Paniek in de trailer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:36

Sinds ongeveer 1 jaar zijn we bezig met een bijna 7 jr. merrie van Rubiquil.

Ze is zadelmak, eerste wedstrijdjes gelopen (B combinatie met mijn 'stief'dochter), elke week naar les (met trailer) en af en toe ook rondje buiten rijden.

Ze is niet de makkelijkste; stressgevoelig, onzeker en tegelijkertijd arrogant en drammerig.

Tijdens het rijden wordt dit ook steeds beter (geen gebok / gesteiger). Gek genoeg is ze niet bang op vreemd terrein, of inder geval geen schrikreacties.

Alleen het transport blijft een drama....

Trailer in- en uitladen gaat prima, maar soms ineens is ze in volle paniek.

Dan slaat ze om zich heen alsof de trailer haar wil vermoorden....
Afgelopen zaterdag heeft ze voor de 4e keer de trailer gesloopt.

De eerste keer was het in een 2-paards trailer; ons vermoeden was het rubber dat onder het tussenschot heen en weer bewoog en ze weg wilde slaan. Tweede keer herhaalde dit zich, terwijl ze vaker was vervoerd in deze trailer.
Vervolgens in mijn trailer vervoerd (1 3/4). Dat ging veel beter tot enkele weken geleden; ze sloeg het rubber van mn achterklep waardoor ze daarna weer door bleef slaan. Het rubber lag natuurlijk tussen haar achterbenen... Afgelopen zaterdag (op terugweg) heeft ze het voor elkaar gekregen om zowel de achter- als voorstang uit de beveiliging te slaan. Achterstang op de grond, voorstang half op de grond.

Stoppen om te kijken wat er gebeurde was onmogelijk, zodra de trailer bijna stilstond sloeg ze steeds meer. Uit veiligheid gas erop om zo snel mogelijk thuis te komen. Door wat brutaler te rijden werd ze gelukkig weer wat rustiger.

Dus ze is of heel braaf of ze begint uit het niets volop te slaan.

Haar kluisteren lijkt me onwijs eng, omdat ze heftig reageert. Ik ben dan bang dat ze dan zou vallen in de trailer.

Transportbeschermers zou een optie kunnen zijn, zodat ze minder aan haar benen voelt. Alleen in mijn trailer zijn haar benen 'vrij'. Daarnaast kunnen de beschemers los raken bij het slaan en gaat ze daarom misschien weer slaan.


Iemand tips ?

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:18

Heeft dit paard dit altijd gehad? hoe wordt er gereden door de chauffeur? Eventueel een rustig paard erbij op de trailer?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:21

Goede transsportbeschermers zakken niet af
Maar wat een ellende zeg.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:19

@ friesiszwart; Ikzelf ben de chaffeur. Van heel langzaam tot brutaal gereden; laatste lijkt het beste te werken. Tuurlijk wel veilig, maar net even iets minder voorzichtig dan normaal. Dan is ze meer bezig met zichzelf dan de trailer.

We durven haar niet meer naast een ander paard te zetten, omdat ze die dan misschien verwond. Ze heeft van de 4x zichzelf al 2x verwond. Dat doet haar op dat moment niets. Ze heeft wel stress, maar niet echt bang, anders zou ze het wel weigeren om de trailer op te gaan.

@tita; tsja dacht ook dat de balken van de trailer altijd wel zouden blijven zitten...

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:24

Als ze toch niet naast een ander paard staat/moet staan waarom niet eens proberen om haar volledig breed te vervoeren? Alleen voor en achter een stang en geen tussenschot... Heb hier ook n merrie die alles afbreekt als ze niet breed kan staan staat ze wel breed merk je niet dat je der mee hebt...

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:26

wat voor werk doet ze voor ze dit gedrag begint te vertonen? Staat ze veel op rust? Misschien overtollige energie? Heeft ze een hooinet in de trailer?
Heb je al eens kalmeringsdruppeltjes geprobeerd?

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:29

hooinet met hooi ophangen ?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 17:51

@ Romy18; Mijn trailer is 1 3/4 dus al erg ruim, vrees dat het niet veel zal uitmaken, maar wel moeite waard om te proberen.

@Lizzyy: Afgelopen zaterdag was het na het rijden, dus niet teveel energie. Heenweg geen pas verkeerd gezet! Ook gaat het rijden juist heel goed op het moment. Ze staan regelmatig buiten en we rijden nu met de winter zoveel als mogelijk (3-4x per week). Ik stap dan meestal als eerste op, zodat ze de eventuele spanning makkelijk kan afvloeien. Laatste weken deed ze eigenlijk helemaal niets.
Ze heeft ook al kruiden/pillen gehad tegen stress, maar lijkt niets uit te halen voor dit probleem (ondanks de hoge dosering). Ook het voer is energiearm, wel onbeperkt ruwvoer.

Verdoven is geen optie, omdat het vervoer juist voor het rijden / wedstrijd is.

@hielkebro: Hooi doet haar niets, eet ze amper.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 17:52

We dachten dat ze misschien stress zou hebben door pijn, dus tijdje ook een keer helemaal nagekeken, niets gevonden.

wes2009
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-03-13

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:55

weet je hoe ze in de vrachtwagen is?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:57

Hoe reageert ze normaal op dingen rond, om of tussen haar benen? Misschien is dat wel de grootste veroorzaker van de angst. Dan heb je alsnog niet de eerste slag weg, maar wel de paniek die volgt doordat ze het rubber los slaat en het rond haar benen komt.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:58

heeft ze ooit eerder op een andere plek iets soortgelijks gedaan?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:44

Al eens bedacht dat jij gewoon het probleem bent?

Een onzeker paard dat dominant is? Zou het niet zo kunnen zijn dat jij, in de ogen van het paard, niets te bieden hebt en ze het dus zelf maar oplost (wat meestal niet de beste oplossingen geeft).

De simpele controle-vraag: doet ze dit ook bij anderen, als jij niet in de buurt bent?

Het gaat hierbij niet om goed of slecht maar om optie 510, waar jij op dit moment nog maar bij optie 495 bent.
Gewoon een poging om je gedachtengang op z'n kop te zetten, zodat je een andere, onverwachte insteek kunt kiezen.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:52

ikke schreef:
Al eens bedacht dat jij gewoon het probleem bent?

Een onzeker paard dat dominant is? Zou het niet zo kunnen zijn dat jij, in de ogen van het paard, niets te bieden hebt en ze het dus zelf maar oplost (wat meestal niet de beste oplossingen geeft).

De simpele controle-vraag: doet ze dit ook bij anderen, als jij niet in de buurt bent?

Het gaat hierbij niet om goed of slecht maar om optie 510, waar jij op dit moment nog maar bij optie 495 bent.
Gewoon een poging om je gedachtengang op z'n kop te zetten, zodat je een andere, onverwachte insteek kunt kiezen.


alleen wat ts aangeeft gebeurd dit in de trailer als zij en niet bij is, dus kan zij op dat moment geen uitingen overbrengen.

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:59

Herkenbaar...

Niet zo dramatisch als die van jou.. Maar zolang we rijden, is het geschop en lawaai... Wachten op de trailer op wedstrijd is geen probleem..
Ik heb de moed opgegeven en neem het maar voor lief.. :7 wat ik ook deed, maakte niet uit.. Voorzictig rijden , nee.. Brutaler, maakte zij er een spelletje van. Gaat ook wel keren goed hoor, maar wat de oorzaak is? Ik denk pure vervelingen uittesten (heeft wel hooi)
1x ging ze met haar gewicht van achter naar voren.. Hmmm niet fijn voor de auto. 1x zijwaarts... :Z
Maar zoals ik al zei, gaan ook keren gewoon wel goed, maar ik wil haar ook niet kluisteren..

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:22

Ook hier heel herkenbaar!! Eerst in onze vorige trailer, 1 1/2 paards en dus vrij breed, ging ze na al vaker op de trailer gestaan te hebben nog voor we thuis de plek af waren volledig door het lint! Nogsteeds weet ik niet waarvan.. Ik stond er toen zelf voor in en kon dus geen kant op. Klein jaartje later na veel oefenen met laden, kleine stukjes rijden enz. weer hetzelfde probleem op de terugweg vanaf wedstrijd, weer ineens vanuit het niets. Achterbenen helemaal kapot. Daarna 2 paards trailer van stalgenootje meegenomen. Dit is een jaar lang goed gegaan en toch ook ging het weer verkeerd.. weer achterbenen kapot, tussenschot (rubber) helemaal doormidden en dus tussen de achterbenen.
Ik heb nu sinds een klein jaartje een eigen 2 paards trailer gekocht, deze is wat breder dan normale waardoor ze niet heel krap staat.. Omdat het voor ons een raadsel was waar dit gedrag vandaan kwam wist ik ook niet wat ik ermee aan moest. Tot iemand de tip gaf om eens proppen in de oren te doen, oornetje erover op de trailer.. Dit gaat nu (zeg het niet te hard) ongeveer een jaar lang goed. Ze staat rustig op de wagen, durft wat hooi te eten, laden en lossen gaat goed. Echt een wereld van verschil! Denk toch dat ze erg gevoelig is voor geluiden en daar druk van wordt en dat dan opeens de bom barst.
Wat betreft beenbescherming, heb ook alles gehad. Van lange transportbeschermers ( die idd afzakten als ze zo ging trappen), bandages, peesbeschermers enz. Heb nu voor en achter 3 in 1 beschermers aan en dan om de spronggewrichten hakbeschermers. https://www.google.nl/search?q=hakbesch ... 24&bih=673
Nog ff een fototje van hoe haar benen er een keer uitzagen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-F3MATMLV.jpg

Hoop dat je er wat aan hebt :)

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:57

Veel dravers worden doof gemaakt, ik ga mee met de tip hierboven :)

Heb je je zeiltje open of dicht en staat ze lang of kort aan het halster?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:50

@ wes2009 : Ik heb geen idee, we hebben helaas geen vrachtwagen.

@ RianneH : Beschermers is geen probleem, maar ze reageert wel iets gevoeliger dan gemiddeld paard. Vind het moeilijk om achter voetjes te geven. Wij denken ook zeker dat het ook daarmee te maken heeft.

@ jumerenik : Op stal kan ze ook zeer onrustig zijn. Ze stond eerst achterin en we hebben haar nu in de voorste box gezet. Eerst zeer onrustig; niet weven, maar wel heen en weer lopen. Nu krijgt ze meer aandacht en is ook overal als 'eerste' aan de beurt, waardoor ze nu de aandacht gaat waarderen. Ze houdt stiekem ook van aandacht, maar stress overheerst makkelijk.

@ ikke : Ik snap dat met een open blik denken belangrijk is, maar ik weet zeker dat wij / ik niet het probleem hier zijn. In dat geval zouden we ook laadproblemen hebben of in de omgang / met rijden.

@ Meya_ : Het lastige is gewoon dat het alles of niets is. Als ze nou beetje zou rommelen dan is het niet erg, maar deze slaat alsof ze anders dood gaat... Paarden die schrapen, wat onrustig zijn of op mn voorstang gaan knabbelen is allemaal nog te overzien. Dit zorgt voor gevaarlijke situatie.

@ annutjuuh : Goede tip van het oornetje!! Gaan we proberen! Dacht er ook aan dat we de raampjes voor altijd open hebben. Misschien die ook eens dicht doen. Ze is namelijk ook gevoelig op haar oren, dus dat zou heel goed kunnen! Je foto komt me heel bekend voor. Ze heeft op precies dezelfde plaatsen wonden (als ze heeft geslagen).

@ ruitje : Zeiltje achter moet absoluut dicht. Als hij open staat is ze doodbang voor het 'stiek' wat beweegt. In het begin was het open en dicht doen ook eng, maar dat kent ze inmiddels wel.
Verder staat ze aan 2 kanten vast met tsja niet te lang / niet te kort. Ze heeft wel wat ruimte, maar kan haar hoofd niet draaien.

Bedankt voor alle tips!

Vanavond nog naar de trailer geweest om de schade op te nemen; balken heel krom. Kijken of we sterker materiaal ervoor kunnen gebruiken t.b.v. de veiligheid. Ook waren de houders krom; vervangen. En daarnaast aan de achterzijde wat schade (kentekenlamp er weer af, strips zijkant trailer...).

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:00

Ik bedoelde eigenlijk het hele tussenschot eruit halen dat ze dus de volledige trailer heeft moet je alleen voor de stevigheid van de trailer een lange stang gebruiken voor en achter anders trekt de trailer helemaal scheef..

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:09

Als ze, zoals je aangeeft, een probleem heeft met de achterbenen... heb je daar al eens naar laten kijken door een goede DA?
"Zomaar" bestaat niet... Er is blijkbaar wel een aanleiding; al is deze voor ons moeilijk te achterhalen.
Doet het paard dit ook als ze met een ander paard wordt vervoerd?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 02:47

Heb ooit eens zo'n zelfde soort probleem opgelost zien worden door paard in een 5 paards trailer zonder schotten of stangen helemaal los in de trailer te zetten zodat paard zelf kon bepalen waar hij stond.
Wel rek boven de klep om te voorkomen dat hij daar door zou kunnen komen.

Toen camera aan in de trailer en zachtjes gaan rijden, 10 km per uur, zodra paard ging klooien gelijk remmen zodat hij zijn evenwicht verloor maar niet omviel. Je zag m kijken....

Vervolgens weer gaan rijden en wachten tot hij weer ging klooien en weer verhaaltje remmen etc.
We reden niet harder dan stapvoets met de auto en paard had ook een hoofdbeschermer om just in case.

Dat een half uurtje gedaan en toen thuis paard uitgeladen en op stal gezet. Uur later hele oefening weer herhalen, ging al een heel stuk beter!
Vervolgens haalde hij een nieuw trucje uit, slaan en trappen als we thuis stil stonden vlak voor het uitladen. Lekker laten staan tot hij rustig werd en toen gelijk uitgeladen.

Uurtje later weer zelfde verhaal, al veel minder reactie tijdens het rijden en nog wel bij thuiskomst.

Volgende dag, weer herhalen, geen reactie meer tijdens rijden en nog weinig thuis. Paard weer opgesloten tussen schotten in de trailer en niet gaan rijden, enkel stilstaan thuis. Paard weer uitgeladen na poosje relaxed staan tussen de schotten. Paard weer weggezet op stal.

Uurtje later, paard tussen schotten en gaan rijden, geen enkel probleem meer, ook niet bij thuiskomen. Dit nog een keer herhaald en paard is gewoon met normale trailer naar huis gegaan.

Lang verhaal maar misschien heb je er wat aan. Succes!


Edit: dit paard zijn probleem was waarschijnlijk ontstaan omdat ze een groot paard in een te kleine trailer wilden vervoeren, heeft hele trailer aan gort geslagen want hij stond helemaal klem. Eigenaar is toen hij paard kwam ophalen met een grotere trailer gekomen waar hij niet met hoofd tegen het dak stond en wel tussen de stangen pastte.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:04

Let_be schreef:
@ wes2009 : Ik heb geen idee, we hebben helaas geen vrachtwagen.

@ RianneH : Beschermers is geen probleem, maar ze reageert wel iets gevoeliger dan gemiddeld paard. Vind het moeilijk om achter voetjes te geven. Wij denken ook zeker dat het ook daarmee te maken heeft.

@ jumerenik : Op stal kan ze ook zeer onrustig zijn. Ze stond eerst achterin en we hebben haar nu in de voorste box gezet. Eerst zeer onrustig; niet weven, maar wel heen en weer lopen. Nu krijgt ze meer aandacht en is ook overal als 'eerste' aan de beurt, waardoor ze nu de aandacht gaat waarderen. Ze houdt stiekem ook van aandacht, maar stress overheerst makkelijk.

@ ikke : Ik snap dat met een open blik denken belangrijk is, maar ik weet zeker dat wij / ik niet het probleem hier zijn. In dat geval zouden we ook laadproblemen hebben of in de omgang / met rijden.

@ Meya_ : Het lastige is gewoon dat het alles of niets is. Als ze nou beetje zou rommelen dan is het niet erg, maar deze slaat alsof ze anders dood gaat... Paarden die schrapen, wat onrustig zijn of op mn voorstang gaan knabbelen is allemaal nog te overzien. Dit zorgt voor gevaarlijke situatie.

@ annutjuuh : Goede tip van het oornetje!! Gaan we proberen! Dacht er ook aan dat we de raampjes voor altijd open hebben. Misschien die ook eens dicht doen. Ze is namelijk ook gevoelig op haar oren, dus dat zou heel goed kunnen! Je foto komt me heel bekend voor. Ze heeft op precies dezelfde plaatsen wonden (als ze heeft geslagen).

@ ruitje : Zeiltje achter moet absoluut dicht. Als hij open staat is ze doodbang voor het 'stiek' wat beweegt. In het begin was het open en dicht doen ook eng, maar dat kent ze inmiddels wel.
Verder staat ze aan 2 kanten vast met tsja niet te lang / niet te kort. Ze heeft wel wat ruimte, maar kan haar hoofd niet draaien.

Bedankt voor alle tips!

Vanavond nog naar de trailer geweest om de schade op te nemen; balken heel krom. Kijken of we sterker materiaal ervoor kunnen gebruiken t.b.v. de veiligheid. Ook waren de houders krom; vervangen. En daarnaast aan de achterzijde wat schade (kentekenlamp er weer af, strips zijkant trailer...).

Laat eens een bloedje trekken; gezien wat je nu schrijft zou ik niet verbaast zijn als je mineralenverhoudingen niet kloppen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paniek in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:40

magnesium tekortje?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:53

cissy schreef:
magnesium tekortje?

Bijvoorbeeld........

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 10:08

@ Romy18 : Mijn trailer is al heel ruim, dus denk niet dat het veel zal schelen, maar wel proberen waard!

@ senna21 : We durven haar nu niet meer naast een ander paard te zetten. Zijn bang dat ze die teveel toetakeld door het slaan. Heel misschien gaan we het proberen met haar dominante moeder.
Ze is wat 'moeilijker' op haar achterbenen, omdat er gewoonweg niets mee gedaan werd. Voetje geven oid. gaat elke keer beter, het is meer te omschrijven als 'merriegedrag' (irritatie, boos).

@ cissy : Lijkt me een goed idee, maar wij hebben niet zo'n grote trailer. Ik ken ook niemand die zo'n trailer / vrachtwagen zou uitlenen.

@ ikke : Toevallig viel ze circa 3 mnd. geleden ineens wat af. Toen hebben we haar bloed geprikt ter controle; kwam niets uit.


We gaan sowieso aan de slag met deze tips!