Hoe zit het ook alweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrisyeah
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 20:19

Beste bokkers,

Er zal vast wel eerder een antwoord op mijn vraag zijn geweest, maar ik kon het niet zo snel terug vinden vandaar m'n topic hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb een auto die 1000 kilo geremd mag trekken. Nu mag ik een trailer van mijn stalgenoot lenen met een lediggewicht van 590 kilo. Daarnaast heeft de trailer op papier een totaal gewicht (dus inclusief paard / pony) van 1200 kilo.

In deze trailer van 590 kilo heb ik bedacht om mijn shetlander te vervoeren van (ruim genomen) 300 / 350 kilo. Dan kom ik uit op een maximaal werkelijk totaal gewicht van 940 kilo. Ik weet dat ik onder de 3500 kilo grens moet blijven en doe dit dus ook met deze combinatie. In de praktijk blijf ik ook netjes onder de 1000 kilo en kan mijn auto dit prima trekken. Alleen op papier mag het natuurlijk niet. Omdat het niet mijn eigen trailer is kan ik deze ook niet terug laten keuren naar een totaal gewicht van 1000 kilo.

Nu is mijn vraag aan jullie ben ik wel verzekerd op deze manier? Nogmaals alles klopt in de praktijk mocht de combinatie gewogen worden. Alleen op papier, als er iets gebeuren of ik aangehouden worden, klopt het niet. Hopelijk kan iemand mij helpen met m'n vraag.

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie reactie.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:41

Met alleen een B rijbewijs is dit niet toegestaan. BE wel

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:43

Ook als de auto het gewicht officieel niet mag trekken? Of werkt dat niet zo?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:47

Even de zoekfunctie gebruiken. Zijn tig onderwerpen hier over.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:54

nee, mag niet. je bent in overtreding, en je bent dan niet meer verzekerd. als je een ongeluk maakt, dan gaat de verzekering alles uitzoeken met uitbetalen of dat je wel aan de eisen hebt gehouden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:32

eilleen333 schreef:
Ook als de auto het gewicht officieel niet mag trekken? Of werkt dat niet zo?


Nee & nee

Chrisyeah
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:56

Ok bedankt voor de duidelijke antwoorden en snelle reactie!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:20

Mag wel, want ze kijken sinds 19 januari 2013 niet meer naar het MTM van de aanhangwagen maar naar het daadwerkelijke gewicht. Wel is de vraag of je trekhaak geschikt is voor een trailer ivm de kogeldruk.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:20

Margreet, meen je dat nou??? :? De regels zijn toch veranderd of was jij daar nog niet van op de hoogte :D

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:28

Dit heeft altijd al gewoon gemogen!
De auto mag 1000 kg trekken en het gewicht van de aanhanger + lading blijft daaronder.
Is nog nooit een probleem geweest.
Ik vind het echt opvallend hoe vaak dit gevraagd en verkeerd uitgelegd wordt! Zo moeilijk is het toch niet?!

Chrisyeah
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 11:06

Goedemorgen bokkers, dit geeft weer een heel ander licht op het verhaal! Met de kogeldruk zit het goed dit heb ik al uitgezocht. Alleen wist ik het dus niet zeker van het gewicht.

Ik zal even met de RDW / politie bellen om het 100% zeker te weten nu er 2 tegenovergestelde antwoorden komen.

Maar het geeft de burger weer moed als het wel zou kunnen! Ik ga vast dagdromen van strand-en bosmenritten <3.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en reacties. Het bokt form is weer van grote waarde geweest!

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:16

sflj schreef:
Dit heeft altijd al gewoon gemogen!
De auto mag 1000 kg trekken en het gewicht van de aanhanger + lading blijft daaronder.
Is nog nooit een probleem geweest.
Ik vind het echt opvallend hoe vaak dit gevraagd en verkeerd uitgelegd wordt! Zo moeilijk is het toch niet?!

Blijkbaar wel. Zo ingewikkeld/onduidelijk is de wetgeving blijkbaar want dit soort discussies gaan eindeloos door , niemand weet het naadje van de kous, verteld zijn interpretatie en denkt gelijk te hebben en steeds begint weer iemand opnieuw over dit onderwerp terwijl er al 10tallen pagina's over geschreven zijn.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:22

sflj schreef:
Dit heeft altijd al gewoon gemogen!
De auto mag 1000 kg trekken en het gewicht van de aanhanger + lading blijft daaronder.
Is nog nooit een probleem geweest.
Ik vind het echt opvallend hoe vaak dit gevraagd en verkeerd uitgelegd wordt! Zo moeilijk is het toch niet?!


voor 1 januari dit jaar mocht dat nog niet hoor, want de MTM trailer moest toen onder leeg gewicht auto zijn, juist die regel is nu vervallen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:27

Jawel dit mag wel sinds dit jaar. De zwaarheid van de trailer maakt niet meer uit. Deze mag zwaarder zijn dan wat je auto mag trekken. Je moet alleen onder de 3500 kg uitkomen en dat doe je. :j

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:30

Citaat:
Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:31

dat zeggen we toch al een paar keer? :?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:32

Dat zeggen zegt niet zoveel. Ts is opzoek naar bevestiging en die wordt in de link van mij van de Rijksoverheid bevestigd. ;)

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:38

Met het verschil dat vroeger je MTM-aanhanger wel degelijk lager moest zijn dan het lege gewicht van de trekkende auto bij een B-rijbewijs. Met BE gold dat vroeger al niet, met B nu dus ook niet meer (mits onder 3,5 ton totale MTM en kogeldruk OK).

Of je áuto het mag trekken was/is zowel vroeger als nu uiteraard de andere vereiste, waarbij het inderdaad nooit verplicht is geweest dat je auto de MTM van je trailer moest kunnen trekken.

En omdat dat dus verwarring gaf, met je auto gold altijd al daadwerkelijk gewicht, maar met een B-rijbewijs gold het theoretische gewicht, hebben ze dat nu eindelijk maar eens gelijk getrokken. En daarmee met de rest van Europa, waar ze al nooit zo raar gerekend hebben...

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:43

Somebitch schreef:
Jawel dit mag wel sinds dit jaar. De zwaarheid van de trailer maakt niet meer uit. Deze mag zwaarder zijn dan wat je auto mag trekken. Je moet alleen onder de 3500 kg uitkomen en dat doe je. :j


Nee, dat niet natuurlijk. De trailer mag nu, met een B-rijbewijs, in THEORIE zwaarder kúnnen zijn, maar moet in realiteit op de weegbrug uiteraard wel degelijk maximaal wegen wat de auto mag trekken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-12-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:44

Zo bedoelde ik het inderdaad. :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:18

Neonlight schreef:
Mag wel, want ze kijken sinds 19 januari 2013 niet meer naar het MTM van de aanhangwagen maar naar het daadwerkelijke gewicht. Wel is de vraag of je trekhaak geschikt is voor een trailer ivm de kogeldruk.

En dat is dus ook maar weer eens NIET WAAR!!!

Sinds 19-01-2013 geldt dat TMM trailer + TMM auto < 3500kg zijn.

Daarnaast geldt al sinds de oudheid dat de auto het DAADWERKELIJKE GEWICHT van trailer + lading moet kunnen en mogen trekken; dit geldt ook voor de kogeldruk (of vertikale last onder de koppeling).


Iedereen die hier beweerd dat het wel of niet mag, zwamt een eind heen want TS heeft simpelweg te weinig info gegeven om een sluitend antwoord te geven!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:00

cissy schreef:
sflj schreef:
Dit heeft altijd al gewoon gemogen!
De auto mag 1000 kg trekken en het gewicht van de aanhanger + lading blijft daaronder.
Is nog nooit een probleem geweest.
Ik vind het echt opvallend hoe vaak dit gevraagd en verkeerd uitgelegd wordt! Zo moeilijk is het toch niet?!


voor 1 januari dit jaar mocht dat nog niet hoor, want de MTM trailer moest toen onder leeg gewicht auto zijn, juist die regel is nu vervallen.

Nee! Dat is niet waar! Je bent in de war met de eisen die gesteld worden aan de bestuurder van zo'n combinatie. Voorheen moest die een e rijbewijs hebben, tegenwoordig hoeft dat niet altijd. (Wanneer het totaal van de toegestane gewichten niet boven de 3,5 ton komen)
Maar mijn trailer, die 2000kg mag wegen, heeft altijd al achter mijn auto gemogen, die leeg 'maar' 1650kg weegt.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:02

Somebitch schreef:
Jawel dit mag wel sinds dit jaar. De zwaarheid van de trailer maakt niet meer uit. Deze mag zwaarder zijn dan wat je auto mag trekken. Je moet alleen onder de 3500 kg uitkomen en dat doe je. :j

En ook dat heeft altijd al gemogen! Mijn auto mag 2000 kg trekken. Niet zo lang geleden, trok ik een trailer die totaal 3000kg mocht zijn. Die mocht ik ruim trekken! Altijd al!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:07

Ikke; de ts vraagt of die combinatie legaal is. Ze heeft het niet over de eisen voor de bestuurder gehad. Die regels worden nogal eens met elkaar verward en er onnodig bij gehaald! Er is toch ook niemand die zegt dat ze een b rijbewijs moet hebben? Misschien heeft ze niet eens een zwemdiploma! Dat doet er ook niet toe want misschien laat ze d'r vader rijden!
De vraag in de openingspost betrof de combinatie. "Mag die auto met die trailer en die belading?" Antwoord luidt: "ja dat mag." Niet meer en niet minder.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:38

sflj schreef:
Ikke; de ts vraagt of die combinatie legaal is. Ze heeft het niet over de eisen voor de bestuurder gehad. Die regels worden nogal eens met elkaar verward en er onnodig bij gehaald! Er is toch ook niemand die zegt dat ze een b rijbewijs moet hebben? Misschien heeft ze niet eens een zwemdiploma! Dat doet er ook niet toe want misschien laat ze d'r vader rijden!
De vraag in de openingspost betrof de combinatie. "Mag die auto met die trailer en die belading?" Antwoord luidt: "ja dat mag." Niet meer en niet minder.

Inderdaad, er wordt niet over een rijbewijs gesproken dus ja, het mag inderdaad MITS de kogeldruk van de trailer binnen de opgegeven grenzen van de auto blijft.

Chrisyeah schreef:
Goedemorgen bokkers, dit geeft weer een heel ander licht op het verhaal! Met de kogeldruk zit het goed dit heb ik al uitgezocht. Alleen wist ik het dus niet zeker van het gewicht.

Ben ik wel even benieuwd hoe je dat hebt vastgesteld.
Heel veel auto's die maar 1000kg mogen trekken, hebben een toegestane kogeldruk van 50kg. De OPGEGEVEN toegestane kogeldruk van veel 1,5-paards trailers is 75kg (of meer). Ik ben dus wel even nieuwsgierig hoe TS heeft vastgesteld dat de kogeldrukken binnen de toegestane grenzen blijven.