Mag deze combi met rijbewijs B

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Mag deze combi met rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 11:20

Ik heb al wat andere topics doorgespit maar ik blijf het een warrig verhaal vinden .
Wij hebben een nieuwe auto en de vraag is nu of ik met deze de trailer mag trekken met een B rijbewijs .
Het gaat om een mitsubishi space wagon 2.4 glx
Toegestane max. massa voertuig 2180 kg
Massa ledig voertuig 1485 kg
Aanhangwagen geremd 1600 kg
Het gaat om een 1,5 paards trailer met een E pony erop .
Wie o wie laat mij het bos zien door de bomen ??

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Mag deze combi met rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:22

volgens mij niet.. zonder E mag je maar een totaal gewicht van 3600 kg besturen meen ik? Dat red je dus niet. (als ik alles bij elkaar op tel)

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mag deze combi met rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:23

Nee, want je gaat over de 3500 max mógelijk gewicht heen. Maakt niet uit wat er in de trailer staat, al is-ie leeg.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:25

Klopt; de toegestane max massa is 2180 + maximum toegestane massa aanhangwagen 1600 = 3780 kg. Met je B mag je maximaal 3500 kg trekken.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Mag deze combi met rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:27

Gewoon je E halen, binnen een dag heb je die, dan ben je van al het gepuzzel af.
Maar nee dit mag niet

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:28

Simpel..nee!

Wat ik niet snap ik dat gedoe met trailers en er zoveel vragen komen over wel of niet mogen trekjen v bepaslde trailers.
ik zou zeggen, mensen ga voor je e rijbewijs en je kan doen en k aten wat je wil. Uiteraard moet voertuig wel geschikt zijn maar je snapt wel wat ik bedoel...

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 11:28

Oke dan gaan we maar gewoon voor een E rijbewijs :j
Tnx meiden , zou niet willen dat het misgaat omdat ik niet het juiste rijbewijs heb .

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:29

Niet helemaal waar. Er staan in dit bericht geen gegevens over de aanhanger die getrokken gaat worden, de auto zelf mag 1600 kilo trekken. Of bedoel je het anders, TS?

De 1,5-paardstrailer die ik regelmatig gebruik heeft een MTM van 1300 kilo en daarmee zou je bij deze auto op 3480 kilo uitkomen en dus met B mogen rijden. Je zit dan dus wel heel erg op het randje en met een zwaardere trailer/meer MTM red je het dus niet op je B.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:34

jaime_andrea schreef:
Simpel..nee!

Wat ik niet snap ik dat gedoe met trailers en er zoveel vragen komen over wel of niet mogen trekjen v bepaslde trailers.
ik zou zeggen, mensen ga voor je e rijbewijs en je kan doen en k aten wat je wil. Uiteraard moet voertuig wel geschikt zijn maar je snapt wel wat ik bedoel...


Nou precies wat je daar zegt, ik kan me geen auto veroorloven die MTM van 2000 kg mag trekken (heb je nodig voor 2 paards trailer), maar wel een auto die MTM van 1350 kg mag trekken. Ik heb er een fijne 1,5 paards achter en blijf mooi onder de 3500 kg.
Ik heb een les van 1,5 uur genomen om met aanhanger te rijden.
Het gaat heel prima op de weg, dus waarom zou ik gaan investeren in een E rijbewijs (voor honderden €) als ik er de auto niet eens voor heb?
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 24-12-13 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:36

Waarom vraag je het niet na bij de instanties die het moeten weten bij een controle. Politie, RDW? Zij moeten jou kunnen vertellen wat je mag met deze combinatie. Wij speculeren veel en de regels veranderen steeds. Daarbij zie je nu al in de antwoorden hoe moeilijk de materie is. En hoe duidelijke we het proberen uit te leggen het blijft een lastig verhaal. En je krijgt nu al verschillende antwoorden. IK zou zeggen vraag op mail of je deze combinatie mag bij RDW of politie of wat ook. EN print het uit stop het bij je papieren en dan heb je het voor eens en altijd duidelijk ook voor politie blijkt dit vaak nog lastig:)

En wil je van het gezeur af zijn haal gewoon je E komt bij paarden altijd van pas en hoef je ook minder hard te rekenen. Let nog wel steeds op wat je auto mag enz. En twijfel je vraag na. Hier is leuk maar wie moet je geloven?
Laatst bijgewerkt door Almighty op 24-12-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:36

Die 3500 kg regel is dan toch ook een beetje krom, zou je dan met een vw golf met trekhaak wel een trailer van 1200 kg mogen trekken en met een fatsoenlijke trekauto niet? Tot vorig jaar was de regel toch juist dat het voertuig zwaarder móest zijn dan de trailer?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:36

Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een caravan/trailer trekken die zwaarder is dan het ledig gewicht van hun eigen auto zonder speciaal aanhangerrijbewijs, zolang de totale toegestane maximum massa minder is dan 3500 kg
Dus op voor je aanhanger rijbewijs. Dat is toch fijn hoor op sommige punten, zoals juist aankoppelen, hoe het zit met de kabeltjes etc. Zie er het positieve dan maar van in ;)

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:25

Ik heb zojuist via vakantieveiling een dagopleiding rijbewijs E gewonnen , dus ik ga mooi mijn best doen om in 1 dag mijn E achter B te halen *\o/* *\o/* *\o/*

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:52

Grooming_Mom schreef:
Ik heb zojuist via vakantieveiling een dagopleiding rijbewijs E gewonnen , dus ik ga mooi mijn best doen om in 1 dag mijn E achter B te halen *\o/* *\o/* *\o/*

Heel verstandig.

Grooming_Mom schreef:
Ik heb al wat andere topics doorgespit maar ik blijf het een warrig verhaal vinden .
Wij hebben een nieuwe auto en de vraag is nu of ik met deze de trailer mag trekken met een B rijbewijs .
Het gaat om een mitsubishi space wagon 2.4 glx
Toegestane max. massa voertuig 2180 kg
Massa ledig voertuig 1485 kg
Aanhangwagen geremd 1600 kg
Het gaat om een 1,5 paards trailer met een E pony erop .
Wie o wie laat mij het bos zien door de bomen ??

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen:
Je mag met deze auto en een B-rijbewijs een aanhanger trekken die een TMM heeft van 1319kg.

Even voor de duidelijkheid, TMM = Toegestane Maximum Massa = leeg gewicht + max laadvermogen.

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 11:00

Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg en voor jullie hulp .
Fijne kerstdagen voor iedereen .
Ik ga nu aan het kerstontbijt :D

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:32

Als je een eigen trailer hebt zou het dus een optie kunnen zijn om deze terug te laten keuren door de RDW naar die MTM van 1319 kilo.

Maar een E-rijbewijs geeft je een stuk meer flexibiliteit :j

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Mag deze combi met rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:34

Hier een slotje, gezien er al talloze topics over zijn, en ook een faq.