Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 12:02

Ik snap er niets meer van.

Het is er tot nog toe nooit van gekomen iets te verzekeren behalve mijn verplichte zorgverzekering. Ik heb geen auto, geen huis, en weinig bijzonders aan inboedel, wat niemand zou willen stelen.
Mijn grootste aankoop staat een stukje verder weg op stal: mijn paard. Ook die heb ik niet verzekerd, niet voor overlijden en niet voor ziektekosten. Ik heb een potje, en als dat op is, dan is het op.

Tot zo ver geen probleem. Maar ik heb mij laten overtuigen dat ik toch een aansprakelijkheidsverzekering moet hebben, om geen miljoenenclaim aan mijn broek te krijgen als ik weer eens iets onhandigs doe.

Maar waarom laten die verzekeringen nergens zien wat ze dekken? Ik vind het belangrijk dat schade door mijn paard wordt gedekt. Ik heb mijn ruiterbewijs en koetsiersbewijs, maar ik gok dat die alleen uitbetalen bij schade tijdens een buitenrit.
Veel aansprakelijkheidsverzekeringen dekken wel schade door huisdieren, maar is mijn paard een huisdier? Ik zag dat Aegon een speciale "grote dieren"verzekering heeft. Moet ik daar op letten?

Wat als mijn paard de dochter van de stalhouder het ziekenhuis in trapt? Maakt het dan nog uit of het op hun erf is? Wat als mijn paard iemand anders het ziekenhuis in trapt? Of tegen een auto aan slaat als we aan de hand aan het wandelen zijn? Dat zijn de typische zaken waar ik een verzekering voor heb, maar daar is op geen enkele website rekening mee gehouden :D

Wie heeft er ideeën? Ik denk er nu over om de verzekering van Aegon te nemen (komt goed uit de vergelijking van de Consumentenbond) met die grote dieren-dekking er bij. Dat lijkt het wel te doen. Of mis ik iets?



IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 12:06

Ik ben niet WA verzekerd. Niet dat ik het verschil tussen een WA- en een aansprakelijkheidsverzekering ken, maar volgens wikipedia is het iets anders :D

IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 12:10

Dat van die verplichting hoor ik heel vaak. Is volgens mij niet waar, althans, er is nog nooit een instantie geweest die dat mij gezegd heeft. Zou kunnen dat het verplicht is als je een auto hebt.

Maar goed, omdat het verstandig is ben ik nu ook aan het kijken he :) Zeker ook ivm wat Mistic zegt over als ik iemand op de fiets aanrijd. Dus daar hoef ik niet van overtuigd te worden, ik ben alleen op zoek naar welke..

Maar als ik jullie zo hoor, vinden sommige verzekeraars paarden dus geen huisdieren en anderen wel?

IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 12:19

Pfff, zit nu op de site van Interpolis te kijken, maar ook daar kan ik geen definitie van huisdieren vinden in de voorwaarden... Bij elke verzekeraar staan alleen maar voorbeelden, nergens gewoon een lijstje van wat wel en niet.

Maar goed, even naar stal en dan ga ik vanmiddag wel een rondje bellen. Maar dan nog, het zou toch ergens zwart op wit moeten staan, zeker als die definities blijkbaar verschillen per verzekeraar?

IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Aansprakelijkheidsverzekering en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-14 18:15

Zo, hoop reacties allemaal weer. Ik heb inmiddels een AVP afgesloten bij Unive.

@Rex_Rolfo, prachtige foto. Natuurlijk kon ik bellen, maar ik was op zoek naar informatie die zwart op wit staat. Mocht er dan een probleem ontstaan, dan zou ik niet graag verwijzen naar: "Maar u zei dat te vergoeden. Althans, dat zei het meisje van het callcenter..." Als het over miljoenen kan gaan, heb ik het liever op papier staan... Lijkt me ook niet meer dan logisch, dus ik verbaasde me er over dat er zo weinig in die voorwaarden te vinden is.

@LDRD Dank voor de link, stom dat ik dat niet gevonden had. Goede uitleg van Tanja. Hetzelfde verhaal had ik inmiddels elders ook gevonden. Dat zou dus betekenen dat schade door mijn paard altijd mijn wettelijke aansprakelijkheid is, en elke AVP dat zou moeten dekken.

@bliver Waarom zou dat moeten? Als ik mijn hele inboedel kwijt zou raken zou dat rot zijn, maar dan heb ik bij de kringloop zo weer een bed, een kast en een magnetron, hoor.

Zoals gezegd heb ik een AVP afgesloten bij Unive, kwam goed uit de test van de Consumentenbond, heeft op de website staan dat schade van een paard ook verzekerd is en volgens mij als ik mijn huis in de fik steek en de woningbouwcorporatie stelt mij daarvoor aansprakelijk, is dat zelfs ook gedekt. Helemaal blij dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers