Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 21:21

Hallo allemaal,

Een jaar geleden ben ik verhuist naar een stalling in Nederland, paard stond voorheen in België. De regels daar zijn heel anders als hier en daarom vraag ik me af: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Ik heb het hele jaar buitengereden en gelukkig is alles prima gegaan. Ik ben zowel in het bos geweest, als langs de weg, woonwijken, parken, noem maar op! Gelukkig heb ik een hele brave pony :D Ben ook nooit ergens aangehouden. De politie is me wel 2 keer gepasseerd maar ze hebben me zelfs gegroet maar je zult ooit maar een 'rotzak' tegen komen die je aanhoudt.

Ik ben niet in het bezit van brevetten, ruiterrijbewijs en ben niet lid van een club etc. Het enigste wat ik weet is dat als mijn paard schade maakt aan iemand anders zijn eigendommen (een auto bv) dit verzekerd word door de WA.

Betekent dit dat ik het afgelopen jaar illegaal heb buiten gereden met mijn pony?

En dan tot slot. Wat heb ik nou precies nodig voor legaal buiten te mogen rijden?

Voordat je reageert: Ik rij nu inmiddels niet meer buiten aangezien ik geen ijzers meer onder de hoeven heb zitten. We hebben dus nu een hele winter om ervoor te zorgen dat ik na de winter weer lekker kan buitenrijden en dit keer wel zoals het hoort!
Aub geen inhoudsloze reacties waar ik verder niks mee kan :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:25

Ja, je mag gewoon buitenrijden :)
Je hebt geen ruiterbewijs of brevetten oid nodig om buiten te mogem rijden. Alleen op sommige plekken is dit verplicht, zoals op sommige heides.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:26

Volgens mij kun je gewoon naar buiten hoor. Je moet wel je eigen legitimatie bij je hebben en bij langere ritten ook het paspoort van je paard (hoewel er vast niet veel mensen zijn die dat doen :D ). Ruiterbewijs is, m.u.v. enkele natuurgebieden, niet verplicht. Zolang je je aan de regels houdt lijkt mij dat er niks aan de hand is. En zo wel, dan heb ik nu ook een probleem :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:29

Ben beetje benieuwd geworden waar je in België dan allemaal aan moet voldoen...

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:37

Nee, je hoeft niks bij te hebben.
Als wel, dan heb ik mijn hele leven lang al ilegaal buitengereden met Valentina xP

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:37

Wat Kirsha zegt klopt niet helemaal. Het paspoort van je paard hoef je helemaal niet bij je te hebben als je je paard of pony onder het zadel, aan de hand of voor de kar hebt lopen. Alleen bij transport in trailer of veewagen moet je hem bij je hebben.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:41

Dorien66 schreef:
Wat Kirsha zegt klopt niet helemaal. Het paspoort van je paard hoef je helemaal niet bij je te hebben als je je paard of pony onder het zadel, aan de hand of voor de kar hebt lopen. Alleen bij transport in trailer of veewagen moet je hem bij je hebben.


Dan heb ik mijn hele leven lang mijn paard verkeerd zitten vervoeren? Nou das ook fijn op te weten _O-

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:43

Oh ik heb het even gegoogled, Dorien heeft gelijk inderdaad. Weer wat geleerd :P

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:50

Weet je WA dat je een paard hebt? Veel WA verzekeringen scharen paard inderdaad onder de huisdieren, maar als ze het niet in het systeem hebben staan dat je er een hebt kunnen ze wel gaan zeuren.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:55

In Nederland is wat meer geregeld wat betref waar je mag rijden. Ruiterpaden zijn verplicht en je kunt knorrige opmerkingen verwachten van wandelaars als je niet op een ruiterpad rijdt. Ook stoppen automobilisten niet als ze zien dat er een paard over wil steken. (Nederlanders zijn minder goed gemanierd dan belgen)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:36

Behalve dat je in sommige gebieden je ruiterbewijs moet hebben zoals eerder als is aangegeven heb ik ook te maken met gebieden van Natuurmonumenten waarvoor je een label nodig hebt, 15 euro per jaar.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:21

En ons gebied is eigendom, wordt onderhouden en kost een jaarpenning voor buiten rijden maar liefst 100 euro.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:28

In belgie moet je je paard onder controle kunnen houden en je mag alleen buiten rijden vanaf je 14 jaar
En vanaf 12 jaar onder begeleiding van iemand boven de 21 jaar
Van Nederland weet ik het niet
Ruiterbewijzen zijn niet verplicht enkel moet je je paard onder controle kunnen houden

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:33

Ik heb altijd buiten gereden, wel op de ruiterpaden! Let daar goed op. Er zijn namelijk echt wandelaars die daar heel boos om kunnen worden.

En ik heb nog wat geleerd, want ik heb een ruiterbewijs! Dus dan zou ik op bepaalde locaties ook mogen rijden? Nouja, ik zal er is meer over opzoeken! Al vind ik het nog steeds erg onduidelijk wat je nou aan een ruiterbewijs hebt... :')

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:14

Zaai schreef:
Ik heb altijd buiten gereden, wel op de ruiterpaden! Let daar goed op. Er zijn namelijk echt wandelaars die daar heel boos om kunnen worden.


Ja prima, maar op veel plaatsen in Nederland zijn niet eens ruiterpaden. Dus dat kan nu eenmaal niet overal :)

Belangrijk is vooral dat je je gewoon netjes aan de regels houdt en rekening met anderen houdt. Maar dat zit denk ik wel goed :)

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:17

Ja dat snap ik, misschien niet helemaal goed geformuleerd. Meer in de zin van: Als er ruiterpaden zijn dan wel op de ruiterpaden, verder kan je ook wel buitenrijden als je je aan de regels houdt zoals jij zegt Kirsha!

Zal de volgende keer beter formuleren! :j

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:23

Ik begreep de strekking trouwens wel hoor, maar ik moest even denken aan de eindeloze fietspad-weg discussie die het vaak oplevert. Dus daarom denk ik altijd maar: gewoon gedragen, dan is er niets aan de hand. Ik heb nog nooit commentaar gehad omdat ik op het fietspad reed gelukkig :)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:24

Wij hebben een ruiterbewijs nodig om buiten te rijden, maar ik rijd meteen beschermd duingebied in en moeten we op de ruiterpaden blijven (helaas). Over het algemeen kan je denk ik gewoon buitenrijden zonder :)

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:26

Net zoals een jong kind op z'n fietsje zelfstandig over de openbare weg naar school mag fietsen, mag een kind op een paard over de openbare weg. Daar zit geen leeftijdgrens aan. Zolang hij zich maar aan de verkeersregels houdt.
Met een paard op de openbare weg betekent op de weg (=rijbaan), niet op het fietspad en niet op de stoep. Formeel mag je zelfs niet in de berm, hoeveel dat vaak veel veiliger is. En uiteraard mag je niet als langzaamverkeer over autowegen (100 km-wegen) en autosnelwegen.
In de bossen moet je je aan ruiterpaden houden, óf over onverharde wegen rijden, zolang daar geen verbodsborden staan dat je er met een paard (of paard en wagen) niet in mag.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:12

Ik weet niet of het inmiddels anders is, maar ik heb vroeger geleerd om op die onverharde boswegen op het midden van het pad te rijden. Dan hebben de wandelaars en fietsers er geen last van dat de hoeven van het paard het wielspoor zo opruwen.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:28

Dat is niet verplicht, maar het wordt inderdaad wel aanbevolen/verzocht :j

MrTut
Berichten: 390
Geregistreerd: 21-04-09
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:19

:o Hoi, het meeste is al gezegt,en overal geld een andere verordening, maar het komt er eigenlijk op neer dat je overal mag rijden, Het ruiterbewijs is gewoon een papiertje dat je een paard of pony onder controle kunt houden, en er div dingen van af weet, dit krijg je in de lessen, en dit is weer belangrijk voor de verzekering WA, dat trouwens ook bij het ruiterbewijs zit, en rechtbijstand verleend indien dit nodig zou zijn, je betaald er tenslotte er elk jaar voor, en sommigge regels worden bijna nooit toegepast, bv rijden op de weg, als er een fietpad langs loopt, dan rijd bijna iedereen in de berm, gewoon omdat veiliger is ;)

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:51

De wet is leuk, maar mijn veiligheid vind ik belangrijker. Ik rijd dus NIET op de weg (max 80 km, maar 120 is meer normaal), maar op het fietspad wat er langs ligt. En dan nog word je daar sommige brommers van de sokken gereden ;(

En 'je paard onder kontrole hebben' is ook zo'n leuke kreet. Je kunt nog zo goed kunnen rijden, maar als 500 kg dwars wil, dan hou je daar echt niets aan.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:50

De kunst is dus om te voorkomen dat die 500 kg dwars wil ;)

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mag ik eigenlijk wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:53

Een paard blijft een vluchtdier, dus er is altijd de mogelijkheid dat dingen niet lopen zoals je graag zou zien :)