"Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Paspoort op stal bij paard?

Ja
40 (33%)
Nee
81 (66%)

Totaal aantal stemmen: 121


Anoniem

"Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:59

Wat vinden jullie?

Persoonlijk vind ik het maar niks, als ze dan m'n paard proberen te stelen kunnen ze het paspoort gelijk erbij meenemen, dan kan je niks meer... Ik vind het geen fijn idee om m'n paspoort op stal te laten...
Wat is jullie mening?

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: "Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:01

Zou ik ook niet fijn vinden, ik heb het paspoort altijd thuis.

Anoniem

Re: "Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:02

ik ook, maar hoorde dat de KNHS dit misschien verplicht wilt stellen?

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: "Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:03

Mij boeit het nooit zo veel. Heb 'm altijd thuis liggen, maar als de DA is geweest om te enten, ligt-ie ook gerust weer maanden lang op stal. Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus zegt verder niet zoveel.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:04

Ik heb m liever zelf, maar t is wettelijk verplicht dat het paspoort bij het paard is dacht ik, dus bij de stalhouder. Onlangs zijn er al meerdere controles geweest, zijn ze niet op stal dan heeft de stalhouder een probleem, en n flinke boete.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:04

op mijn oude pensionstalling had de eigenaar een kopie van het paspoort, zowel van het paard als van de eigenaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:05

minikatje schreef:
op mijn oude pensionstalling had de eigenaar een kopie van het paspoort, zowel van het paard als van de eigenaar. :)


ik dacht dat dat niet mocht? :x

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:05

Wel of geen fijn idee, het is officieel verplicht om het paspoort bij het paard in de buurt te hebben.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: "Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:07


minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:07

Anoniem schreef:
minikatje schreef:
op mijn oude pensionstalling had de eigenaar een kopie van het paspoort, zowel van het paard als van de eigenaar. :)


ik dacht dat dat niet mocht? :x

gedoogbeleid. we wonen in Nederland.
normale zwart/wit kopie van het kopieerapparaat :+

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:08

Volgensmij is het toch al verplicht? Iniedergeval sowieso wel als je je paard vervoert. Ik denk dat het toch wel handig is om het paspoort op stal in je kastje te laten, stel je voor je moet met spoed met je paard weg, dan heb je 'm bij je.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:09

Anoniem schreef:
ik ook, maar hoorde dat de KNHS dit misschien verplicht wilt stellen?



De KNHS stelt dit niet verplicht, dat is wettelijk verplicht.
De wet stelt dat het paspoort bij de houder van het paard moet zijn. In veel gevallen op stal bij de pensionhouder dus.
Of je je daar prettig bij voelt is een tweede, maar regels zijn regels en daar dien je je aan te houden.

En kopie geldt niet, het originele paspoort moet bij het paard zijn geen kopie. Niets geen gedoogbeleid.

http://www.nl-paardenpaspoort.nl voor meer informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:09

ga ik daar even kijken, op t moment liggen ze namelijk niet op stal bij ons...

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:10

Zie het topic maar dat calanddra linkt. In NL is het simpelweg verplicht. Je kan een boete van 500 euro per paard krijgen als er op controle geen paspoort is en je dat paspoort niet binnen een kwartier kan brengen.. Dus of je het nu wel of niet leuk vind, je zal moeten of flink moeten dokken. Eigen keuze.

Overigens mag je in belgie wel een kopie gebruiken maar in NL niet.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:11

Nee, de houder van het paard moet het paspoort hebben. Houder is de hoofdverzorger, dus degene die dagelijks voert, maar ook de DA, hoefsmid, etc. regelt en betaald. Op een volpensionstal is dat dan de stalhouder, maar op een huurwei of veel dhz stallen is dat de eigenaar.

Paspoort is weliswaar geen eigendomsbewijs, maar in de praktijk gaat een koper er vanuit dat wie het paspoort kan tonen eigenaar is/gerechtigd is paard te verkopen. Zelf ben ik met deze sitiatie blij zowel eigenaar als houder te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:12

troi schreef:
Zie het topic maar dat calanddra linkt. In NL is het simpelweg verplicht. Je kan een boete van 500 euro per paard krijgen als er op controle geen paspoort is en je dat paspoort niet binnen een kwartier kan brengen.. Dus of je het nu wel of niet leuk vind, je zal moeten of flink moeten dokken. Eigen keuze.

Overigens mag je in belgie wel een kopie gebruiken maar in NL niet.


500 ?! :oo

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: "Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:12

Yep! Duur grapje..

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: "Paspoort moet in de buurt van paard zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:17

Een kopie is ook goed dacht ik! En als ze je paard stelen zal jij altijd nog aan de hand van DA rekeningen op jouw naam aan kunnen tonen dat het jouw paard was. Aan een paspoort hebben ze volgens mij niet zo veel!

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:18

tamary schreef:
Nee, de houder van het paard moet het paspoort hebben. Houder is de hoofdverzorger, dus degene die dagelijks voert, maar ook de DA, hoefsmid, etc. regelt en betaald. Op een volpensionstal is dat dan de stalhouder, maar op een huurwei of veel dhz stallen is dat de eigenaar.

Paspoort is weliswaar geen eigendomsbewijs, maar in de praktijk gaat een koper er vanuit dat wie het paspoort kan tonen eigenaar is/gerechtigd is paard te verkopen. Zelf ben ik met deze sitiatie blij zowel eigenaar als houder te zijn.



Tsja.
IK zet het voer klaar en als ik er ben geef ik zelf. Ben ik er niet dan kiepert 1 van de 6 voerdienstmensen het kuil en brok in de box.
IK regel een DA, behalve bij spoed.
IK betaald de DA
Ik regel de hoefsmit en betaal deze
Zelfde geldt voor tandarts etc
IK betaal zelfs zelf het voer (speciale brok) en iedereen helpt op stal wel eens mee met buiten zetten.
Ben van mening dat IK dus ook het paspoort van mijn paard bij mij mag hebben... en dus niet op stal.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:19

kellaxy schreef:
Een kopie is ook goed dacht ik! En als ze je paard stelen zal jij altijd nog aan de hand van DA rekeningen op jouw naam aan kunnen tonen dat het jouw paard was. Aan een paspoort hebben ze volgens mij niet zo veel!



Nee, alleen in Belgie! In NL moet het het origineel zijn..

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:20

Tis dubbel, want ondanks dat het paspoort geen eigendomsbewijs is, mag je het paard niet vervoeren zonder die papieren....

dus een eigenaar zonder die papieren kan vrij weinig met het paard...
Leuk voor de stalhouder als deze kwaad wil en hij de papieren heeft.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:21

kellaxy schreef:
Een kopie is ook goed dacht ik! En als ze je paard stelen zal jij altijd nog aan de hand van DA rekeningen op jouw naam aan kunnen tonen dat het jouw paard was. Aan een paspoort hebben ze volgens mij niet zo veel!

Een paspoort is inderdaad geen wettelijk eigendomsbewijs van het paard. Helaas is er dat ook nog niet...

Het paspoort dient ten alle tijden bij het paard te blijven! Of je het nu leuk vindt of niet, het is helaas wettelijk vastgelegd en er staan behoorlijke boetes op voor de stalhouders. Een kopie is niet toegestaan. Zie hier:

Citaat:
Het originele paspoort moet altijd bij het paard zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal. Dit mag geen kopie zijn.
Het originele paspoort kan bijvoorbeeld in een kluisje of in de zadelkast op de pensionstal bewaard worden. Het paspoort is overigens geen bewijs van eigendom.
Ook is het verstandig om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan de pensionstalhouder. Zowel de eigenaar van het paard, die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

Bron: http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=egowUsHs ... HsuOnbPTEY

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:23

Anoniem schreef:
troi schreef:
Zie het topic maar dat calanddra linkt. In NL is het simpelweg verplicht. Je kan een boete van 500 euro per paard krijgen als er op controle geen paspoort is en je dat paspoort niet binnen een kwartier kan brengen.. Dus of je het nu wel of niet leuk vind, je zal moeten of flink moeten dokken. Eigen keuze.

Overigens mag je in belgie wel een kopie gebruiken maar in NL niet.


500 ?! :oo


Ik heb een heel ander bedrag gehoord.. en nog wel een heel stuk hoger. (iets van 1800,-)
Zowel voor de staleigenaar als voor de eigenaar van het paard trouwens die boete.

Bij ons op stal zijn ze al geweest. Was niet alles aanwezig en na een goed gesprek is afgesproken wanneer ze terug kwamen en dan moest het in orde zijn anders ging het geld kosten.
En ze kunnen nog op ieder moment terug komen om het nogmaals te checken natuurlijk.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:23

Bij ons ligt z'n paspoort bij de pensionhouder thuis. Veilig en in de buurt!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:24

Zilfstar schreef:
Tsja.
IK zet het voer klaar en als ik er ben geef ik zelf. Ben ik er niet dan kiepert 1 van de 6 voerdienstmensen het kuil en brok in de box.
IK regel een DA, behalve bij spoed.
IK betaald de DA
Ik regel de hoefsmit en betaal deze
Zelfde geldt voor tandarts etc
IK betaal zelfs zelf het voer (speciale brok) en iedereen helpt op stal wel eens mee met buiten zetten.
Ben van mening dat IK dus ook het paspoort van mijn paard bij mij mag hebben... en dus niet op stal.


Dat vind ik ook, maar de wetgever denkt er anders over en die zegt dat het paspoort op stal moet zijn.
Wat wij van mening zijn is niet relevant, wat de wet voorschrijft wel, hoe vervelend het ook is.