uur nascholing, wat je dus ook zelf moet betalen

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:57


Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:00


Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:03

je kan je C1 rijbewijs halen in 2,5 dag voor rond de 1500,-
daarmee mag je tot 7500kg rijden. dus ongeveer een kleine wagen met 3-4 paarden gok ik?

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 13:58

Ja, het ging mij niet vooral over zo goedkoop mogelijk mijn theorie behalen.. Wat betreft lessen zit je toch ongeveer overal op hetzelfde..
C rijbewijs trouwens :)

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:04

Heb ook via het ROC mijn Chauffeurs diploma beroepsgoederen chauffeur gehaald, en heb zelf per rijbewijs week lang 8 uur in de auto gezeten om de week er na te slagen dus alles moeten halen op school ( Theorie, administratie en techniek)
Kosten ongeveer 4500 euro als je alles in 1 x haald gelukkig had ik ook echt al mijn rijbewijzen in 1 x theorie allemaal 1 x gezakt :o dus daar komen dan ook nog eens je extra kosten bij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:09

Ik ben nu in België bezig voor mijn C en zoek vooral voor de praktijk een goede rijschool want pfoeh, wat valt me dat tegen! :o Manoeuvres zijn een ei'tje maar de baan op met dat ding... *Moet er wel bij vermelden dat mijn grootste probleem is dat ik te onzeker rijd met dat ding.*

incredible90
Berichten: 257
Geregistreerd: 03-02-13

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:34

Ik rijd 5 dagen per week voor mijn werk in een vrachtwagen.
Je moet je goed afvragen of het de moeite waard is, het rijbewijs halen is duur maar kies zeker voor een goede rijschool. Ik heb t ong 9 jaar geleden bij blom in etten leur gehaald, alles 1e keer gehaald dus goede ervaring mee.
Als je slim bent kies je voor een klasje met uitleg, ze weten heel goed wat er gevraagd gaat worden.
wil je ook je oplegger halen of alleen c1 c2 (in mijn tijd was dat nog niet opgesplitst)
bij blom hebben ze vaak korting voor knhs leden omdat blom zelf ook nogal paarden man is. Ze hebben ook pakketten. Ik had toen in 1,5 week alle theorie, zeer pittig! Lessen is 2 hele of 4 halve dagen. Wees slim pak 4 halve dagen anders wordt t veel te vermoeiend en kost t veel te veel energie, onderschat t niet. Je moet een gevoel ontwikkelen en weten hoe lang en breed je bent. Rechuit op de weg is meestal geen probleemaar soms moet je brutaal rijden omdat autos je er anders niet tussen laten, dus niet onzeker rijden .
Blom heeft meerdere vestigen maar etten leur is hoofd locatie daarom heb ik toen ook wat verder gereisd.
Code 95 is verplicht vanaf sept 2016, i moet dat ook nog halen.
denk dat je voor theorie en c1 rond 4000 euro kwijt zult zijn, mits je in 1 keer sllagd
hoop dat je er iets mee kunt, succes

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:44

Heb toch ook wel andere verhalen gehoord van de Firma Blom mbt Code 95, geen chauffeurs pas gebruiken ect.. := maar goed dat heeft niet veel te maken of ze goed zijn in het lessen in de praktijk.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:57

Ik heb BE, C, CE en chauffeursdiploma bij Blom gehaald een jaar of 14 geleden en collega's van me hebben hun C en CE daar onlangs nog gehaald.
Goede rijschool met hoog slagingpercentage, waar je je rijbewijs snel kunt halen.

Theorie van de vrachtwagen is moeilijker dan je denkt. Van een leraar keer je dat toch makkelijker dan alleen uit een boekje. Ook als je nog met vragen zit, heb je een probleem in de zelfstudie.


Als je niet meer dan 12 uur pw gaar rijden, dan zou ik de code 95 nier gaan halen. Om die geldig te houden moet je namelijk elke 5 jaar 35 uur nascholing hebben gehad. Dat zijn dan weer onnodige extra kosten.

Mijn ervaring is dat het leren van het praktijkgedeelte het makkelijkst gaat als je dat in volle dagen doet. Dan heb je namelijk niet dat het geleerde verwaterd en zal je het rijden je makkelijker eigen maken.

Zoals al eerder gezegd zou ik eens kijken maar de slagingpercentages van de rijscholen. Uiteindelijk ben je het goedkoopste uit, als je voor alles in een keer slaagt.

incredible90
Berichten: 257
Geregistreerd: 03-02-13

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:59

Je kan ook 4 dagen opeen rij een halve dag lessen, 2 volle dagen breekt je echt op.
je leert toch pas echt rijden als je je rijbewijs hebt, je moet meters maken.
Misschien is t wel verplicht code 95 te halen bij een nieue rijbewijs ook al heb je t in de praktijk niet nodig. Bij heette dat toen chsuffeursdiploma, en was toen verplicht,was toen net nieuw en nu niks meer waard omdat ze code 95 verzonnen hevbben, nu is code 95 en rijbewijs maar 5 jaar geldig, toen was t 10 jaar geldig.
maar onthoudt goedkoop id duurkoop, kies er liever voor om snel te slagen scheelt een hoop geld en frustratie

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:33

Code 95 is idd verplicht vanaf 7500 kg :)

incredible90
Berichten: 257
Geregistreerd: 03-02-13

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:10

weet niet of ze boven de 3500 of boven de 7500 kg komt / weet niet wat voor voertuig ze heeft

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:24

Nee hoor, niet verplicht als je minder dan 12u per week rijdt.
Mijn collega's hebben allemaal hun grote rijbewijs gehaald zonder code 95.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:19

Daar heb je wel gelijk in Schoentje, maar goed doe je het voor je beroep zo als jou en je moet richting het buiten land zit je dik over die 12 uur heen ;) dus dan moet je het als nog hebben.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:15

Beroep maakt ook niet uit, als je maar niet structureel boven die 12 uur uit komt.
Dat code 95 is iets wat gewoon steeds geld blijft kosten, elke 5 jaar weer opnieuw. Ten eerste aan cursussen en te tweede omdat je je rijbewijs elke 5 jaar moet verlengen ipv 10 jaar.
TS wil kosten besparen en is niet van plan meer dan 12u pw te rijden. Dan is code 95 gewoon zonde van het geld. Bovendien hebben ze mij in 14 jaar tijd in Nederland en buitenland nog nooit naar mijn chauffeursdiploma gevraagd. Wel naar het rijbewijs, autopapieren en schijven.
Wanneer TS ter zijner tijd wel ambities heeft om professioneel te chauffeuren, dan is de code 95 alsnog zo gehaald.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:52

Schoentje ik weet hoe het werkt ;) heb net mijn 35 uur er op zitten, de overheid weet wel hoe ze geld moeten vangen :)

Klopt idd als je er niet over heen komt is het niet zo'n probleem, echter schijf er in of chauffeurs pas is wel aan te raden ;) ook al word dat dus bij sommige rijscholen niet verteld!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:28

Tacho registratie is inderdaad verplicht vanaf 7,5t. Veel mensen die met paarden rijden denken dat dat niet hoeft, maar dat kan ze behoorlijk duur komen te staan.
Onder de 7.5t is tacho niet verplicht, maar dan ben je wel verplicht een andere vorm van kilometer- en urenregistratie bij te houden. Ook iets dat veel mensen niet weten.
Paar jaar geleden heeft de politie op deze manier behoorlijk kunnen cashen bij het concours in Breda. Boetes van meer dan €1000,- waren geen uitzondering!

Ik moet zelf alleen nog de praktijkdag voor de code 95, de andere uren heb ik kunnen vullen met cursussen die ik toch moest doen, BHV en veetransport. Ik hoef nu dus alleen de nascholingsuren te registreren op de cursussen die ik toch al moet doen. Voor mij is het dus vrij eenvoudig om de uren te halen en de eerste opleiding hoef ik ook niet te doen, anders zou ik het hele spel ook niet handig halen.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 24-09-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Vrachtwagenrijbewijs halen (Goedkoop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:37

Jeps en vergeet de Maut niet die veel mensen niet kopen ;)

Ja zo kom je ook aan je uren idd, niet gek en toch je cursus uren als zijnde code 95 :)